Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaanhoitajaksi opiskelemaan

Vierailija
18.02.2014 |

25-vuotias mies. Suunitelmana olis hakeutua joko fysioterapeutin tai sairaanhoitajan tutkintoa opiskelemaan nyt maaliskuun yhteishaussa. Kokeneemmat kertokaa alojen eroja ja  kokemuksia valintatesteistä yms koulusta yleensä ja tietty valmistuneet hoitajat ja fyssarit neuvoja ja vinkkejä jos jotain. Kovasti ovat mainostaneet raskaimpana koulutuksessa lopputyötä ja lääkelaskuja. Fyssarin hommaan taas on todella vaikea päästä kuulemien perusteella. Matikka ei oo peruskoulussa kuitenkaan ollu se vahvin ala :D. Miten naiset suhtautuvat miessairaanhoitajiin ?  Ps: En ole homo enkä mitenkään neitimäinen kun siitä kuitenkin joku valopää koittaa alkaa kuittailemaan :)) 

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä linkissä pääsykokeiden pisteytys. Siinä ei tosiaan näy se, että miehet saisivat lisäpisteitä, mutta ainakin omalla kurssillani näitä lisäpisteitä oli järjestelmällisesti annettu siitä että hakija on mies, jotta kouluun saadaan myös miehiä.

http://www.sairaanhoitajaliitto.fi/sairaanhoitajan_tyo_ja_hoitotyon/opiskelu_sairaanhoitajaksi/tutkinnot_ja_haku/valintaperusteet/

Meillä siis poikia tosiaan suositaan. Opettajilla on se tekniikka, että jos saa pojat nauramaan, saa tytötkin nauramaan, ja sitten kaikilla on mukavaa, joten useimmat opettajat murjaisevat jonkun poikian miellyttävän vitsin ihan ensimmäisenä uuden kurssin ja luennon alussa. Aina. Pojat saavat myös pälättää luennoilla ihan miten heitä huvittaa, ja tähän asti heitä on huvittanut. Niin kauan kuin pojat puhuvat, opettaja vain korottaa ääntään, tai odottaa että joku meistä naisita pyytää työrauhaa. Jos taas nainen puhuu, opettajalta tulee välittömästi noottia siitä, että luennolla ei puhuta, ja jos aikoo tällä alalla selvitä, täytyy hallita alkeellisimmat vuorovaikutustaidot, eli toisen päälle ei saa puhua. Myös harjoittelupaikkojen jaossa on toistaiseksi näkynyt se trendi, että poika on halutessaan päässyt vaativampaan harjoittelupaikkaan kuin tyttö, jos opettaja on voinut asiaan vaikuttaa.

Minulle tämä on ollut yllätys, koska jotenkin siinä näkyy niin räikeästi se, että naiset ihan itse luovat epätasa-arvoisen asetelman miesten ja naisten välille. Nuoret miehet eivät ole tottuneet olemaan erityisasemassa, mutta tottuvat siihen nopeasti ja sama kohtelu todennäköisesti jatkuu läpi työuran jollain lailla. Nuoret miehet olisivat jo kypsiä tasa-arvoon, mut varsinkaan vanhemmat naiset ei sitä heille myönnä. :P

Vierailija
42/57 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
44/57 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kamalan vaativa koulutus älyllisesti, mutta tehtävien tekoon menee paljon aikaa ja palkatonta työtä joutuu tekemään paljon... lääkelaskut ei varmasti koidu ongelmaksesi eikä lopputyö. Miehet sairaanhoitajina on parhaita ja fyssareinakin :) :) ehdottomasti haluttuja työporukkaan!! Todellakin tervetuloa alalle, mutta saatat pettyä työhön.

Vierailija
45/57 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä huomaa eron suosiossa työpaikoilla etenkin

Vierailija
46/57 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

112

Vierailija
47/57 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse valmistuin fysioterapeutiksi 1,5 vuotta sitten. Töitä on hankala löytää. Mietin sairaanhoitajaksi hakemista, mutta totesin että en halua hoitaa sairaita ihmisiä. Fyssarina se suhde potilaaseen on erilainen kuin sairaanhoitajilla.

En itse pitänyt pääsykokeita mitenkään vaativana. Oli liikuntatesti, haastattelu ja kirjallinen osuus. Eikä liikuntatesti ollut mitenkään kuntotesti. Koulutus oli hyvinkin vain pintaraapaisu kaikkeen mitä voi tehdä. Nyt olen töissä paikassa missä on sellaisia asioita joiden olemassaolosta ei koulussa edes mainittu.

Vierailija
48/57 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitokset näistä mielipiteistä ja Nämä kertomukset on herättäny paljon uusia ajatuksia ja ideoita mieleen. Lisää juttuja kiitos!

-Ap

Vierailija
49/57 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

fysioterapeuteilla tosiaan on vähemmän töitä entäs saikuilla

Vierailija
50/57 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

fysioterapeuteilla tosiaan on vähemmän töitä entäs saikuilla

Vierailija
51/57 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostatusta

Vierailija
52/57 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaahan ne naiset tietenki katsoa vähän jos sattuu olemaan tyyliin vain pari miestä luokalla :D. Mikä teistä oli kaikista turhauttavinta ja haastavinta tuossa tutkinnossa kun itsekkin myös miehenä harkitsemassa kyseistä alaa???

Vierailija
53/57 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitajat hoi!

Vierailija
54/57 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähi- ja sairaanhoitajan työnkuvan eroavaisuudet riippuvat hyvin paljon työyksiköstä. Pitkäaikaishoidon osastoilla sairaanhoitajien vastuulla on vain lääkehoito ja ruuan jako, muuten työnkuva on ihan samanlainen.

Kirurgisella osastolla taas sairaanhoitajille kuuluu lääkärin kierroilla seuraaminen, lääkärin määräysten toteuttaminen, nestehoidon suunnittelu ja toteutus, haavanhoito, avanteet jne. jne.

Pikaisena yleistyksenä siis tk-puolella ei suurta eroa, erikoissairaanhoidossa työnkuvan eroavaisuudet kasvavat ostaston vaativuuden mukaan. Joillakin osastoilla on vain muutama lähihoitaja, eikä työnkuvassa ole lainkaan päällekäisyyksiä sairaanhoitajien kanssa.

Tämä oli sitten yhden sh-opiskelijan näkemys, toivon että erilaisen näkemyksen haltijat korjaavat?

Meidän ryhmässä on 6 poikaa, eikä ole kyllä ollut mitenkään outoa tai muuta sellaista, hyvin on pojat pysyneet hommassa mukana eikä suurempaa suosimistakaan ole näkynyt.  Sen vuoksi ei siis kannata sh-opintoja jännittää. Samassa oppilaitoksessa on kuitenkin monta muutakin linjaa ja siellä niitä poikiakin, koko oppilasmäärän tasolla et siis ole vaarassa joutua sukupuolesi vuoksi erityishuomion kohteeksi.

Meillä kaikki pojat on ihan heteroita, parisuhteessa naisen kanssa, ja puolet on lähes ammattimaisia urheilijoita.

Vierailija
55/57 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon sairaanhoitaja ja mulla on paljon parempi palkka kuin metallialalla työskentelevällä miehelleni. Samoin täällä jo lähihoitajakin tienaa paremmin kuin perusduunari yhtään millään alalla. Hyvin sh:n palkalla toimeen tulee. Lääkelaskut on ihan helppoja,  ei niissä oo mitää kummallista. Opinnäytetyö oli aika tuskallinen, mutta pitää se tehdä fyssareittenkin.

Ite oon kyllä miettinyt, kun oon yhteistyötä noitten fyssareitten kanssa tehnyt, että ei se olis hullumpi ammatti sekään.. Voisin vaikka joskus vaihtaa alaa (tai no, sukulaisalojahan nämä on).

Vierailija
56/57 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin oli ryhmässä poikia. Yhden kanssa oltiin samassa harjoittelupaikassa  kirran osastolla -ei tosin yhtäaikaa. Mä sain haukut kun siellä oli yks vuotava haava ja halusin olla siinä oppimassa toimintatapoja, mutta samaan aikaan tuli ruokakärry enkä siis mennyt sitä ruokaa jakamaan kun halusin tosiaan oppia! Hyvin lähellä etten saanu hylättyä koko jaksosta, koska mun ois niitten mielestä pitäny vaan jakaa ruokaa ja tyhjätä liinavaatekärryjä ja skipata kaikki oppimistilanteet.

No, tämä jätkä taas oli ensisanoikseen todennut, että hän ei sitten liinavaatekärryjä tyhjäile, sen hän kyllä osaa eikä jaa ruokaa, jos on miuta tärkeämpää menossa. Ja kaikki osaston akat ihan lääpällään siellä ja ottamassa vaikka saman tien töihin.

Vierailija
57/57 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

uppia

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi