Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puoli vuotta työnhakua, ei ainuttakaan haastattelua

Vierailija
18.02.2014 |

Ilmeisesti pakko lähteä opiskelemaan, kun ei näillä papereilla töitä saa! Olen ylioppilas ja merkonomi, olen hakenut kaikkia mahdollisia töitä kaupan pullokoneen käyttäjästä kassatöihin ja toimistotöihin Kelasta eri firmoihin. Lähetän joka viikko ainakin 5 hakemusta, ei vastausta. Muuta kuin joskus silloin tällöin se "valitettavasti sinua ei valittu".

Tuskin tradenomiksi opiskeleminenkaan auttaa?

Kai se pitäisi alaa vaihtaa, kun vaan tietäisi mihin.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei vain ole töitä. Piste.

Vierailija
22/35 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kova tilanne. Suurin osa varmaan lannistuu.

KTM

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama homma mullakin, oon kans 23v yo-media-assari ja työpaikkoja tarjolla tasan 0. Miks mun piti kouluttautua näin turhalle alalle, merkonomikin olisi ollut hyödyllisempää. Ite kans lähettänyt taas hakemuksia, mutta eihän niihin edes vastata.

Vierailija
24/35 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 15:28"]

Kuulostaa oudolta. Jossain mättää. Luottotiedot kuralla? Ei mitään työkokemusta pohjalla?

[/quote]

Niinhän sitä luulisi, jos on vieraantunut työelämän siitä puolesta, joka on työttömille ja pätkätyöläisille jokapäiväistä.

Ei kai nämä kirjoita tosissaan? Luottotiedoilla ei ole mitään tekemistä työpaikan saannin kanssa eikä niitä edes selvitetä  ( ei ainakaan kaikissa paikoissa edes valituksi tulleilta). Hakemus voi olla niin täydellinen kuin sen yleensä voi olla - tiedän kun olen itsekin kouluttanut työhakemuksen tekoon ja eräät oppilaani ovat onnistuneet niillä työtä saamaan.

Mulla on myös vaihtelevaa työkokemusta pitkään, mutta ei se vaan riitä, kun ei ole sopivia työpaikkoja. Haen paikkoja, joihin ei edes ole satoja hakijoita, ehkä vain 3.  Minä, eräs kestohakija (KM jonka nimikirjaimet JA) joka kai tavoittelee työhakemusten Suomen ennätystä ja se kolmas, joka on valittu.

Vierailija
25/35 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikään kuin kaikki eivät tietäisi näitä asioita. Olen minäkin laittanut vaikka mitä näppäriä, persoonastani kertovia yksityiskohtia, mutta ei niistä ole mitään apua ollut. [quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 16:07"]

Totta on, että cv ja hakemus kannattaa päivittää säännöllisesti myös perustietojen osalta. Mutta pääpointti on se, että hakemuksen pitää olla sellainen, että se erottuu massasta. Muistan, kuinka yksi tuttu kertoi laittaneensa hakemuksen päätteeksi kommentin, että hänet näkee kesäisin ajelemassa Vespalla pitkin x-kaupungin rantakatuja. Haastattelijat sanoivat, että hänen hakemuksensa jäi mieleen sen Vespajutun takia. Sanomattakin on selvää, että työpaikkakin irtosi.

[/quote]

Vierailija
26/35 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on varmasti kuullut ne tarinat siitä, kuinka CV:ssä kannattaa mainita harrastuksistaan. CV:täsi saattaa lukea juuri semmoinen henkilö, joka harrastaa samoja puuhia kuin sinä ja ottaa heti yhteyttä. No voihan se noin mennäkin, mutta aika hyvä tuuri saa olla. Ja eikö se ylipäätään ole ihan vakio juttu, että kertoo harrastuksistaan?

Vierailija
27/35 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 17:37"]

Kaikki on varmasti kuullut ne tarinat siitä, kuinka CV:ssä kannattaa mainita harrastuksistaan. CV:täsi saattaa lukea juuri semmoinen henkilö, joka harrastaa samoja puuhia kuin sinä ja ottaa heti yhteyttä. No voihan se noin mennäkin, mutta aika hyvä tuuri saa olla. Ja eikö se ylipäätään ole ihan vakio juttu, että kertoo harrastuksistaan?

[/quote]

Ei harrastusta todellakaan kannata merkitä, ellei ole erityisen ansioitunut harrastuksessaan. Itse olen kilpaillut musiikkijutuissa SM-tasolla ja sen olen joskus maininnut CV:ssä.

Vierailija
28/35 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kaikkia hakemuksia edes lueta! Kuka muka käy läpi 200 hakemusta? Tai edes 100? Erotupa siinä sitten...

Vierailija
29/35 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 15:03"]

Millainen työkokemus sulla on? Työpaikat ei enää aukea kuten ennen. Monet firmat eivät hae työntekijöitä vaan ihmiset lähettävät avoimia hakemuksia ja kun ovat hyvällä työkokemuksella varustettuja, niin saavat työn. Ei koulutus ole niin tärkeä.

[/quote]

Tai sitten hyvällä suhteilla varustettuja.

Vierailija
30/35 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 17:49"]

Eihän kaikkia hakemuksia edes lueta! Kuka muka käy läpi 200 hakemusta? Tai edes 100? Erotupa siinä sitten...

[/quote]

Minä olen ymmärtänyt että hakuprosessista vastaavat käyvät CV:itä läpi tiettyjen hakusanojen avulla. Jos ne löytyvät omasta CV:stäsi, pääset jatkoon jne.

Vierailija
31/35 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 17:49"]Eihän kaikkia hakemuksia edes lueta! Kuka muka käy läpi 200 hakemusta? Tai edes 100? Erotupa siinä sitten...

[/quote]

Niinpä. Siksi ajattelisin että hakemuksesta ei saisi tehdä liian pitkää ja jaarittelevaa. Semmonen mistä ensisilmäyksellä tai pikaisella silmäyksellä näkis tärkeimmät jutut. Mut ei oo mullakaan napannut vielä. Yritän aina myös laittaa heti kun näen paikan mollissa, et olis ensimmäisten joukossa.

Vierailija
32/35 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla työnhakua takana myös puoli vuotta. 2 haastattelussa olen käynyt. kirjanpitäjän työkokemusta 13 vuotta, AMK-koulutus. Töitä ei nyt vaan ole. Tai tilitoimistopaikkoja olisi, mutta ne on orjatyötä. Ihmiset pysyvät työpaikoissaan tiukasti, eivätkä ala helpolla vaihtaa. Varovaisuutta työntekijöiden ja työnantajien osalta. Toivottavasti pikkuhiljaa alkaa virkistymään Kesää kohden. Niin...ja olen siis vakitöissä paraikaakin, mutta vaihtelu virkistäisi :)

Vierailija
33/35 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain töitä  noin 1,5 vuotta ja vähän päälle, koko ajan tutkin mol.fi , monsterit ym ym ja lähettelin hakemuksia ties kuinka monta. Tulos; 4 haastattelua, 1 työpaikka.

Vierailija
34/35 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 17:53"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 17:49"]

[/quote]

Minä olen ymmärtänyt että hakuprosessista vastaavat käyvät CV:itä läpi tiettyjen hakusanojen avulla. Jos ne löytyvät omasta CV:stäsi, pääset jatkoon jne.

[/quote]

Kiitos tästä viestistä. Hyvä tietää.

Vierailija
35/35 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastukset kannattaa mainita ainakin silloin, kun sillä on jotain merkitystä. Esimerkiksi haetaan opettajansijaista, ja tehtäviin kuuluu musiikinopetus. Jos yhtään pätevää hakijaa ei ole (ja vaikka olisikin), voi tulla valituksi sillä perusteella, että voi opettaa musiikkia kun harrastaa sitä. Samoin esimerkiksi kielitaito. On olemassa vanhoja opettajia, jotka eivät katso kykenevänsä opettamaan peruskoulun alaluokkien englantia. Siispä paikkaa hakiessa kannattaa mainita, jos sitä osaa erikoisen hyvin.

Kun harrastus on mainittu, siitä voi saada hyvin jutunjuurta ja positiivisen ilmapiirin, jos haastattelijoissa on samaa harrastavia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan