Vauvalle pitäis saada painoa lisää, mutta tuttipullo ei
kelpaa. Poitsu on viikon päästä 4 kk ja pieni ja hoikka, kuitenkin ihan mielestäni tyytyväisen oloinen. Mielellään saisi tuota painoa alkaa pikkuhiljaa kuitenkin enemmän tulemaan. Pelkällä tissimaidolla mennään kun tuttipullo ei kelpaa (esim viimeisen kuukauden olen yrittänyt tarjota tissin lisäksi joka päivä.) Jos aloitamme kohtapuoleen kiinteät, onko minulla jotain toivoa saada syömään lusikasta esim. maito-perunaseosta? Maidollakin mielellään mentäis, jos saisin tuttipullon kelpaamaan lisäksi. Onko tuttipullon hyväksymiseen vinkkejä?
Molla-maija
Kommentit (14)
yrittää tarjota tissin päälle vielä korviketta, jos maistuisi... tosin se ei ole meillä mahdollista kuin iltaisin, sillä vain silloin olen saanut menemään kummatkin tissit kerralla. Muina kertoina ei syö kuin yhden tissin kerrallaan. Kulkee joten kuten omalla käyrällään, mutta käskevät punnita kerta viikkoon kun painoa ei tule edes 100 grammaa viikossa lisää.
otan kyllä kaikenlaisia vinkkejä vastaan
ap
Varsinkin jos sinulla omaa maitoakin on yllinkyllin!
Mistä moinen suositus johtuu? Onko vauvasi lakannut kasvamasta, eikö hän pissaa. onko voinnissa jokin huonosti?
Minkä kokoinen vauvasi on ja miten kasvanut?
Tosin jos vauva kasvaa tasaisesti omalla käyrällään eikä ole nälkäinen syötön jälkeen, en ymmärrä miksi lisämaitoa pitäisi antaa. Monilla noin nelikuisilla rintaruokituilla lapsilla tulee tuossa iässä jopa notkahdus kasvukäyrillä sillä ne käyrät on tehty keskivertolasten mukaan jo vuosia aiemmin jolloin kiinteitä alettiin syöttää jo kolmikuisina ja suuri osa vauvoista sai pullosta korviketta.
jonka jälkeen käskettiin tarkkailla tilannetta. Nyt ikää viikkoa vajaa 4 kk. pituutta 62 cm ja painoa eilen punnittuna 6050. Painavia pissavaippoja vain 3 päivässä. ei varmaan mitään varsinaista hätää, mutta käskettiin kuitenkin tarjota varulta lisää ja käydä kerta viikkoon punnituksessa.
ap
pullosta isältä, söi sitten kunnolla tissistä..
ap
Pissavaippojen ei muuten tarvitse olla painavia, jos sen vaipan vaihtaa useammin, kun niissä on pissaa, niin silloin niitä tulee todennäköisimmin enemmän. Siis niitä pissavaippoja. Ja kakkavaipassa vauvoilla yleensä on myös pissat.
Vierailija:
jonka jälkeen käskettiin tarkkailla tilannetta. Nyt ikää viikkoa vajaa 4 kk. pituutta 62 cm ja painoa eilen punnittuna 6050. Painavia pissavaippoja vain 3 päivässä. ei varmaan mitään varsinaista hätää, mutta käskettiin kuitenkin tarjota varulta lisää ja käydä kerta viikkoon punnituksessa.ap
Siis meillä esikoinen noin 1-vuotiaana (oli siis paljon vanhempi) oli liian hoikka ja th sanoi että laita ruokaan 1tl päivässä oliiviöljyä. Se tepsi silloin.
Noh, näin maalaisjärjellä voisin tunkea vauvalle 1/2 teelusikallista päivässä tätä oliiviöljyä ennen jotain imetyskertaa. Neuvolassa pitäisin suun supussa jos on apua niin kaikki on tyytyväisiä jos ei niin lopettaisin " kokeilun" .
En tiedä on tälläista hyvä tehdä ja en tietenkään halua yllyttää " hölmöilyyn" mutta näin siis kuvittelen itse tekeväni tilanteessasi.
yhtään sooloilla kun 5 tipasta d-vitamiiniakin tuli mahakipuja.
ap
siis jos omasta mielestä syö hyvin, ei jää ruokailu kesken eikä jää nälkäiseksi..
itse olen miettinyt riittääkö maito ja pitäisikö antaa korvikkeita mutta tyttö menee hyvin käyrillä ja soseita alettiin antaa 4kkn ikäsenä!!
ja toi nokkamuki on meillä ihan ehdoton.. ;O)
t:2
Ei kaikkien lasten tarvitse olla isokokoisia, ei edes poikien. Meidän tytöt ovat painaneet tuon 6 kg puolivuotiaina eikä ikinä missään yhteydessä sanottu, että painoa pitäisi olla enemmän. Ja jos vauva tosiaan vaikuttaa tyytyväiseltä ja pissaa, niin kyllä rintamaito riittää ravinnoksi.
jos vauva on tyytyväinen ja kaikki muutenkin kunnossa, niin älä anna turhaan mitään korvikkeita. Imetä niin usein kuin vauva haluaa, rintamaidosta vauva todellakin saa kaiken tarvitsemansa. Jos haluat kuitenkin antaa jotain lisäruokaa, niin aloita kiinteät. Korvikkeen antaminen on turhaa, jos omaakin maitoa riittää.
Ihan turhaan neuvolassakin ne terveydenhoitajat huolestuttavat äitejä (varsinkin jos on esikoinen kyseessä) moisilla asioilla. Jos vauva voi hyvin, ihan turhaa ruveta taiteilemaan pullojen kanssa ja saada siitä turhaan stressiä. Luota vaan siihen että maitosi kyllä riittää ja anna vauvan imeä rintaa aina kun siihen tuntee tarvetta. Kyllä sen sitten huomaa jos vauva on veltto, innoton, tai muuten " outo" . Luota omaan äidinvaistoosi. T. Neljän äiti
meillä neiti ei tuttipulloa meinaa hyväksyä siis ei ymmärrä tuttipullon päälle yhtään..eikä tuttikaan oo kelvannu sairaalasta lähön jälkeen..
syö nyt kiinteitä ja nokkamukista vettä ja välillä saa niistä sportti pulloistakin vettä mutta muuten mennää tissimaidolla ja ikää on kohta7kk!