Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini valittaa jatkuvasti, en halua kuunnella!

Vierailija
17.02.2014 |

Jos nyt edes valittaisin oikeista asioista, mutta kun valittaa siitä etten suostu tarjoilemaan epäterveellistä ruokaa (tänään kärtti pizzaa tai ees kalapuikkoja). Meillä on aina syöty terveellistä ruokaa, eli ei ole uusi juttu. Käy kavereineen kerran kuussa hampurilaisella tms ja siitäkin valittaa että liian harvoin.

En ymmärrä mistä tämä tulee, valittaminen. Olen yrittänyt opettaa olemaan tyytyväinen elämäänsä, se tekee onnelliseksi. Jos joku asia on huonosti, se pitäisi muuttaa eikä valitus auta. Teini on eri mieltä, valittaa valittamistaan.

Milloin on liikaa kotitöitä (kahden päivän ajan merkkasimme paperille kuka mitäkin teki. Minä ja isänsä tietenkin tehtiin kovasti kotitöitä, teini valittaen vei roskat ja tyhjensi astianpesukonetta) ja milloin on huono loma (nytkin vaan 3 päivänä ohjelmaa!) ja joululahjatkin oli halpiksia (ei tullut yli 100e kuulokkeita).

Huoh. Muutama vuosi niin ehkä se on sitten viisaampi?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo nyt on teineille maailman tavallisinta. Se on sitä itsenäistymistaistelua, kun henkisesti aletaan vähitellen irrottautua vanhemmista ja lapsuudenkodista. Se täytyy vanhempien vaan kestää ja ymmärtää, että se on välttämätön ja hyvä prosessi, vaikkakin raskas niin nuorelle itselleen kuin vanhemmille. 

"Jos joku asia on huonosti, se pitäisi muuttaa eikä valitus auta. "

No teinillä vaan on usein aika huonosti mahdollista muuttaa asioitaan, koska hän ei vielä päätä itsenäisesti asioistaan. Jos hän kokee olevansa onnellisempi syöden epäterveellisesti, niin mitenpä siihen vaikuttaisi jos vanhemmat ei sellaista ruokaa anna eikä itsellä ole rahaa hankkia?

Vierailija
2/10 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta voisi esimerkiksi keksiä muille päiville jotain tekemistä, kun emme tarjoa ohjelmaa.

Teinillä teinin vastuu (esim että on kivaa tekemistä lomalla) ja aikuisella aikuisen vastuu (syödään terveellisesti).

En usko että se helpottaa, varmaan juuri kuten sanoitkin että se on sen työpäivä nyt ;)

Kestellään :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa pitsaa, mikset pyydä että hän tekisi? Itsetehtynä on terveellisempääkin, ja teini saa päättää jostain itselleen tärkeästä. Anna hänelle yksi kokkausvuoro viikossa, sillä ei ole terveyden kannalta mitään merkitystä jos silloin syötte "roskaa", mutta teinille siinä voi olla iso ja kunnioitettava juttu.

Vierailija
4/10 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisestä teinistä sinä ap puhut?

Vierailija
5/10 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitusmoodi menee aikanaan ohi, koita kestää. Rasittavinta mielestäni oli se vaihe, kun teinin kaikki lauseet alkoivat sanalla minä / minun / minusta. Ihan sama mitä sanoin, vaikka että ulkona sataa. Vastaus oli aina tyyliin "MINÄ en tykkää sateesta". 

Vierailija
6/10 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätit hankkia lapsen, nyt kärsit valittamatta.

Vierailija
7/10 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se tuosta vielä paranee. Itse muistan, kun pahimmassa angstissani huusin vanhemmilleni "miksi vitussa teidän piti kasvattaa näin hyvin, etten edes halua kavereiden kanssa juomaan???!!" :D Ärsytti vietävästi! Varmaan jokaisella teinillä on omat kipukohtansa, liittyivät ne sitten pizzaan, poikiin tai siivoukseen... Muutaman vuoden päästä sekin on ohi ja nauratte noille yhdessä :)

Vierailija
8/10 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa useammin käydä hampurilaisella kavereiden kanssa, niin miksei keksi jotain hommaa mistä saa rahaa? Mainostenjakoa, koirien ulkoilutusta, mainoskuvauksia, lastenhoitoa ja mitä näitä on. Pulloja keräämälläkin saa rahaa! Itse ansaitulla rahalla saa tehdä mitä huvittaa.

Vierailija
9/10 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

toi on teinin tehtavan, ihan normaalia

Vierailija
10/10 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksoin rasittavimmalle teinille kerran satasen että on kuukauden valittamatta mistään. Ihanan hiljaista oli :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä