Asunnon myynti ja kiinteistövälittäjän valinta
Minun pitäisi myydä asuntoni mutta en ole ksokaan aikaisemmin asuntoa myynyt, joten neuvoja kaipailen kiinteistövälittäjän valinnassa. Mistä lähden liikkeelle, kannattaako ottaa useampia arvioita ja paljonko noin 200 000 euron asunnosta saa pulittaa välittäjälle palkkiota?
Suositteluja pääkaupunkiseudun hyvistä välittäjistä otan myös vastaan!
Entä miten usein näyttöjä on? Mitä papereita minun pitää hommata välittäjälle ja pitääkö ne olla hommattuina jo ennen kuin välittäjä tulee arviokäynnille?
Kommentit (59)
Kannattaa kyllä myydä itse. Jos tuntuu, että ei osaa, niin pyytää vaikka kaveria.
Välityspalkkiot voivat nousta ihan kohtuuttomiin. Me ollaan myyty 3 asuntoa, ihan ovat 1-3 esittelyllä menneet (+muutama yksityisnäyttö). Jos asunto on hyvä ja luultavasti menee helposti kaupaksi, niin rohkeasti vaan myymään. Eihän siinä tarvitse kuin hankkia isännöitsijältä paperit, ottaa muutama valokuva ja järjestää näyttö. Melko hyvän tuntipalkan saa.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 10:16"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 09:56"]
en tiedä nykyisestä tasosta, mutta toki on prosenttipohjaisia että kiinteitä. Itse ajattelisin, että prosenttipohjainen kannustaa välittäjää saamaan paremman hinnan, kun kiinteässä palkkiossa riittää, että saa myydyksi.
[/quote]Näin voisi äkkiseltään kuvitella, mutta jos palkkio on esim. tyypillinen 2%, tekee se kymppitonnissa 200 euroa.
Kumpikohan on välittäjälle mieluisampaa, saada asunto heti myytyä suostuttelemalla myyjä tinkaamaan hintaa 10t€, vai ottaa riski että myynti venyy, sen eteen joutuu tekemään enemmän töitä ja EHKÄ sitten tienaa 200e enemmän?
[/quote]Totta. Tietysti välittäjä myy mielummin kaksi kohdetta helposti alhaisella hinnalla, kuin yhden hyvällä hinnalla.
Välittäjällä ei oikeasti ole kauheasti merkitystä. Pääasia on netissä oleva esittelyteksti (positiivinen, mutta samalla realistinen. Epärealistinen ja yltiökehut vailla perustaa on ihan turhaa ja oikeastaan ärsyttävää, jos totuus on toinen) ja kuvat + pohja pitää löytyä! Sen jälkeen asunto myy itsensä. Ei kukaan osta kallista asuntoa sen takia, että välittäjä oli hyvännäköinen, sujuvasanainen jne. Ei se ole mitään torikauppaa, jossa toiselle saa hyvillä puhelahjoilla myytyä vaikka hiirekakkaa pussin. Asiallinen perusvälittäjä ajaa asiansa. Tottakai tietty myyntihenkisyys ja aktiivisuus on välittäjältä tarpeen, mutta ei se välittäjä ylihintaista roskaa saa myytyä, vaikka olisi millainen.
Sen vaan sanon, että muista ettei se välittäjä ole ostamassa asuntoasi, joten älä valitse sitä joka "lupaa" asunnostasi parhaan hinnnan, vaan se jolla on mielestäisi oikein näkemys asunnon oikeasta tämänhetkisestä arvosta.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 10:13"]
Kannattaa kyllä myydä itse. Jos tuntuu, että ei osaa, niin pyytää vaikka kaveria.
Välityspalkkiot voivat nousta ihan kohtuuttomiin. Me ollaan myyty 3 asuntoa, ihan ovat 1-3 esittelyllä menneet (+muutama yksityisnäyttö). Jos asunto on hyvä ja luultavasti menee helposti kaupaksi, niin rohkeasti vaan myymään. Eihän siinä tarvitse kuin hankkia isännöitsijältä paperit, ottaa muutama valokuva ja järjestää näyttö. Melko hyvän tuntipalkan saa.
[/quote]Saako oikeasti hyvän tuntipalkan? Itsellä on vähän erilainen käsitys. Yleensä ostaja on se joka ajattelee hyötyvänsä siitä että kaupassa ei ole välittäjää eikä välittäjän palkkiota. Tuttavapiirissä on useampia tapauksia, joissa ovat ensin yrittäneet myydä itse, mutta ovat kyllästyneet varattomiin vaihtokaupan kyselijöihin ja hinnan tinkaajiin ja -70% tarjoajiin. Ovat sitten ottaneet välittäjän, vanhaa hintaa on nostettu välittäjän palkkion verran ja pyöristetty vielä siitä yllöspäin sopivan kuuloiseen hintapyyntiin. Välittäjän kautta asunnot on myyty nopeasti.
Kiinteistönvälitysala vetää puoleensa onnenonkijoita ja kokeilijoita, koska alalle ei ole erityisiä pätevyysvaatimuksia, riittää vain halu ja tahto ryhtyä myyntiedustajaksi, siksi myyjien kirjo ja osaaminen on vaihtelevaa.
Hyvän välittäjän valitseminen on vaikeaa. Lähtökohdaksi kannattaa ottaa turvallisuus ja luotettevuus, ammattitaito ja osaaminen, onhan kyseessä merkittävä oikeustoimi. Miten hyvyyttä voi arvioida?
Hyvä mittari on valita välittäjäksi kouluttautunut henkilö. Mitä parempi koulutus on, niin yleensä sitä enemmän se osoittaa kokemusta, sitoutuneisuutta ja alalla menestymistä.
Eteenpäin pyrkivä myyjä yleensä haluaa lisätä osaamistaan ja ammattitaitoaan opiskelemalla. Alan tutkintoja järjestyksessä ovat (suluissa tittelit):
KED= kiinteistöalan koulutus ja tutkinto (esim: myyjä/myyntiedustaja, KED)
KiaT=kiinteistönvälitysalan ammattitutkinto (esim: myyjä/myyntiedustaja, KiaT)
LVV=Laillistettu vuokravälittäjä (esim. myyjä/myyntiedustaja, LVV)
LKV= Laillistettu kiinteistönvälittäjä (esim. Kiinteistönvälittäjä, LKV, LVV)
Kiinteistönvälittäjä (LKV) titteliä saa käyttää vain Keskuskauppakamarin LKV-välityskokeen suorittanut henkilö. LKV tutkinto sisältää myös LVV-kokeen.
YKV= Ylempi kiinteistönvälittäjän koulutus ja tutkinto on kiinteistönvälitysalan korkein tutkinto on (vastaa entistä Diplomivälittäjän ja KJK= Kiinteistönvälittäjän jatkotutkintoa. (Esim. Ylempi kiinteistönvälittäjä YKV, kiinteistönvälittäjä, LKV, LVV)
Laatukoulutus= Suomen kiinteistönvälittäjäliiton jäsenyritysten on mahdollista käydä lisäksi ratifioitu laatukoulutus. Laatukoulutuksen käynyt yritys saa käyttää Laatuyritys –merkintää ja Laatuvälittäjä –titteliä. Koulutus varmistaa seuraavat arvot; osaaminen, ammattitaito, luotettavuus, laatu, sitoutuminen.
Näitä tarkastelemalla ja googlettamalla pääset varmasti valinnassasi hyvin eteenpäin ja löydät oikean henkilön!
Nykyisin kaikilta saa hyvän välitystarjouksen.
Miten valita hyvä kiinteistönvälittäjä?
Kiinteistönvälitysala vetää puoleensa onnenonkijoita ja kokeilijoita, koska alalle ei ole erityisiä pätevyysvaatimuksia, riittää vain halu ja tahto ryhtyä myyntiedustajaksi, siksi myyjien kirjo ja osaaminen on vaihtelevaa.
Hyvän välittäjän valitseminen on vaikeaa. Lähtökohdaksi kannattaa ottaa turvallisuus ja luotettevuus, ammattitaito ja osaaminen, onhan kyseessä merkittävä oikeustoimi. Miten hyvyyttä voi arvioida?
Hyvä mittari on valita välittäjäksi kouluttautunut henkilö. Mitä parempi koulutus on, niin yleensä sitä enemmän se osoittaa kokemusta, sitoutuneisuutta ja alalla menestymistä.
Eteenpäin pyrkivä myyjä yleensä haluaa lisätä osaamistaan ja ammattitaitoaan opiskelemalla. Alan tutkintoja järjestyksessä ovat (suluissa tittelit):
Kiinteistönvälittäjä (LKV) titteliä saa käyttää vain Keskuskauppakamarin LKV-välityskokeen suorittanut henkilö. LKV tutkinto sisältää myös LVV-kokeen.
YKV= Ylempi kiinteistönvälittäjän koulutus ja tutkinto on kiinteistönvälitysalan korkein tutkinto on (vastaa entistä Diplomivälittäjän ja KJK= Kiinteistönvälittäjän jatkotutkintoa. (Esim. Ylempi kiinteistönvälittäjä YKV, kiinteistönvälittäjä, LKV, LVV)
Laatukoulutus= Suomen kiinteistönvälittäjäliiton jäsenyritysten on mahdollista käydä lisäksi ratifioitu laatukoulutus. Laatukoulutuksen käynyt yritys saa käyttää Laatuyritys –merkintää ja Laatuvälittäjä –titteliä. Koulutus varmistaa seuraavat arvot; osaaminen, ammattitaito, luotettavuus, laatu, sitoutuminen.
Näitä tarkastelemalla ja googlettamalla (esim. "Kiinteistönvälittäjä, LKV, YKV, Paikkakuntasi") pääset varmasti valinnassasi hyvin eteenpäin ja löydät oikean henkilön!
Kaikki antavat nykyään hyvän välityspalkkiotarjouksen.
Näitä tarkastelemalla ja googlettamalla (esim. "Kiinteistönvälittäjä, LKV, YKV, Paikkakuntasi") pääset varmasti valinnassasi hyvin eteenpäin ja löydät oikean henkilön!
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 10:25"]No, jos prosentti olisi 2, palkkio olisi vain 3800, jolla pitää siis kustantaa välittäjän työ ja kaikki lippulaput isännöitsijältä yms. Kuulostaa kovin vähältä palkkiolta, ,mutta voihan olla mahdollinen?
Asunnon luovuttamsesta ja kaupoista voi sopia aina erikseen. Lyhennykset, vastikkeet yms tietenkin pitää maksaa siihen asti, kun omistat asuntosi :) No, lyhennysvapaata voi hankkia, mutta korot ja vastikkeet ny kuiten pitää maksaa.
[/quote]
Missä noin pienet palkkiot on??? Kyllä on isompi palkkio. Jos kerrot tuon kahdella, ollaan lähempänä totuutta !
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 08:21"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 10:13"]
[/quote]Saako oikeasti hyvän tuntipalkan? Itsellä on vähän erilainen käsitys. Yleensä ostaja on se joka ajattelee hyötyvänsä siitä että kaupassa ei ole välittäjää eikä välittäjän palkkiota. Tuttavapiirissä on useampia tapauksia, joissa ovat ensin yrittäneet myydä itse, mutta ovat kyllästyneet varattomiin vaihtokaupan kyselijöihin ja hinnan tinkaajiin ja -70% tarjoajiin. Ovat sitten ottaneet välittäjän, vanhaa hintaa on nostettu välittäjän palkkion verran ja pyöristetty vielä siitä yllöspäin sopivan kuuloiseen hintapyyntiin. Välittäjän kautta asunnot on myyty nopeasti.
[/quote]
Outoa, ei mulle tullut yhtään tuollaista kyselyä kun myin meidän asuntoa. Neljä tonnia on aika hyvä raha siitä että vaivautui ottamaan hyvät kuvat joka huoneesta ja pihasta, ja laittoi ne nettiin, ja pari kertaa esitteli omaa asuntoa.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 09:21"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 11:13"]
Minä myin meidän asunnon itse, ja se oli todella helppoa. Säästettiin 4000€ palkkio, muutama kymppi meni isännöitsijän todistukseen ja netti-ilmoituksiin meni joku 300€. Meidän asunto oli n. 140 000€ arvoinen ja siitä välittäjä sanoi että toi neljä tonnia on palkkio. Myin asunnon 138 000 eurolla, ja olin erittäin tyytyväinen. Asutaan Kokkolassa, eli hinnat eivät ole samat kuin Helsingissä.
En kyllä ikinä maksaisi välittäjälle kuin viimeisessä hädässä.
[/quote]
Välittäjä olis voinu saada siitä 145 000€.
[/quote]
Ei olisi. Tiedän siitä talosta jokaisen asunnon osto- ja myyntihinnat, vielä nytkin parin vuoden jälkeen, siinä on ollut kolme samanlaista kämppää yhtäaikaa myytävänä, ja yksi juuri myytiin, kaksi niistä on ollut myynnissä jo pidemmän aikaa, esim. meidän entinen seinänaapuri on myynyt puolitoistavuotta kämppää, täysin samanlainen kuin meidän neliöt ym. tietysti sisustus hiukan erilainen. Välittäjä laittoi hinnan heti yli 150 tuhanteen, ja sellaiseen aikaan että markkinat oli hiljenemässä, nyt taas vilkastuneet, ja se kämppä kököttää edelleen myymättä. Minä myin meidän asunnon 5kk, alueen keskiarvo oli silloin 8kk.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 10:17"]No huh, tuohan on aivan hirvittävä prosentti! Sehän tekee 6650-10450euroa 190 000 euron asunnosta :O Eipä jää paljoakaan käteen, kun uusi asunto pitäisi ostaa.
Miten muuten tuo muutto, uskaltaako myydä ilman, että on seuraava koti vielä kiikarissa? Väliaikaisasuntoa en haluaisi mutta pakon edessä se on otettava mutta haluaisin muuttaa suoraan seuraavaan pitkäaikaiseen kotiin. Kuinka pitkä aika on ok kaupoista siihen, kun asunto luovutetaan? 3kk? Entä maksetaanko siltä ajalta ihan normaalisti lainalyhennystä ja vastikkeita ainakin?
[/quote] Muista myös se, että kun ostat vaikka 230 000 euron talon niin varainsiirtovero on n. 10 000e jonka joudut maksamaan kun ei kyseessä ole ensiasunto. Kallista on.
Itse törmännyt nyt kaksi kertaa LKV CELLO nimiseen välitysfirmaan jyväskylässä. Järkyttävän huonoa palvelua, jätetään kertomatta ostajalle asioita ja muutenkin n vältellään vastaamasta vaikeisiin asioihin. Kun kysyt asiaa kirjallisesti niin saat poliittisen vastauksen puhelimitse. Huijaamisen meininki. Suosittelen kiertämään kaukaa jos nämä ovat myyjänä.
Itse myin asunnon välittäjää käyttäen. Soitin moneen firmaan ja sanoin että olen kilpailuttamassa välittäjiä ja tietenkin välityshintoja. Lähes jokainen tarjosi noin 10-%20% alennusta. Pidin tätä aika kalliina.
Löysin netistä kilpailutussivuston joka kilpailuttaa välittäjät ilmaiseksi (ilmeisesti välittäjät maksavat sivustolle asiakkaista). Kolme välittäjää soitti varmaan tunnissa ja tarjosivat noin 50% alennuksia :) Täytyy olla katetta palkkioissa...
Tätä kilpailutussivustoa käytin www.hintanakertaja.fi
Vierailija kirjoitti:
Itse myin asunnon välittäjää käyttäen. Soitin moneen firmaan ja sanoin että olen kilpailuttamassa välittäjiä ja tietenkin välityshintoja. Lähes jokainen tarjosi noin 10-%20% alennusta. Pidin tätä aika kalliina.
Löysin netistä kilpailutussivuston joka kilpailuttaa välittäjät ilmaiseksi (ilmeisesti välittäjät maksavat sivustolle asiakkaista). Kolme välittäjää soitti varmaan tunnissa ja tarjosivat noin 50% alennuksia :) Täytyy olla katetta palkkioissa...
Tätä kilpailutussivustoa käytin www.hintanakertaja.fi
Itsekkin olen myymässä asuntoa. Käytin tuota hintanakertaja.fi sivustoa, sekä toista vastaavaa kilpailutus sivustoa.
Kokemuksia niistä.
+Kilpailuttaminen oli helppo. Jätin vain yhteystiedot.
+Hinta oli todella edullinen
-olisi pitänyt käyttää vain yhtä sivustoa. Käytin kahta ja kuudesta eri firmasta soitettiin
Asunto on nyt myynnissä. Saa nähdä miten käy.
Pyydä tarjoukset useammalta, vertaile ja tingi hinnasta. Yleensä tulevat arvioimaan ilmaiseksi. Myin asunnon juuri kesällä itse ja sain monelta välittäjältä tarjouksia, kun huomasivat että olin myymässä, mutta en sitten tarvinnut heidän palveluitaan, kun asunto meni nopeasti kaupaksi. Itse myyminen ei ole vaikeaa, mutta tiettyä osaamista se vaatii. Tutki myyntiin liittyviä asioita netistä, Etuovesta ja Oikotieltä, sieltä löytyy ohjeita.
Kiinteistövälittäjän välityspalkkio kannattaa aina nykypäivänä kilpailuttaa. Palveluita tähän on useampia ja tuolla voi lukea lisää https://vertaamo.fi/vertaa/lainat/asuntojen-valityspalkkiot/ ja tärkeää on myös saada kattava kokonaiskuva millaisia palveluita välittäjät tarjoavat.
Olen aina myynyt itse, samoin meidän nuoriso on tehnyt myydessään perintöasuntojaan. Kaikki ovat menneet kaupaksi hyvään hintaan, eikä paperiasioissa ole ollut mitään ongelmia.
Itse myydessä saa aika hyvään tuntipalkan!