Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asunnon myynti ja kiinteistövälittäjän valinta

Vierailija
19.02.2014 |

Minun pitäisi myydä asuntoni mutta en ole ksokaan aikaisemmin asuntoa myynyt, joten neuvoja kaipailen kiinteistövälittäjän valinnassa. Mistä lähden liikkeelle, kannattaako ottaa useampia arvioita ja paljonko noin 200 000 euron asunnosta saa pulittaa välittäjälle palkkiota?

Suositteluja pääkaupunkiseudun hyvistä välittäjistä otan myös vastaan!

Entä miten usein näyttöjä on? Mitä papereita minun pitää hommata välittäjälle ja pitääkö ne olla hommattuina jo ennen kuin välittäjä tulee arviokäynnille?

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin pääkaupunkiseudulla välittäjät pyytävät liikaa välityspalkkioita, se on fakta.

Jos itsellä on aikaa, kannattaa suinkin pyytää vaikka kolmesta eri firmasta välittäjät paikalle ja pyytää tarjoukset. Siinä saa hyvää kuvaa hintatasosta ja välittäjien osaamisesta. Kannattaa selvittää myös tarkkaan, mitä rahalla saa: missä mainokset (vain Oikotiellä/Etuovessa vai myös Hesarissa jne), ammattikuvaajan vai välittäjän kuvaamat kuvat, yksi/useampia välittäjiä esittelemässä, sopimuksen pituus jne.

Välttämättä arviokäynnille ei tarvitse papereita, vaan isännöitsijäntodistuksen voi välittäjä tilata kun sopimus on tehty, mutta tottakai saat paremman arvion hinnasta, jos sulla on tarkkaan tiedossa esim. mitä remontteja on tehty ja mitä remontteja taloyhtiöön on tulossa jne.

Samoin kaikki "markkinointimateriaali" kannattaa hyödyntää. Eli jos tiedät, että viereiselle tontille ei rakenneta on se plussaa. Jos remontoidussa keittiössä on jotkut merkkikaapit, kannattaa siitä kertoa välittäjälle jne.

Vierailija
22/59 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Osaako joku yhtään sanoa, paljonko välityspalkkio voisi olla tuon arvoisesta asunnosta, jos siis myydään vaikka 190 000 eurolla? Ovatko välityspalkkiot kiinteitä vai prosentteja? Mulla ei ole haisuakaan, mitä ne ovat.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä nykyisestä tasosta, mutta toki on prosenttipohjaisia että kiinteitä. Itse ajattelisin, että prosenttipohjainen kannustaa välittäjää saamaan paremman hinnan, kun kiinteässä palkkiossa riittää, että saa myydyksi. Nythän esim. Myyntiturva (vuokraturva tms.?) tarjoaa myös kiinteitä palkkioita huoneluvun perusteella ja ilmeisesti hyvin kilpailukykyisesti. Naapurit myivät tuon kautta, muuta en tiedä.

Vierailija
24/59 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prosentti vois olla 3,5-5,5 luokkaa?

Vierailija
25/59 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välityspalkkiot sovitaan tapauskohtaisesti, jos asuntosi on oikeassa paikassa ja hyvässä kunnossa, välittäjät tietävät että menee nopeasti kaupaksi = hänelle vähän töitä, välityspalkkio laskee. Voit myös saada oman pankkisi kautta edullisemman tarjouksen asunnonvälityksestä kuin muuten olisi mahdollista saada.

Me olemme myyneet asunnon itse, siinä ei ollut mitään ongelmia, pankki hoitaa paperityöt. Hyviä kokemuksia ammattinsa osaavista välittäjistäkin on mm. Huoneistokeskus ja OPKK. Huonojakin kokemuksia on, mutta en mustamaalaa firmoja.

Vierailija
26/59 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 09:56"]

en tiedä nykyisestä tasosta, mutta toki on prosenttipohjaisia että kiinteitä. Itse ajattelisin, että prosenttipohjainen kannustaa välittäjää saamaan paremman hinnan, kun kiinteässä palkkiossa riittää, että saa myydyksi. 

[/quote]Näin voisi äkkiseltään kuvitella, mutta jos palkkio on esim. tyypillinen 2%, tekee se kymppitonnissa 200 euroa.

Kumpikohan on välittäjälle mieluisampaa, saada asunto heti myytyä suostuttelemalla myyjä tinkaamaan hintaa 10t€, vai ottaa riski että myynti venyy, sen eteen joutuu tekemään enemmän töitä ja EHKÄ sitten tienaa 200e enemmän?

Vierailija
27/59 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh, tuohan on aivan hirvittävä prosentti! Sehän tekee 6650-10450euroa 190 000 euron asunnosta :O Eipä jää paljoakaan käteen, kun uusi asunto pitäisi ostaa.

Miten muuten tuo muutto, uskaltaako myydä ilman, että on seuraava koti vielä kiikarissa? Väliaikaisasuntoa en haluaisi mutta pakon edessä se on otettava mutta haluaisin muuttaa suoraan seuraavaan pitkäaikaiseen kotiin. Kuinka pitkä aika on ok kaupoista siihen, kun asunto luovutetaan? 3kk? Entä maksetaanko siltä ajalta ihan normaalisti lainalyhennystä ja vastikkeita ainakin?

Vierailija
28/59 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku täällä väitti, että "välittäjä ei ole korvausvelvollinen mihinkään suuntaan huonosti hoidetusta kaupasta! Hän vain edustaa sinua, ja sinä vastaat henkilökohtaisesti kaikesta mitä hän lupaa tai jättää kertomatta ostajalle, vaikka et olisi edes tietoinen siitä itse."

Ei se ihan niin mene. Välittäjällä on erittäin tiukka selonotto- ja tiedonantovelvollisuus. Hänen tulee tarkkaan selvittää kaikki asuntoa ja taloyhtiötä koskevat asiat, ja erityisesti ne, joiden voi olettaa vaikuttavan ostajan ostotarjouksen tekemiseen ja/tai sen suuruuteen. Nämä tiedot tulee sitten ilmoittaa ostajille.

Parhaat meistä noudattavat myös Hyvää Välitystapaa, käykääpä tutustumassa: http://www.kvkl.fi/hyvan_valitystavan_ohje.html

Sieltä saa myös hyviä vinkkejä, jos myy itse asuntonsa.

Väittäjien tekemisiä ja tekemättä jättämisiä ratkotaan muuten  kuluttajariitalautakunnassa ja käräjäoikeuksissa. Niissä siis viimeistään välittäjä vastaa tekemisistään.

Olen itse kiinteistönvälittäjä (LKV-tutkinnon suorittanut), ja dokumentoin aina tarkkaan tiedot, joita olen ostajalle ilmoittanut. Asioiden tulee löytyä esitteestä ja taloyhtiön papereista, jotka ostaja vahvistaa ostotarjouslomakkeella saaneensa. Näin ostaja ei voi kaupan jälkeen vedota seikkaan, joka on ollut hänen tiedossaan ostotarjousta tehtäessä. Ellei näin menettele (välittäjä; tai omistaja, jos myyt itse), ostaja voi tehdä reklamaation kauppojen jälkeen ja vaatia hinnanalennusta, väittäen, että ei olisi tehnyt tarjousta tai olisi tehnyt matalamman tarjouksen, jos olisi tiennyt tämän ja tuon asian . . . 

Kannattaa siis kirjata ylös kaikki ostajalle annetut tiedot. Itse asuntoa myyvän kannattaa tehdä huoneistoesite, jossa luetellaan virheet (tyyliin "parketti on vaurioitunut parvekkeen oven edestä"), siis ihan samoin kuin ammattitaitoinen välittäjä tekee. Isommat viat on hyvä kirjoittaa myös kauppakirjaan tyyliin "ostaja on tietoinen siitä, että". Ostotarjous tulee ottaa kirjallisena, ja siinä luetellaan asiakirjat, jotka ostaja on saanut. Allekirjoituksellaan ostaja vahvistaa tämän.

Kirjalliseen ostotarjoukseen tulee muutenkin kirjata tarkkaan kaupan ehdot. Myyjä vahvistaa hyväksymisensä tai vastatarjouksen allekirjoituksellaan, ja molemmille osapuolille annetaan oma kappale ostotarjouksesta. Sovittavia asioita ovat mm. kaupanteko aika viimeistään (pvm.) ja jos kauppasumma maksetaan useammassa erässä, erien suuruudet ja maksupäivät, hallinnan siirtyminen jne.

Hyvä välittäjä on palkkionsa arvoinen. Olen tänä vuonna kaksi kertaa hankkinut omistajalle 9.000 euroa enemmän, kuin millä hän olisi ollut valmis myymään asuntonsa. Ihan vaan sillä, että olen pyytänyt odottamaan, ennen kuin hyväksyy ensimmäisen tarjouksen, sillä olen uskonut saavani paremman - ja saanut sen. Tietysti turvallisesti ensimmäisen tarjouksen voimassaoloaikana, jos ei parempia tarjouksia olisi tullutkaan. Paras hinta saadaan, kun ostajien välille saadaan syntymään kilpailua. Taitava omistaja-myyjäkin voi sen saada aikaan, jos hyvin käy.

