Valtava tontti nurmikolla. Mitä nurmikon tilalle, mahdollisimman halvalla?
Ongelmana puolen hehtaarin nurmikkotontti keskellä peltoja (naapureita on, joten missään korvessa ei olla). Edellinen asukas on ilmeisesti rakastanut ruohonleikkuuta, kun koko tontti on kylvetty nurmikoksi. Minulla ei ole samanlaista intohimoa ruohonleikkuuseen, joten haluaisin nurmikkoa huomattavasti vähemmän.
Päänvaivaa aiheuttaa tontin sijainti peltojen ympäröimänä, joten en pysty jättämään sitä sellaisenaan ns. luonnontilaan, kuten esim. vaikka metsänlaitatontin voisi osaksi jättää. Kertokaa, mitä pihalle olisi tehtävissä - mahdollisimman huokeasti? Minulla ei ole varaa ostaa valtavia määriä puita ja penstaita, joista saisi istutettua kivoja rykelmiä nurmialuetta pienentämään. Terasseja en kaipaa, vielä vähemmän jotain kivikoita pihalle.
Nyt Av:n vihervirtuoosit ideoita kehiin! Miten ratkaisisitte ongelmani?
Kommentit (89)
Aitaa ja ota kesäksi joltain lampaita hoitoon. Syksyllä saat palkaksi lihaa.
Osta käytettynä ajettava ruohonleikkuri. Ei vie paljon aikaa kerran kahdessa viikossa ajaa nurmikkoa. Itse en kyllä ymmärrä mikset voi osaa jättää "luonnontilaan" ja ajaa vain haluamasi kokoisen alueen.
Jaa miksei voi peltojen ympäröimänä ”metsittää”? Eikö sovi maisemaan? Se olisi kaikkein helpointa. Istuta metsitystaimia ja anna kasvaa ”niittypohjaisena”.
Tai tee pari vyöhykettä: kauemmas pihasta metsitys (ei juuri hoidon tarvetta) ja lähemmäs kukkaniitty (niitto 1-2 krt kesässä) ja talon läheisyyteen sen verran nurtsia ja hoidettua, kuin jaksaa pitää hyvässä kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hommaisit hyvän robottileikkurin?
Millaisia kokemuksia robottileikkurista? Leikkaako oikeasti vaihtelevaakin maastoa siistillä jäljellä? Tällaista voisin harkitakin.
Ap
Kyllä ne aika päteviä ovat nykyään. Olen puistoissa katsellut niitä töissään, saa olla jonkun verran kaltevuuksiakin ja hyvin toimivat.
Jos niityn laitat, varaudu sitten käärmeisiin.
Yksi tuoksuvatukka. Kohta pihasi on täynnä tuoksuvatukkaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hommaisit hyvän robottileikkurin?
Millaisia kokemuksia robottileikkurista? Leikkaako oikeasti vaihtelevaakin maastoa siistillä jäljellä? Tällaista voisin harkitakin.
Ap
Ymmärtääkseni juuttuvat aika helposti kuoppiin, mutta ylämäki tai alamäki ei haittaa.
Kuopat ja puunjuuret ovat tietenkin myrkkyä roboteille. Koloja on helppo täyttää mullalla, ja kyllä ne pian sieltä peittyvät uuden nurmen piiloon. Puolen hehtaarin nurmikon leikkuu vaatii jo kohtuullisen kokoisen leikkurin. Kyllähän se tulee leikatuksi pienemmälläkin, mutta voihan sinne jäädä joku tupsu muutamaksi päiväksi, kunnes robotti osuu kohdalle.
Kannatan niittyideaa ihan täysillä. Jos alue on paahteinen, niin sitten keto, ettei tarvi kastelustakaan huolehtia.
Kaunis, helppohoitoinen ja pölyttäjät kiittää.
Vierailija kirjoitti:
Ja punkkeihin! 🤯
Kairaat jääkairalla 18 reikää, joihin laitat tienvarresta pöllimäsi aurauskepit. Alat periä kentän käyttömaksuja golffareilta, jotka sankoin joukoin rientävät viheriöllesi.
Puita ja pensaitakin voit kasvattaa siemenistä, halvalla pääsee. Puut kasvavat nopeasti. Ylimääräisiä taimia voit myös myydä.
Tyypillistä: jotain pitäisi saada, mutta en ole valmis maksamaan "mitään". Tekisi melkein mieli sanoa, että pidä nurmikkosi.
Metsitystaimet maksaa muutamia kymmeniä senttejä kappale, niitä siis saisi ison määrän kohtuu halvalla. Tosin joudut tekemään paljon töitä ettei nurmikkosi syö niitä. Kymmenessä vuodessa ovat joulukuusen kokoisia, koivut isompia.
Meillä on ollu 4v robottiruohonleikkuri. En voi kun suositella! Meillä on Husqvarna, josta olen lukenut vain hyvää. Kannattaa valita malli paitsi pihan koon, sen vaativuuden huomioiden. Mallit hyvin esillä netissä. Ei jää mihinkään jumiin. Taisi olla kerran koko kesän aikana kun piti käydä tämä yksilö pelastamassa.
Vierailija kirjoitti:
Kannatan niittyideaa ihan täysillä. Jos alue on paahteinen, niin sitten keto, ettei tarvi kastelustakaan huolehtia.
Kaunis, helppohoitoinen ja pölyttäjät kiittää.
Miksi ihmeessä kastelusta pitäisi huolehtia ?
-Sinkkiş
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja punkkeihin! 🤯
Niitty itsessään ei punkkeja tuota. Jos alueella ei liiku paljon isoja nisäkkäitä, ei sinne punkkejakaan kulkeudu. Punkkeja Etelä-Suomessa on lisännyt erityisesti metsäkauriiden ja valkohäntäkauriiden kantojen raju kasvu.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollu 4v robottiruohonleikkuri. En voi kun suositella! Meillä on Husqvarna, josta olen lukenut vain hyvää. Kannattaa valita malli paitsi pihan koon, sen vaativuuden huomioiden. Mallit hyvin esillä netissä. Ei jää mihinkään jumiin. Taisi olla kerran koko kesän aikana kun piti käydä tämä yksilö pelastamassa.
Meillä ei oo 4 vuoteen ollut ruohoja.
-Sinkkiş
Suosittelen !
No ihan ekana revit sen hirvityksen helvett*in
Et tarvitse niin paljoa rahaa, vaan halvan paikan, josta ostaa:
https://www.pensasaitakauppa.fi/
Itse laittaisin Idänvirpiangervoa reilulla kädellä jonnekin, tulee aika isoksi. On maltillinen leviämisen suhteen, toisin kuin esimerkiksi rusopajuangervo. Rajaamalla alueen rusopajuangervolla peittää nopeasti isonkin alueen. Syreeni leviää myös vauhdilla. Kauniina itse näkisin jotkut puut ja niiden alla hyvän matkaa maanpeitekasveja kuten vuorenkilpeä tai peittokurjenpolvea. Vuorenkilvellä saa mainiosti myös peitettyä muutoinkin pinta-alaa ja sitä on helppo lisäillä.