Sairaanhoitajaksi opiskelemaan
25-vuotias mies. Suunitelmana olis hakeutua joko fysioterapeutin tai sairaanhoitajan tutkintoa opiskelemaan nyt maaliskuun yhteishaussa. Kokeneemmat kertokaa alojen eroja ja kokemuksia valintatesteistä yms koulusta yleensä ja tietty valmistuneet hoitajat ja fyssarit neuvoja ja vinkkejä jos jotain. Kovasti ovat mainostaneet raskaimpana koulutuksessa lopputyötä ja lääkelaskuja. Fyssarin hommaan taas on todella vaikea päästä kuulemien perusteella. Matikka ei oo peruskoulussa kuitenkaan ollu se vahvin ala :D. Miten naiset suhtautuvat miessairaanhoitajiin ? Ps: En ole homo enkä mitenkään neitimäinen kun siitä kuitenkin joku valopää koittaa alkaa kuittailemaan :))
Kommentit (57)
Löytyykö täältä muita miehiä hoitoalalta ?
ihan perussettiä se mahtaa olla kumpi sukupuoli vaan
[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 15:36"]
No ei se palkka nyt niin pska ole sh alalla. Parempiki tietty voisi olla, mutta kun munaton ammattiliitto ei osaa vaatia edelleenkään. Kyllä sillä palkalla elää ja vuorolisistä saa ihan hyvin käteen. Riippuu omista menokuluista. Fyssarina ollessa töitä ei kyllä löydy niin hyvin, monia tunnen kenellä ei löydy töitä. Jos pidät ihmisten kanssa olemisesta ja auttamisesta, on sh hyvä ammatti. Tässä duunissa joutuu oikeasti välittämään ihmisistä.
[/quote]
Munaton ammattiliitto haki vuosia omaa hoitoalan sopimusta ja v. 2007 työtaistelun jälkeen palkat nousivat rutkasti. Oma palkkani v. 2007 oli sh: na 1980€ ja nyt lähtö on noin. 2300€. Olen käsittänyt että omasopimus on yhä Tehyn tavoit, mutta sitä ei pystytä vaatimaan /toteuttamaan, kun lähärit ovat järjestäytyneet superiin. Jos olisi yhksi yhteinen ammattiliitto kaikilla sote-alan työntekijöillä, omasopimus olisi varmasti jo tätä päivää. nyt hoitajien palkoista päätetään kvtes- pöydässä yhdessä keittäjien ,kadunlakaisijoiden, siivoojien ym. Kuntatyöntekijöiden kanssa. Kaikille yhtäpaljon tai ei mitään.
Mutta itse aiheeseen liittyen. Fyssareilla on huono työtilanne. Saikkareilla puolestaan ei ja työn saa valmistuttuaan käytännössä valita vapaasti.
Olen myös valmistumiseni jälkeen pettynyt tähän nykyiseen kuljettajan työhönkin. Töitä ei lapissa juuri ole ja kaikki pienemmät yritykset on täysiä kusettajia ja jopa työtuloksissa koitetaan kusettaa toiveena parempi tahti yms. Olen niin lopen kyllästynyt 6 kk työurani aikana tähän toimintaan
Kuinka paljon sairaanhoitajan työt eroaa lähihoitajan työstä ? Tästä on kuullut paljon ristiriitaista juttua monelta suunnalta. Ainakin enemmän lääkkeiden jakoa ja monipuolisempaa kun tuo lähihoitajan auttaminen eikö ?
Nyt vain odotellaan peukut pystyssä koulun tuloksia :)
Riippuu mikä sinua kiinnostaa. Enemmän potilaan fyysiset ongelmat, kuntouttaminen? Vai sairaiden ihmisten hoito, lääkehoito, eri sairaudet? Sairaanhoitajan työnkuva on laaja ja töitä on aina tarjolla, siitä vaan valitsee. Itse olen teholla sairaanhoitajana ja olen erittäin tyytyväinen. Kolmivuorotyö on haastavaa järjestää perheellisenä mutta työ on mielenkiintoista, omiin työvuoroihin pystyy vaikuttamaan, haasteita riittää ja työyhteisö on mukava.
Tunnen muutaman fyssain jotka ovat lähteneet lukemaan sairaanhoitajaksi, kun on alkanut työnmonipuolisuus ja lääkehoito kiinnostaa.
Hain fysioterapeutiksi itse kaksi kertaa enkä kummallakaan kerralla päässyt edes valintakokeeseen : ss
Kannattaa harkita alalle hakeutumista useampaan kertaan. Itse valmistuin 2008 sh:ksi ja alan vaihto mielessä koko ajan. Palkka on työn raskauteen nähden huono. Vuorotöitä ja pikkulapsiarkea hankala yhdistää. Yhteiskunnallinen arvostus on heikkoa. Työkavereina myös väsyneitä ja ammattiinsa leipääntyneitä tyyppejä.
Matikka on ihan peruslaskuja, jos osaat jako ja kertolaskun niin selviät helposti. Opinnäytetyöstä jauhetaan ihan liikaa, se on ihan samanlainen kuin muutkin koulutyöt. Vain hiukan laajempi ja aiheen saa valita itse. Opiskelen itse shtutkintoa, teen nopeutettuna ja mennyt ihan keveästi hyvillä arvosanoilla.
Kävin vasta hierojalla ja puhuttiin siinä samalla tuosta fyssarin ammatista ja valintakokeista ja hän totesi itse siis ammattihieroja että oli joutunut hakemaan 3 kertaa kyseiseen koulutukseen eikä ollut päässyt sisälle. Kertoi että oli joutunut käymään 0,5- vuoden hierojakoulutuksen ennen kuin oli päässyt sisälle. Olen kuullut puolin ja toisin tuosta opintoihin pääsystä sukupuolen perusteella helpommin koska lain mukaan sukupuoli ei saa olla merkittävä peruste opintoihin ottamisen suhteen mutta tietty työpaikoilla se on asia sitten erikseen miten päällikkö itse haluaa tai asioista vastaava. :D okei millä tavalla teillä suositaan poikia nro 22 ? :D Mitä olet itse tykännyt opinnoista ??
-AP
Sairaanhoitajan työ on todella antoisaa ja monipuolista, mutta järkyttävän vastuullista ja huonopalkkaista (työmäärään ja vastuuseen nähden). Paikkoja onkin sitten tarjolla, päivä- tai vuorotyötä.. ja kai niitäkin paikkoja, missä vähän vähemmän työtä, että saman rahan saa mut pääsee helpommalla. Suosittelen p*skasta palkasta huolimatta, ehkä se munaton liitto joskus ajaa asioita parempaan!
Olen itse ensimmäistä vuotta opiskelemassa sh:ksi. Luokaltamme on lähes puolet miehiä, mukaan vaan! (tosin kyseessä on enkunkielinen linja, mutta kyllä miehiä suomenkielisellä puolellakin näkyy). Itsellä on kymmeniä vuosia siitä kun olen ilman ecxeliä matikkaa tehnyt, joten sitä pitää minunkin melko paljon harjoitella. Mikään mahdottomuus se ei kuitenkaan ole! Vaikean maineen tekee se, että lääkelaskukokeissa ei sallita yhtäkään virhettä tai tulee hylätty. Tuosta jo voi päätellä että mitään rakettitiedettä se ei ole.
Opiskelu perustuu omaan tekemiseen erittäin paljon, eli paljon yksin kotona ahertamista, vaikka ihan nuoriso/päivälinjalla olenkin. Amk:t ovat säästökuurilla joten lähitunteja on karsittu minimiin.
Hae ihmeessä opiskelemaan jos vähänkin kiinnostaa, näin ekan vuoden toisena lukukautena meitä on kyselty jo kesätöihin. Plus valmistuttua vaihtoehtoja on niin monia, näen sen suurena etuna.
Itselläni on valtava esiintymiskammo ja jo amiksessa pyörryin muutaman kerran kun piti pitää esitelmä koko luokan edessä. En silti ole mikään ei sosiaalinen vaan voisin kuvitella itseni hoitoalalle koska tykkään olla tekemisissä ihmisten kanssa ja auttaa ihmisiä mutta nuissa kouluissa on aina joka paikassa varsinkin sosiaalisemmilla linjoilla jatkuvasti esitelmiä kaveri pelotteli : sss tuntuu ettei pääse millään yli tästä kammosta vaikka on amiksessa ja peruskoulussakin joutunut pitämään. t: mies 29 v
Lääkelaskuissa pitää vaan hoksata mitä lasketaan, muuten ihan peruslaskuja. Miehet tuntuvat joskus saavan herkemmin harjoittelupaikkoja, koska jotkut arvostavat miehiä enemmän kuin naisia. Fyssariksi on paljon vaikeampaa päästä mutta kannattaa miettiä mitä haluaa.
ylös ja lisää!