Ärsyttää kun mummu ei voi lääkitä kipeitä lastenlapsiaan!
Lpset olivat viikonloppuna yhden yön hoidossa. Mukaan annoimme varalta (on tapana aina varmuuden vuoksi) kipulääkettä jos lapsi tulee kipeäksi. Näin sitten kävikin, eli toiselle lapselle nousi 38,5 asteen kuume. Hänellä on infektioastma ja astmalääkkeetkin olivat mukana käyttöohjeineen ja opastuksineen. Lisäksi mummu on nähnyt kun niitä hänelle annetaan. Nytkin on kuuri päällä (useita kertoja aina vuodessa kun kortisonisuihketta menee per räkätauti kaksi-kolme viikkoa kuurina).. Noh.. Mummu soitti sitten sunnuntaiaamuna ja kertoi lapsen olevan kuumessa. Puhelimessa neuvoimme hänelle, että antaa kipulääkettä tämän ja tämän verran.. ja että avaavaa astmasuihketta sitten aina tarpeen mukaan. Mummu ei ollut atanut kuin puolikkaan siitä kipelääkemäärästä mitä pyysimme eli eihän se sitten mitään autakaan.. Kuume ei laske kunnolla ja lapsella on paha olla. Astmalääkkeistäkin sanottiin, että kamalia määriä pienelle lapselle... Ne on lasten annoksia!! LApsille laskettuna! Että mua ottaa päähän!!
Onko muilla näin taukkeja isovanhempia? Tottakai on kiva, että ottivat lapset hoitoon, mutta ärsyttää, että ei voida hoitaa toisen sairauksia ohjeen mukaan.. Vieläpä lääkärin määräämät lääkkeet.
Kommentit (75)
Astma lapset hoitaa vanhemmat itse.
No kuulkaa onhan se nyt luettu täältä vaikka miten monesti, että 5000 kilometrin matka ei ole mikään ja sen nyt ajaa vaikka päiväseltään edes takaisin.
miettikää tätä samalla, kun sanotte kuorossa vielä yhden kerran "kortisOOOOOOni".
Isovanhempien ikäiset eivät ehkä ole tottuneet lääkitsemään lapsia. itse 70-luvulla syntyneenä muista, kun lapsena oli esim. korvatulehdus ja aivan kamala kipu. Lääkäriin kyllä vietiin ja sitten annettiin antibioottia, mutta kipulääkettä ei juuri annettu. Jälkeenpäin olen ihmetellyt, miksi ei lääkitty kipua. En tiedä miksi, vanhemmat eivät olleet mitään välinpitämättömiä. Ilmeisesti tuolloin ei ollut tapana syöttää kipulääkkeitä lapsille.
Kun olin jo niin iso, että kuukautiset alkoi ja välillä oli kamalat kivut, niin ei niihinkään kukaan sanonut, että ota kipulääke. Nyt ilman muuta sanoisin, jos lapseni kärsisi moisesta. Monta koulupäivää meni ihan pilalle kauheiden kipujen vuoksi, enkä ihan nuorena tajunnut ottaa särkylääkettä, kun ei kukaan sitä sanonut.
Ei voi olla totta. Ap:n tarinassa ei ole mitään ristiriitaisuuksia mutta täällä joidenkin pitää päästä pätemään. Ongelma oli se ettei mummo antanut tarpeeksi kuumelääkettä ja lapsen olo oli siksi huono. Ja sitten täällä keuhkotaan että antoihan se astmalääkkeet. Osuuko jotenkin omaan nilkkaan tuo ettei noudata hoito-ohjeita, vai miksi pitää hyökätä Ap:n kimppuun?
Ja sitten nämä "miksi et hakenut lasta kotiin"-mammat. Joskus kun lapsen vie hoitoon itse on kauempana poissa ja sinne mummolaan ei missään kahdessa minuutissa ehdi. Jos automatka on vaikka neljä tuntia, niin olisihan se kiva jos lapsen kuume lääkittäisiin heti eikä neljän tunnin kuluttua.
Ihan teoreettisesti, kolme-vuotiaan äiti voisi olla esimerkiksi yh ja pakollisella työmatkalla Saksassa, kaksi viikkoa sitten flunssan sairastanut lapsi sitten sen pari päivää mummolassa hoidossa ja yllättäen nouseekin kuume. Mitä sen yh:n pitäisi tehdä? Kasvattaa siivet? Jos on pakannut mukaan varmuudeksi oikeat lääkkeet, neuvoo puhelimessa hoito-ohjeet ja palaa lapsen luo niin pikaisesti kun vaan pääsee niin ei sitä oikeen enempään kukaan supervanhempi pysty. Paitsi av-mammat jotka teleporttaavat itsensä lapsensa luo sekunnissa. Tai itseasiassa heidän ei tarvitse koska he eivät ikinä päästä lasta silmistään tai isovanhemmille hoitoon.
Täällä on jankuttamassa ja riitaa haastamassa oletettavasti tyyppi, joka tekee sitä ihan hekumatippa housuissaan. Ellei jopa työkseen. Olen joutunut itse saman puutarhajyrsimen kohteeksi. Kannattaa ihan vaan lopettaa ketju tähän. Normaaliälyiset ymmärsivät kyllä ap:n pointin ja siitä on jo keskusteltukin. Tai yritetty. Muhikoon tuo räkyttäjä mehuissaan.
ohis
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 13:23"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 13:18"]
kyllä meillä flixotide on suihke ja sisältää nimenomaan kortisonia ja ohjeena oli 4v tarvittaessa useamman kerran päivässä.
Mutta siinä vaiheessa kun sitä piti antaa useamman kerran päivässä niin lapsi oli todella sairas - eli ilmeisesti ap:n lapsi oli ihan kunnolla kipea jo hoitoon vietäessä.
Siinä olen samaa mieltä, että lapsen on täytynyt jo valmiiksi olla todella huonossa kunnossa jos muutama väliin jäävä suihke aiheuttaa olotilassa tuntuvan heikennyksen.
Eli ap on vienyt valmiiksi sairaan lapsen hoitoon ja nyt valittaa jälkikäteen. Älä moiti isovanhempaa vaan moiti itseäsi, etten itse hoitanut jo valmiiksi sairasta lasta kotona.
[/quote]
Missään nimessä flixotidea ei anneta montaa kertaa päivässä. Missähän konitohtorilla te käytteä. Flixotide on hoitava lääke ja annetaan 1-4 kertaa päivässä jaettuna yhteen tai kahteen antokertaan. Sitä ei anneta satunnaisia määriä päivässä, koska sen teho on siinä, että sen sisältämä kortisooni poistaa keuhkojen tulehdusta ja vaikutus alkaa vasta kahden viikon kuluttua.
Se ei auta, vaikka pumppaisit keuhkoihin monta kertaa päivässä.,
Ventolinen on juuri se, mitä annetaan monta kertaa päivässä keuhkputkien aukaisuun.
Flixotide Evohaler on kortisonivalmiste, jolla on tulehduksia ja allergiaa ehkäisevä vaikutus keuhkoissa. Vähentämällä tulehdusta pyritään ehkäisemään äkilliset astmakohtaukset.
Flixotide Evohaleria käytetään säännöllisesti astman oireiden ehkäisyyn ja pahenemisvaiheiden hoitoon. Täysi vaikutus saadaan vasta muutaman päivän käytön jälkeen. Valmiste ei tuo välitöntä lievitystä akuutteihin astmakohtauksiin.
Jos olet ottanut liian suuren lääkeannoksen tai vaikkapa lapsi on ottanut lääkettä vahingossa, ota aina yhteyttä lääkäriin, sairaalaan tai Myrkytystietokeskukseen (puh. 09 471 977) riskien arvioimiseksi ja lisäohjeiden saamiseksi.
[/quote]
ohjeistus on ihan alan erikoislääkäriltä, akuuttivaiheessa :) Luotan häneen (yliopistosairaalan lääkäri + proffa yliopistolla) huomattavasti enemmän kuin av-mamman lääkeannostuksiin ;)
Isovanhemmat kuitenkin olivat antaneet flixotiden ja ventolinen ohjeidesi mukaan, joten tässä nyt siis keuhkotaan panadolin puolittamisesta. Lapsen kuume ei nyt mitenkään kovin korkea ollut, joten en viitsisi lähteä syyllistämään isovanhempia _panadolin_ puolittamisesta.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 14:02"]
Isovanhemmat kuitenkin olivat antaneet flixotiden ja ventolinen ohjeidesi mukaan, joten tässä nyt siis keuhkotaan panadolin puolittamisesta. Lapsen kuume ei nyt mitenkään kovin korkea ollut, joten en viitsisi lähteä syyllistämään isovanhempia _panadolin_ puolittamisesta.
[/quote]
Juuri näin. Ihme vouhkaamista ap.ta. Jos on sunnuntaina tullut lapsensa hakemaan, mitään katastrofia ei ole tapahtunut. Aloituksesta saa sellaisen kuvan, että jotain ihan kamalaa on tapahtunut. Mutta kyse onkin vain siitä, että mummi on puolittanut panadolin.
Voi tätä nykyajan helikopterivanhemmuutta
Kuumeella on oikeasti tarkoitus, eli tappaa valkosoluja. Joten ihan pieneen kuumeeseen ei oikeastaan kannattaisikaan antaa kovin isoja annoksia kuumelääkkeitä.
Epileptikolle suositellaan 38 asteen rajaa, koska kohtausriksi kasvaa, mutta muuten kuume saa nousta 38.5 asteeseen, ennen kuin harkitaan lääkettä.
Toiseksi, lapsen kuume on hiukan eri asia, kuin aikuisen. Lapsella nousee herkästi kuume ja kuumerajat ovat hiukan erit, kuin aikuisen. Panadolin puolikas annos siinä mielin on oikea ratkaisu, että vie lihaskipuja, mutta ei laske tautia tappavaa kuumetta.
Nykyään annetaan muutenkin lapsille liikaa lääkkeitä. Jos lapsi kitisee illalla, suppo pyllyyn varmuuden vuoksi jne...
Panadol ei ole mikään sokeritableti vaan panadolilla on myös sivuvaikutuksia ja määrätty annos tuhoaa maksan.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 13:38"]
Esim. Flixonase on kortisonisumute, jota voidaan käyttää useita kertoja päivässä.
[/quote]
Se on nenäsumute
ja ap ja moni muu tuntuu imeskelyttävän flixotidea monta kertaa päivässä ja tarvittaessa. Erikoista vain, koska itse juuri kävin myös lasten pkl.lla ja siellä tarkennettiin, että missään nimessä flixotiden annosta ei saa lisätä itse, koska hoitava lääke ja vaikuttaa vasta pidemmällä aikavälillä. Yliannos saattaa vaikuttaa lapsen kasvuun ja lisämunuaisten kortisolituotantoon.
Mutta kaipa aaveen yliopistolliset lääkärit on eri mieltä
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 13:11"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 13:06"]
Hohhoijaa. Nimenomaan babyhalerilla saa flixotidea kuuriluonteisena sen muutaman viikon.. ja AVAAVAA eli VENTOLINEA saa tarpeen mukaan. Panadolia ohjeistimme antamaan tietyn määrän, minkä mummu puolitti. Lasten annosmäärästä siis puolet.. Eli luehan itse oikein.
Terv. ap, sairaanhoitaja itsekin. Astmaatikon sisko, infektioastmaatikon äiti
[/quote]
Se ei silti ole suihke, mitä annetaan monta kertaa päivässä ja jonka yhden illan poisjättö romahduttaa lapsen kunnon.
Joten sairaanhoitajana sinun olisi pitänyt todella tajuta, että lapsi on niin huonossa kunnossa, että lasta ei jätetä hoitoon.
[/quote]
En ole ap, mutta astmaatikko itse ja kahden astmalapsen äiti. Kyllä ne kuule on nimenomaan suihkeita mitä lapselle annetaan. Aamuin illoin saa hoitavaa lääkkettä (siis kortisonia) suihkeena ja avaavaa suihketta sitten tarpeen mukaan. Meillä isommalla lapsella astma on niin paha että tänään astman suhteen tilanne voi olla ihan normaali ja huomenna onkin sitten kiire sairaalaan. Jos lähtee pahenemaan, käänne huonompaan voi tapahtua nopeasti.
Meillä lapset ovat välilllä yökylässä mummoloissa ja serkkujen luona. Joskus on isommalla lapsella astmatilanne huonontunut yön aikana ja silloin on tietysti heti lähdetty hakemaan pois. Kyläilypaikassa on kuitenkin ymmärtäneet että erityisesti astmalääkitys on äärimmäisen tärkeää antaa sillä annostuksella mitä on ohjeistettu. Että hengitystiet pysyy tarpeeksi auki jotta ehditään sairaalaan spiralle.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 13:45"]
Isovanhempien ikäiset eivät ehkä ole tottuneet lääkitsemään lapsia. itse 70-luvulla syntyneenä muista, kun lapsena oli esim. korvatulehdus ja aivan kamala kipu. Lääkäriin kyllä vietiin ja sitten annettiin antibioottia, mutta kipulääkettä ei juuri annettu. Jälkeenpäin olen ihmetellyt, miksi ei lääkitty kipua. En tiedä miksi, vanhemmat eivät olleet mitään välinpitämättömiä. Ilmeisesti tuolloin ei ollut tapana syöttää kipulääkkeitä lapsille.
Kun olin jo niin iso, että kuukautiset alkoi ja välillä oli kamalat kivut, niin ei niihinkään kukaan sanonut, että ota kipulääke. Nyt ilman muuta sanoisin, jos lapseni kärsisi moisesta. Monta koulupäivää meni ihan pilalle kauheiden kipujen vuoksi, enkä ihan nuorena tajunnut ottaa särkylääkettä, kun ei kukaan sitä sanonut.
[/quote]
Itse olen syntynyt vuonna -80 ja aina olen saanut särkyyn ja kuumeeseen lääkettä, sekä lapsena että teininä. Vanhempani osaavat antaa nykyään minunkin lapsilleni lääkettä tarpeen mukaan, annostus iän ja kilojen mukaan.
Otrivin on myös sellainen suihke, jota saa suihkuttaa monta kertaa päivässä ja on allergia-ja astmalääke. Meille määrättiin sitä ja saamme käyttää sitä 6x vuorokaudessa ja tarvittaessa kaksinkertaistaa annoksen.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 14:16"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 13:11"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 13:06"]
Hohhoijaa. Nimenomaan babyhalerilla saa flixotidea kuuriluonteisena sen muutaman viikon.. ja AVAAVAA eli VENTOLINEA saa tarpeen mukaan. Panadolia ohjeistimme antamaan tietyn määrän, minkä mummu puolitti. Lasten annosmäärästä siis puolet.. Eli luehan itse oikein.
Terv. ap, sairaanhoitaja itsekin. Astmaatikon sisko, infektioastmaatikon äiti
[/quote]
Se ei silti ole suihke, mitä annetaan monta kertaa päivässä ja jonka yhden illan poisjättö romahduttaa lapsen kunnon.
Joten sairaanhoitajana sinun olisi pitänyt todella tajuta, että lapsi on niin huonossa kunnossa, että lasta ei jätetä hoitoon.
[/quote]
En ole ap, mutta astmaatikko itse ja kahden astmalapsen äiti. Kyllä ne kuule on nimenomaan suihkeita mitä lapselle annetaan. Aamuin illoin saa hoitavaa lääkkettä (siis kortisonia) suihkeena ja avaavaa suihketta sitten tarpeen mukaan. Meillä isommalla lapsella astma on niin paha että tänään astman suhteen tilanne voi olla ihan normaali ja huomenna onkin sitten kiire sairaalaan. Jos lähtee pahenemaan, käänne huonompaan voi tapahtua nopeasti.
Meillä lapset ovat välilllä yökylässä mummoloissa ja serkkujen luona. Joskus on isommalla lapsella astmatilanne huonontunut yön aikana ja silloin on tietysti heti lähdetty hakemaan pois. Kyläilypaikassa on kuitenkin ymmärtäneet että erityisesti astmalääkitys on äärimmäisen tärkeää antaa sillä annostuksella mitä on ohjeistettu. Että hengitystiet pysyy tarpeeksi auki jotta ehditään sairaalaan spiralle.
[/quote]
Ne ovat inhalaatiolääkkeitä, eivät suihkeita. Eli sisäänhengitettäviä lääkkeitä
-ohis
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 12:48"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 12:37"]
Jos sairastui hoidossa ollessaan, niin miksi ette hakeneet saman tien kotiin ja lääkinneet siellä?
[/quote]
Sinä olet superäiti joka lennähtää vaikkapa 400 km matkan toisesta kaupungista lapsensa luokse parissa minuutissa, mutta ap voi olla ihan tavis jonka täytyy ajaa tuo matka autolla, talvikelissä ja nopeusrajoituksia noudattaen.
[/quote]
No siis superäidit osaa teleportata. Nih.
Vaikka olisivat umpisuolileikkauksessa, niin ei sekään heitä estä. Heitä kun ei estä mikään toimimasta aina oikein ja täydellisellä tavalla :p