Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Korvikejauheen käytöstä

03.08.2008 |

Meillä on tähän asti annettu rintamaidon ohella NANin valmista korvikemaitoa, mutta tulinpa tässä ajatelleeksi, että jauhe varmaan tulisi edullisemmaksi... ja sen käytöstä siis pari kysymystä:

Ohjeessahan neuvotaan keittämään vesi ja jäähdyttämään sitten n. 40 asteiseksi, ja valmistettua maitoa ei saisi säilyttää seuraavaan käyttökertaan. Joskus nälkä tai rintamaidon riittämättömyys saattaa tulla äkkiä ja veden kiehumisen odottelu tuntuu pitkältä ajalta...

Eli oletteko tehneet maitoa valmiiksi pulloon jääkaappiin ja lämmittäneet myöhemmin? Entä miten olette toimineet esim. autossa, kahvilassa jne.? Voisiko jauheen sekoittaa esim. kahvilassa lämpimään teeveteen tai autossa termospullossa olevaan veteen, jotka on kiehumisen jälkeen siis jonkin aikaa seisseet?

Vauvamme on jo 5 kk ja aloittelee soseiden maistelua eli ei varmaan ole enää tuon maidonkaan kanssa niin tarkkaa kuin ihan pienenä...?

Kiitos!

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
03.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen meidän kaksosille, alusta asti laittanut vaan jauheet ensin pulloon vettä päälle tarvittava määrä ja sen jälkeen lämmitys syöntilämpöiseksi. Näin olen jo aikaisemmillekin lapsille tehnyt ja hyvin ovat pysyneet terveinä. Kysyin sitä aikoinaan lääkäriltä ja hän ei nähnyt siihen estettä kunhan on vain kylmää vettä mitä laittaa pulloon ja puhdasta.

Vierailija
2/11 |
03.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovuin korvikkeeseen käytettävän veden keittämisestä siinä vaiheessa (reilu kk sitten), kun lopetin pullojen keittelynkin ja vauva alkoi juomaan ruokailuilla kraanavettä. Nyt otan siis hanasta kylmää vettä, lämmitän mikrossa, lisään jauheen ja sekoitan.

Reissuun lähtiessä otan tuttipulloon kiehuvaa vettä ja esim. minigrip-pussiin tarvittavan määrän jauhetta. Vesi on syöntilämpöistä vielä parin-kolmen tunnin kuluttuakin ja maito on valmis kädenkäänteessä.

aksiina ja neiti s.28.1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
04.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun jäbä ei vielä saanut kiinteitä meillä:

Keitettiin vettä kannuun valmiiksi jäähtymään heti aamusta. Joskus liian kuumaa vettä jäähdytin jo aikaisemmin (saman vuorokauden aikana) keitetyllä vedellä. Tein siis ns. kuuman ja jäähtnyneen veden sekoituksen. Tämä kannu sitten odotti aina valmiina.

Meillä korvikejauhe-maito kelpasi huoneenlämpöisenäkin, eli erillistä lämmittämistä ei tarvittu. Jos halusin maidon kuitenkin lämmittää, lämmitin ensin pelkän jäähtyneen veden mikrossa sopivaksi ja lisäsin vasta sitten jauheen. (ettei mikro tapa hyviä aineosia -uskomukseni vuoksi)

Ja kuten edellisetkin kirjoittajat: Kätevin tapa on mitata yhteen pulloon valmiiksi sopiva määrä jauhetta ja toiseen pulloon täyteen vettä. Tämän lisäksi kuljetin jauhetta minigrip-pussissa mukana. Näin oli ainakin kaksi annosta aina matkassa. JOs laittaa kuuman veden pulloon, se jäähtyy parissa tunnissa. Siten maito säilyy lämpimänä.

Mutta enää en keitä pulloja kuin satunnaisesti, ja veden otan illalla kylmänä kannuun, jotta aamulla taas huoneen lämpöistä meille käytettäväksi.

Saikohan tästä sepustuksesta selvää... hope so! Hyviä jatkoja!

Vierailija
4/11 |
04.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ei enää syödä rintaa ollenkaan, neiti nyt 4kk.

Olen tehnyt paljon maitoa jauheesta varsinkin nyt kesällä kun liikutaan ja matkustellaan paljon. Keitän aina termospulloon vettä kun ollaan lähdössä esim. pitemmälle automatkalle.

Käytiin vasta vähän kauempana, matkustettiin noin 700km ja hyvin saatiin maidot jauheesta ja vedestä. Tietty piti aina vähän ennen syöntiaikaa ottaa vesi jäähtymään termarista.

Olen myös säilyttänyt keitettyä vettä jääkaapissa kork. 1 vrk. ja lämmittänyt mikrossa aina tarvittavan määrän vettä ja sit jauheet sekaan.

Alussa harrastin myös sitä et keitin vettä tietyn määrän(esim. 0,5l), annoin jäähtyä ja sekoitin jauheet mukaan ja notin jääkaappiin. Näin oli aina mikroa vaille valmista maitoa jääkaapissa.

Tuo termari systeemi on kyllä huippu ku se pitää veden kuumana ainaki puoli vrk.

Eräs ystävä otti hanasta lämmintä vettä termariin vähän isommalle lapselle. Itse en kyllä tuota tekis.

Mut näin meillä:)

Vierailija
5/11 |
04.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin ennen pelkästään valmiita korviketetroja, vasta pari viikko sitten siirryin lähes kokonaan jauheeseen. En tiedä miksi mulla oli käsitys, että jauheen kanssa on jotenkin hankalaa... no ei ole.

Ostin annostelijan (en tiedä onko näitä Suomessa?) johon saa mitattua valmiiksi kolme jauheannosta eri lokeroihin. Otan hanasta haaleaa vettä, kopsautan jauheet pulloon ja that's it. Vettä ei enää tässä vaiheessa tarvitse keittää.

KL.

Vierailija
6/11 |
04.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä niit' annostelijoita saa?

Käytät siis suoraan kraanavettä eli et lämmitä mikrossa? Minkä ikäinen lapsi sulla on?

Vierailija
7/11 |
04.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi se tarttee kiehauttaa.

Vierailija
8/11 |
04.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin annostelijan Espanjasta -kaipa näitä Suomessakin jossain myydään, en vain ole ikinä törmännyt?

Mun lapsi on jo 9kk.

KL.

Vierailija
9/11 |
04.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi se tarttee kiehauttaa.

Ei jauhetta tai valmista maitoseosta kiehauteta?

KL.

Vierailija
10/11 |
04.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ollaan ihan vasta alettu korviketta käyttämään ja muutamia päiviä olen nyt käyttäny nan jauhetta.

Itse meinasin alkaa tekemään niin että otan hanasta kylmän veden ja lämmitän sen sopivaks ja sitte jauheet perään.

Meillä poika on jo 7kk ja juo muutenkin kraanavettä, syö kiinteitä jne.

Synnärillä mulle sanottiin että silmät pitäis puhdistaa ihan hanavedellä tai jos keittää niin keitetty vesi pitäis käyttää heti jäähtymisen jälkeen, koska seistessään siinä on enempi bakteereja ku hanavedessä.

Mutta tästäki asiasta ollaan varmasti montaa mieltä. Tiedän että joitain vuosia sitten suositukset oli ihan eri.

Odottelija

Vierailija
11/11 |
05.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitokset kaikille kaikille! Niin ajattelinkin, että tuskin moni etenkään isomman lapsen kohdalla noudattaa valmistajan ohjeita ihan tarkkaan.

Olen nyt lämmittänyt kylmää hanavettä mikrossa, sekoittanut jauheen ja hyvin on maistunut. Joku kirjoittelikin, että oli luullut turhaan jauheen käyttöä hankalaksi; niin minäkin luulin, mutta itse asiassa helpommaltahan tuo melkein tuntuu kuin valmiin maidon, voi sekoittaa sopivan määrän kerralla.