Rotukissan hankinta
Kertokaa te paremmin tietävät, että miksi rotukissan ostaminen on niin hankalaa Suomessa. Tiedät minkä rodun haluat ja olet unelmoinut siitä jo monta vuotta. Sitten kun olisi aika ostaa kissa, niin niitä ei saa mistään.
Pentuja ei ole ja jos on niin niihin on pitkät varaukset. Kasvattajia kyllä on, mutta ei pentuja.Miksi näin?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Miksi on hankalaa?
Yksi mutta tärkeä syy on , että se on harrastus- eikä liiketoimintaa.
Tietoa hinnoista saa Kissaliiton rotuyhdistyksistä. Jos olet kiinnostunut vaikka birmoista, ota yhteyttä Birmayhdistyksen kasvattajiin.
En pä ole onnistunut saamaan vastausta, onkohan minulla sitten väärä rotu kiikarissa ?🤔
Otin opikseni.
Älä missään nimessä kysy kissan hintaa, vaikka se onkin oleellinen tieto.
Meidän kissakauppa tyssäsi siihen.
Olisipa kiva jos joku oikeasti kasvattaja osallistuisi näihin kissan hinta keskusteluihin.
Miks tarvii ostaa joku kallis rotukissa, joka on vain statussymboli ja koriste omistajalleen? Suomessa on tuhansittain kodittomia kissoja, ja on eettistä että mieluummin adoptoit tällaisen kotia tarvitsevan kissan. Se on ainoa oikea teko!
Don't buy, adopt!
Don't buy, adopt! kirjoitti:
Miks tarvii ostaa joku kallis rotukissa, joka on vain statussymboli ja koriste omistajalleen? Suomessa on tuhansittain kodittomia kissoja, ja on eettistä että mieluummin adoptoit tällaisen kotia tarvitsevan kissan. Se on ainoa oikea teko!
Don't buy, adopt!
Haluan tietyn rotuisen kissan, koska on rodullisia eroja.
Itämaiset kissa on usein kovia juttelemaan, mikä ei kerrostalossa ole suotavaa.
Brittikissa on taas rauhallinen kissa.
Siperiankissa , venäjänsinen voisi sopia paremmin allergiselle.
Eläinsuojelu kissa tuntuvat kaikki olevan populaatio kissoja, jotka tarvitsevat kissa seuraa.
En halua kahta kissaa.
Ja kyllä se ulkonäköäkin painaa valinnassa. Itse en haluaisi karvatonta tai musta-valkoista kissaa, sori !
Vierailija kirjoitti:
Sitten nämä kasvattajat hakevat itse osan kissoista ulkomailta.
Alkaako Suomen populaatio olla jo niin sukua keskenänsä että pitää hakea muualta uutta sukujuurta.
Ainakin ihmisissä on.
Vierailija kirjoitti:
Don't buy, adopt!
Siperiankissa , venäjänsinen voisi sopia paremmin allergiselle.Eläinsuojelu kissa tuntuvat kaikki olevan populaatio kissoja, jotka tarvitsevat kissa seuraa.
En halua kahta kissaa.
Ja kyllä se ulkonäköäkin painaa valinnassa. Itse en haluaisi karvatonta tai musta-valkoista kissaa, sori !
Juurikin näin !
Nyt olisi jälleen myytävänä niin pentuja, kuin aikuisia kissojakin rodusta, jota olen ajatellut hankkivani.
Ongelma on vain etten uskalla kysyä hintaa, koska aikaisemmin kysyin sitä ja kauppa kosahti siihen.
Esittelin itseni, perheeni ja kotini mihin kissa tulisi.
Torissa on reilusti hinta näkyvillä, mutta uskaltaako sieltä ostaa.
Mikä maksaa kirjoitti:
Otin opikseni.
Älä missään nimessä kysy kissan hintaa, vaikka se onkin oleellinen tieto.Meidän kissakauppa tyssäsi siihen.
Olisipa kiva jos joku oikeasti kasvattaja osallistuisi näihin kissan hinta keskusteluihin.
Jos ei ole varaa kissaan, niin ei ole varaa eläinlääkärimaksuihin. Rotukissan kohdalla hinnalla karsitaan pois maksukyvyttömiä.
Jus uskaltaisin , ostaisin kirjoitti:
Nyt olisi jälleen myytävänä niin pentuja, kuin aikuisia kissojakin rodusta, jota olen ajatellut hankkivani.
Ongelma on vain etten uskalla kysyä hintaa, koska aikaisemmin kysyin sitä ja kauppa kosahti siihen.
Esittelin itseni, perheeni ja kotini mihin kissa tulisi.Torissa on reilusti hinta näkyvillä, mutta uskaltaako sieltä ostaa.
Ei uskalla. Paperitonta kissaa ei kannata ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä maksaa kirjoitti:
Otin opikseni.
Älä missään nimessä kysy kissan hintaa, vaikka se onkin oleellinen tieto.Meidän kissakauppa tyssäsi siihen.
Jos ei ole varaa kissaan, niin ei ole varaa eläinlääkärimaksuihin. Rotukissan kohdalla hinnalla karsitaan pois maksukyvyttömiä.
Olen valmis maksamaan kissasta, mutta tahtoisin tietää silti sen kissan hinnan.
Tai jos samasta rodusta kahden hintaista kissaa , on väliä valitseeko 800 euroa maksavan kissan, vai 1500 euroa maksavan katin.
.[/quote]
Jos ei ole varaa kissaan, niin ei ole varaa eläinlääkärimaksuihin. Rotukissan kohdalla hinnalla karsitaan pois maksukyvyttömiä.[/quote]
Olen ottanut selvää kissan vakuutuksista, jemmannut hätävarana eläinlääkärille , sopinut hoitajan, katsonut välineet ja tarvikkeet mitä kissa tarvitsee.
Ja tiedän suurin piirtein mitä rotukissa maksaa. Siltikin rodun sisällä, on valtavia heittoja kissan hinnassa.
Eli, kyllä minä haluaisin tietää heti kissan hinnan.
Esittelyteksti kertoo kyllä kissasta, muttei hintaa. Siis kasvattajien sivuilla ! !!!!!!
( Osalla ei ole niitä kotisivujakaan).
Mutta voinhan hankkia kissan kassid-soov.ee kauttakin tai kytätä tori ilmoituksia , vaikka pidän hieman epäilyttävänä niitä.
Kumpa joku kasvattaja valaisisi asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Selasin yhden kasvattajan sivuja niin pentueet näkyi vain kevääseen asti ja nyt jo oli teetetty viidet pentueet.
Onko tämä sitten oikein?
Äkkiäkös siitä laskee tienestiä ainakin 20000e.
Unohdit vähentää kulut.
Vierailija kirjoitti:
Kyselin hiljaittain yhden rotukissan pentua niin sillä ei ole jalostusoikeutta.
Jalostusoikeus annetaan vain kasvattajille. Miksi näin?
Kuinka voin alkaa edes kasvattajaksi kun sitä ensimmäistäkään kissaa ei saa mistään.
Ensin liityt kissallittoon ja käyt vaadittavat kurssit, rekisteröit kasvattajanimen ja vasta sitten alat kysellä kasvattajilta kissaa jalostuskäyttöön. Näiden hinta on korkeampi.
Vierailija kirjoitti:
Sitten nämä kasvattajat hakevat itse osan kissoista ulkomailta.
Alkaako Suomen populaatio olla jo niin sukua keskenänsä että pitää hakea muualta uutta sukujuurta.
Totta kai haetaan uutta verta populaatioon! Jos hetken mietit niin hoksaat kyllä miksi
Vierailija kirjoitti:
Don't buy, adopt!
Siperiankissa , venäjänsinen voisi sopia paremmin allergiselle.Eläinsuojelu kissa tuntuvat kaikki olevan populaatio kissoja, jotka tarvitsevat kissa seuraa.
En halua kahta kissaa.
Varmasti olet myös tarkistanut että haaveilemasi rotu on sellainen että se viihtyy myös ainoana kissana?
