Miksi ostat vaatteita H&M:lta?
Siis mikä on se syy joka saa aikuisen naisen ostamaan itselleen H&M:n vaatteita....
Kommentit (64)
Eipä siitä ole kovin kauan, kun niistä vaatetehtaiden tulipaloista ja muutenkin kurjista oloista vielä kohistiin. Nyt on henkkamaukka ja kumppanit taas pop, kun onhan se niiiiiiin halpaa ja trendikästä... lyhyt on ihmisen muisti. Tai rajallinen empatia? Jompi kumpi.
Ostan h&m.ltä sillä opiskelijabudjetilla ei ole varaa kalliimpiin, myöskään bossin sun muun dolce & gabbanan kamat ei miellytä silmääni, kaikkien ei tarvitse näyttää laadukkailta leideiltä joilla pissa on selvästi noussut päähän Plus jos kukaan ei ostaisi h&m.ltä firma menisi konkkaan ja Se kostautuisi juurikin niille raasuille lapsille, tod. Näköisemmin heitä kohdeltaisiin väkivalloin entistä enemmän kun firma ei tuottaisikaan rahaa.. Kannattais joskus miettiä että Tää on valitettavasti tämmöstä oravanpyörään jossa yksi tapahtuma vaikuttaa toiseen.
koska sieltä saa mieleisiäni vaatteita kohtuu hintaan! näpsäköitä kynähameita, kivoja perustoppeja, rentoja treenipöksyjä..
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 15:48"]
Ostan h&m.ltä sillä opiskelijabudjetilla ei ole varaa kalliimpiin, myöskään bossin sun muun dolce & gabbanan kamat ei miellytä silmääni, kaikkien ei tarvitse näyttää laadukkailta leideiltä joilla pissa on selvästi noussut päähän Plus jos kukaan ei ostaisi h&m.ltä firma menisi konkkaan ja Se kostautuisi juurikin niille raasuille lapsille, tod. Näköisemmin heitä kohdeltaisiin väkivalloin entistä enemmän kun firma ei tuottaisikaan rahaa.. Kannattais joskus miettiä että Tää on valitettavasti tämmöstä oravanpyörään jossa yksi tapahtuma vaikuttaa toiseen.
[/quote]
Tuossako ne ainoat vaihtoehdot sitten ovat? H&M, Boss tai yllämainittu Gerry Weber? Joko halpisrättejä tai tätityyliä? Tuo nyt on ihan yhtä kärjistettyä kuin asettamalla vastakkain H&M:n ja Chanelin ainoina vaihtoehtoina.
Jos haluaa ostaa eettisempiä vaatteita, ei se tarkoita sitä, että korvaa epäeettisen halpisrätin yhtä epäeettisellä rätillä jossa on vain "hienompi" logo ja monta kertaa korkeampi hinta. Mutta vaihtoehtoja on pilvin pimein, jos niitä viitsii etsiä. Olettaen tietysti, että ylipäätään haluaa etsiä.
Eipä siitä ole kovin kauan, kun niistä vaatetehtaiden tulipaloista ja muutenkin kurjista oloista vielä kohistiin. Nyt on henkkamaukka ja kumppanit taas pop, kun onhan se niiiiiiin halpaa ja trendikästä... lyhyt on ihmisen muisti. Tai rajallinen empatia? Jompi kumpi.
[/quote]
Kerro toki mistä niitä vaatteita sitten saa opiskelijabudjettiin ja -tyyliin sopivasti?
Mitkä firmat niitä eettisiä vaatteita sitten valmistavat ja myyvät? Sanokaas nyt joitakin kun siitä niin kovasti vaahdotaan.
Ja semmoseen hintaluokkaan, että taviksella on varaa ostaa.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 15:55"]
[/quote]
Tuossako ne ainoat vaihtoehdot sitten ovat? H&M, Boss tai yllämainittu Gerry Weber? Joko halpisrättejä tai tätityyliä? Tuo nyt on ihan yhtä kärjistettyä kuin asettamalla vastakkain H&M:n ja Chanelin ainoina vaihtoehtoina.
Jos haluaa ostaa eettisempiä vaatteita, ei se tarkoita sitä, että korvaa epäeettisen halpisrätin yhtä epäeettisellä rätillä jossa on vain "hienompi" logo ja monta kertaa korkeampi hinta. Mutta vaihtoehtoja on pilvin pimein, jos niitä viitsii etsiä. Olettaen tietysti, että ylipäätään haluaa etsiä.
[/quote]
Sulla ilmeisesti on tietoa asiasta, joten kerrotko esimerkkejä niistä vaihtoehdoista?
Edelleen minä ajattelen tuossa myös niitä lapsiakin. Ostan myös seppälästä halpahallista ja ginatticolta. Kerroppa mulle sitten joku laatumerkki joka on halpa joka olisi siis hintansa puolesta rinnastettavissa h&m.män kuteisiin ? Ainoat argumentit teillä on että yhyhyh ku kaikki ei pukeudu kalliisiin rätteihin ja näytä laadukkailta leideiltä. No keksippäs joku uusi ja järkevä argumentti minkä takia minun tulisi opiskelijana ostaa vaatteita joihin ei ole varaa. Itse mainitsin että esimerkiksi nuo vaatteet ei miellytä ailmääni kuten ei esimerkiksi monet muutkaan, monet halvatkaan.
Ostan H&M:ltä samalla periaatteella kuin muualtakin. Vain kunnon materiaaleja (villa, puuvilla, silkki) ja neutraaleja istuvia perusvaatteita. Useamman housupuvunkin olen töihin ostanut. Yksi näistä on alle satasen villainen housupuku, jota kehutaan aina ja jopa kadulla on kysellyt mistä olen sen ostanut. Musta/harmaa housupuku asustettuna aidoilla koruilla, kunnon kengilla ja laukulla, menee täydestä.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 11:36"]
Siis mikä on se syy joka saa aikuisen naisen ostamaan itselleen H&M:n vaatteita....
[/quote]
Sieltä saa halpoja,kivannäköisiä perusrättejä :)
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 15:55"]
[/quote]
[/quote]
Eli mennään Globe Hopen kauppaan? Nej tack, vaatteen pitäisi olla silmää miellyttävä.
Joskus täällä käytiin samaa keskustelua joku ystävällinen laittoi linkkejä ettisistä kaupoista ja vaatemerkeistä. Niistä jok ikinen oli mielestäni ihan kaameita. Yhtä hyvin voin muuttaa maalle ja alkaa viljelemään omaa ruokaa, värjätä pään oranssiksi ja kulkea viljasäkki päällä.
Toistaiseksi ei ole tullut vastaan yhdistelmää, missä minun mielestäni kaunis vaate ja eettisyys kohtaavat , valitettavasti.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 16:00"]
Ostan H&M:ltä samalla periaatteella kuin muualtakin. Vain kunnon materiaaleja (villa, puuvilla, silkki) ja neutraaleja istuvia perusvaatteita. Useamman housupuvunkin olen töihin ostanut. Yksi näistä on alle satasen villainen housupuku, jota kehutaan aina ja jopa kadulla on kysellyt mistä olen sen ostanut. Musta/harmaa housupuku asustettuna aidoilla koruilla, kunnon kengilla ja laukulla, menee täydestä.
[/quote]
Mulla sama. Kyllä H&M:ltä saa kestäviäkin vaatteita, pitää vaan tutkia materiaaleja ja valikoida. Itse olen mm. huomannut että monet tosi kausimuotivaatteet joissa on joku just muodissa oleva juttu ovat huonosti kestäviä. Kannattaa etsiä ajattomampia malleja.
Se on hyvä täällä suu vaahdoten jauhaa kuinka me ei laadukkaat leidit ostamme vaatteemme lapsityövoima kaupasta kun suurin osa teistä leideistä pukee kalliita vaatteita jotka on myös lapsityövoimalla tehty. Ja jos koko ajan pitäisi ajatella eettisesti niin miksi ostatte esimerkiksi lehtiä joiden mukaan nykymaailmassa et kelpaa malliksi ilman anoreksiaa ? Tai ostatte kanaa vaikka siipikarjalla on huonot oltavat ? Tai ostatte turkiksia jotka on esimerkiksi tehty minkeistä joita ei ole lopetettu eettisesti vaan esim. Pää poljettu rikko jne ?
Se on hyvä täällä suu vaahdoten jauhaa kuinka me ei laadukkaat leidit ostamme vaatteemme lapsityövoima kaupasta kun suurin osa teistä leideistä pukee kalliita vaatteita jotka on myös lapsityövoimalla tehty. Ja jos koko ajan pitäisi ajatella eettisesti niin miksi ostatte esimerkiksi lehtiä joiden mukaan nykymaailmassa et kelpaa malliksi ilman anoreksiaa ? Tai ostatte kanaa vaikka siipikarjalla on huonot oltavat ? Tai ostatte turkiksia jotka on esimerkiksi tehty minkeistä joita ei ole lopetettu eettisesti vaan esim. Pää poljettu rikko jne ?
Huvittavaa miten keskustelu hiljeni kun alettiin kysyä vaihtoehdoista. Kukaan ei ole listannut vielä niitä eettisiä, kelpohintaisia vaihtoehtoja.
Onko mainostettu Gerry Weber sitten teettänyt vaatteet aikuisilla hyväpalkkaisilla ompelijoilla laadukkaista materiaaleista mukavissa työtiloissa??????
Tuskin on.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 16:04"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 16:00"]
[/quote]
Mulla sama. Kyllä H&M:ltä saa kestäviäkin vaatteita, pitää vaan tutkia materiaaleja ja valikoida. Itse olen mm. huomannut että monet tosi kausimuotivaatteet joissa on joku just muodissa oleva juttu ovat huonosti kestäviä. Kannattaa etsiä ajattomampia malleja.
[/quote]
Lisään vielä että vaatteita kannattaa myös opetella huoltamaan. Oikea pesu jne. Kannattaa tarkastaa netistä materiaalikohtaiset ohjeet, esim. puuvillaa saa ja pitääkin pestä korkeissa lämpötiloissa (eikä 40 asteessa kuten vaatteen ohje usein sanoo), niin se puhdistuu kunnolla ja kestää pidempään.
Millä rahalla tavallinen suomalainen, matalapalkka-alalla työskentelevä asuntovelkainen nainen ostaisi niitä "laadukkaita" ja "tyylikkäitä" ja "eettisiä" vaatteita?
Kysympähän vain.
Minä esimerkiksi tykkäisin ihan kamalan paljon Hilfigerin ja Banana Rebuplicin vaatteista, samoin kuin Calvin Kleinin, Desiqualin ja herra paratkoon Chanelin vaatteista, mutta KUN EI OLE VARAA!
Ja kyllä, opiskelen tällä hetkellä, aikuisena, että olisi edes vähän enemmän rahaa käytössä, mutta taidamme kadota Suomesta koko perhe kohta, kun kaikki raha menee elämiseen: asuntoon, ruokaan, vakuutuksiin ja veroihin joita on kaikkien pakko maksaa, ja kulkemiseen että pääsee töihin, että voi maksaa niitä ketun veroja.
Kyllä kuulkaa ostaisin mielelläni vaatteeni jostain muualta, mutta onneksi H&M tarjoaa välillä oikeasti tyylikkäitä vaatteita joihin voin verhoutua odotellen parempaa huomista.
ps. Ne viime kesän malliston hopeiset ballerinat oli jotain aivan mahtavaa! Todella moni kyseli niiden perään, että mistä tuollaisia saa :)
En tiedä minkä ikäisiä aikuisia naisia tässä nyt tarkoitetaan mutta mä olen melkein 30 v. ja ostan H&M:n vaatteita koska ne on kivannäköisiä, istuvat hyvin ja ovat edullisia. Mistähän mun oikeaoppisesti pitäisi vaatteeni ostaa (huomioiden siis että mulla ei ole varaa maksaa mistään kalliista merkkivaatteista)? Mitä eettisyyteen tulee niin niitä ongelmia on muillakin vaateketjuilla ja jopa muotivaatemerkeillä.