Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi täällä on niin paljon ystävättömiä?

Vierailija
21.02.2014 |

Ihmetyttää, kun tällä palstalla niin moni 30-40-vuotias valittaa, ettei ole yhtään kavereita. Tämä on minusta ällistyttävää, sillä olen itse 35 ja tapaan ystäviäni useita kertoja viikossa. Ystävät ovat aina olleet minulle tärkeitä, joten luonnollisesti olen halunnut pitää heidät lähellä. Ovatko nämä kaverittomat ihmiset valinneet tarkoituksella ruuhkavuosihelvetin ja lähiöihin eristäytymisen ystävyyssuhteisiin panostamisen sijaan, vai missä mättää?

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lähiöihin eristäytymisen". Täh?

Vierailija
22/61 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, muotoilin kysymyksen huonosti. En tarkoittanut, miksi juuri tällä palstalla, vaan miksi ylipäätään ihmisillä ei ole muka ystäviä. 

Itse asun kaupungissa, ja joka viikko tavataan kavereita vähintään brunssin merkeissä, usein myös kahvilla tai baarissa. Ystävät ovat valtava rikkaus, ja tuntuu ihan hullulta, että joku ei pääse sitä kokemaan. -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun kaikki eivät ole niin kuin sinä, ja kaikkien elämä ei ole mennyt niin kuin sinulla. On myös ihmisiä, jotka jostain syystä pääsevät huonommin mukaan porukoihin. Itselläni on aina välillä ollut lyhyitä (n. vuosi tai pari, tai vähemmän kestäviä) kaveruussuhteita, ja niin sitä vaan nekin kuivui kasaan, kun näillä kavereilla oli ihan eri kiinnostuksen kohteet. Yleensä ihmisillä on myös pinttyneet ystävyyspiirit, tunnettu vuosia, ehkä nuoresta asti, ja siihen on vaikea päästä oikeasti mukaan samalla tavalla.

Vierailija
24/61 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten minun on aina ollut hankala mennä mihinkään (nyt sanon rumasti) kanalaumaan sekaan. En koskaan ylä-asteella tai lukiossakaan tai missään työpaikoilla ole osannut sopeutua siihen juoruilu ja seläntakana ämpyttämis kulttuuriin. Ystäväni ovat olleet toisia vähän kummallisia (highly sensitive person) herkkiä tyyppejä. Jätkien kanssa on monesti helpompi keskustella yleisellä tasolla, he eivät tarvitse jonkun toisen lyttyyn lyömistä lujittaakseen sosiaalisia suhteitaan.

Velana on kyllä aika hankalaa, kun toiset puskevat rakkauspakkauksiaan pimpuleistaan, niin enää siinä olla heidän aaltopituudellaan. Tuntuvat jotenkin ylenkatsovan.

Vierailija
25/61 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävät ovat vähitellen jääneet syrjään, koska en ole jotenkaan jaksanut yhteyttä pitää. Harmillista mutta kun en yleensä kaipaa muiden seuraa, perheen ja työkaverien lisäksi. En pysty kuvittelemaan että esim. iltaisin töiden jälkeen ketään tapaisin, on niin paljon muuta

Vierailija
26/61 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 19:10"]

Sori, muotoilin kysymyksen huonosti. En tarkoittanut, miksi juuri tällä palstalla, vaan miksi ylipäätään ihmisillä ei ole muka ystäviä. 

Itse asun kaupungissa, ja joka viikko tavataan kavereita vähintään brunssin merkeissä, usein myös kahvilla tai baarissa. Ystävät ovat valtava rikkaus, ja tuntuu ihan hullulta, että joku ei pääse sitä kokemaan. -ap

[/quote]

Siis milloin viimeksi olet ap, aikuisiällä, muuttanut kaupunkiin josta et tunne yhtään ainoaa ihmistä ennestään? Suuri osa ihmisistä joutuu tekemään sen jossain vaiheessa elämäänsä, ja aloittamaan nollasta arkipäivän kaveripiirin rakentamisen. Päälle kolmekymppisenä se ei ole helppoa.

Se, että on asunut samalla paikkakunnalla suurimman osan elämästään, on etuoikeus, ja on jotenkin lapsellisen ärsyttävää tulla ihmettelemään, että no miten ei muilla kun mullakin. Se haiskahtaa enemmän omakehulta kuin halulta ymmärtää muita.

Vierailija
27/61 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun opiskelukaupungissani. Valitsin tämän kaupungin ihan sillä perusteella, että alani töitä riittää ja voin asettua tänne asumaan. Olen sellainen ihminen, että tarvitsen läheiset ihmissuhteeni tunteakseni itseni kotoisaksi. Taustalla on siis elämänsuunnittelu, ei mikään etuoikeus. On kyllä pari muutakin kaupunkia, joissa ystäviäni asuu, joten niihin muuttaminenkin onnistuisi. En koskaan muuttaisi kyläpahaseen, josta en tunne ketään. -ap

Vierailija
28/61 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikilla ole kavereita nuorenakaan. Ne kouluaikojen kaverisuhteet eivät välttämättä ole mitään kauhean aitoa ystävyyttä, vaan usein on kyse vain siitä, että kavereiksi on jotenkin ajauduttu kun ei yksinkään kehtaa olla. Nämä suhteet sitten aika helposti kuivuvat kasaan siinä vaiheessa, kun ei enää koulun takia jatkuvasti nähdä.

Vierailija
29/61 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän vois todeta naukuvalla äänellä että elämä on... epäreilua.

Vierailija
30/61 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 19:24"]

En pysty kuvittelemaan että esim. iltaisin töiden jälkeen ketään tapaisin, on niin paljon muuta

[/quote]

Ilmeisesti et sitten arvosta ystävyyssuhteita yhtä paljon kuin minä. Minusta on tosi kivaa jäädä heti töiden jälkeen kaupungille kaverin kanssa. Käydä vaikka syömässä ja leffassa ja miksei vielä drinkeilläkin ennen kotiin menoa. -ap

Vierailija
31/61 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 19:10"]

Sori, muotoilin kysymyksen huonosti. En tarkoittanut, miksi juuri tällä palstalla, vaan miksi ylipäätään ihmisillä ei ole muka ystäviä. -ap

[/quote]

Muotoilit tämänkin huonosti, mutta kuten 15 sanoo, tulit tänne vaan kehumaan omalla tilanteellasi, joka ei edes välttämättä ole totta.

"ihmisillä ei muka ole ystäviä" Oletat siis, että ne ystävättömät valehtelevat täällä?

Ihmettelen näiden kommenttisi jälkeen, jos sinulla tosissaan on ystäviä. Et vaikuta kovinkaan mukavalta ihmiseltä.

Sinun elämäsi =/= kaikkien elämä. Missä tynnyrissä olet kasvanut?

Vierailija
32/61 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 19:38"]

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 19:24"]

En pysty kuvittelemaan että esim. iltaisin töiden jälkeen ketään tapaisin, on niin paljon muuta

[/quote]

Ilmeisesti et sitten arvosta ystävyyssuhteita yhtä paljon kuin minä. Minusta on tosi kivaa jäädä heti töiden jälkeen kaupungille kaverin kanssa. Käydä vaikka syömässä ja leffassa ja miksei vielä drinkeilläkin ennen kotiin menoa. -ap

[/quote]

Toivottavasti tää aloitus ei ollut jälleen kerran yksi kömpelösti verhoiltu vela-ylistys, koska jos oli, niin älä jaksa.

Vierailija
33/61 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen siis sitä, että ystävättömyys olisi todella yleistä. Sitä on vain vaikea uskoa. Minäkin olen introvertti enkä kovin kärkäs tutustumaan uusiin ihmisiin, mutta kyllä ystäväpiirini on vain laajentunut joka vuosi ja vanhat ystävyydet syventyneet. Kaikki parhaat ystäväni ovat opiskeluympyröistä tuttuja, joten meillä on paljon yhteisiä arvoja ja kiinnostuksenkohteita. -ap

Vierailija
34/61 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja sulla ei sitten varmaankaan ole perhettä?

Vierailija
35/61 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 19:36"]Olen sellainen ihminen, että tarvitsen läheiset ihmissuhteeni tunteakseni itseni kotoisaksi.  -ap

[/quote]

Eli olet läheisriippuvainen.

Kyllä ne kaverisi pikku hiljaa jättävät sinut syrjään, kun eivät enää jaksa juosta kanssasi brunsseilla elämäntilanteiden muuttuessa.

Vierailija
36/61 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mulla ois ystäviä en ois tällä palstalla. Ain ooon niin yksinäinn..

Vierailija
37/61 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina ollut vähän kavereita. Olen aika arka aloitteenteossa, en yksinkertaisesti tiedä miten.  Olen myös kranttu esim. ap ei ole ihminen, jonka kanssa voisin kuvitella ikinä viettäväni, heti aloitus antaa kuvan muovisesta ihmisestä - sellaiselta, joka pyörii isoissa porukoissa ja kun porukassa yhdelle sattuu jotain, ne muut kääntävät selkänsä.  Tuntuu, myös että kaikilla on omat piirinsä jo valmiina. Minulla on kavereita Suomessa muualla, mutta asuinkunnassa ei oikein ole. Yksi kaveri on jonka kanssa käyn tyyliin kerran tai kaksi vuoteen kahvilla, mutta hänellä on omat runsaat piirinsä eikä siihen mahdu enempää tapaamisia.

Asuinkaupunkia en ole itse valinnut, vaan tulin tänne koska sain töitä ja edellisen kaupungin valitsin miehen työpaikan perusteella.  Ammattiltani olen insinööri ja olen ainoa nainen työpaikallani, eikä meitä monta ole muutenkaan. Sieltä on vaikea saada ystäviä - tiedän esim. yhden vaimon erittäin mustasukkaiseksi, joten ei onnistu. 

Pienissä kylissä ihmisten väliset suhteet ovat yleensä tiivimpiä ja kaupungeissa minusta on vaikeampi ystävystyä. 

Vierailija
38/61 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 19:44"]

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 19:36"]Olen sellainen ihminen, että tarvitsen läheiset ihmissuhteeni tunteakseni itseni kotoisaksi.  -ap

[/quote]

Eli olet läheisriippuvainen.

[/quote]

En ole läheisriippuvainen. Et taida tietää, mitä tuo termi tarkoittaa. Minulle vain koti = rakkaat ihmiset. -ap

Vierailija
39/61 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 19:44"]

Niin, ja sulla ei sitten varmaankaan ole perhettä?

[/quote]

Perheen vikako se nyt onkin, ettei sinulla ole ystäviä? -ap

Vierailija
40/61 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein olen ajatellut, että ilkeillä ihmisillä, kuten myös ap todistaa, on paljon kavereita. Ystäviksi en sano, sillä usein nämä ihmiset joutuessaan tosipaikan eteen joutuvat kertomaan, kuinka ystävät kaikkosivat ympäriltä tai että siinä nähtiin tosiystävät. Esim. jos tulee vakava sairaus tai vammautuminen onnettomuudessa. Mieluummin olen ilman ystäviä kuin noin inhottavien ihmisten kaveri, mitä ap on. Siksi minulla ei ole ystäviä, kun ei kelpuuta moisia omahyväisiä pinnallisia tyyppejä piireihini. Elämä ei ole aina valintoja - työttömäksikin tiedän joutuneet useita sellaisia tyyppejä, jotka eivät koskaan uskoneet joutuvansa.