Miksi lihavat vanhemmat antavat lapsienkinsa lihota?
Luulisi että eivät kehtaisi pilata lastensa elämää samoin kun ovat jo omansa pilanneet! Raukkamaista mielestäni. Jos alkoholisti pistää kasvavan lapsensa juomaan viinaa päivittäin, se on rikos. Mutta lihavat saavat syöttää lapsensa pilalle, vaikka se on vähintään yhtä haitallista lapselle!
Kommentit (41)
Mun bioäiti oli ap:n tyylinen höyrypää. Jauhoi painosta koko ajan. Oli laiha, itse olin laiha. Äiti säännösteli syömistäni. Lopulta minut otettiin huostaan. Sijaisperheni oli ihana ja he molemmat olivat lihavia. Mutta maailman ihanimmat ihmiset. Ruoka oli myös terveellistä.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 13:42"]
Kalikka kalahti ilmeisen lihaviin mammoihin. Ihmettelen samaa. Ylipainosta seuraa monia terveysongelmia ja lapsena jo lihavat usein lihovat entisestään vanhetessaan, kun ovat tottuneet vain huonoon ruokaan. Omaavat huonon itsetunnon lihavuudestaan jne. Diabetes 20-vuotiaana ja sydänkohtaus 30-vuotiaana, ja vanhemmat pääsevät kuin koirat veräjästä.
[/quote]
Sori, oon 7 ja mun bmi on 24. Ei ihan kalahtanut.
Eikö autocorrect tunne lihota-verbiä?
Ap taitaa olla juoppo. Vertaa ruokaa alkoholiin.
No oisko syynä ihan yksinkertaisesti se, että koko perhe syö samaa ruokaa? Jos äiti tekee kaloripitoista, ylipainoa pitkällä tähtäyksellä aiheuttavaa ruokaa, tuskin lapsille siitä mitään kevytversiota tehdään?
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 13:47"]No oisko syynä ihan yksinkertaisesti se, että koko perhe syö samaa ruokaa? Jos äiti tekee kaloripitoista, ylipainoa pitkällä tähtäyksellä aiheuttavaa ruokaa, tuskin lapsille siitä mitään kevytversiota tehdään?
[/quote]
Idari. Meillä syöty aina terveellisesti ja monipuolisesti. Lapset hoikkia ja toinen urheilee sm-tasolla. Herkut syön yksikseni, ja siksi mulla on ylikiloja
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 13:51"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 13:47"]No oisko syynä ihan yksinkertaisesti se, että koko perhe syö samaa ruokaa? Jos äiti tekee kaloripitoista, ylipainoa pitkällä tähtäyksellä aiheuttavaa ruokaa, tuskin lapsille siitä mitään kevytversiota tehdään?
[/quote]
Idari. Meillä syöty aina terveellisesti ja monipuolisesti. Lapset hoikkia ja toinen urheilee sm-tasolla. Herkut syön yksikseni, ja siksi mulla on ylikiloja
[/quote]
No joo, jatketaan, kunhan opit keskustelemaan.
Lukekaapa ap:n kysymys? Hän ei kysynyt teiltä ylipainoisilta, joiden lapset ovat "sm-tason urheilijoita" vaan nimenomaan niiltä joiden lapset myös ovat ylipainoisia? Ymmärrys hoi?
no kun lihavien vanhempien lapsilla on samat lihavat geenit, hidas aineenvaihdunta ja isot luut. Lihomiselle ei vaan voi mitään.....
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 13:42"]Kalikka kalahti ilmeisen lihaviin mammoihin. Ihmettelen samaa. Ylipainosta seuraa monia terveysongelmia ja lapsena jo lihavat usein lihovat entisestään vanhetessaan, kun ovat tottuneet vain huonoon ruokaan. Omaavat huonon itsetunnon lihavuudestaan jne. Diabetes 20-vuotiaana ja sydänkohtaus 30-vuotiaana, ja vanhemmat pääsevät kuin koirat veräjästä.
[/quote]
Tyypin II diabetes äärimmäisen harvinainen 20 v. Samoin sydänkohtaus 30 v. Yleensä taustalla silloin synnynnäinen sydänvika.
Lihavat vanhemmat siirtävät perintötekijänsä eteenpäin ja sen vuoksi heidän lapsensakin ovat yleensä taipuvia ylipainoon. Itse olen hoikka ja urheilullinen (hyvät geenit tässä mielessä), mutta minullakin on omat vajavaisuuteni. Olen käytännönläheinen ja hidasälyiseksi moitittu. Todennäköisesti minun lapsista ei siten tule tohtoreita, lakimiehiä tai diplomi-insinöörejä, vaikka hoikkia olisivatkin. Kukin tavallaan.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 13:55"]Lukekaapa ap:n kysymys? Hän ei kysynyt teiltä ylipainoisilta, joiden lapset ovat "sm-tason urheilijoita" vaan nimenomaan niiltä joiden lapset myös ovat ylipainoisia? Ymmärrys hoi?
[/quote]
Kukaan ei viitsi vastata ap:lle. Koska ap a) yleistää b)on mt-ongelmainen, koska hän rinnastaa samalle viivalle lapsen, joka juo joka päivä alkoholia ja lapsen, jolla on ylipainoa
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 13:58"][quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 13:42"]Kalikka kalahti ilmeisen lihaviin mammoihin. Ihmettelen samaa. Ylipainosta seuraa monia terveysongelmia ja lapsena jo lihavat usein lihovat entisestään vanhetessaan, kun ovat tottuneet vain huonoon ruokaan. Omaavat huonon itsetunnon lihavuudestaan jne. Diabetes 20-vuotiaana ja sydänkohtaus 30-vuotiaana, ja vanhemmat pääsevät kuin koirat veräjästä.
[/quote]
Tyypin II diabetes äärimmäisen harvinainen 20 v. Samoin sydänkohtaus 30 v. Yleensä taustalla silloin synnynnäinen sydänvika.
[/quote]
Nearly 1 in 4 U.S. Teens Has Diabetes or Prediabetes
In less than a decade, the proportion of kids ages 12 to 19 with diabetes or prediabetes has jumped from 9% in 1999-2000 to 23% in 2007-2008.
http://healthland.time.com/2012/05/21/nearly-1-in-4-u-s-teens-have-diabetes-or-its-precursor/
Suomella ei mene ehkä vielä noin huonosti, mutta samalla tiellä ollaan.
Omat vanhempani ovat hoikkia, minä olen lihava. Kun asuin vielä kotona, lihoin melko nopeasti. Ei siinä ollut vanhempien "antamisesta" kyse, kun ahmin salaa ja ostin roskaruokani omilla rahoillani.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 14:02"][quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 13:58"][quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 13:42"]Kalikka kalahti ilmeisen lihaviin mammoihin. Ihmettelen samaa. Ylipainosta seuraa monia terveysongelmia ja lapsena jo lihavat usein lihovat entisestään vanhetessaan, kun ovat tottuneet vain huonoon ruokaan. Omaavat huonon itsetunnon lihavuudestaan jne. Diabetes 20-vuotiaana ja sydänkohtaus 30-vuotiaana, ja vanhemmat pääsevät kuin koirat veräjästä.
[/quote]
[/quote]
Nearly 1 in 4 U.S. Teens Has Diabetes or Prediabetes
In less than a decade, the proportion of kids ages 12 to 19 with diabetes or prediabetes has jumped from 9% in 1999-2000 to 23% in 2007-2008.
http://healthland.time.com/2012/05/21/nearly-1-in-4-u-s-teens-have-diabetes-or-its-precursor/
Suomella ei mene ehkä vielä noin huonosti, mutta samalla tiellä ollaan.
[/quote]
Suomessa tosiaan asiat aivan toisin, joten typerä linkitys. Suomessa lapsilla/nuorilla tyypin II diabetes toistaiseksi harvinainen. Sekä huomauttaisin, että lihavuuden kasvu on pysähtynyt Suomessa. Muuten kysymys, oletko yhtä huolestunut anorektikoista? Minä sairastuin siihen ja syynä äitini, joka haukkui lihavaksi. Puhui painosta aamusta iltaan.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 13:25"]
Luulisi että eivät kehtaisi pilata lastensa elämää samoin kun ovat jo omansa pilanneet! Raukkamaista mielestäni. Jos alkoholisti pistää kasvavan lapsensa juomaan viinaa päivittäin, se on rikos. Mutta lihavat saavat syöttää lapsensa pilalle, vaikka se on vähintään yhtä haitallista lapselle!
[/quote]
Sun kannattais muuttaa britteihin, siellä otetaan lapset huostaan jos ylipainoisen lapsesta tulee ylipainoinen, eikä painon pudotus onnistu. Voin maksaa menolennot!
t: mamma, joka karistelee viimeisiä kolmea raskauskiloaan, lapset eivät liho vaikka niille yrittää syöttää mitä vaan
En enään jaksa tuota lihoamis meuhkaamista. Kuullostaakin niin ahdas mieliseltä :(
Mun yksi kaveri oli lihavuusleikkauksessa. Kolme lasta ja kaikki lihavia.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 14:08"][quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 13:25"]
[/quote]
Sun kannattais muuttaa britteihin, siellä otetaan lapset huostaan jos ylipainoisen lapsesta tulee ylipainoinen, eikä painon pudotus onnistu. Voin maksaa menolennot!
t: mamma, joka karistelee viimeisiä kolmea raskauskiloaan, lapset eivät liho vaikka niille yrittää syöttää mitä vaan
[/quote]
Suomessa lapsen lihavuuden hoito kuuluu terveydenhuollolle ei lastensuojelulle. Sen sijaan, jos lapsi ei saa ruokaa, otetaan hänet toki huostaan.
Britanniassa lasten lihavuus on suurempi ongelma kuin Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 16:28"][quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 13:44"]
Mun bioäiti oli ap:n tyylinen höyrypää. Jauhoi painosta koko ajan. Oli laiha, itse olin laiha. Äiti säännösteli syömistäni. Lopulta minut otettiin huostaan. Sijaisperheni oli ihana ja he molemmat olivat lihavia. Mutta maailman ihanimmat ihmiset. Ruoka oli myös terveellistä.
[/quote]Terveellinen ruoka ei lihota. Liikuntaa niin läskit saa kyytiä
[/quote]
Taidat olla samanlainen sekopää kuin bioäitini. Minua ei todellakaan haitannut se, että sijaisvanhempani olivat lihavia. Ihania ihmisiä. Ja minulle tarjoiltiin terveellistä ruokaa. Minua ei kiinnosta mistä heidän ylipainonsa johtuu. Se on vain paino, ulkoinen tekijä. Tärkeintä on sydämen hyvyys.