Voiko olla mahdollista, ystävä löysi oman miehensä verotiedoista, eikä tiennyt hänen tienaavan niin paljon?
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi minusta kyllä omituista, jos en tietäisi paljonko puolisoni tienaa. Ihan siitä syystä, että yleensä yhteiselossa on tarvetta suunnitella taloutta ja miettiä millaisilla budjeteilla toimitaan arjessa ja isommissa hankinnoissa, kuten asuntokaupoilla. Kyllä meillä ainakin on keskusteltu myös "entä jos" tilanteista, kuten toisen sairastumisesta ja työttömyydestä nimenomaan toimeentulon näkökulmasta.
Meillä asunnot on ostettu omien tulojen, ei puolison tulojen mukaan. MInä sen oman asuntoni maksan enkä oleta, että puoliso kartuttaa omaisuuttani.
Tarkoitettiin tässä YHTEISIÄ omistuksia. En minäkään tiedä kaverien asuntolainan maksuista ja heidän asunnoistaan, mutta jos omistaisin niistä osan, niin tottakai olisin selvittänyt heidän maksukykynsä ennen yhteisomistusta.
Jos aikoo elää täysin erillisesti eri asunnoissa loppuikänsä, niin silloin ei ole kyseessä tyypillinen parisuhde, ja on ymmärrettävää että tieto toisen asioista pysyy kaveritasolla.
En minä halua maksettua rakkautta eli en todellakaan oleta, että puoliso maksaa asumiseni ja elämiseni.
Vierailija kirjoitti:
Kappas. Yleensä kai miehiä etsitään tinderistä ja ravintoloista, mutta näköjään on sitten mahdollista löytää mies verotiedoistakin.
Sen perusteellahan se kiinnostavuus nykyisin määritelläänkin.
En minäkään tiedä mieheni tarkkoja tuloja. Tiedän, että tienaa enemmän kuin minä (on esimiesasemassa), mutta en tiedä, kuinka paljon enemmän. Itsekin tienaan keskipalkkaa enemmän, eli en elä miehen rahoilla tai kituuta omillani.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta jos näin on se onkin harkinnan paikka kannattaisiko vaihtaa mies.
Täh? Entä jos naista ei kiinnosta miehen tulot? Aika usein törmätty siihen, ettei naisella ole edes kiinnostusta siihen, paljon mies lopulta tienaa, pelkästään siihen, että eläminen tulee maksettua. Läheltä seuranneena liittoa, jossa raha oli jatkuva riidan aihe, koska perhe ei voinut laatia yhdessä budjettia vaan menoista ja hankinnoista kiisteletiin koko ajan, vaikka mies yritti kertoa, mihin tulot riittää ja naista ei kiinnostanut.
Minusta olisi outoa, jos ei suurinpiirtein tietäisi puolison tulotasoa. Että tienaako 3000€ vai 5000€ kuussa. Eihän se tieto tarkoita, että eläisi puolison rahoilla.
Ehkä, jos rahasta ei ole puutetta, niin sillä ei ole mitään merkitystä. Mutta tavallisesti asuntolaina neuvotellaan yhdessä, jos ostetaan yhteinen asunto. Lapsia saadessa varmaan on pitänyt pohtia riittääkö tulot, jos toinen on kotona ja muutenkin lasten hankinnoista pitää keskustella.
En tiedä puolisoni tuloja. Hän on pienyrittäjä ja osaan kyllä arvata, että vuositulo on viisi- ei kuusinumeroinen, mutta ei tulisi mieleenikään kuukausittain kysellä, että paljonko hän ansaitsi tässä kuussa. Puoliso tietää suunnilleen minun tuloni mutta ei hänkään kysele, paljonko se on juuri tässä kuussa eli paljonko on ollut päivärahoja yms.
Kummankin palkka tulee omalle tilille ja kumpikin siirtää yhteiselle taloustilille kuukausittain sen verran kuin tarvitaan asumis-, ruoka- ja yhteisen auton kuluihin.
Olimme molemmat asuneet vuosia yksin ennen tapaamistamme ja on itsestäänselvää, että jos eroaisimme niin pärjäisimme jälleen yksin eli kummankaan elintaso ei romahtaisi. Asumiskulut tietysti kasvaisivat, mutta ei niin paljon, että se mullistaisi kummankaan taloutta.
Löysin myös mun oman miehen nimen eniten ansaitsevien joukosta, eikä mulla ollut sitä ennen harmainta aavistustakaan hänen tarkoista tuloistaan.
Puolisoni tienaa varsinaisen ammattinsa lisäksi tuloja myös muualta enkä todellakaan tiedä niiden määrää. Vaihtelevat vuodesta toiseen hurjasti. Ei hän itsekään osaisi sanoa jos kesken vuoden kysyisi. Sivutulot muutamasta tuhannesta jopa useisiin kymmeniin tuhansiin euroihin vuodessa.
kirjoitti:
Minusta on tosi outoa, jos kumppanin kanssa ei puhu mitään työpaikan vaihdon yhteydessä palkkatarjouksesta, ei verotuksesta, ei säästöistä, ei yhteisistä hankinnoista tai tulevaisuuden suunnitelmista esim eläköitymisen suhteen... Ei ikinä mieti kumppanin kanssa esim millaiseen asuntoon on varaa, tai pitääkö verotusta säätää, tai milloin voi suunnitella jäävänsä eläkkeelle/opintovapaalle/muuten töistä väliaikaisesti tai kokonaan pois tai kannattaako ottaa työ A vai B. Tai kuinka isoon asuntolainaan on varaa.
Hyvin hyvin paljon mielestäni ihan peruskeskustelunaiheita jää pois, jos palkkatasosta ei ollenkaan puhuta.
Outoahan se on, mutta ei harvinaista, valitettavasti. Ainakin omassa kokemuspiirissä tilanne helposti syntyy nimenomaan silloin, kun paremmin tienaava ottaa itselleen leijonan osan menoista, eikä vähemmän tienaava lopulta edes tiedä perheen raha-asioita. Kyllä tiedän aikuisia, jotka eivät mm. tiedä perheen vakuutus, sähkö, puhelin, autojen osamaksu yms., maksuja eli yllättävän suuria menoja jää näkymättömäksi ja tämän takia oman perheen tulot aliarvioidaan eikä puolison kanssa rahasta joko puhuta tai kuunnella, jos puoliso puhuu.
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi outoa, jos ei suurinpiirtein tietäisi puolison tulotasoa. Että tienaako 3000€ vai 5000€ kuussa. Eihän se tieto tarkoita, että eläisi puolison rahoilla.
Ehkä, jos rahasta ei ole puutetta, niin sillä ei ole mitään merkitystä. Mutta tavallisesti asuntolaina neuvotellaan yhdessä, jos ostetaan yhteinen asunto. Lapsia saadessa varmaan on pitänyt pohtia riittääkö tulot, jos toinen on kotona ja muutenkin lasten hankinnoista pitää keskustella.
Mutta jos asuntolaina on otettu vaikka 15 vuotta sitten (kuten meillä), on sen jälkeen voinut tulot muuttua paljonkin. Omat tuloni ainakin paranivat, kun vaihdon työpaikkaa. Samaten miehelläni on varmasti tulot kasvaneet, kun vastuu töissä on kasvanut. Eli vaikka tietää sen 15 vuoden takaisen tilanteen, se ei välttämättä kerro mitään tästä hetkestä.
Tiedämme toisten tulot tarkalleen. Puhutaan näistä asioista ihan avoimesti. Jos tulee jotain bonuksia niin keskustellaan miten ne käytetään vai käytetäänkö ollenkaan. Meillä on yhteinen taloustili, mutta muuten pidämme rahat erillään. En ymmärrä miksi rahojen pitää olla parisuhteessa jokin salaisuus?
Taas niin huvittava ketju. Tottakai kaikilla av:laisilla on rikkaat miehet. Vaikka niistä rahoista eivät edes ne vaimot tiedä.
Tosi uskottavaa.
En minäkään tiennyt vuosikausiin eksäni tuloja. Olen itse hyvätuloinen ja eikä ollut tarvetta palkkoja tarkemmin kysyä. Tiesin kyllä, että ammattinsa puolesta on ihan hyvät tulot, mutta tuli lopulta yllätyksenä kuinka hyvät tulot olivatkaan. Hänellä oli tapana sijoittaa ja sitten kerran kysyin vain, että no kuinka paljon sijoitit tällä kertaa. No 50 000 euroa. Sitten kysyin, että kunka paljon sinä oikeastaan tienaatkaan.
Meillä ei ollut yhteistä asuntoa vaan muutin hänen luokseen silloin aikoinaan ja laitoin oman asuntoni vuokralle.
Vierailija kirjoitti:
Taas niin huvittava ketju. Tottakai kaikilla av:laisilla on rikkaat miehet. Vaikka niistä rahoista eivät edes ne vaimot tiedä.
Tosi uskottavaa.
Avaisitko vähän lukutaitoasi, kiitos. Minä kun en millään pääse tästä ketjusta siihen tulokseen, että edes ketjuun kirjoittaneilla naisilla olisi rikkaat miehet saati että kaikilla av:laisilla olisi rikkaat miehet. Ainakin itse tuossa edellä kirjoitin mieheni olevan pienyrittäjä, en miljonääri tai CEO. En ole missään vaiheessa kuvitellut hänen olevan rikas.
En minäkään tiedä mieheni tuloja. Mitä mä sillä tiedollä teen? Kunhan saadaan elinkustannukset maksettua niin kaikki on hyvin. Käsitykseni mukaan hän on noissa verokoneissa, en ole itse käynyt katsomassa, lasten koulukaverit kyllä ovat. Itse en siellä ole, vaikka keskimääräsitä parempituloinen olenkin. Mutta en niin hyvätuloinen.
Kyllä meillä ainakin tiedetään tarkalleen mitä toinen tienaa. Luetaan toistemme palkkalaskelmat ja verotuspäätökset. Tasavertaisesti osallistutaan yhteisen elämän kuluihin. En ole ikinä edes ajatellut, että pitäisi olla jotenkin toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi uskottavaa.
Avaisitko vähän lukutaitoasi, kiitos. Minä kun en millään pääse tästä ketjusta siihen tulokseen, että edes ketjuun kirjoittaneilla naisilla olisi rikkaat miehet saati että kaikilla av:laisilla olisi rikkaat miehet. Ainakin itse tuossa edellä kirjoitin mieheni olevan pienyrittäjä, en miljonääri tai CEO. En ole missään vaiheessa kuvitellut hänen olevan rikas.
Et ilmeisesti sitten lukenut ketjua. Avausviestissä sekä useissa muissa viesteissä naiset kertovat, miten ovat yllätyksekseen löytäneet miehensä median verokoneista huippupalkkaisten joukosta.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään tiedä mieheni tuloja. Mitä mä sillä tiedollä teen? Kunhan saadaan elinkustannukset maksettua niin kaikki on hyvin. Käsitykseni mukaan hän on noissa verokoneissa, en ole itse käynyt katsomassa, lasten koulukaverit kyllä ovat. Itse en siellä ole, vaikka keskimääräsitä parempituloinen olenkin. Mutta en niin hyvätuloinen.
Eli siis lastesi koulukaverit tietävät miehesi tulot mutta sinä et?
En minä tiedä mieheni tuloja kovin tarkkaan. Arvioni voi heittää vuositasolla 20 000 e. Meillä on yhteiset rahat ja voisin kyllä tarkistaa ne, mutta kun ei oikeastaan kiinnosta.
Tarkoitettiin tässä YHTEISIÄ omistuksia. En minäkään tiedä kaverien asuntolainan maksuista ja heidän asunnoistaan, mutta jos omistaisin niistä osan, niin tottakai olisin selvittänyt heidän maksukykynsä ennen yhteisomistusta.
Jos aikoo elää täysin erillisesti eri asunnoissa loppuikänsä, niin silloin ei ole kyseessä tyypillinen parisuhde, ja on ymmärrettävää että tieto toisen asioista pysyy kaveritasolla.