Pitkä parisuhde takana ja nyt etsin uutta miestä ja olen järkyttynyt
Haluaisin vanhanaikaisen miehen. Siis sellaisen, joka huolehtii naisesta ja tekee ns. miesten työt. Ja minä sitten tekisin ne ns. naisten työt.
En tarkoita, että haluan alkaa elätiksi. Oma työ on ja pystyn itseni elättämään. Mutta haluaisin miehen, joka suojelee minua kaikelta uhkaavalta eikä oleta, että osaisin vaihtaa autoon renkaat.
Nykyään tästä ei edes pysty keskustelemaan, kun kaikki luulevat trolliksi. Ilmeisesti nykyaikana naisten ja miesten pitää olla niin tasa-arvoisia, ettei tällaista sovi edes kysyä.
Miten tässä nyt näin on käynyt? Parikymmentä vuotta sitten tämä oli vielä ihan validi ajatus puolisoa etsittäessä.
Kommentit (235)
Itse ainakin kasvoin sellaisessa perheessä jossa oli "miestentyöt" ja "kaikkien työt". Talon miespuoliset vaihtoivat renkaat ja leikkasivat nurmikon yms kunnostut hommat ja sitten viel kokkaukset ja siivoukset kuuluivat kaikille.
Pahin uhka kotona makaavalle akalle on työssäkäyvä nainen, joka joutuu maksamaan lorvailijan eläkkeenkin sairaanhoidosta puhumattakaan. Sitten kun ukko kupsahtaa, puolet työeläkkeestä makaajalle. Jos on vielä julkishallinnon eläke, ei ole edes kirjattu suoriteperusteella kirjanpitoon ja rahastoitu, vaan maksu menee vuosittaisesta valtion budjetista.
Minä asun nykyisellään kahdestaan lapsen kanssa rivarissa, ja meillä on myös auto. En edes muista, milloin viimeksi olisi ollut jotain ”miesten töitä”. Auto on sen verran uusi, että se pitää joka tapauksessa viedä ammattilaisille, että takuu säilyy. Samalla reissulla hoituu renkaiden vaihto. Jotkut satunnaiset lampun vaihdot ja viemärin putsaukset nyt vievät pari minuuttia joskus harvoin, joten nekään eivät ihan liikaa rasita.
Ruokaa sen sijaan tarvitaan päivittäin, joten ruoka pitää päättää, ostaa ja valmistaa, siitä tulevat sotkut pitää siivota. Lapsen levittämät tavarat pitää siivota, pitää imuroida ja pestä pyykkiä. Siinä se vapaa-aika sitten menikin. Olisi aivan mieletöntä luksusta tulla töistä siistiin kotiin, jossa on valmis ruoka odottamassa ja pyykit puhtaina. Töiden jälkeen voisi vaan viettää mukavaa perheaikaa. Olisin ihan valmis elättämään puolisoni, jos välttyisin ”naisten töiltä”, jotka nyt hoidan niiden olemattomien miesten töiden lisäksi.
Aiemmiss parisuhteissani eniten ongelmia on aiheuttanut juuri se, että se aluksi tasa-arvoista esittänyt mies on suhteen edetessä alkanut tunkea minua enemmän ja enemmän kodinhengettären rooliin ja sysännyt kaikki kotityöt minulle. En pysty ymmärtämään, miksi joku nainen haluaisi vapaaehtoisesti luopua vapaa-ajastaan miehen passaamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leskeksi jäätyäni mietin samaa kuin sinäkin, että vieläkö löytyisi mies jakamaan kotityöt miesten ja naisten töihin. Tosin mieheni rakasti kokkaamista ja oli pikkutarkka esteetikko sisustuksen suhteen, mutta annetaan se hänelle anteeksi.
Ikävä kyllä ne oman ikäpolven fiksummat miehet ovat varattuja syystä, että he osaavat hoitaa parisuhteitaan. Hylätyt hunsvotit ,avuttomat alkkikset ja pikkupoikamaiset yhden asian harrastushullut ovat sinkkumarkkinoiden tavanomaista tarjontaa.Etsi nuorempaa seuraa. Näennäinen tasa-arvo nuoremmalla sukupolvella menee aika lailla niin, että naiset haluat äijiksi äijien paikalla ja äijät eivät saa olla enää sitäkään. Vanhempi nainen saattaa silloin olla tervetullutta seuraa sukupuolisidonnaisine jaotteluineen. Omalla kohdallani se onnistui niin ja sen ahkerampaa miesten hommien vastaavaa saa hakea.
Allekirjoitan tämän täysin. Ihan kuin minun kynästäni - leskeyttä myöten. Pelimiesten, alkkisten ja harrastusaddiktoituneiden joukosta löysin oman täydellisen helmeni, fiksun ja kunnollisen miehen, joka rakastaa ruoanlaittoa ja on näyttänyt kyntensä myös talon remontoinnissa, koneiden, polkupyörien ja auton korjauksissa, puutarhan kunnostustöissä. Ikää miehellä on yli 40 v ja olen häntä muutaman vuoden vanhempi.
Luulin miesten liioittelevan kun kirosivat joskus, että treffipalstoilla on naisia jotka etsivät vain remonttireiskaa eikä oikeaa kumppania. Tätä ketjua luettuani alan uskoa.
Ehkä sinulle tulee yllätyksenä, että monet miehet tykkäävät pienestä puuhastelusta talon parissa. Mielestäni kyseiset miehet ovat kuumia ja ensisijaisesti etsin sellaista miestä rakastetukseni.
Tästähän ei ollut kyse. Vaan siitä että jotkut naiset (kuten sinä) eivät halua miestä vaan remonttireiskan. Ja jostain syystä etsivät sen deittipalvelusta eikä remonttifirmasta.
Kuten minä? Tälläkin hetkellä talossani on pyörinyt remonttifirmasta kolme miestä töissä. En minä remonttifirman miehiä sänkyyni huoli. Omaksi kullakseni halusin nimenoman miehen. Arvostan toki kovasti häntä siitä, että omaa kädentaitoja ja myös käyttää taitojaan mielellään. Ikävää jos miesvauvaa kiukuttaa, kun toiset miehet ovat parempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leskeksi jäätyäni mietin samaa kuin sinäkin, että vieläkö löytyisi mies jakamaan kotityöt miesten ja naisten töihin. Tosin mieheni rakasti kokkaamista ja oli pikkutarkka esteetikko sisustuksen suhteen, mutta annetaan se hänelle anteeksi.
Ikävä kyllä ne oman ikäpolven fiksummat miehet ovat varattuja syystä, että he osaavat hoitaa parisuhteitaan. Hylätyt hunsvotit ,avuttomat alkkikset ja pikkupoikamaiset yhden asian harrastushullut ovat sinkkumarkkinoiden tavanomaista tarjontaa.Etsi nuorempaa seuraa. Näennäinen tasa-arvo nuoremmalla sukupolvella menee aika lailla niin, että naiset haluat äijiksi äijien paikalla ja äijät eivät saa olla enää sitäkään. Vanhempi nainen saattaa silloin olla tervetullutta seuraa sukupuolisidonnaisine jaotteluineen. Omalla kohdallani se onnistui niin ja sen ahkerampaa miesten hommien vastaavaa saa hakea.
Allekirjoitan tämän täysin. Ihan kuin minun kynästäni - leskeyttä myöten. Pelimiesten, alkkisten ja harrastusaddiktoituneiden joukosta löysin oman täydellisen helmeni, fiksun ja kunnollisen miehen, joka rakastaa ruoanlaittoa ja on näyttänyt kyntensä myös talon remontoinnissa, koneiden, polkupyörien ja auton korjauksissa, puutarhan kunnostustöissä. Ikää miehellä on yli 40 v ja olen häntä muutaman vuoden vanhempi.
Luulin miesten liioittelevan kun kirosivat joskus, että treffipalstoilla on naisia jotka etsivät vain remonttireiskaa eikä oikeaa kumppania. Tätä ketjua luettuani alan uskoa.
Ehkä sinulle tulee yllätyksenä, että monet miehet tykkäävät pienestä puuhastelusta talon parissa. Mielestäni kyseiset miehet ovat kuumia ja ensisijaisesti etsin sellaista miestä rakastetukseni.
Tästähän ei ollut kyse. Vaan siitä että jotkut naiset (kuten sinä) eivät halua miestä vaan remonttireiskan. Ja jostain syystä etsivät sen deittipalvelusta eikä remonttifirmasta.
Kuten minä? Tälläkin hetkellä talossani on pyörinyt remonttifirmasta kolme miestä töissä. En minä remonttifirman miehiä sänkyyni huoli. Omaksi kullakseni halusin nimenoman miehen. Arvostan toki kovasti häntä siitä, että omaa kädentaitoja ja myös käyttää taitojaan mielellään. Ikävää jos miesvauvaa kiukuttaa, kun toiset miehet ovat parempia.
Tinder -> Tallinna. Tykkäävät puuhastella ja korjata. Työt tuo Suomeen.
No se remonttireiska ja kodinhengetär-ajattelu on kadonnut koska kumpikaan sukupuoli ei ollut tyytyväinen rooliinsa tai siihen mitä sai vastakkaiselta sukupuolelta vastineeksi.
Naisten mielestä kotitöitä oli liikaa suhteessa miesten "pikkuhommiin", eikä mistään löytynyt riittävän elatuskykyisiä miehiä.
Miesten mielestä ne "pikkuhommat" ovat v-mäisiä p...ahommia jotka rikovat selän, eikä vastineeksi kiinnosta saada pullaa pyöreältä kodin hengettäreltä vaan seksiä timmiltä ja himokkaalta naiselta.
Kun molemmat sukupuolet olivat epätyytyväsiä, loogisesti sukupuolirooleista luovuttiin sitten.
Olen huomaavinani että naiset valittavat tasa-arvosta parisuhteissa kovaäänisemmin ja haluaisivat konservatiivisempaa jakoa kuin miehet. Hassu juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt korkki kiinni, eihän tuossa ole mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ei. Omasta mielestäni remonttireiskat ovat myös kuumia. On noloa, jos meis ei osaa saunaa rakentaa tai muuta pikku remppa hommaa tehdä vaan aina on soitettava remonttimiehelle.
Moni nainen pitää remonttireiskaa kuumiksena ihan samalla lailla kun miehet pitävät sairaanhoitajaneitokaisia hottiksina.
Eihän tuota kukaan usko. Myönnät itsekin etsiväsi kumppania vain remonttitaitoisista. Et sinä siis muuta halua kuin ilmaista apua remontteihin.
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin kasvoin sellaisessa perheessä jossa oli "miestentyöt" ja "kaikkien työt". Talon miespuoliset vaihtoivat renkaat ja leikkasivat nurmikon yms kunnostut hommat ja sitten viel kokkaukset ja siivoukset kuuluivat kaikille.
No makasivatko muut sohvalla kun miehet vaihtoivat renkaita? Vai tekivätkö jotain muuta?
Olisihan se nyt täysin epäreilua jos kaksi kertaa vuodessa renkaidenvaihtoa ja 5-10 kertaa ruohonleikkuuta oikeuttaisi asumaan kuin hotellissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ei. Omasta mielestäni remonttireiskat ovat myös kuumia. On noloa, jos meis ei osaa saunaa rakentaa tai muuta pikku remppa hommaa tehdä vaan aina on soitettava remonttimiehelle.
Moni nainen pitää remonttireiskaa kuumiksena ihan samalla lailla kun miehet pitävät sairaanhoitajaneitokaisia hottiksina.
Eihän tuota kukaan usko. Myönnät itsekin etsiväsi kumppania vain remonttitaitoisista. Et sinä siis muuta halua kuin ilmaista apua remontteihin.
Osaa remppamiehet olla samalla tavoin ovelia. Tekevät rempan ja laittavat naista jonka jälkeen häipyvät. Älkää aliarvioiko ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies laittaa ruokaa, pesee oma aloitteisesti pyykkiä tuhoamatta vaatteita ja osaa vaihtaa lakanat. Yhden kerran näytin, kuinka pyyhkeet viikataan ”konmari” tyyliin lipastoon, oppi kerrasta. Itse huolehdin enemmän imuroinnista ja kylpyhuoneen siisteydestä, hän osaa myös tarpeen vaatiessa nekin hoitaa. Hän on myös puolustanut minua pelottavassa tilanteessa. Tekee ”miestenhommia” kuten pyörän korjaus ja kodin pikku nikkaroinnit, lampun asennukset ym. Että kyllä niitä hyviä miehiä vielä löytyy, kun osaa katsella ympärilleen. :)
Sori, mutta tekstisi on todella alentavaa miehiä kohtaan. En voisi kuvitella kirjoittavani omasta puolisostani kuin jostain lapsesta, että "hän pesee oma-aloitteisesti pyykkiä tuhoamatta vaatteita" tai "hän osaa vaihtaa lakanat". Samoissa lakanoissako hän olisi koko elämänsä maannut ennen minun (tai ex-puolisonsa) tapaamista? Olen tottunut siihen, että mies hoitaa kotityöt vähintään yhtä hyvin kuin nainenkin, koska niitä ei sukupuolielimillä tehdä. Oma poikani hoiti omat lakanansa ja pyykkinsä jo kotona asuessaan enkä minä niitä hänelle myöhemminkään pessyt, ja isäni hoiti koko kodin äidin kuoltua koska oli tehnyt kotitöitä yhtä paljon kuin äiti.
Minusta nuo ovat itsestäänselvyyksiä. Meillä mies on se, joka nimenomaan hoitaa pyykit, koska hänellä on enemmän vapaa-aikaa. Hän on myös se, joka osaa käyttää ompelukonetta.
Kirjoituksen tehnyt vastaa.
Ei todellakaan ole itsestäänselvyyksiä nämä. Ennen nykyistä miestäni seurustelin vuosikausia miehen kanssa, joka ei tehnyt eikä osannut tehdä kotitöitä, ei siis niin yhtään. Ei vaihtanut lakanoita, ruuaksi oli hänen kokkausvuorollaan aina pelkkää riisiä ja kuivaksi paistettua kanaa (ihan tosi, ei osannut kokata muuta), pyykkiä kun harvoin suostui pesemään niin kaikki vaan sekaisin samalle pesuohjelmalle (vessan siivousrätistä kalliisiin silkkipaitoihin) vaikka yritin opettaa.... ei ihme että on ex, en jaksanut enää hoitaa mieslasta ja oli siinä paljon muutakin. Että kaikki voi päätellä tästä että ei se elämä vaan ole niin mustavalkoista että miehet ja naiset osaavat ja haluavat tehdä kotitöitä.
Jos me sinkut vaan oltaisiin ilman miestä kokonaan, koska jos on mies, toisten naisten mielestä olet aina altavastaavana sovinistisian kyykytettävänä, vaikka itse valitset sen mitä teet tai oot tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies laittaa ruokaa, pesee oma aloitteisesti pyykkiä tuhoamatta vaatteita ja osaa vaihtaa lakanat. Yhden kerran näytin, kuinka pyyhkeet viikataan ”konmari” tyyliin lipastoon, oppi kerrasta. Itse huolehdin enemmän imuroinnista ja kylpyhuoneen siisteydestä, hän osaa myös tarpeen vaatiessa nekin hoitaa. Hän on myös puolustanut minua pelottavassa tilanteessa. Tekee ”miestenhommia” kuten pyörän korjaus ja kodin pikku nikkaroinnit, lampun asennukset ym. Että kyllä niitä hyviä miehiä vielä löytyy, kun osaa katsella ympärilleen. :)
Sori, mutta tekstisi on todella alentavaa miehiä kohtaan. En voisi kuvitella kirjoittavani omasta puolisostani kuin jostain lapsesta, että "hän pesee oma-aloitteisesti pyykkiä tuhoamatta vaatteita" tai "hän osaa vaihtaa lakanat". Samoissa lakanoissako hän olisi koko elämänsä maannut ennen minun (tai ex-puolisonsa) tapaamista? Olen tottunut siihen, että mies hoitaa kotityöt vähintään yhtä hyvin kuin nainenkin, koska niitä ei sukupuolielimillä tehdä. Oma poikani hoiti omat lakanansa ja pyykkinsä jo kotona asuessaan enkä minä niitä hänelle myöhemminkään pessyt, ja isäni hoiti koko kodin äidin kuoltua koska oli tehnyt kotitöitä yhtä paljon kuin äiti.
Minusta nuo ovat itsestäänselvyyksiä. Meillä mies on se, joka nimenomaan hoitaa pyykit, koska hänellä on enemmän vapaa-aikaa. Hän on myös se, joka osaa käyttää ompelukonetta.
Ei todellakaan ole itsestäänselvyyksiä nämä. Ennen nykyistä miestäni seurustelin vuosikausia miehen kanssa, joka ei tehnyt eikä osannut tehdä kotitöitä, ei siis niin yhtään. Ei vaihtanut lakanoita, ruuaksi oli hänen kokkausvuorollaan aina pelkkää riisiä ja kuivaksi paistettua kanaa (ihan tosi, ei osannut kokata muuta), pyykkiä kun harvoin suostui pesemään niin kaikki vaan sekaisin samalle pesuohjelmalle (vessan siivousrätistä kalliisiin silkkipaitoihin) vaikka yritin opettaa.... ei ihme että on ex, en jaksanut enää hoitaa mieslasta ja oli siinä paljon muutakin. Että kaikki voi päätellä tästä että ei se elämä vaan ole niin mustavalkoista että miehet ja naiset osaavat ja haluavat tehdä kotitöitä.
Miten edes aloit olla tuollaisen miehen kanssa? Aina kun olitte hänen luonaan, makasitte paskaisissa lakanoissa ja söitte riisiä ja kuivaksi paistettua kanaa ja liikuitte yhdessä vaikka hän oli pessyt vaatteensa samalla pesuohjelmalla kuin siivousrätit? Miten tuollaiseen tilanteeseen voi edes joutua? En minä menisi viikonlopuksi miehen luo, jolla on paskaiset lakanat, paskainen koti, värjääntyneet tai kuluneet vaatteet jne. Ymmärtäisin jo siinä kohtaa lopettaa seurustelun.
Parisuhdejutut on vaan Tinderiä. Kahden tunnin treffit, pikapano, kiitos ja seuraava nainen kehiin. Kukaan ei enää sitoudu.
Itselläni taitaa olla juuri tälläinen mies? Olemme molemmat 33 vuotiaita. Olen kahden lapsen kanssa kotona (5v ja 2v). Vanhempi lapsista on toki osa-aikaisesti päiväkodissa.
Mies tekee pitkää päivää töissä. Hoidan kaikki "koti asioihin liittyvät ja lapsiin liittyvät asiat" ja mies hoitaa mm. autoihin liittyvät, pihaan liittyvät (kesällä nurmikon ajo, talvella lumet jne). En edes halua oppia noita asioita. Lisäksi mies on se, joka saa viikonloppuisin nukkua pidempään. Mielelläni herään lasten kanssa aikaisin ja lähdetään esim. ulkoileen.
Tämä sopii meille kaikille oikein mainiosti! :) Työelämään en aio ainakaan vielä pariin vuoteen palata ja myös tämä sopii meille kaikille. Haluan olla lasteni kanssa NYT <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole itsestäänselvyyksiä nämä. Ennen nykyistä miestäni seurustelin vuosikausia miehen kanssa, joka ei tehnyt eikä osannut tehdä kotitöitä, ei siis niin yhtään. Ei vaihtanut lakanoita, ruuaksi oli hänen kokkausvuorollaan aina pelkkää riisiä ja kuivaksi paistettua kanaa (ihan tosi, ei osannut kokata muuta), pyykkiä kun harvoin suostui pesemään niin kaikki vaan sekaisin samalle pesuohjelmalle (vessan siivousrätistä kalliisiin silkkipaitoihin) vaikka yritin opettaa.... ei ihme että on ex, en jaksanut enää hoitaa mieslasta ja oli siinä paljon muutakin. Että kaikki voi päätellä tästä että ei se elämä vaan ole niin mustavalkoista että miehet ja naiset osaavat ja haluavat tehdä kotitöitä.Miten edes aloit olla tuollaisen miehen kanssa? Aina kun olitte hänen luonaan, makasitte paskaisissa lakanoissa ja söitte riisiä ja kuivaksi paistettua kanaa ja liikuitte yhdessä vaikka hän oli pessyt vaatteensa samalla pesuohjelmalla kuin siivousrätit? Miten tuollaiseen tilanteeseen voi edes joutua? En minä menisi viikonlopuksi miehen luo, jolla on paskaiset lakanat, paskainen koti, värjääntyneet tai kuluneet vaatteet jne. Ymmärtäisin jo siinä kohtaa lopettaa seurustelun.
Alettiin seurustelemaan kun itse olin alaikäinen, olimme suhteen alkuaikoina opiskelijoita, joten asuimme eri paikkakunnilla, kävin vain muutamia kertoja kylässä miehen opiskelija asunnossa, ei siinä paljon ehtinyt kuvaa saada millainen taloudenpitäjä hän oikein oli. Nähtiin siis yleensä jomman kumman vanhempien kotona jne, koska olimme samalta paikkakunnolta kuitenkin lähtöisin. Siitä sitten muutettiin yhteen, ja sitten vasta paljastui tämä siivoamattomuus ja muutenkin osaamattomuus hoitaa taloutta. Itselleni tällaiset asiat oli kuitenkin kotona opetettu pienestä pitäen... Ja niille jotka sanovat että olisit opettanut, niin parhaani yritin, vaan kun ei sitä oikein voi aseella uhatenkaan pakottaa oppimaan/tekemään...
Olen näin sekä parisuhteessa että sinkkuna olleena miehenä ihmetellyt kuinka minun kotityömäärä viikkoa kohti räjähtää käsiin parisuhteissa, kun taas sinkkuna kotitöitä on paljon vähemmän. Koti pysyy myös paremmin siistinä kun tavarat pysyy oikeilla paikoillaan ja siivoaminen on helppoa ja nopeaa kun kaikki on järjestyksessä.
Meillä on myös pitkän parisuhteen myötä hommat jakautuneet vähän kuin itsestään miesten ja naisten hommien mukaisesti, vaikka sinkkuaikoina kyllä hoidettiin kaikki hommat itsenäisesti.
Meillä hommat on jakautuneet pitkälti sen mukaan että mistä kumpikin tykkää ja mitä osaa ja mitä pitää tärkeänä. Olen itse vähän kohelo ja sähläri, joten kummempia korjaus- tai tekniikkahommia en osaa hoitaa, kun taas mies tykkää niistä. Minä puolestani pidän kodin siisteyttä, puhtaita vaatteita jne arvossa kun taas mies hoitaa ne hommat vähän sinnepäin. Suunnilleen puoliksi menee, myös lasten osalta.
Minä hoidan vaatehuollon ja koko homman organisoinnin (neuvolat, vasut, vanhempainillat) mutta mies menee niihin edustamaan meitä.
Olen aika pitkälti varma, ettei tämä Kurre kyllä vaihda niitä renkaitakaan. Saati korjaa ulkovajaa tai kattoa.
Hän lurittelee musiikkia päivät pitkät.