Riippuu myös kissarodusta, jonka tahdot . On trendikkäitä, kovasti haluttuja rotuja ja sitten on enemmän hoitoa vaativia, vähemmän haluttuja rotukissoja. Jos myös suostut harkitsemaan aikuista rotukissaa markkinat ovat enemmän auki ja voit löytää kissasi nopeastikin.
Kannattaa olla avoimin mielin etsimässä kuin asettaa tiukat vaatimukset.
Minulle tuli jo viides rotukissa, jollaista kyselin someryhmässä. Kerroin itsestäni ja olosuhteistani kotona, niin tarjontaa oli enemmän kuin osasin toivoakaan. Kaikista neuvoteltiin tarkasti.
Suosittelen katsomaan Virostakin. Siellä on rotukissoille tiukemmat kriteerit jalostukseen. Sen olen todennut käytettyäni kissaani jonkun kerran eläinlääkärin tarkastuksessa, että on terveempi kuin aiemmat suomalaiset rotukissani. Virolainen kasvattaja hysteerisen tarkka kissoistaan, joten sekin kertoo sen maan markkinoista jotakin.
Tottakai ulkomailla on myös pitkän linjan asiallisia, asiansa osaavia kasvattajia. Moneen Euroopan maahan on myös hyvin halpaa matkustaa, jos haluaa pentuna käydä kotona katsomassa. Tämä vaatii tottakai hyvää selvitystyötä mutta niin se täytyy Suomessakin olla tarkkana, että mitä ostaa ja keneltä. Itse ihastuin sellaiseen rotuun jota olisin Suomessa joutunut odottelemaan monen monia vuosia. Laitoin kymmeniä ja kymmeniä sähköposteja, etsin sopivaa kasvattajaa ja pentua kuukausia aivan joka päivä. Lopulta löysin terveen, itselleni täydellisen pennun Euroopasta. Kasvattaja toi kissan Helsinkiin 200 euron kuljetusmaksulla ja hoiti kaikki tarvittavat lääkärintarkastukset, rokotukset jne ennen kuntoon. Kissa on ollut vuosia täysin terve, ei ole tarvinnut käyttää lääkärissä kertaakaan. Kaikki kehuvat luonnetta miten voikin olla niin sosiaalinen ja hyväkäytöksinen kissa. Että ei se ulkomailta hakeminen aina tarkoita, että tukisi jotain hämärää. Kasvattaja on meihin edelleen yhteydessä ja seuraan somessa hänen kasvatustyötään. Ottaa sen vakavasti, ravaa näyttelyissä jatkuvasti jne. Itseäni ei näyttelyt kiinnosta ja se oli täysin ok, ainut ehto oli että leikkautamme kissan ja annamme sille hyvän rakastavan kodin. Tsemppiä AP etsintään, olethan katsonut esim. Ruotsin kasvattajat jo läpi?
58 jatkaa, niin ja tottakai itse pentu maksoi myös mutta muutaman satasen vähemmän kuin mitä Suomessa kyseinen rotu maksaa. Hinta ei kuitenkaan vaikuttanut päätökseen vaan ihan muut asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyselin hiljaittain yhden rotukissan pentua niin sillä ei ole jalostusoikeutta.
Jalostusoikeus annetaan vain kasvattajille. Miksi näin?
Kuinka voin alkaa edes kasvattajaksi kun sitä ensimmäistäkään kissaa ei saa mistään.Ensin liityt kissallittoon ja käyt vaadittavat kurssit, rekisteröit kasvattajanimen ja vasta sitten alat kysellä kasvattajilta kissaa jalostuskäyttöön. Näiden hinta on korkeampi.
Itse en haluaisi edes jalostukseen kissaa, kunhan olisi britti, - venäjänsinisen- tai tupsukorva kissan.
Eikä haittaisi vaikka olisi valmiiksi leikattu kissa.
En näe itseäni näyttely ihmisenä, kotikissa riittää, kunhan on tietyt luonteenpiirteet.
Ei tunnu löytyvän tervettä aikuista kissaa edes maatiaiskissoista ja aikuisen rotukissan ostaminen onkin jo mahdotonta.