Vuoden rasittavin päivä: verotiedot
En ymmärrä miksi verotietoja julkaistaan. Ne eivät palvele millään tavalla, paitsi uteliaita ja kyttääviä sukulaisia. Mitä väliä sillä on mitä kukin tienaa. Eiköhän suurin osa ole tehnyt niiden rahojensa eteen työtäkin ja ansainnut ne.
Kansalaisaloite tämän naurettavan verotietokyyläämisen lopettamiseksi voisi olla paikallaan.
Kommentit (45)
Läpinäkyvyys on erittäin tärkeää palkkatasa-arvon kannalta. Vai haluatteko tilanteen missä pomon kaveri saa enemmän, ulkonäöltään kauniimmat tienaa enemmän tai vastaavaa?
Enemmän ihmettelen miksi joku haluaa piilottaa verotietonsa? Tuo "kateus-kortti" on jo loppuunkulunut väittämä. Ainoa syy miksi joku haluaisi piilottaa verotietonsa on että niissä on jotain hämärää. Esim palkka ihan liian suuri työsuoritukseen nähden tai palkka saat pelkästään koska ollaan pomon kaveri.
Vierailija kirjoitti:
Läpinäkyvyys on erittäin tärkeää palkkatasa-arvon kannalta. Vai haluatteko tilanteen missä pomon kaveri saa enemmän, ulkonäöltään kauniimmat tienaa enemmän tai vastaavaa?
Enemmän ihmettelen miksi joku haluaa piilottaa verotietonsa? Tuo "kateus-kortti" on jo loppuunkulunut väittämä. Ainoa syy miksi joku haluaisi piilottaa verotietonsa on että niissä on jotain hämärää. Esim palkka ihan liian suuri työsuoritukseen nähden tai palkka saat pelkästään koska ollaan pomon kaveri.
Juuri näin. En minäkään keksi syytä miksi haluaisin piilottaa verotietoni ellei niissä olisi jotain hämärää. Esim minulle maksettaisiin ihan liikaa palkkaa työsuoritukseen nähden.
Tuohan on vain hyvä asia avoimuuden ja verokertymien kannalta. Jos on huimat tulot, on huimat verotkin. Sehän on koko systeemin tarkoitus. Toisaalta moni miljonääri maksaa miljoonistaan vähemmän veroa kuin minä, 27,5 prossaa menee palkastani nyt veroa. Pääomavero on selvästi pienempi.
Sinänsä verotietojen julkistaminen on ihan hyvä, avoimuus ehkä vähentää suhmurointia? Mutta tämä lööppishow on ihan naurettavaa. Minua ei kiinnosta tippaakaan jonkun tosi tv-julkkiksen vuosiansiot ja muita uutisia ei sitten koko iltap*skan etusivulle mahtunutkaan.
Tässä on puolensa ja puolensa. Mutta nyt mennään kyllä miinukselle, kun yli 100k€ tienaavilla oli mahdollisuus poistaa itsensä tuolta listalta. Nyt lista ei siis edes kerro totuutta. Perhetuttumme on joka vuosi komeillut listan kärkipaikoilla, ja nyt hän sisarineen on hävinnyt kummasti. Tulot eivät takuulla ole tippuneet niin paljon ettei listalla sen takia näkyisi. Ovat siis poistaneet omat tietonsa medialle julkaistavasta listasta.
Toki listauksessa on aikaisemminkin ollut puutteensa (esim. omasta yrityksestä nostetut kaikki osingot ei suoraan näy noissa luvuissa). Ja varallisuusveroahan Suomessa ei makseta, joten ihan kaikkea ei pysty tuostakaan päättelemään.
Vierailija kirjoitti:
Kansallinen kyyläys- ja kateuspäivä. Käsittämätöntä että ihmisten yksityisasioita julkaistaan tällä lailla ja ihmiset lukevat kuola suupielistä valuen.
Tällaista päivää ei tarvita ollenkaan. Tulot ja raha-asiat ovat jokaisen yksityisasia.
Vuoden paras päivä! Hienoa katsoa sivusta kun kateelliset paskiaiset saavat siedätyshoitoa. Kannattaa käydä koulut kunnolla niin ei tarvitse kadehtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansallinen kyyläys- ja kateuspäivä. Käsittämätöntä että ihmisten yksityisasioita julkaistaan tällä lailla ja ihmiset lukevat kuola suupielistä valuen.
Tällaista päivää ei tarvita ollenkaan. Tulot ja raha-asiat ovat jokaisen yksityisasia.
Ei minua ainakaan haittaa yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Työtehtävissä, joissa palkka on yli 8333€/kk eli pääsisi yli 100 000€ vuosituloihin, palkat neuvotellaan aina itse. Ei niissä hommissa ole enää mitään "sama työ, sama palkka" -systeemiä.
Mulla hädin tuskin 40k brutto joten ei huolta, vielä pitkä matka hillotolpalle.
Vierailija kirjoitti:
Avoimuus vähentää veronkiertoa ja korruptiota.
Ai miten? Luuletko että pimeästä rahasta maksetaan veroa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten verotietojen avoimuus vähentää kumpaakaan noista?? Luuletkos, että jos joku kiertää veroja tai saa korruptiota ilmoittaisi ne verottajalle jos tietoja ei julkaistaisi? Voi pyhä yksinkertaisuus...
Sen sijaan rikolliset saavat verotiedoista kivoja vinkkejä kotitalouksien varallisuudesta. Ja tämä saattaa koskettaa jo melko tavallisiakin kotitalouksia, ei tarvitse edes olla iltapulujen listoilla.
TÄMÄ!!
Vierailija kirjoitti:
Työtehtävissä, joissa palkka on yli 8333€/kk eli pääsisi yli 100 000€ vuosituloihin, palkat neuvotellaan aina itse. Ei niissä hommissa ole enää mitään "sama työ, sama palkka" -systeemiä.
Et taida olla listalla jos matematiikka on noin heikoilla kantimilla. Vai etkö ole kuullut lomarahasta?
Vierailija kirjoitti:
Ei sinänsä haittaa itseäni yhtään koska tienaan enemmän kuin tarpeeksi mutta palkkatasa-arvo on kommunismia ja siitä ei ole koskaan seurannut mitään hyvää. Pohjois-Koreassa toteutuu palkkatasa-arvo kohtuullisen hyvin mutta aika harva sinne haluaa vapaaehtoisesti muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taida olla listalla jos matematiikka on noin heikoilla kantimilla. Vai etkö ole kuullut lomarahasta?
Ja verotettava tulo on sitten vielä kokonaan toinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten verotietojen avoimuus vähentää kumpaakaan noista?? Luuletkos, että jos joku kiertää veroja tai saa korruptiota ilmoittaisi ne verottajalle jos tietoja ei julkaistaisi? Voi pyhä yksinkertaisuus...
Sen sijaan rikolliset saavat verotiedoista kivoja vinkkejä kotitalouksien varallisuudesta. Ja tämä saattaa koskettaa jo melko tavallisiakin kotitalouksia, ei tarvitse edes olla iltapulujen listoilla.
Vielä enemmän niitä tietoja saa esim. Instagramista tai vastaavista some-palveluista koska jotkut pässit laittavat sinne kuviaan ja koko elämän. Eli jos tällaisen tilin omistaa niin ehkä ei tarvitse ensimmäisenä olla huolissaan verottajan tiedoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. En minäkään keksi syytä miksi haluaisin piilottaa verotietoni ellei niissä olisi jotain hämärää. Esim minulle maksettaisiin ihan liikaa palkkaa työsuoritukseen nähden.
No minullekin on aivan sama, koska mun tulot on ihan perustasoa. Mutta lähipiirissä on ihmisiä, joiden tulot lasketaan sadoissa tonneissa ja en minä tykkäisi, jos minun tulot samalla tavalla julkaistaisiin lehtien sivuilla. Siitä voi ihan oikeasti aiheutua monenlaista vaivaa. Kateus ja ahneus toisen varallisuutta kohtaan ei näyttäydy aina pelkästään tympeinä anonyymikirjoituksina keskustelupalstoilla tai muminana kahvipöydässä... Onneksi tulotiedot voi nykyään myös piilottaa.
Samaa mieltä siitä, että tämän kyttäyksen ja kauhistelun on loputtava. Asia ei edes kosketa minua millään tavalla, ja silti tämä toisten tietojen levittely ja ihmettely ahdistaa. Mielestäni se levittää yhteiskuntaan kateuden ja katkeruuden ilmapiiriä, mistä ei ole kenellekään loppujen lopuksi iloa. Jos ja kun osa paljon tienaavista harkitsee muuttoa ulkomaille, tällainen voi olla se viimeinen pisara joka saa ryhtymään tuumasta toimeen. Näin menetämme nekin verotulot sitten.
Täällä pitäisi luoda turvalliset ja hyvät oltavat suurituloisille, jotta heitä muuttaisi tänne asumaan enemmänkin. Suomessa on niin äärimmäisen vähän todella suurituloisia, että se vaikeuttaa esim. yritystoiminnan käynnistämistä kun enkelisijoittajia pitää etsiä ulkomailta. Yrittämisen vaikeus taas vaikuttaa työpaikkojen määrään kielteisesti.
Haluan Suomeen enemmän varakkaita ihmisiä ja haluan, että heillä on täällä hyvä olla ja elää. Tällä paskakäytöksellä kusemme vain itseämme nilkkaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lomarahat yms jyvitin jo tuohon. Ja ei, tänä vuonna en ole listalla pitkän sairaslomani vuoksi, ensi vuonna taas olen.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006773089.html