Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva väitöstilaisuudessa - oikeesti?

Vierailija
18.02.2014 |

Tulipa tämäkin nähtyä. Väitöstilaisudessa oli puolivuotias vauva. Aivan vastasyntynythän saattaa nukkua koko pari tuntia, minkä väitös vie, mutta tämä söi (äiti imetti melkein eturivissä), hihkui, halusi seurustella ja piti sitä mekkalaa, jota vauvat nyt yleensä pitävät. Sehän on ihana ääni - oikeassa ympäristössä, mutta väitöstilaisuus ei tätä ole.

Lopulta väittelijän äiti kävi pyytämässä, että tämä äiti poistuisi vauvan kanssa. Tajusi sentään lähteä, loukkaantuneena (oli ilmoittautunut karonkkaan, mutta paikka oli tyhjänä).

Vauvat eivät kuulu väitökseen, vaikka tilanne olisi mikä. Tämäkin oli väittelijän laitokselta kollega, ei sisko tai ystävä tai muu läheinen. Vain työkaveri, joka raahasi vauvan katsomoon. Mikä helkkarin logiikka? Muukin vauvan meteli, kuten jokeltaminen, voi häiritä tilanteessa, joka on oikeasti yhden ihmisen eli väittelijän show. Ja itselläni on useampi lapsi, joten siedän kyllä aika hyvin sitä metakkaa.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon aina ihmetellyt näitä ihmisiä, jotka eivät poistu vauvan kanssa tällaisista juhlista. Itse menen aina vauvani kanssa takariviin, josta pääsee sitten nopeasti muualle, jos äläköinti alkaa. Sama homma toimii siis niin rippikirkossa kuin väitöstilaisuudessa.

Vierailija
2/41 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihan päivänselvä asia. On joitakin tilanteita, jonne vauvat eivät kuulu. Niitä ovat esim.klassisen musiikin konsertit ja väitöstilaisuudet. Ainakaan suomalaiset väitöstilaisuudet, ehkä joissain epämuodollisempien väitöstilaisuuksien maissa asia on toisin? Väitöstilaisuus nyt on aivan täysin eri asia kuin esim.luento tai seminaari. Jos väittelijä ja hänen puolisonsa ovat molemmat sitä mieltä, että vauvan tuominen mukaan on ok, asiaa voisi harkita, mutta onhan se silti epäkohteliasta vastaväittäjää kohtaan. Minusta myös asiasta huomauttaminen kuuluisi pikemminkin kustokselle kuin väittelijän äidille. 

t.Väitellyt vauvojen ystävä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, menee vähän asian vierestä, mutta nää rippikirkot kans voi olla yksiä perkeleen piinoja. Mammaraiset raahaa pienet pennut kirkkoon ja eihän monikaan alle 3 v. jaksa istua nukkena kirkonpenkissä. Aikuisellakin tekemistä pitkissä saarnoissa. Ja voi hemmetti sitä meteliä. Eikä älytä rauhottaa tilannetta lähyemällä ulos. ÄRHRHR!

Vierailija
4/41 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väittelijän äiti joutui pyytämään, että metelöivä lapsi vietäisiin pois? Huono kustos. On kustoksen tehtävä huolehtia, että salissa vallitsee rauha ja järjestys. Ei hoitanut hommaansa.

Vierailija
5/41 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se nyt sama asia, että jos vaikka itse saisi väitöstilaisuudessa kovan yskänkohtauksen, niin sitä poistuisi mahdollisimman vähin äänin ulos yskimään. Samalla tavalla, jos lapsi alkaa jokellella tai äännellä kovaan ääneen (ja puolivuotiasta kun ei oikein saa pyynnöstä hiljenemään) niin poistutaan ulos ja annetaan muilla kuuntelurauha (ja väittelijälle tietysti väittelyrauha). Noloa, että joku on joutunut erikseen pyytämään ko. henkilöä poistumaan.

Ihan sama juttu vaikkapa häissä, koulun kevätjuhlissa tms. Väitöstilaisuus nyt on varmaan yksi muodollisimmista tilaisuuksista, joten erityisesti siellä pitäisi osata käyttäytyä ja olla kohtelias.

Vierailija
6/41 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt vauvoja lähestulkoon kaikissa väitöstilaisuuksissa, joissa olen ollut. Yleensä vauva ja hoitaja asettuvat lähelle ovea ja poistuvat kohteliaasti, jos pikkuiselta menee väitösinto.

Vierailija
7/41 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, meillä mammastiikan ja iskälogian laitoksella on vauvat aina väitöksissä ihan opinnäytteinä esillä.

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 01:18"]

Olen nähnyt vauvoja lähestulkoon kaikissa väitöstilaisuuksissa, joissa olen ollut. Yleensä vauva ja hoitaja asettuvat lähelle ovea ja poistuvat kohteliaasti, jos pikkuiselta menee väitösinto.

[/quote]

Vierailija
8/41 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 06:27"]

Joo, meillä mammastiikan ja iskälogian laitoksella on vauvat aina väitöksissä ihan opinnäytteinä esillä.

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 01:18"]

[/quote]

[/quote]

Ovat olleet eri alojen väitöksiä, tosin lähialoilta. Mutta kuten sanoin, vauvat tai lapset eivät ole olleet siellä mitenkään näytillä, ja vanhemmat tai hoitajat eivät ole antaneet niiden häiritä tilaisuutta. Ei minulla ole mitään syytä tästä valehdellakaan.

Vierailija
9/41 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, mulla oli oma vauvani (5kk) sylissä osan aikaa omaa väitöstilaisuuttani. Ihan tosi juttu, nyt tuo vauva on jo 10 v. ;-) väittelijä kyllä maassa, missä ko. tilaisuudet eivät ole julkisia, mutta silti.

