Kapoissa ei tarvita kassoja
Ihmeen pitkään kaupat pitää kassoja töissä. Asiakas voisi lukea itse tuotteidensa viivakoodit ja maksaa ostoksensa korttilaitteella. Tuohan on täysin koneiden työtä, ei tuohon ihmistä tarvita.
Kommentit (89)
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 12:57"]
Mä käyn tuossa itsepalvelukassalla aina ihan periaatteesta. Ei tuo kassan työ ole mitään ihmisen hommaa, noin monotonisesti rasittavassa pakkotahtisessa työssä yleensä ennemmin tai myöhemmin hajoaa ranteet tai hartiat.
Teollisuudessa tuon tyyliset tehtävät on jo automatisoitu, samoin kirjastoissa (melkein kaikilla tuntemillani vanhemmilla kirjastovirkailijoill, jotka Ovat ennen automaatteja päivät piipanneet viivakoodeja "liukuhihnalta" onkin ranteet paskana).
[/quote]
Hienoa. Olet siis mukana lisäämässä suomalaisten työttömyyttä.
Kaupan kassatyöt ovat enimmäkseen osa-aikatyötä, joten niitä tekevät naiset ja opiskelijat. Aikuiset naiset ovat usein kouluttamattomia, joten heillä ei ole mitään mahdollisuutta saada muuta työtä. He ovat tärkeitä veronmaksajia ja osa-aikaisuus myös rasittaa päivähoitosysteemiämme vähemmän. Ilman kassatyötä heistä suuri osa jäisi työttömiksi ja siten ei-tuottaviksi henkilöiksi yhteiskunnan kannalta.
Itse en edes Ikeassa käytä itsepalvelukassaa. Vaikka kaikki kassat muutettaisiin itsepalvelukassoiksi, eivät tuotteet halpene lainkaan, kauppa saa vain suuremmat voitot. Ei kiitos, en tee sitä työtä kaupan puolesta.
Kuka muuten palvelee sitten vanhuksia ja näkövammaisia?
quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 08:46"][quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 13:45"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 12:47"]
Tampereelta löytyy itsepalvelukassa S- marketista
[/quote]
Ajattelin kerran käyttää itsepalvelua kokeeksi. Kyseinen kassa oli tyhjä ja kahdelle tavalliselle kassalle molemmille viiden henkilön jono. Kaksi askelta ehdin ottaa, kun jostain hyökkäsi kaupan työntekijä. Ei käy, sinulla on alkoholia.
Suomi on hieno maa, tiedä mitä nelikymppiselle satakiloiselle miehelle sattuisikaan, jos töistä tullessa saisi ostaa kaksi tölkkiä olutta ilman valvontaa.
[/quote]
Kyllä mä ostin itsepalvelukassalta olutta. Sitten se kone vain pyysi varmennetta. Kysyin siltä valvojalta, että mikä tää juttu on. Se sanoi, että koska sulla on alkoholia, niin sen kassan täytyy kuitata se, etten ole alaikäinen. No kuten äsken mainitsin, niin jatkossa varmaan kortteihin saadaan integroitua käyttäjän ikä, joten tämä ei sitten enää ole ongelma. Näinhän ne asiat kehittyvät aina alussa. Sitä en ymmärrä, että itketään kun kaikki ei heti ole täydellistä. Ei se meillä insinööri töissäkään heti ole täydellistä, vaan ensin tulee prototyyppejä ja niitä kehitetään. Täysin ymmärrettävää.
[/quote]
Älä jaksa. Mä voisin ihan helposti napata mun miehen tai äidin kortin ja mennä ostoksille. Ja laki sanoo, että alle 30 v näyttäviltä pitää kattoo paperit.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 09:09"]Huoh.. no oikeesti. Jos se valvoja huomaa siellä, että 15 vuotiaat ovat ostamassa kaljaa, niin sitten se puuttuu asiaan, aivan kuten baarin portsarikin. Ottaa niitä niskasta kiinni ja kortin pois. Sitten selvitetään onko kortti varastettu, vai onko joku vanhempi henkilö tehnyt rikkeen.
Eikä se kaljakeissin ostaminen nuorille ole nytkään mahdotonta. Minullekin on "hakiksia" tarjottu. Hymyilyttää aina, kun ne tarjoaa isoa 3 euron "hakista" palkaksi. Voisitsä tuoda meille. No enpä voi.
Insinööri
[/quote]
Laki sanoo, että paperit tulee kattoa kaikilta alle 30 v näyttäviltä
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 08:46"]
Onko Suomessa ikeoissa itsepalvelukassoja? Ruotsissa on ja minusta se on toimiva systeemi..
[/quote]
On siellä
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 09:05"]
On kyllä surkuhupaisaa, miten kauhistellaan alati kasvavaa työttömyyden määrää, mutta samalla isoon ääneen kannatetaan työpaikkojen hävittämistä. Ristiriitaista, eikö.
[/quote]
Työpaikkoja ei pidä pitää vain sen takia että on työpaikka. Ihmisten pitäisi olla koko ajan valmiita kehittymään ja kouluttautumaan läpi elämänsä. Ihmisten pitäisi olla valmiita kouluttautumaan myös mille tahansa alalle mistä saa työtä. Sekä tietenkin tekemään sitä työtä.
Tekniikan parissa sitä työtä on tulevaisuudessa.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 09:10"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 08:50"]
Musta jo se että kuluttaja hoitaa itse kortilla maksamisen kaupoissa, ja myyjä haukottelee ja kaivelee vieressä nenää, on perseestä!
[/quote]
Tääkin on jotenkin niin huvittavaa. Onko kaikkien muiden työ kokoajan todella intensiivistä ilman hetkenkään levähdystä? Kassa työ on juuri sitä, että vessaankin pitää kysyä lupa ja ylimääräisiä taukoja ei ole. Kokoajan olet siinä ja asiakaspalvelet.
On myös hyvin paljon kassasta kiinni, kaivaako se sitä nenää siinä vai laittaako valmiiksi jotain seuraavan asiakkaan juttuja, tai laittaako papereitaan tms valmiiksi. Usein kassatyöhön liittyy myös pelikoneiden ja muun ympäristön valvonta. On kassoja, jotka osaa ottaa nuo asiakkaan maksuhetket rauhassa ja sitten niitä, jotka tekee koko senkin ajan.
Itsepalvelukassat on vielä kaukana, koska vaikka kuinka valistuneita av mammat olisi kaupassa käyntiin niin suurinosa asiakkaista tarvitsee sen kassan apua ostotilanteessaan. Vaikka ne kassahenkilöt sieltä kassalta poistettaisiin, maksaisi asiakas näistä työntekijöistä silti, koska silloin osastolle tarvittaisiin enemmän väkeä varmistamaan, että viivakoodit tosiaan toimii ja liittämään uusia viivakoodeja tuotteisiin, joiden viivakoodit valmistajalta tullessa ei toimi (ja niitä on paljon!) Ja siinä vaiheessa kun asiakas tekee kassalla sen työn itse hän myös vaatii halvemman hinnan, kun näkyvää palvelua ei ole.
Myös maksutilanteessa edelleen monet asiakkaat tarvitsevat apua. Toisinaan kortit ei toimi ja toisinaan vaikka toimisivatkin niin asiakas ei tajua laittaa etukorttia ensin ja pankkikortin kanssakin sössitään. Suomessa asiakkaat eivät pääsääntöisesti myöskään osaa pakata niitä tavaroitaan, vaan jäävät seisomaan kassalle ja maksun jälkeen jäävät miettimään, mihinhän sitä minkäkin pakkaisi.
Jos nyt ensin saataisiin asiakkaat käyttämään niitä tavallisiakin kassoja oikein niin voitaisiin olla lähempänä itsepalvelukassoja. Voit olla tyytyväinen, jos sinä osaat koska suurin osa ei osaa.
Pieni ohjeistus:
Kun menet kassalle ja hihnalla on tavaroillesi tilaa voit alkaa laittamaan tavaroita hihnalle. Älä lastaa tavaroita kauheasti päällekäin, koska silloin tavaroitasi saattaa tippua ja jäädä matkanvarrelle ja se myös hidastaa myyjän tavaroiden laittamista kun myyjä joutuu miettimään ja kokeilemaan minkä tavaran voi ottaa rikkomatta tai tiputtamatta toista.
Kun olet laittanut tavarasi hihnalle siirryt kassan toiseen päähän ja näytät etukortin laitteessa. Sen jälkeen voit antaa pullokuitit tai muut etukortit kassapöydälle odottamaan ja laittaa kortin odottamaan sirulukijaan, tai varmistaa, että käteisesi on helposti saatavilla. Sitten voit siirtyä pakkaamaan siksi aikaa, että myyjä on lukenut kaikki tuotteesi ja ilmoittaa sinulle summan. Kun summa on ilmoitettu voit käydä näppärästi maksamassa, kun olet etukortin ja muun jo hoitanut. Maksun jälkeen voit jatkaa pakkailusi loppuun ja lähteä.
Hienoa olisi, jos tämän kaiken pystyisit tekemään niin, että myös tervehtisit myyjää tullessasi ja sanoisit vaikka "kiitti hei" tms kun lähdet. Jos myyjä hoitaa työnsä hyvin hän tosiaan myös asettelee tulevat tuotteesi niin, ettei mikään mene rikki, eikä vain piippaile viivakoodeja.
Kaikki myyjätkään ei hoida työtänsä hyvin, sekin on totta. Osa kuitenkin on sopiva tehtävään ja asiakas voi myös siltä kassamyyjältäkin kysyä apua jos tarvitsee. Monesti myyjä osaa jo siinä vaiheessa vastata, jos ei osaa hän soittaa osastolle, jossa asiakasta osataan auttaa. Kassahenkilökin on asiakaspalvelija, eikä vain tuotteiden piippailija. =)
[/quote]
Ei nykyäänkään kukaan tule auttamaan pakkauksessa. Kyllä sitä ihan itse joutuu pakkaamaan. Joten ei itsepalvelukassa mitään eroa siihen tuo.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 12:35"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 12:57"]
Mä käyn tuossa itsepalvelukassalla aina ihan periaatteesta. Ei tuo kassan työ ole mitään ihmisen hommaa, noin monotonisesti rasittavassa pakkotahtisessa työssä yleensä ennemmin tai myöhemmin hajoaa ranteet tai hartiat.
Teollisuudessa tuon tyyliset tehtävät on jo automatisoitu, samoin kirjastoissa (melkein kaikilla tuntemillani vanhemmilla kirjastovirkailijoill, jotka Ovat ennen automaatteja päivät piipanneet viivakoodeja "liukuhihnalta" onkin ranteet paskana).
[/quote]
Hienoa. Olet siis mukana lisäämässä suomalaisten työttömyyttä.
Kaupan kassatyöt ovat enimmäkseen osa-aikatyötä, joten niitä tekevät naiset ja opiskelijat. Aikuiset naiset ovat usein kouluttamattomia, joten heillä ei ole mitään mahdollisuutta saada muuta työtä. He ovat tärkeitä veronmaksajia ja osa-aikaisuus myös rasittaa päivähoitosysteemiämme vähemmän. Ilman kassatyötä heistä suuri osa jäisi työttömiksi ja siten ei-tuottaviksi henkilöiksi yhteiskunnan kannalta.
Itse en edes Ikeassa käytä itsepalvelukassaa. Vaikka kaikki kassat muutettaisiin itsepalvelukassoiksi, eivät tuotteet halpene lainkaan, kauppa saa vain suuremmat voitot. Ei kiitos, en tee sitä työtä kaupan puolesta.
Kuka muuten palvelee sitten vanhuksia ja näkövammaisia?
[/quote]
Ehkä niiden naisten kannattaisi mennä kouluun.
Vanhukset ja näkövammaiset voivat maksaa lisäpalveluista
Automaattikassa on turha keksintö.Kauppa ei hyödy siitä koska nämä ostokset ovat pieniä ja siihen tarvitaan henkilökuntaa joka tapauksessa.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 09:29"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 09:25"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 09:17"]
En mä jaksanut lukea loppuun sun lähempänä, kun itsepalvelukassat ovat tulleet jo. Lisää varmasti tulee tulevaisuudessa ja uusia tekniikoita kehitellään.
[/quote]
Toki itsepalvelukassoja on, mutta käsittääkseni niissäkin on vielä suurimmassa osassa vieressä myyjä katsomassa, että asiakas osaa niitä käyttää. Ja tarkoitan, että siirtyminen käyttämään pääasiassa itsepalvelukassoja ruokakaupoissa ja muualla on viellä kaukana, koska siihen liittyen on vielä monta ongelmaa ratkottavana. On myös turha kommentoida jonkun tekstiä, jos sitä ei edes jaksa lukea.
[/quote]
Et sinä sitä päätä mitä kukakin saa kommentoida. Koita hyväksyä tämä.
Jos sinulla on joku lista ongelmista, niin käsitellään mielummin sitä, kuin kilometrin kirjoitus vailla asiaa. Lopetin lukemisen kun totesit virheellisesti, että tähän päästäisiin jos sitä sun tätä. Mutta kun se on vain sinun mielipiteesi, koska niihin itsepalvelukassoihin on päästy jo.
[/quote]
:D Enhän minä sanonut, mitä ET SAA kommentoida vaan sanoin, että on turhaa kommentoida teksiä, jota ei jaksa edes lukea. Kirjoittamani teksi ei ole niin pitkä, etteikö sitä jaksaisi lukea ja teksikin on helposti ymmärrettävää. En ala kirjoittamaan samaa asiaa sinulle listaksi, koska silloin jäisit vain väittelemään asiasta ja pyytäisit selvennystä. Selventäisin kirjoittamalla samaa kun tuossa aiemmassa tekstissä, jota et jaksanut lukea, joten mitä järkeä?
Ja jos lukisit tekstini ymmärtäisit myös, että tiedostan itsepalvelukassoja jo olevan, mutta se, että korvattaisiin perus tavarataloissa pääasiassa kassat itsepalvelukassoilla on vielä kaukana. Juuri tätä tarkoitan sillä, että on turha kommentoida jos tekstiä ei ole lukenut. Silloin et tiedä mitä kommentoit.
Jätän keskustelun tähän, koska olen kertonut kantani ja kertonut miksi pääasialliset itsepalvelukassat ovat vielä tulevaisuutta. Minun on turha perustella sinulle asiaa enempää, kun et kuuntele.