Puoli vuotta työnhakua, ei ainuttakaan haastattelua
Ilmeisesti pakko lähteä opiskelemaan, kun ei näillä papereilla töitä saa! Olen ylioppilas ja merkonomi, olen hakenut kaikkia mahdollisia töitä kaupan pullokoneen käyttäjästä kassatöihin ja toimistotöihin Kelasta eri firmoihin. Lähetän joka viikko ainakin 5 hakemusta, ei vastausta. Muuta kuin joskus silloin tällöin se "valitettavasti sinua ei valittu".
Tuskin tradenomiksi opiskeleminenkaan auttaa?
Kai se pitäisi alaa vaihtaa, kun vaan tietäisi mihin.
Kommentit (35)
Minkä ikäinen olet ja millä seudulla haet töitä? Ihan mielenkiinnosta.
Millainen työkokemus sulla on? Työpaikat ei enää aukea kuten ennen. Monet firmat eivät hae työntekijöitä vaan ihmiset lähettävät avoimia hakemuksia ja kun ovat hyvällä työkokemuksella varustettuja, niin saavat työn. Ei koulutus ole niin tärkeä.
Olen 23-vuotias ja Varsinais-Suomen alueelta haen töitä.
Soitteletko perään? Onko kukaan esilukenut hakemustasi ja cv:täsi?
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 15:04"]
Olen 23-vuotias ja Varsinais-Suomen alueelta haen töitä.
[/quote]
Kaupan kassalle saamaan työkokemusta, eihän kukaan palkkaa 23-vuotiasta mihinkään pitkään ja vakituiseen työsuhteeseen. Työkokemus on nykyään eduksi ja sinun iässä lisäkoulutusta ehtii hankkia vielä monta kertaa.
Hae opiskelemaan kauppatieteiden maisteriksi? Kouluun tietysti vaikea päästä sisään, mutta työllisyysnäkymät paremmat kuin tradenomilla ja koulutus kestää vain about vuoden pidempään. Toki kauppatieteiden maistereitakin koulutetaan liikaa, mutta ongelma ei ole niin suuri kuin monilla muilla aloilla. Eikä tarvitsisi alaa kokonaan vaihtaa jos talousala on se sinun juttusi.
Näin ne sossutuet passivoivat. On se niin väärin että joudumme verovaroin elättämään tuollaisia loisia. Kaikki tuet pois, niin alkaisi työnteko maittaa.
Ysi, en ole ap, mut painu he...tiin. Todella toivon, että joudut työttömäksi, niin tiedät mitä niillä tukiloilla eläminen on. Just ap kertoi miten on yrittänyt, mutta kun kaikilla ei vain ole töitä.
2, ei hoitoalallekaan noin vain mennä kouluttautumaan. Jo pelkästään hoiva-avustajan koulutukseen pyrkijöille pidetään tiukat soveltuvuustestit. Olen tuon koulutuksen saanut ja keikkatöitä olen saanut ihan riittämiin avoimilla hakemuksilla ja laittamalla liitteeksi ei cv:tä vaan portfolion, jossa kerron itsestäni ja ajatuksistani hoiva- alasta laajemmin. Koskaan en ole tarvinnut edes haastattelua, kun olen mennyt työpaikkaan. On lyöty soppari allekirjoitettavaksi ja työvuorolista nenän alle. Mutta minä pääsinkin koulutukseen valittujen kärkipäässä. Kuulin jälkeenpäin, että kohdallani valinta oli selvä jo parin päivän testien jälkeen.
Itsellä on vähän sama tilanne eli haen töitä.
Luulen, että ongelmasi on ylikoulutuksesi hakemaasi tehtävään. Eli jos sinulla on yo-merkonomin paperit, älä hae pullokoneen käyttäjäksi kuin ainoastaan kesätöihin. Mikäli haet tällaisia vaatimattomampia tehtäviä, työnantaja katsoo, että et tule viihtymään työssä pitkään. Vaikeaahan se on ilman työkokemusta, mutta sinnikkäästi haet oman alan tehtäviä.
Kuulostaa oudolta. Jossain mättää. Luottotiedot kuralla? Ei mitään työkokemusta pohjalla?
Kannattaa myös päivittää CV, itse teetin uuden kuvallisen ja heti tärppäsi haastatteluja ja sitä myötä töitä. Edellytti kyllä myös paikkakunnan vaihtoa Pirkanmaalta Helsinkiin.
Niin, oletko soittanut perään ja onko hakemus ja cv kunnossa? itse olen nähnyt ties minkälaisia hakemuksia, sillä on väliä.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 15:25"]
Luulen, että ongelmasi on ylikoulutuksesi hakemaasi tehtävään. Eli jos sinulla on yo-merkonomin paperit, älä hae pullokoneen käyttäjäksi kuin ainoastaan kesätöihin. Mikäli haet tällaisia vaatimattomampia tehtäviä, työnantaja katsoo, että et tule viihtymään työssä pitkään. Vaikeaahan se on ilman työkokemusta, mutta sinnikkäästi haet oman alan tehtäviä.
[/quote]
Minkäslainen koulutus sinne kaupan kassalle ja pullokoneen täyttäjäksi kuuluu olla jos merkonomi on siihen työhön ylikoulutettu?
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 15:37"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 15:25"]
[/quote]
Minkäslainen koulutus sinne kaupan kassalle ja pullokoneen täyttäjäksi kuuluu olla jos merkonomi on siihen työhön ylikoulutettu?
[/quote]
Tietenkin pullokoneen täyttäjän perustutkinto AMK. Tai kaupan kassan linja kaupan ja hallinnon koulutusohjelmassa.
Suomeen tarvitaan massiivista maahanmuuttoa koska työvoimapula uhkaa.
Totta on, että cv ja hakemus kannattaa päivittää säännöllisesti myös perustietojen osalta. Mutta pääpointti on se, että hakemuksen pitää olla sellainen, että se erottuu massasta. Muistan, kuinka yksi tuttu kertoi laittaneensa hakemuksen päätteeksi kommentin, että hänet näkee kesäisin ajelemassa Vespalla pitkin x-kaupungin rantakatuja. Haastattelijat sanoivat, että hänen hakemuksensa jäi mieleen sen Vespajutun takia. Sanomattakin on selvää, että työpaikkakin irtosi.
Mullakin nyt vuosi työnhakua takana, ei haastatteluja. Cv ja saatekirjeet aina esiluetan alan ammattilaisella (äitini). Toimistotöitä haen terveysalalta, koulutusta ja 20 vuotta kokemusta on. Taitaa olla aika muuttaa pois Suomesta. Oikeasti.
Jokaiseen hakemaani paikkaan tulee noin 100 hakemusta silloin kun se kerrotaan. Miten siinä voi muka erottua joukosta? Olen myös hakenut epätoivossa mäkkäriin ja kaupan kassalle mutta on sanottu että olen ylikoulutettu.
En tiedä miten tässä ei voi lannistua ...
Hoitoalalla riittää ainakin pätkätyötä.
Otapa selvää, mihin hommiin ne päättäjän ulkomaalaisia haluavat tuottaa.
Ei sinun(kaan) kannata ainakaan kasvatustieteen maisteriksi kouluttautua, ei ole sen paremmin töitä.