Vierailija
10/41 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 20:31"]Noh, mulla oli oma vauvani (5kk) sylissä osan aikaa omaa väitöstilaisuuttani. Ihan tosi juttu, nyt tuo vauva on jo 10 v. ;-) väittelijä kyllä maassa, missä ko. tilaisuudet eivät ole julkisia, mutta silti.

[/quote]

Eli siis "väittelin" - hemmetin autocorrect.

Vierailija
11/41 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin. Meillä AMK:ssa kävi aika-ajoin luennoimassa harmaahapsinen lehtori toiselta paikkakunnalta, ja hänen mukanaan kulki lehtorin vaimo vauvansa kanssa. Vaimolla oli tapana julki-imettää vauvaa koulun aulassa kaikista keskeisimmällä paikalla rinta reteästi esillä, jotta varmasti mahdollisimman moni näkee. Kohtuullisen mautonta.

Vierailija
12/41 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaanhan se on vastaväittäjän show, ei väittelijän.

Toisaalta ymmärrän, että vauva ei kuulu akateemiseen juhlatilaisuuteen - ei vaikka meillä niissä kyllä on mikrifonit, joten vauvan äänet ei haittaa pätkääkään. Toisaalta olen itse yliopistoihmisenä myös sitä mieltä, että on aika törkeää pyytää ketään poistumaan julkisesta veronmaksajien rahoilla maksetusta tilaisuudesta, jollainen väitöstilaisuus on. Sinne saa kuka tahansa pultsari kadulta tulla lämmittelemään, miksei sitten väittelijän kollega vauvan kanssa?

Vierailija
13/41 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli meidän vauva mukana miehen väitöstilaisuudessa. Hän oli kaikki 4vrk vanha. Ei meillä ollut ketään vauvaa hoitamaankaan. Onneksi kaikki meni hyvin, paitsi mun juhlat meni kyllä panikoidessa lähinnä :) Ja ihan julki-imetinkin aina kun vauva sitä vaati. Ei kukaan pannut pahakseen, tai älysi ainakin pitää päänsä kiinni. 

Vierailija
14/41 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja että sanon päin naamaa sille joka tissi paljaana retostaa keskellä julkista paikkaa vaikka kuin imettää!

Itellään isot tissit en ole kade mut jotain järkee, ei kai ne aivot siellä nänneissä oo.....

Vierailija
15/41 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkaan mielestä se ääntelehtivä vauva ei sinne kuulu. Jos vauva nukkuu, niin sen aikaa voi tietysti hyvin olla joukossa mukana, mutta kunhan valmistautuu siihen, että jos vauva alkaa enemmän äännellä, niin sitä pitää mennä viihdyttämään tilaisuuden ulkopuolelle.

Vierailija
16/41 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 20:37"]

Mulla oli meidän vauva mukana miehen väitöstilaisuudessa. Hän oli kaikki 4vrk vanha. Ei meillä ollut ketään vauvaa hoitamaankaan. Onneksi kaikki meni hyvin, paitsi mun juhlat meni kyllä panikoidessa lähinnä :) Ja ihan julki-imetinkin aina kun vauva sitä vaati. Ei kukaan pannut pahakseen, tai älysi ainakin pitää päänsä kiinni. 

[/quote]

On aika eri asia olla vaimona miehen väitöstilaisuudessa oman vauvan kanssa, tai oman vauvan kanssa omassa väitöstilaisuudessa KUIN kollegan väitöstilaisuudessa vauvan kanssa. Joten turha mielestäni vedota näihin.

Jättäisin menemättä sellaisen henkilön väitöstilaisuuteen, jolta en uskoisi saavani rehellistä vastausta tiedusteluun haittaako vauva läsnäolollaan - tai jättäisin sen vauvan pois tilaisuudesta. Sen sijaan tuollaisen lähipiirin väitöstilaisuus, josta tietäisin 100% varmuudella onko vauvasta haittaa vai ei, on eri asia.

Vierailija
17/41 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpölöpö, väittelijä on kutsunut ystävänsä, joten vauva tulee mukaan ilman muuta. Oli meilläkin lingvistiikan luennoilla jollakin vauva mukana, vauvat ja äänet kuuluvat elämään! Sen ymmärtää väittelijä ja vastaväittelijä. Ainoastaan sinun piposi oli kireällä.

Vierailija
18/41 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkaan mielestäni ei vauva tosiaankaan kuulu väitöstilaisuuteen mukaan. Jokseenkin törkeää käytöstä, jos ei mennyt heti ulos salista, kun vauva alkoi äännellä. Itse olen vienyt aikoinaan vauvan moneenkin tilaisuuteen, mutta se oli todella hiljainen isompanakin. Jos se joskus metelöi, lähdin tietysti välittömästi ulos ja istuin oven vieressä jo valmiiksi.

Vierailija
19/41 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat tervetulleita väitöstilaisuuteen siinä missä aikuiset, vanhukset ja tavalliset ohikulkijat. Ketäs varten niitä väitöskirjoja sitten tehdään, jos ei jälkipolvea ajatellen?

Vierailija
20/41 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 20:42"]

Höpölöpö, väittelijä on kutsunut ystävänsä, joten vauva tulee mukaan ilman muuta. Oli meilläkin lingvistiikan luennoilla jollakin vauva mukana, vauvat ja äänet kuuluvat elämään! Sen ymmärtää väittelijä ja vastaväittelijä. Ainoastaan sinun piposi oli kireällä.

[/quote]

Öhh? Väittelijän ÄITI pyysi naista poistumaan. Taisi siis häiritä monia muitakin.

Ja joku luento taitaa olla vähän eri asia kuin väitöstilaisuus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi