Olen aivan liian herkkä kritiikille.. Muita?
Tuntemattomien ihmisten kommentit ovat aika sama, puhun nyt tutuistani.
En ymmärrä mikä mua oikein vaivaa. Otan asioita todella helposti itseeni. Asiallinen kritiikki/parannusehdotukset esimerkiksi työpaikalla ovat ihan ok, enkä nyt henkisesti romahda tällaisista.
Yleensä kuitenkin ihmisillä kritiikin ja palautteen antaminen lipsahtaa jonnekkin asiallisen ja epäasiallisen väliin. Ei nyt varsinaista "oot tosi paska etkä osaa mitään, anna ku mä näytän, siis taasko teit noin" -lyttäystä, mutta jotain minua vähättelevää. Saan todella usein muutamalta ihmiseltä jollain asteella ivallista kritiikkiä, heistä näkee heidän turhautumisensa minuun. Eikä se käy kyllä tosiaankaan epäselväksi. Mielestäni asiallinen kritiikki on joko suhteellisen neutraalia parannusehdotusta tai positiivista tsemppausta ja uskoa. Ei ainakaan turhia huokailuja, ivallista naurua/puhetta tai jotain vastaavaa.
Tällaisissa tilanteissa en vaan saa pidettyä itseäni kasassa tai yrittämään enemmän. Itsetuntoni romahtaa hetkellisesti pohjamutiin, alan alisuoriutua ja tekemään asiat vielä huonommin jne. Päässäni jyllää vaan miten olen taas paska enkä vaan osaa ottaa opikseni. Tällä keinolla oikein varmistan, etten taaskaan oppinut mitään ja oikeasti alan alisuorittaa, koska en enää itsekkään jaksa yrittää. Tästä taas seuraa se, että kritiikin antaja sai mitä halusi, eli en todellakaan osaa enää yhtään mitään kun keskityn vaan pidättelemään kyyneleitä ja alan sählätä entistä pahemmin.
Mulla on siis elämässä mukana muutama tällainen ihminen, enkä heistä eroon pääse. Ovat siis tavallaan hierarkiassa minua ylempänä. Kritiikki heiltä on usein ihan aiheellista ja toivottavaa, koska en muuten voi koskaan parantaa jos teen väärin. Mutta se asioiden esittämistapa.. En vaan kestä sitä. Hävettää kun menen ihan mössöksi ja joudun tosiaan pidättelemään, että en purskahda itkuun! Provosoidun pahimmalla mahdollisimmalla tavalla ja alan tehdä sitä mitä todellakaan ei pitänyt tehdä.
Onko muilla samanlaista ongelmaa? :(
Kommentit (8)
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 23:38"]Aivan liian pitkä aloitus sekä huonosti jäsennelty. Kirjoitusvirheitäkin on.
[/quote]
Höpö höpö. Nimenomaan hyvin kirjoitettu.
Ymmärrän ap:tä täysin. Et ole ainoa, meidän perheessä kaikki on tuollaisia. Se tilanne on hermostuttava. Toivoisin, että se ihminen joka on arvostellut menisi pois, jotta saisin hoitaa hommat kunnolla loppuun. Aivot alkaa lyödä tyhjää, jos joku hiillostaa vieressä. Itseluottamusta pitäisi saada, ettei antaisi noitten tyyppien vaikuttaa.
Alapeukut on varmaan tullut tyypeiltä, jotka ei ole jaksaneet lukea koko kirjoitusta. Omalta kohdalta voin sanoa, että iän myötä muuttuu niin, että sietää kritiikkiä paremmin. Lisäksi kannattaa pitää puolensa ja sanoa tarvittaessa vastaa.
Aloituksen aihe oli sillä lailla mainio, että sai trollattua pelkästään alapeukulla.
Mulla siis on alkanut tää ongelma ihan viime aikoina. Olen ollut joskus koulukiusattu, mutta mielestäni minulla ei ennenkään ollut tällaisia ongelmia piikittelevien ja yksinkertaisesti vain vittumaisten ihmisten kanssa. Ehkä vuoden sisällä tullut tää.. Menen vaan ihan lukkoon ja aivot rupeaa tosiaan lyömään ihan tyhjää.
En minä nyt enää mikään nuori ole, joten siksi tämä on jo vähän kiusallista. Ei vaan aina jaksaisi niitä katseita ja vähättelyä, mutta en noista tyypeistä eroonkaan pääse. Myös muut ihmiset ovat huomanneet, että romahdan. Koittavat tsempata, että älä välitä tai ota tolleen itseesi, sen nyt oli vähän tahditon vaan. Silti, en halua olla mikään tyttörukka :(
-AP
Mitä tuo hierarkiassa ylempänä tarkoittaa? Ovatko he esimiehiäsi tms?
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 00:04"]
Mitä tuo hierarkiassa ylempänä tarkoittaa? Ovatko he esimiehiäsi tms?
[/quote]
Mulla on tällainen esimies myös, tosin hän on nyt viime aikoina ollut vähän asiallisempi ja ystävällisempi. Olen mukana myös yhdessä vapaaehtoistoiminnassa sekä harrastustoiminnassa, siis ihan tavallisena jäsenenä. Sieltä sitten tulee niitä mulkaisuja, ivallista korjausta ja muuta. Harrastus on muuten todella rakas, joten en todellakaan aio lopettaa ja ns. luovuttaa näiden ihmisten edessä. En ole ainoa, joka tuntee itsensä jotenkin surkeaksi sillä sekunnilla kun nuo alkavat "sättimään". Olen aika herkkä ihminen ollut aina, ja nyt tosiaan viime aikoina tullut tällaista.. Miten kovettaisin itseni? Tosiaan tekemisen tasoni romahtaa heti kun sanotaan pikkasen pahasti, vaikka kritisoija olisikin pohjimmiltaan oikeassa, esitystapa vaan vähän kyseenalainen. Hävettää.
Aivan liian pitkä aloitus sekä huonosti jäsennelty. Kirjoitusvirheitäkin on.