Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten paljon te autatte keskimäärin 10-vuotiasta lastenne läksyjen teossa illassa?

Vierailija
01.11.2020 |

Ja miten hyviä lapsenne ovat koulussa?

Itselläni menee joskus auttamiseen kaksikin tuntia, enkä oikein tiedä onko tämä enää normaalia ja järkevää.

Lapsi ei pysty keskittymään yksin, vaan hermostuu helposti, heittelee kyniä, itkee yms, koska läksyjen teko on niin tukalaa. Hän lopulta saa kyllä tehtyä, mutta siinä vaiheessa itse olen jo ihan rikki.

Lapsi pärjää koulussa kiitettävästi, koska minä autan häntä niin paljon. Entä jos en auttaisi? Tippuisi kärryiltä.

Olen ahdistunut. Monta vuotta tämä vielä tulee kestämään? Onko mahdollista saada apua jostakin? Olen yh-äiti, ja opiskelen itsekin yliopistossa.

Kommentit (162)

Vierailija
41/162 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä tällainen kysymys: onko mahdollista saada lapselle jotain kotihoitotukea sosiaalihuollolta? Siis joku ihminen, joka viettäisi lapsen kanssa välillä aikaa. Voi olla nimittäin, että hänen pitäisi myös oppia turvautumaan toisiinkin aikuisiin.

Ap

Vierailija
42/162 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän kohtaan siis vielä, että lapseni on hyvä oppilas koulussa. Saa aina matikan ja äikän kokeesta 9-10. Hän siis selviytyy itsenäisesti kokeessa.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/162 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaako jonkun vanhemmat oikeasti läksyissä?

En muista, että omat vanhemmat olisivat koskaan auttaneet. Äiti kyllä nalkutti, että tee läksysi, mutta ei minua kukaan koskaan auttanut.

Vierailija
44/162 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vielä tällainen kysymys: onko mahdollista saada lapselle jotain kotihoitotukea sosiaalihuollolta? Siis joku ihminen, joka viettäisi lapsen kanssa välillä aikaa. Voi olla nimittäin, että hänen pitäisi myös oppia turvautumaan toisiinkin aikuisiin.

Ap

Sitä kutsutaan huostaanotoksi.

Vierailija
45/162 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttaako jonkun vanhemmat oikeasti läksyissä?

En muista, että omat vanhemmat olisivat koskaan auttaneet. Äiti kyllä nalkutti, että tee läksysi, mutta ei minua kukaan koskaan auttanut.

Nalkuttajat aktivoivat siis myös lapsia.

Vierailija
46/162 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajana sanon, että ei ole normaalia. Lähtökohtaisesti läksyt ovat opitun asian kertaamista ja niiden tulisi olla sellaisia, joista lapsi selviää itse. Varsinkin alakoulussa. Toki on lapsia, jotka tarvitsevat aikaa oppimiseen ja asioiden sisäistämiseen, mutta ei kahta tuntia illassa. Ota yhteys opettajaan

Vierailija
47/162 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku vuosi sitten lapsen opettaja jo ensimmäisen luokan alussa sanoi, että "jos läksyjen teossa kestää yli 30min, lapsella on joku ongelma". Tällaisissa tapauksissa kehotettiin ottamaan yhteyttä, että saadaan ongelmat jo alussa kartoitettua.

Vierailija
48/162 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttele lapsesi kanssa. Kysy onko hän itse miettinyt miten olisi helpointa aloittaa läksyjen teko. Onko helpointa tehdä ekaksi yksi aine ja sitten pikku tauko. Vai haluaisko kilpailla kelloa vastaan eli laittaisi munakellon soimaan 30 min päästä ja katsoisi kuinka paljon kerkesi tehdä. Vai olisiko kiva jos te kaksi tekisitte vierekkäin läksyjä mutta puhumatta esim keittiön pöydän ääressä. Missä lapsen mielestä on helpointa tehdä läksyt? Itse tein lapsena läksyt mieluiten lattialla loikoen. Ja tietysti milloin läksyjä on helpoin tehdä. Koulun jälkeen vai illalla? Heti ruuan jälkeen ?

Eli löytyisikö apua ihan siitä että kyselet lapselta mikä siinä aloittamisessa on hankalaa. Tai seuraat itse ja kokeilette yhdessä miten opiskelu sujuisi parhaiten ? Tuo kaksi tuntia stressiä teille molemmille on ainakin aivan hirveän rankka vaihtoehto.

Vierailija
49/162 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tartte. Läksyjä ei nykyaikana ole juuri ollenkaan ja se vähä mitä on niin napero osaa tehdä itse.

N30

Vierailija
50/162 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekalla luokalla autoin ja sen jälkeen ei ole apua pyytänyt. Pärjää ihan hyvin. Numerot enimmikseen kasia kokeissa.

Vierailija
51/162 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että lapsesi ei vaan VIITSI tehdä tehtäviään. Tuon ikäiselle kyllä sanoisin ,että kantaa itse sitten vastuunsa tekemättömistä tehtävistä. Eiköhän ala läksyt kiinnostelee kun tarpeeks monta merkintää tulee ja joutuu jäämään jälkiään.jälkkään.

Jos ei tuo tepsi,niin sitten voi olla jotain keskittymisvaikeutta tms ja siinä vaiheessa voi sitä lähteä selvittää. Mutta nyt sanoisin lapselle,että olkoot tekemättä ja ite kantaa sitten vastuun ja seuraukset.

Ei tuon ikäistä kuulu enää maanitella ja tuntitolkulla avustaa päivittäin. Ihan temppuilulta kuulostaa.

Vierailija
52/162 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lapsella ole muita aikuisia elämässään kuin sinä? Voisit kysyä tukiperhettä. Toki niihin on pitkät jonot mutta jos saisitte tukiperhettä niin lapsi kävisi esim yhden viikonlopun kuukaudessa tukiperheessä ja eläisi heidän kanssaan Perhe-elämää. Tukiperheellä voi olla samanikäisiä lapsia tai he voivat olla vaikka eläkeläispariskunta.

Vierailija
53/162 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajana sanon, että ei ole normaalia. Lähtökohtaisesti läksyt ovat opitun asian kertaamista ja niiden tulisi olla sellaisia, joista lapsi selviää itse. Varsinkin alakoulussa. Toki on lapsia, jotka tarvitsevat aikaa oppimiseen ja asioiden sisäistämiseen, mutta ei kahta tuntia illassa. Ota yhteys opettajaan

Jos kyse on siitä että lapsi on väsynyt, voi läksyt tehdä myös aamulla, mun keskimmäinen teki läksyt aina aamuisin alakoulussa, koska jaksoi silloin paremmin kuin koulun jälkeen

Vierailija
54/162 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee n. 4 tuntia päivässä lasten opiskeluihin. Toki tämä on yhteensä kaikista lapsista (useampi koululainen) ja ovat kotikoulussa, niin tilanne vähän eri.

Vierailija
55/162 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään en auta kovinkaan paljon, viime viikolla luin 9veen kanssa kokeeseen yhdessä keskustellen, ehkä 20min. Ainut apu koko viikossa. 12v hoitaa jo itsenäisesti. Molemmat tekee läksyt alle vartissa.

Aina ei ole ollut näin, esikoisen kanssa meni 7-10v iässä juuri tuo tunti-pari, kirjanheittelyjen ja kynänkatkomisten lomassa. Ei ollut normaalia. Adhd ja masennus löytyi, osastojaksoltakin tukea saatiin. Ja lääkitys. Nyt 12v iässä sujuu jokseenkin, vaikkakin pienluokalla. Hienosti hoitaa, omalla tasollaan, 9keskiarvolla kokeista.

Vierailija
56/162 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vuotiaan kyllä kuuluu hoitaa ite kouluhommansa. Jos teillä on kauhea vääntö tuosta asiasta jatkuvasti niin onko teidän väleissä jotain ha lapsi oireilee? Jos esim vanhempana oot kovin stressaantunut ja tuosta läksy-asiasta on nyt tullut semmonen valtapeli niin viheltäisin ihan pelin poikki. Sinä aikuisena laitat rajan.

Ja ei. Ei mitään munakelloja ja muita kikkailuja. Oot vaikka viikon auttamatta ja katsot mitä tapahtuu. Jos jättää tekemättä toistuvasti niin eiköhän sitten ole aika puuttua ja ottaa opettajaan yhteys.

Mutta nyt tärkeintä,että siirrät vastuun 10 vuotiaille.

Vierailija
57/162 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia läksyjä te teette sen pari tuntia? Minun 9-vuotiaani tekee läksyt aina 5-10 minuutissa. Välillä vähän motkotan, kun käsiala on semmoista hutilointia, ja piirustustehtävät aina tikku-ukkoja, mutta vaikka lapsi tekisi miten huolellisesti, en oikein keksi kuinka max. yhteen sivuun matematiikkaa tai englantia ja muutamaan ympän tai uskonnon vihkotehtävään (tämän verran meillä keskimäärin läksyjä) saa menemään pari tuntia, ellei todella kamppaile niiden tekoa vastaan.

Vai vaihteleeko läksyjen määrä todella paljon opettajasta riippuen?

Vierailija
58/162 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se, kun jotkut sanoo, että läksyissä ei kuulu auttaa. En ole samaa mieltä. En saanut koskaan tukea kouluun lapsena, minut vain pistettiin omaan huoneeseen lukemaan. En pystynyt keskittymään ja kokeista tuli yleensä 6 tai 7, jos niitäkään. Vasta aikuisena pääsin tutkimuksiin, sain hoitoa ja apua ja kas: yhtä-äkkiä olinkin yliopisto-opiskelija ja pärjäsin hyvin opinnoissa.

Asiat eivät ole niin mustavalkoisia. Lapset eivät pärjää yksin.

Vierailija
59/162 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että lapsesi ei vaan VIITSI tehdä tehtäviään. Tuon ikäiselle kyllä sanoisin ,että kantaa itse sitten vastuunsa tekemättömistä tehtävistä. Eiköhän ala läksyt kiinnostelee kun tarpeeks monta merkintää tulee ja joutuu jäämään jälkiään.jälkkään.

Jos ei tuo tepsi,niin sitten voi olla jotain keskittymisvaikeutta tms ja siinä vaiheessa voi sitä lähteä selvittää. Mutta nyt sanoisin lapselle,että olkoot tekemättä ja ite kantaa sitten vastuun ja seuraukset.

Ei tuon ikäistä kuulu enää maanitella ja tuntitolkulla avustaa päivittäin. Ihan temppuilulta kuulostaa.

Tough love. Moni tekee karhunpalveluksen lapselleen auttamalla ja hääräämällä tämän ympärillä liikaa. Lapsen tulee ymmärtää se, että hän itse vaikuttaa elämäänsä, niin hyvässä kuin pahassa.

Vierailija
60/162 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi vaikea sanoa mikä voi olla taustalla kun ei lasta tai aloittajaa tunne. Oletko ap kovin kuormittunut muuten? Onko elämä pelkkää nalkutusta ja läksyjä? Nyt stressi pois tuon aiheen ympäriltä,sekin voi auttaa kun rentoudut. Silloin lapsikin rentoutuu ja voi yllättäen alkaa läksyt sujumaan ihan itsestään.

Sinä ehkä parhaiten kokonaistilanteen ja lapsesi tiedät. Miten koulunkäynti on ennen sujunut?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän