Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi päiväkodissa, äiti siiivoaa

Vierailija
21.02.2014 |

Onko tuo nyt ihan oikein?

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nyt vaan on tämä subjektiivinen päivähoito-oikeus, eikä hoitopaikoilla ole oikeutta rajoittaa hoitoaikoja. Lapsi saa päiväkodin aukioloajan puitteissa olla hoidossa vaikka vanhempi/vanhemmat olisivat kotona. Iltahoidossa sitten täytyy ainakin toisen vanhemman olla töissä (kiinnostaisi kyllä tietää ihan lain silmin, että voiko tosiaan lapset olla illan hoidossa, jos esim vain isä on töissä ja äiti vapaalla?). 

Onko subjektiivinen päivähoito-oikeus sitten hyvä vai huono juttu? Siihen en osaa vastata yksi selitteisesti. Järkevät vanhemmat eivät käytä oikeutta hyväkseen, vaan lapset ovat hoidossa silloin kun se on oikeesti tarpeellista töiden, lapsen tarpeen tai aikuisten jaksamisen vuoksi. Minusta on ihan ok, että lapset ovat silloin tällöin hoidossa vaikka vanhempi on vapaalla, mutta se että lapset ovat järjestöön hoidossa kun vanhemmat ovat vapaalla/lomalla on minusta väärin. Ja siitä syystä toivoisin, että subjektiivinen päivähoito-oikeus poistettaisiin ja kunnille annettaisiin enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa lasten hoitoaikoihin. Toki tämäkin olisi ongelmallista, koska vaikea tietää kuinka paljon kunnat sitten säästövimmassaan eväisivät pääsyn hoitoon. 

Mutta ehkäpä pointti tähän siivousaiheeseen: minusta on ihan ok, että lapset ovat silloin tällöin hoidossa vaikka vanhemmat olisivatkin kotona

Vierailija
22/70 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siivouskin on joillekin työtä tai osa sitä... Lapsi mukaan töihin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä unohdetaan nyt yksi erittäin tärkeä asia, nimittäin se mikä on lapsen etu! Myös lapset ansaitsisivat joskus tälläisiä ylimääräisiä "siivousvapaita", jolloin voisi katsella videoita yms. sillä aikaa kun äiti siivoaa. Ymmärrän kyllä että kesken päikkärien ei voi lasta viedä hoitoon. Suurin osa lapsista viettäisi välillä varmasti mieluummin aikaa kotona laiskotellen, kuin isossa lapsiryhmässä. Ja ne jotka menevät mieluummin joka päivä hoitoon, pitäisköhän vanhempien miettiä miksi näin on! Hoitopaikka ei koskaan saisi olla lapselle nro1 vaan se on kodin etuoikeus!

Vierailija
24/70 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo minä voin siivota kun lapsi on päiväkodissa. Itse menen silloin usein iltavuoroon töihin. Lapsi menee päiväkotiin syömään ja päivälevolle. Koska muuten paukattais kesken päiväuniajan sinne. En koe siinä mitään väärää että sen parin tunnin aikana imuroin ja ehkä pyyhkäsen lattioita. Usein myös lenkitän koiran ja laitan ruuan iltapäiväksi valmiiksi.

Vierailija
25/70 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama minulla. Mitä kyyläät toisten tekemisiä?

Vierailija
26/70 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä sinulle sillä on?! Ja et voi tietää mikä perheen tausta on. Minkä ikäinen lapsi on?

Vierailija
27/70 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen noin about kerran kuussa jos mulla on ollut esim. pe vapaa töistä. Olen vienyt lapset  päiväkotiin jotta saan siivottua aamupäivänä, haen lapset sitten  kl 12 puhtaaseen kotiin viikonloppua viettämään ja mulla on sitten koko loppuaika lasten kanssa aikaa puuhastella. Siivota on joskus pakko ja toinen vaihtoehto on että lapset  katsovat videoita koko aamupäivän kun siivoan ja ihan varmasti ei ole niin nopeaa siivoamista kuin ilman lapsia. PK:ssa lapset saavat leikkiä  ja ulkoilla.

Vierailija
28/70 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidillä vapaapäivä, eikä ole mikään ongelmaperhe :D

Ap.

Vierailija
29/70 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 12:28"]Teen noin about kerran kuussa jos mulla on ollut esim. pe vapaa töistä. Olen vienyt lapset  päiväkotiin jotta saan siivottua aamupäivänä, haen lapset sitten  kl 12 puhtaaseen kotiin viikonloppua viettämään ja mulla on sitten koko loppuaika lasten kanssa aikaa puuhastella. Siivota on joskus pakko ja toinen vaihtoehto on että lapset  katsovat videoita koko aamupäivän kun siivoan ja ihan varmasti ei ole niin nopeaa siivoamista kuin ilman lapsia. PK:ssa lapset saavat leikkiä  ja ulkoilla.

[/quote]

Tai sitten tekisit laiskaperse samalla tavalla kuin suurin osa kotiäideistä; viet lapset ulos JA siivoat saman päivän aikana.

Vierailija
30/70 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ole ihan äidin valinta ja luultavasti lapsenkin jos kysytään lapselta haluatko jäädä mamin kanssa siivoamaan vai menetkö päiväkotiin ;)

Ihana on sitten muun perheen tulla puhtaaseen kotiin :)

Vierailija
31/70 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 12:30"]

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 12:28"]Teen noin about kerran kuussa jos mulla on ollut esim. pe vapaa töistä. Olen vienyt lapset  päiväkotiin jotta saan siivottua aamupäivänä, haen lapset sitten  kl 12 puhtaaseen kotiin viikonloppua viettämään ja mulla on sitten koko loppuaika lasten kanssa aikaa puuhastella. Siivota on joskus pakko ja toinen vaihtoehto on että lapset  katsovat videoita koko aamupäivän kun siivoan ja ihan varmasti ei ole niin nopeaa siivoamista kuin ilman lapsia. PK:ssa lapset saavat leikkiä  ja ulkoilla.

[/quote]

Tai sitten tekisit laiskaperse samalla tavalla kuin suurin osa kotiäideistä; viet lapset ulos JA siivoat saman päivän aikana.

[/quote]

joka paikassa kun tämä vaan ei ole mahdollista.

Vierailija
32/70 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Olen ollut laiskaperseisenä  kotiäitinä 5v. (elämäni helpointa aikaa) ja nyt takaisin vaativassa ammatissa, joten luulen tietäväni miten

nämä kotihommat tehdään tehokkaasti työn ohella ja niin että lapsille jää eniten oikeaa aikaa, ei sellaista äiti-ei-nyt-ehdi-kun äiti moppaa-aikaa. Ei ne kotiäidinkään pienet lapset yksin ulkoile sillä hetkellä kun äiti siivoaa. 

Vierailija
33/70 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vaihtoehto on ottaa lapset mukaan siivoamaan.

Vierailija
34/70 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan mahtavaa! Sitte kun lapsi haetaan hoidosta (puhtaaseen) kotiin, on äidillä aikaa keskittyä lapseen, eikä touhuta luutun varressa! Fiksua!

Vierailija
35/70 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on tehty niin. Nuorimmaisella on asperger, ja Lastenlinnassa ja päiväkodissa suosittivat pitämään arkivapainakin häntä päiväkodissa aamupäivisin, että saa sosiaalista harjoitusta ja jotta päiväkotiin menemisestä syntyy rutiini. Ikävältä se tuntui, ja oli hoopoa herätä vapaapäivänä jo puoli kahdeksalta, mutta minkäs teet. Lapsen parhaaksi tuokin.

Vierailija
36/70 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 12:33"]

[/quote]

[/quote]

joka paikassa kun tämä vaan ei ole mahdollista.

[/quote]

Niin joo, ei ole joka paikassa mahdollista tehdä sekä kotitöitä että hoitaa lapsia. Toisin sanoen olla normaalisti perheenä.

Vierailija
37/70 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuh, mä oon tässä ahertanut töitä aamusta asti ja nyt lähden lenkille, vaikka lapset on vielä päiväkodissa. Ei niitä voi kesken päiväunien hakea. Kaikki ei aina mene niin kuin elokuvissa tai Strömsössä, niin kuin nykyään sanotaan.

Vierailija
38/70 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi (5 v.) on päiväkodissa 5*7h säännöllisiin aikoihin eli klo 9-16, koska opiskelen. Omat opiskeluni ovat aikataulultaan epäsäännöllisiä ja joskus luentoja on iltapäivällä, joskus aamupäivällä. Säännöllisellä päiväkotirytmillä voin kuitenkin minimoida epäsäännöllisen elämäni vaikutukset lapseen. Päiväkotiin lapsi menee mielellään ja usein voisinkin hakea hänet aiemmin pois, mutta lapsi haluaa ehtiä olla ulkona iltapäivälläkin. Käytän tätä säännöllistä aikaa opiskeluideni lisäksi myös siivoamiseen ja liikuntaan, jotta voin olla illat ja viikonloput täysin lasten (toinen koulussa) käytettävissä. Voisin siis yhtä hyvin pitää lasta lyhyemmänkin ajan päiväkodissa, mutta silloin hän todennäköisesti kärsisi epäsäännöllisestä elämästä, rutiiniorientoitunut kun on, ja jäisi paitsi päiväkodin aamupäivien tuokoista ja tuosta hänelle tärkeästä iltapäiväulkoilusta. 

Vierailija
39/70 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi (5 v.) on päiväkodissa 5*7h säännöllisiin aikoihin eli klo 9-16, koska opiskelen. Omat opiskeluni ovat aikataulultaan epäsäännöllisiä ja joskus luentoja on iltapäivällä, joskus aamupäivällä. Säännöllisellä päiväkotirytmillä voin kuitenkin minimoida epäsäännöllisen elämäni vaikutukset lapseen. Päiväkotiin lapsi menee mielellään ja usein voisinkin hakea hänet aiemmin pois, mutta lapsi haluaa ehtiä olla ulkona iltapäivälläkin. Käytän tätä säännöllistä aikaa opiskeluideni lisäksi myös siivoamiseen ja liikuntaan, jotta voin olla illat ja viikonloput täysin lasten (toinen koulussa) käytettävissä. Voisin siis yhtä hyvin pitää lasta lyhyemmänkin ajan päiväkodissa, mutta silloin hän todennäköisesti kärsisi epäsäännöllisestä elämästä, rutiiniorientoitunut kun on, ja jäisi paitsi päiväkodin aamupäivien tuokoista ja tuosta hänelle tärkeästä iltapäiväulkoilusta. 

Vierailija
40/70 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Kyllä äidin täytyisi levätä silloin kun lapset ovat päiväkodissa.