Mihin asemaan ex-huumeiden käyttäjä teistä ei saisi tulla?
Siis esim. opettajaksi, lääkäriksi... tms. Onko jotain?
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 15:13"]
Olen äärimmäisen pahoillani, mutta en pysty ymmärtämään pointtia. Yritätkö vielä kerran asetella sanoja ymmärrettävään järjestykseen?
[/quote]Niin siis oisko teistä OK, jos ex-huumeiden käyttäjä toimisi vaikka opettajana, lastentarhanopettajana, lasten parissa, lääkärinä, sosiaalityöntekijänä, vaikka presidenttinä? Vai onko mitään väliä?
Jos on ex-käyttäjä niin ei pitäisi olla esteitä jos on kaikin puolin terve (HIVit yms hepatiitit).
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 15:15"]
Jos on ex-käyttäjä niin ei pitäisi olla esteitä jos on kaikin puolin terve (HIVit yms hepatiitit).
[/quote]Ei periaatteessa, mutta miten suhtautuisit, jos saisit tietää että esim. lapsesi opettaja on käyttänyt?
ap
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 15:18"]
[/quote]Ei periaatteessa, mutta miten suhtautuisit, jos saisit tietää että esim. lapsesi opettaja on käyttänyt?
ap
[/quote]
Eipä se minulle kuulu mitä lapseni opettaja on tehnyt ennen kuin alkoi lapseni opettajaksi. Oletko kuullut että jokainen meistä elää elämänsä miten parhaaksi näkee? Jos nyt on kuivilla niin minä en ole kukaan tuomitsemaan ketään.
Jos käyttö ei aiheuta ongelmia ja vaikuta työkykyyn, niin olkoot vaikka nykyinen käyttäjä, ihan sama minulle. Huumeitakin on paljon erilaisia, joten riippuisi vähän myös mistä aineesta on kysymys.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 15:29"]
Jos käyttö ei aiheuta ongelmia ja vaikuta työkykyyn, niin olkoot vaikka nykyinen käyttäjä, ihan sama minulle. Huumeitakin on paljon erilaisia, joten riippuisi vähän myös mistä aineesta on kysymys.
[/quote]kovemmista kuin kannabis, mutta ei heroiinista.
Juna-asemalle ei sais tulla, sen kyl kieltäisin
Mä ajattelen, että esim. opettajana toimivalle päihdemenneisyys voi antaa paljonkin perspektiiviä oppilaiden ongelmiin. Eikä kukaan narkkaava saa opettajanopintoja ongelmitta suoritettua, kyllä niiden läpikäyminen kertoo jo jotain siitä, että elämänhallintakykykyä on.
Vanhaa piri- tai subu/herskanarkkia en ehkä ensimmäisenä palkkaisi huumepoliisiksi tai mihinkään toimeen missä pääsee kenenkään näkemättä käsiksi takavarikoituihin aineisiin.
Mieheni on ex-narkki, käytti piriä n. 5 vuotta. Nyt ollut vajaa 10 vuotta kuivilla ja on töissä lastentarhassa. Tulee lasten kanssa hyvin toimeen ja on todella pidetty työssään. En näe mitään estettä etteikö EX-narkkari voisi toimia ap:n ehdottamissa ammateissa.
Niin vanhanaikainen ja ennakkoluuloinen olen, että en päästäisi entistä nistiä lasten ja nuorten ohjaajaksi, siis lastenhoitajaksi, opettajaksi tai vapaa-ajanohjaajaksi yms. Perustelen kantani samalla tavalla kuin vastustukseni entisten nistien käyttäjien kouluvierailut: siitä välittyy usein vääränlainen informaatio eli että ei käyttö ole niin vaarallista, selvisinhän siitä minäkin. Kyllä, mutta kuinka moni ei selvinnyt? Ja mitä vaurioita ns. selvinneillekin on käytöstä aiheutunut? Narkomaani on narkomaani samoin kuin alkoholisti on alkoholisti, vaikka olisikin (toivottavasti lopullisesti) päässyt aineista eroon.
Kaikki vapaamieliset sun muut, alapeukuttakaa ihan vapaasti, minä kestän sen kuin nainen!
[/quote]
Edes HIV-positiivisuuden ei pitäisi vaikuttaa työnsaantiin kuin joissain aivan erityistapauksissa (en keksi yhtäkään), koska hyvällä lääkityksellä sairaus ei tartu edes verikontaktissa. Sun lasten opettajalla voi ihan hyvin olla hiv eikä siitä pidäkään olla mitään tietoa lapsilla tai lasten vanhemmilla, koska siitä vain aiheutuisi harhaluuloista paniikinomaista syrjintää.
Musta kaikilta narkeilta ja ex-narkeilta pitäisi evätä oikeus lisääntyä. Empiirinen tutkimus on osoittanut, että näiden jälkeläiset kuuluvat lastensuojelun piiriin ennemmin tai myöhemmin, ja voivat pahoin. Tutkimuksen oheistuloksena olen huomannut, että nämä narkkivanhemmat myös tekevät itsestään typeriä, kun epätoivoissaan yrittävät saada lapsensa takaisin mitä kyseenalaisimmilla tavoilla. Ja kyllä, oon nähnyt tätä sen verran paljon, että uskallan yleistää.
Mitä työhön ja koulutukseen tulee, en suvaitsisi (ex-)narkkia lähi- enkä sairaanhoitajaksi.
Kukaan ei ikinä tietäisi, että olen käyttänyt. Eivät usko sitäkään, kun sanon, että olen joskus tupakoinut. Kun olen kuulema niin kunnollinen ja puhtoinen. Onneksi on vain harvoja, jotka menneisyyteni tietävät.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 15:50"]
Kukaan ei ikinä tietäisi, että olen käyttänyt. Eivät usko sitäkään, kun sanon, että olen joskus tupakoinut. Kun olen kuulema niin kunnollinen ja puhtoinen. Onneksi on vain harvoja, jotka menneisyyteni tietävät.
[/quote]Oletko siis jossain erityisessä asemassa nyt?
Ihan kaikissa ammateissa voi toimia, jos on kuivilla. Sama koskee toipunutta alkoholistia. Outo kysymys mielestäni.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 15:57"]
Ihan kaikissa ammateissa voi toimia, jos on kuivilla. Sama koskee toipunutta alkoholistia. Outo kysymys mielestäni.
[/quote]
Kysyminenhän ei kerro asenteestani mitään, vastaukset kyllä kertovat erilaista asenteista, että ei sikäli outo kysymys. (koska kaikki ei ole samaa mieltä, sorry vaikee nyt selittää...ja kiire muutenkin)
ap
Tässä keskustelussa oli kyse huumeidenkäyttäjistä, ei pelkistä narkkareista niinkuin te muut ilmeisesti käsititte. Hallinnassa oleva satunnainen viihdekäyttö ei näy mitenkään ulospäin eikä vaikuta työkykyyn mitenkään, joten minun puolestani käyttäkööt jos ongelmaa käytön suhteen ei ole. Jo nyt niitä satunnais-/viihdekäyttäjiä on ihan kaikissa ammattiryhmissä, myös lääkäreissä ja opettajissa, eikä se vaikuta heidän ammattitaitoonsa ja työkykyynsä millään tavoin.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 15:48"]
[/quote]
Edes HIV-positiivisuuden ei pitäisi vaikuttaa työnsaantiin kuin joissain aivan erityistapauksissa (en keksi yhtäkään), koska hyvällä lääkityksellä sairaus ei tartu edes verikontaktissa. Sun lasten opettajalla voi ihan hyvin olla hiv eikä siitä pidäkään olla mitään tietoa lapsilla tai lasten vanhemmilla, koska siitä vain aiheutuisi harhaluuloista paniikinomaista syrjintää.
[/quote]
Siis joo kyllä olen samaa mieltä, se mikä multa jäi kirjottamatta oli että ehkä esim kirurgiksi voi olla vaikeaa päästä jos on HIV. En tiedä miten käytännössä menee, mutta voisin kuvitella että veriteitse tarttuva sairaus olisi este vaikkei se olisikaan edes tartuttavassa tilassa. Mutta varatoimenpiteenä.
Ja noihin opettajakeskuteluihin kommentoiden, serkkuni mies kertoi tarinoita ystävän kanssa vedetyistä opetusharjoitteluista piripäissään. Erittäin pidetty opettaja ja ihminen eikä uskoisi, ei myöskään vaikuta varmasti mitenkään nykyään ammatissa toimimiseen.
Kuten hesarissakin on nostettu esiin, alkoholismi on se mihin pitäisi tiukemmin puuttua. Ei tietenkään ex-alkoholisteja syrjien, mutta puuttuen niihin joilla ongelma on yhä päällä.
Olen äärimmäisen pahoillani, mutta en pysty ymmärtämään pointtia. Yritätkö vielä kerran asetella sanoja ymmärrettävään järjestykseen?