Joskus kieltämättä ihmetyttää, kuinka myyjät kilpailuttavat välittäjiä palkkioprosenttien osilla. Mitä väliä, onko palkkio 3,5 % vai 3,9 %, jos jälkimmäinen välittäjä on valmis näkemään vaivaa mahdollisimman hyvän myyntihinnan saamiseksi esimerkiksi pyrkimällä saamaan vähintään kaksi kilpailevaa tarjousta (tai 8, kuten viime viikolla sain), ja halvempi välittäjä hankkii yhden ja toteaa, että tämä oli nyt tässä, kannattaa hyväksyä . . .   Halpa voi tulla kalliiksi . . . 

Keskustelun aloittajaa neuvoisin tarksitamaan, että välittäjä on suorittanut LKV-tutkinnon. Hyvä oli aikaisempi ohje käydä muutamassa esittelyssä, siellä saa tuntumaa välittäjän toimintaan.

Onnea asuntokauppoihin! t. Arja

Vierailija
29/59 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin myisin itse ja niin olemme tehneetkin. Varsinkin osakkeen myynti on todella helppoa, ei siihen välittäjää tarvitse ja säästää sadat tai tuhansia euroja!

Aivan samat ihmiset sinne näyttöön tulee vaikka myyt itse! Jos sinulla on kamera pystyt ottamaan kuvat ja valmiit kauppakirjalomakkeet saat kaupasta tai netistä.

Kiinteistön myyminen on hieman monimutkaisempaa mutta sekin onnistuu, kokeiltu on! Jokainen normaali ihminen osaa hoitaa homman ja säästö on aikamoinen!

Vierailija
30/59 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen myymään itse, mekin myytiin vähän aikaa sitten itse, ja kaikki meni helposti (helsingissä). Saatiin myös todella korkea hinta koska myytiin itse. Ostaja oli tyytyväinen meidän joustavuuteen näytössä, ja pystyi suoraan neuvottelemaan hinnan, johon oltiin molemmat tyytyväisiä.

Mielummin myös ostan sellaiselta, joka myy itse, välittäjiltä on tosi vaikeaa saada näyttöjä, papereita, tietoa asunnosta. Monet välittäjät ei tiedä edes perusasioita myymästään asunnosta, esim. yhdessä asunnossa, jota käytiin nyt katsomassa välittäjä eksyi rappukäytävään, eikä ollut edes ennen käynyt asunnossa, eikä tiennyt siitä mitään.

3 kk on mun mielestä maksimi poismuttoajassa.

Noista välittäjien tärttöilyistä riittäisi kerrottavaa, ollaan oltu nyt 6 vuoden aikana tekemisissä asunto-ostojen yhteydessä noin 20 välittäjän kanssa tekemisissä, ja niistä vain kaksi on ollut ammattitaitoisia.

Jos laitat välittäjän asialle, eikä ostajia tule, ei tarjouksia yms. niin sulla on luultavasti osunut kohdalle tuollainen törttövälittäjä, joka ei hoida esim. papereita kiinnostuneille, ei osaa kertoa mitään asunnosta, ei järjestä joustavasti näyttöjä.

Monet kans "psyykkaa" ostajaa valehtemalla kiinnostuneista ostajista yms. itse hylkään samantien asunnot, joissa on tuollainen välittäjä, koska ei vaan kiinnosta pelata jonkun oman elämänsä suuren manipuloija sankarin kanssa, kun haluaa vaan hoitaa asiat jouhevasti.

Mutta joka tapauksessa paljon onnea asunnon myyntiin! Kannattaa myös vähän stailata asuntoa, leikkokukilla yms.

Vierailija
31/59 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klaukkalassa on ainakin se AV-mammojen mukaan hottis välittäjä. Sitten tietysti Remaxilla se Hunks ja BB-voittaja.

Vierailija
32/59 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käytät muutamia iltoja siihen että vertailet asuntoasi myynnissä oleviin, niin olet sen jälkeen itse paremmin perillä asuntosi hintatasosta kuin välittäjät.

Äläkö sitten haksahda siihen että annat asunnon myytäväksi välittäjälle, joka lupaa siitä eniten, ei se välittäjä ole sitä ostamassa. Ota välittjä joka on mielestäisi parhaiten kärryllä asunnon arvosta.

Kannattaa myös katsella välittäjän ilmoituksia ja kiertää kaukaa ne joilla on huonosti tietoja asunnoista ja ennen kaikkea jos kuvat ovat huonoja. Netissä esittely on nykypäivänä tärkeässä roolissa ja ilmoitusten sekä kuvien pitää olla hyviä.

Vierailija
33/59 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 09:40"]

Varsinkin pääkaupunkiseudulla välittäjät pyytävät liikaa välityspalkkioita, se on fakta.

Jos itsellä on aikaa, kannattaa suinkin pyytää vaikka kolmesta eri firmasta välittäjät paikalle ja pyytää tarjoukset. Siinä saa hyvää kuvaa hintatasosta ja välittäjien osaamisesta. Kannattaa selvittää myös tarkkaan, mitä rahalla saa: missä mainokset (vain Oikotiellä/Etuovessa vai myös Hesarissa jne), ammattikuvaajan vai välittäjän kuvaamat kuvat, yksi/useampia välittäjiä esittelemässä, sopimuksen pituus jne.

Välttämättä arviokäynnille ei tarvitse papereita, vaan isännöitsijäntodistuksen voi välittäjä tilata kun sopimus on tehty, mutta tottakai saat paremman arvion hinnasta, jos sulla on tarkkaan tiedossa esim. mitä remontteja on tehty ja mitä remontteja taloyhtiöön on tulossa jne.

Samoin kaikki "markkinointimateriaali" kannattaa hyödyntää. Eli jos tiedät, että viereiselle tontille ei rakenneta on se plussaa. Jos remontoidussa keittiössä on jotkut merkkikaapit, kannattaa siitä kertoa välittäjälle jne.

[/quote]asemakaava tarkistaa, onko suunnitteilla lähelle jotain rakennusta tai vastaavaa

Vierailija
34/59 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan hyvin itse voi myydä ja säästää siinä. Toki on vaivattomampaa antaa välittäjälle homma.

Vierailija
35/59 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me haluttiin myydä nopeasti ja otettiin huippuvälittäjä, jolla tietty myös huippupalkkio. Otti tosi nätit kuvat ja myi asuntomme kontaktiensa kautta ennen ensimmäistä yleistä näyttöä. Oltiin erittäin tyytyväisiä ammattimaiseen toimintaan ja maksettiin välityspalkkio hymyssä suin.

Nykyinen naapuri yrittänyt myydä ihan ok asuntoaan 1,5 vuotta. Ilmoituksessa hämärät kuvat, jotka otettu miten sattuu ja ilmoituksen tekstissä kirjoitusvirheitä. Hintakin oli aluksi ihan tähtitieteellinen. En ymmärrä, miksi eivät jo ole vaihtaneet välittäjää.

Vierailija
36/59 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyrkkisääntö on, että hyvä välittäjä myy asunnnon vähintään palkkionsa verran paremmalla hinnalla. Varmista, että välittäjällä on LKV-tutkinto, jolloin hänen tulisi olla tietoinen vastuistaan. T.lkv

Vierailija
37/59 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyntiturva hoitaa homman kiinteällä palkkiolla ( ei siis perustu myyntihintaan).

Vierailija
38/59 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 11:13"]

Minä myin meidän asunnon itse, ja se oli todella helppoa. Säästettiin 4000€ palkkio, muutama kymppi meni isännöitsijän todistukseen ja netti-ilmoituksiin meni joku 300€. Meidän asunto oli n. 140 000€ arvoinen ja siitä välittäjä sanoi että toi neljä tonnia on palkkio. Myin asunnon 138 000 eurolla, ja olin erittäin tyytyväinen. Asutaan Kokkolassa, eli hinnat eivät ole samat kuin Helsingissä.

En kyllä ikinä maksaisi välittäjälle kuin viimeisessä hädässä.

[/quote]

Välittäjä olis voinu saada siitä 145 000€.

Vierailija
39/59 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

myyntiturva välittää omille asiakkailleen asunnot eli mahdollisimman halvalla! Ts. antavat poikkeuksetta halvimmat asuntoarviot eli ei myyjän kannalta järkevää, vaikka vähän palkkiossa säästäisikin!

Vierailija
40/59 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Keskustelun aloittajaa neuvoisin tarksitamaan, että välittäjä on suorittanut LKV-tutkinnon."

Tiedoksi vain että LKV ei ole tutkinto vaan koe joka on oltava esim. jokaisella vastaavalla ja omistajalla.Alalla on myös tutkinto KiAT jossa käydään yli vuoden ajan koko lainsäädäntö läpi mitä välittäjä työssään tarvitsee. 

terkuin: sekä LKV että KiAT

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi