Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten paljon te autatte keskimäärin 10-vuotiasta lastenne läksyjen teossa illassa?

Vierailija
01.11.2020 |

Ja miten hyviä lapsenne ovat koulussa?

Itselläni menee joskus auttamiseen kaksikin tuntia, enkä oikein tiedä onko tämä enää normaalia ja järkevää.

Lapsi ei pysty keskittymään yksin, vaan hermostuu helposti, heittelee kyniä, itkee yms, koska läksyjen teko on niin tukalaa. Hän lopulta saa kyllä tehtyä, mutta siinä vaiheessa itse olen jo ihan rikki.

Lapsi pärjää koulussa kiitettävästi, koska minä autan häntä niin paljon. Entä jos en auttaisi? Tippuisi kärryiltä.

Olen ahdistunut. Monta vuotta tämä vielä tulee kestämään? Onko mahdollista saada apua jostakin? Olen yh-äiti, ja opiskelen itsekin yliopistossa.

Kommentit (162)

Vierailija
1/162 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä juuri tartte. Lapset 9 ja 12. 10 ja 9 saavat kokeista.

Pyydä apua tai tukiopetusta. Tietääkö opettaja, et vanhempi auttaa noin paljon!?

Vierailija
2/162 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsetkaan auta mua töissä :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/162 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, kuulostaa tosiaan tosi rankalta!

Kannattaa puhua tuosta opettajan kanssa ja pyytää, että lapsi saisi tukiopetusta?

Voisiko lapsella olla myös sellaista asennetta, ettei jaksa yrittää täysillä ja luovuttaa helposti, koska tietää sinun kuitenkin auttavan?

Itselläni 9-vuotias lapsi, ei tarvitse apua läksyissä juuri koskaan.

Vierailija
4/162 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita nyt ainakin opettajalle viesti. Onko lapsella toiminnanohjauksen ongelmia koulussa? Todennäköisesti ei. Ehkä lapsi ahdistuu siitä, että ei saa tehdä omassa tahdissa ja omalla tavalla? Oletko yrittänyt antaa hänen hoitaa tehtävät omatoimisesti? Mun lapset on 10 ja 12 ja hoitavat läksyt itse, minä tarkistan että ne on tehty huolellisesti ja jutellaan vielä aiheista ja esim. enkun sanoja kyselen. Vartti per mukula.

Vierailija
5/162 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa vaiheessa kannattaisi ottaa yhteyttä opettajaan ja esimerkiksi koulupsykologiin. Voisiko lapsella esimerkiksi olla pulmia keskittymisen kanssa? Minun 10-vuotiaalla tytöllä on adhd-piirteitä, mutta ei ihan diagnoosiin asti. Läksyjen teko on tuollaista, jos niiden teko venyy myöhään, tai on eri ajankohdassa kuin normaalisti, tai jos nälättää tai väsyttää. Jos taas hän tekee läksyt heti koulusta tultuaan pienen välipalan jälkeen, niin ei ole mitään ongelmia ja on aina tehnyt itse kaiken ennen kuin olen tullut töistä kotiin.

Vierailija
6/162 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Down

Joku 40 tuntia menee viikossa.

Vierailija
7/162 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä autan vain jos kysytään. Tekevät aika itsenäisesti. Nuorin oli täysin vahdittava vielä tokalla, mutta nyt kolmannella on itsenäinen tekijä. Vanhin on ollut itsenäinen aina. Kummatkin hyviä koulussa.

Vierailija
8/162 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapset ovat opiskelleet itsenäisesti ja tehneet myös omat tehtävänsä, se on lapsen opinpolkua ei minun. Ainoastaan kokeita ennen olen voinut kysellä asioita muitavatko.

Olet opettanut lapsesi helpolle, itse ei tarvitse ponnistella, olet curling-äiti.

Löysätkää, vastuu omasta oppimisesta lapselle itselleen.

Vierailija
9/162 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autan vain jos lapsi pyytää, ja harvoin pyytää. Onko muuten ongelmaa keskittymisen kanssa? Laitatko lapsen tekemään läksyt silloin kun hän ei yhtään malttaisi? Meillä nimittäin sujuu homma parhaiten kun lapset tekevät läksyt itse parhaaksi katsomallaan hetkellä.

Vierailija
10/162 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan auttanut tai toki silloin harvoin, jos lapsi on pyytänyt apua. Joskus tarkistan läksyt. Hyvin sujuu ilman apuja. Ennen kokeita yleensä kyselen 'iltasaduksi' koealueen.

Vierailija
11/162 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan auttanut lapsiani kouluasioissa. Ihan itse ovat kaiken hoitaneet.

Vierailija
12/162 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on nyt kyllä muita syitä tuohon hermostumiseensa ja kynien heittelyyn, turhautumiseen. Väsymys? Liian kiireinen rytmi? Suorituspaine? Jos äitikin yhna vielä opiskelee eipä ihme että paukut loppu. Ole kiinnostuneempi lapsesi mielentilasta kuin hänen arvosanoistaan. Jos tippuu hetkeksi kärryiltä, so what? Arvosanat on aina mahdollista nostaa, vielä peruskoulun jälkeenkin. Arvosanat ala- asteella eivät määritä lapsesi elämää, mutta psyykkinen ahdistus mikä liittyy opiskelutilanteisiin/ ilmenee niissä, jos sitä ei saada hälvenemään, tulee kyllä taatusti myöhemmässä ja tärkeämmässä vaiheessa haittaamaan.

Vierailija
13/162 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi tarvitsi jo ala-asteella paljon tukea läksyissä, sekä itse tehtäviin, mutta varsinkin siihen, että jaksoi keskittyä ja tehdä kaikki läksyt huolella ja kokonaan. Nyt ylä-asteella muutaman mieluisan aineen läksyt hoituvat itsenäisesti, ei niin mieluisiin tarvitsee edelleen paljon tukea. Kannattaa tosiaan ottaa kaikki saatavilla oleva apu ja tukiopetus vastaan. Lapsen kasvaessa läksyjen määräkin kasvaa ja homma muuttuu koko ajan rankemmaksi.

Vierailija
14/162 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia, että tulee itkuraivarit läksyistä. Uskon, että lapsesi on kouluttanut sinut avustajakseen. Ei tee läksyjä jos et auta ja hyssyttelet raivareita auttamalla. Läksyt kuuluu lapselle, ei aikuiselle. Auttaa kuuluu tottakai, mutta ei sellaista auttamisen tarvetta pitäisi tulla edes viikottain.

N35

Vierailija
15/162 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia, että menee 2h illassa läksyihin. Ellei suurin osa ajasta mene sitten johonkin "säätämiseen". Ota yhteyttä opettajaan. Sujuuko koulussa tehtävät hyvin? Vai onko aloittamisen vaikeus? Mun vanhimmalla pojalla oli tosi hankalaa ja jos en istunut vieressä niin alkoi kiukuttelemaan heti, eikä edes yrittänyt. Oli raskasta, se kuitenkin helpotti yläasteelle mennessä. En kunnolla muista miten asia ratkesi vai ratkesiko mitenkään kun lapsi jo 21.

Tällä hetkellä 11v pojalla menee max 5min. Usein kerennyt tekemään ne jo koulussa. Siellä saa siis tehdä ne jos kerkiää tunnilla tekemään jo annetut muut tehtävät.

Vierailija
16/162 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ymmärtänyt, että lapsen koulunkäynti ja aikuisen töissäkäynti rinnastetaan toisiinsa. Jotkut sanovat jopa, että "koulu on lapsen työpaikka". Ei ole.

Sanoisin, että jos aikuinen auttaa lasta läksyissä, pitäisi tämän ajan olla vähemmän kuin mitä lapsi käyttää läksyihin. Kaksi tuntia on joka tapauksessa liikaa, sekä lapsella että aikuisella.

Vierailija
17/162 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo auttamisen määrä kuulosta normaalilta.

Meillä kolme lasta ja kaikki ovat tehneet läksynsä itse jo eskarista asti. Toki autan jos tarvivat apua mutta se todella harvoin. Ja joskus luen lapsille koealueen esim historiasta, maantiedosta jne kertaalleen. Yhdellä lapsista ka 9 yhdellä 8 ja yhdellä 7. Jokainen tekee tavallaan.

Nyt kannattaa oikeasti panostaa lapsen läksyjen tekoon kunnolla. Kohta lapsella murrosikä ja jos ei siihen mennessä ole oppinut omatoimiseksi olet ongelmissa.

Vierailija
18/162 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

10v. ei tarvi vielä yhtään apua. 12v. on tarvinnut nyt kutosella ekan kerran apua matikassa. Apua annettiin ja kymppi tuli kokeesta. Hyvin siis pärjäävät, ja olen siitä kiitollinen.

Vierailija
19/162 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ymmärtänyt, että lapsen koulunkäynti ja aikuisen töissäkäynti rinnastetaan toisiinsa. Jotkut sanovat jopa, että "koulu on lapsen työpaikka". Ei ole.

Sanoisin, että jos aikuinen auttaa lasta läksyissä, pitäisi tämän ajan olla vähemmän kuin mitä lapsi käyttää läksyihin. Kaksi tuntia on joka tapauksessa liikaa, sekä lapsella että aikuisella.

Eikös koulu luotu nimenomaan siksi, että vanhemmat pääsisivät töihin?

Vierailija
20/162 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi tarvitsi jo ala-asteella paljon tukea läksyissä, sekä itse tehtäviin, mutta varsinkin siihen, että jaksoi keskittyä ja tehdä kaikki läksyt huolella ja kokonaan. Nyt ylä-asteella muutaman mieluisan aineen läksyt hoituvat itsenäisesti, ei niin mieluisiin tarvitsee edelleen paljon tukea. Kannattaa tosiaan ottaa kaikki saatavilla oleva apu ja tukiopetus vastaan. Lapsen kasvaessa läksyjen määräkin kasvaa ja homma muuttuu koko ajan rankemmaksi.

Siis onko kyseessä erityislapsi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä