Ahdistaa, kun toka ei tärppää...ikäero, jos tärppää
Onko muilla kokemuksia?
Tiedän, olen kiitollinen yhdestäkin lapsesta, joka nyt täytty 1v. Ei vaan tärppää, onko hankala synnytys syynä? Eka tärppäsi ekasta yrityksestä.
Olen lapsesta asti toivonut lapset pienellä ikäerolla, 1 v. 3kk tai siinä, kun mulla ja veljelläni myös, olemme hyvin läheisiä.
Jos tärppää, sopeutuuko siihen, jos ikäero isompi? Kokemuksia vastaavasta tilanteesta. Harmittaa ja stressaa...
Kommentit (46)
Minulla ja veljelläni oli myös ikäeroa 1v 10kk ja olemme aina olleet kuin paita ja peppu. Nyt omilla lapsillani on sama ikäero ja nyt alkaa leikit jo sujumaan, kun vanhempi 4v..
Lopeta se stressaaminen. Sen takia ei tärppää. Meillä lapsilla tasan 2v. ikäeroa ja ovat toisilleen maailman tärkeimmät tyypit.
Meillätärppäs eka tokalla, ja toinen plussa tuli testiin vasta kun esikoinen täytti vuoden. Ikäero siis 1v9kk, ja rehellisesti sanottuna: Voi luoja että oltiin tyhmiä kun haluttiin lapset mahd. pienellä ikäerolla! Kumpikaan ei saa tarpeeksi huomiota.
Heippa, nelonen. Ei tietenkään se ahdista, että tulee ikäeroa, vaan se, etten koskaan enää saisi vauvaa ja ei vaan tärppää! Sitten tuo ikäerojuttu oli se, että tavallaan luovun siitäkin unelmasta...
t: ap
Milloin sun kuukautiset palasivat? Meilläkin esikoinen täytti juuri vuoden, eikä kuukautisia näy eikä kuulu...
Olisko mun kiireellinen sektio noin 18 tunnin yrittämisen jälkeen (virhetarjonta) syynä?
kysyy ap
Menkat palas ennen jälkitarkastusta. En voinu imettää, ei tullu yhtään maitoa, vaikka kuin yritin
En imetä, ks kohta 10. Siis 9 oli ap:n kommentti.Sorry
t:ap
Noh, meillä esikoinen 4 vuotta ja ei ole tärpännyt, mutta olen tyytyväinen näinkin. Eka raskausaika hankala joten pitää olla tähän tyytyväinen.
Meillä ekan ja tokan välillä ikäeroa 1v6kk ja tokan ja kolmannen ikäero 2v1kk. Ihan samalla tavalla nuo tappelee keskenään. Ikäero ei näy missään. Leikit sujuu myös pidemmällä ikäerolla, mutta ei se pieni ikäero toisaalta ole noista sen läheisempiä tehnyt. Tasan yhtä läheisiä on toka ja kolmas, vaikka heillä on pidempi ikäero. Sisarussuhteessa kuitenkin merkkaa muukin kuin pelkkä ikäero, luonteet ja kasvatus jne.
Kävin myös äsken lapsettomuusklinikalla verikokeissa. Siellä lääkäri vähän naureskeli (ei pahantahtoisesti). Sanoi, että yrittäkää vaan, ei vielä hoitoja. Ottivat ns. alkukierron kokeet, kaikki oli kuulema kunnossa ja ultrallakin follikkeleita ja johtofollikkeli jne
Jos miehen sperma on heikentynyt, kun on uus työ...
t:ap
Ei synnytys vaikuta tärppäämättömyyteen. Usko nyt, se on toi stressi.
Mulla ja mun veljellä on ikäeroa 3 vuotta, ollaan oltu aina läheisiä. Kaverilla ja sen veljellä ikäero sama 3 vuotta ja ovat ihan superläheisiä. Mutta itse uskon että kemiat on paljon tärkeämpiä kuin ikäero.
Kauan siis ootte yrittäny? Ette vuottakaan vielä? On ihan todella normaalia että ei tärppää heti, paljon epänormaalimpaa on se, että esikoisenne tärppäsi ekasta kierrosta.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 19:48"]Heippa, nelonen. Ei tietenkään se ahdista, että tulee ikäeroa, vaan se, etten koskaan enää saisi vauvaa ja ei vaan tärppää! Sitten tuo ikäerojuttu oli se, että tavallaan luovun siitäkin unelmasta...
t: ap
[/quote]
Ahaa joo. Nyt ymmärsin. Eiköhän siihenkin sopeudu mutta ei kannata vielä lyödä kokonaan hanskoja tiskiin.
Joskus elämä ei mene niin kuin on suunnitellut (esim pieni ikäero) mutta se voi tarjota jotain muuta ja ehkä parempaakin. Ehkä tämä on se hetki kun nautit esikoisesta/ainoasta lapsesta ja toinen tulee lahjana eikä heti kerrasta niin kuin ensimmäinen.
Meillä ihan sattumalta tuli 4 vuotta lasten ikäeroksi ja nyt olen sen jälkikäteen todennut hyväksi. Jokainen on saanut olla vauva pitkään eikä ole ollut kahta vaippaikäistä. Pääsin myös nauttimaan työelämän hektisyydestä siinä välissä.
Mutta ennen kuin kaikki vuoden ikäerolla lapset saaneet vetää herneen nenään niin tarkoitan että tämä oli MEILLE hyvä ikäero ja elämä saattaa kuljettaa niin että jälkikäteen huomaa asioiden menneen juuri niin kuin pitikin.
Nauti nyt esikoisesta ja siitä että saat keskittyä vain häneen.
t:4
Mun kokemuksen mukaan 4v ikäerollakin lapsista tulee hyvin läheisiä (ja isommallakin ikäerolla he voivat olla aikuisina läheisiä, vaikka lapsena eivät niin paljon leikkisi yhdessä), mutta ymmärrän toiveen saada sama ikäero kuin omassa lapsuudessa.
Olette ilmeisesti yrittäneet max. 7kk? On aivan normaalia joutua yrittämään tuon aikaa, mutta: meillä esikoinen tuli heti, mutta kakkosta tehtiin yli 2 vuotta. Matkalla selvisi syykin, eli miehelle oli kehittynyt esikoisen alullepanon jälkeen tietyn hormonin vaje, minkä takia terveitä siittiöitä ei ollut. Kun asia korjattiin, niin onnistuttiin taas heti. Eli vuoden yrityksen jälkeen voi kannattaa käydä ainakin alustavissa tutkimuksissa.
Pitkässä ikäerossa on muuten myös paljon hyviä puolia, joihin kannattaa keskittyä, jos luonto ei tottele. Me haluttiin vähintään 3v ikäero alunperinkin, mutta nyt tulee 5 vuotta, mikä vaikuttaa todella sopivalta meidän perheelle. On ollut ihanaa keskittyä rauhassa esikoiseen ja luoda häneen todella kiinteä suhde.
Argh.. On taas ongelmat. Ettö oikein ahdistaa sitten niin.
Sopeutuuko kuka? Kenen pitäisi sopeutua isompaan ikäeroon?
Ei ikäero vaikuta siihen onko lapset läheisiä. On lapsia vuoden ikäerolla ja ovat läheisiä tai eivät siedä toisiaan. Tai meillä 2 v, 6 v ja 10 v ja tosi läheisiä nyt, en tiedä miten vanhempana. Minä ja veljeni 11 v ikäeroa, ollaan edelleen tosi läheisiä.
Ymmärrän että tommonen mietityttää mutta että oikein ahdistaa?