Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhtä h*lvettiä auttaa lasta äikän aineessa: hän ei keksi juonta tms tarinaan!

Vierailija
01.11.2020 |

Lapseni on muuten hyvä oppilas, mutta uuden tarinoiden keksiminen ei vaan onnistu. Liikehtii levottomasti pennillä ja ääntelee kun on niin tukala olo.

Mitä tällaisen kanssa pitäisi tehdä?

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

hanki tarinakuutioita. voihan sitä taitoa opetella. 

Vierailija
2/66 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikehtii hermostuneesti pennillä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet on murheet.

Vierailija
4/66 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapselle luettu? Lukeeko lapsi itse?

Kai sitä tarinoita telkkaristakin keksii tai peleistä? Tai leikeistä?

Vierailija
5/66 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehköön muunnelman jostain valmiista tarinasta.

Tarvitaan päähenkilö, avustaja ja pahis.

A meni kaupungille/metsään/joelle

tapasi siellä B:n (pahis) joka vaati asiaa X.

Asia X on vaikea suorittaa, tarvitaan avustaja C.

Ensin muutama epäonnistunut yritys ja sitten loistava voitto.

Vierailija
6/66 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä samanlainen, ikinä ei keksi mitään ja "miksi tällaisia tyhmiä juttuja pakotetaan tekemän" ja valivali.

Vierailija
7/66 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aineiden kirjoittaminen oli ala-asteella todellakin yhtä helvettiä. Kyllä helpottui koulunkäynti kun siirryttiin asia-aineisiin. Minulle kyllä luettiin ja luin itse paljon kirjoja.

Vierailija
8/66 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittakaa tarina sikamiehestä.

Vierailija
9/66 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvaile kotimatkasi, eilinen päivä, viime joulu, suihkussa käynti, linnanmäellä käynti... 

Ihan mikä vaan. Veikkaan, että ongelma ei ole juonen keksimisessä, vaan joko ideoiden tuottamisessa/ taidon yleistämisessä (liittyy muuhunkin opiskeluun, osaako esim. yhdistää ajatuksen pluslaskuista sanallisten tehtävien omenoihin) tai havainnointitaitoihin (ei oikeasti havaitse esim. suhkureissulta muuta kuin, että siellä käytiin (ei siis sitä miltä vesi tuntui iholla, miltä saippua tuoksui, mitä aistimuksia kehossa oli kun käveli liukkaalla alustalla) tmv.

Analysoikaa ensin missä se ongelma on, sitten sitä voi alkaa harjoittelemaan. Tarinoiden keksimistä voi opetella, se ei ole mikään sisäsyntyinen lahja.

Vierailija
10/66 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoinen alkutilanne, outo tapahtuma tai/ja outo olento, yritys ratkaista. Pyydetään apua joltakin, ei onnistu, pyydetään toiselta, ei onnistu,  kolmas vasta osaa auttaa. Lopputilanne, mielellään yllättävä lopetus.

Siinä juonen kaava. Käyttäkää paljon kuvailevia sanoja ja adjektiivaja ja yllätysjuttuja. Muistakaa kappalejako.

Vierailija
11/66 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää tarina k1ltt1  ___ miehestä ..

jokainen osaa kertoa tarinan k1ltt1m13hestä.

On tämä surullista, kun ei kommentti mene läpi, kun mainitsee kiltti.. miehen .. Tämä kertoo jo tarpeeksi kilttien miesten tukalasta ahdingosta!!

Vierailija
12/66 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta fiksumpi lapsi.

Vierailija
13/66 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoittakaa tarina sikamiehestä.

Tarina sikamiehestä ja Tinderin seitsemästä yh-äidistä. Sikamiehen ja seitsemän yh-äidin onnea uhkaa ilkeä kiltttimies, joka hävyttömästi tekee liikaa töitä ja kunnollisuudellaan aiheuttaa mielipahaa ympäri valtakuntaa.

M/40

Vierailija
14/66 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku haluaa jotain eikä saa sitä.

Lopputulos: hän saakin jotain muuta ja on siihen tyytyväinen.

Opetus: aina ei saa mitä haluaa ja silti voi olla tyytyväinen

Vierailija
15/66 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa siltä, että lapsella on heikko mielikuvitus.

Jos lapselle luetaan jo pienestä pitäen, se kehittää kuvittelukykyä erilaisiin asioihin.

Ja jos lapsi myös itse lukee paljon, esim. käy kirjastossa hakemassa lukemista tai hänelle ostetaan kirjoja lahjaksi, siinä mielikuvitus kehittyy lisää: kun mielessään kuvittelee ne ihmiset ja paikat ja seikkailut, joista kirjoissa kerrotaan.

Nykylapsille kun annetaan kaikki visuaalisesti valmiina ja he harrastavat vain asioita, jotka ovat valmiiksi kuvitettuja, kuten tv-elokuvat. digipelit ja muut digitaaliset härpäkkeet.

Ja joskus lapsen kohdalla on kysymys vain siitä, ettei yksinkertaisesti viitsi nähdä vaivaa, ei huvita tehdä sellaita, mihin täytyy käyttää enemmän ajattelua.  Siis aloittaa ihan alusta jokin asia, johon ei ole mitään ennalta annettua ohjetta.

Vierailija
16/66 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein lapsen ongelma ei ole siinä, ettei hän keksisi tarinoita, vaan siinä että hän ajattelee kouluaineessakin olevan yksi oikea ratkaisu, kuten koulutehtävissä yleensä on.

Varsinkin hyvät oppilaat tarttuvat usein tähän. Meneekö tämä nyt oikein? Voiko tämä henkilö tehdä näin? Pitääkö lopun olla onnellinen vai onneton? Ja etenkin: onko tämä nyt varmasti oma tarinani vai jostain muualta kopioitu?

Näitä kaikkia on meilläkin pohdittu, vaikka lapsilla on hyvä mielikuvitus.

Vierailija
17/66 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina ollut hankaluuksia luovuuden kanssa, koska jo pienestä asti pääni on vilissyt ajatuksia. Olen ollut huono pysähtymään ja tylsistymään, jota tarvitaan luovuudelle. Eli kannusta lastasi laittamaan kirjat ja puhelimen pois ja ihan vain olemaan, tuijottamaan seinää tai kattoa. Kyllä niitä ajatuksia sieltä alkaa virrata.

Mulla luovuutta lisää myös meditointi, mutta en tiedä miten se soveltuu lapsille.

Vierailija
18/66 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa siltä, että lapsella on heikko mielikuvitus.

Jos lapselle luetaan jo pienestä pitäen, se kehittää kuvittelukykyä erilaisiin asioihin.

Ja jos lapsi myös itse lukee paljon, esim. käy kirjastossa hakemassa lukemista tai hänelle ostetaan kirjoja lahjaksi, siinä mielikuvitus kehittyy lisää: kun mielessään kuvittelee ne ihmiset ja paikat ja seikkailut, joista kirjoissa kerrotaan.

Nykylapsille kun annetaan kaikki visuaalisesti valmiina ja he harrastavat vain asioita, jotka ovat valmiiksi kuvitettuja, kuten tv-elokuvat. digipelit ja muut digitaaliset härpäkkeet.

Ja joskus lapsen kohdalla on kysymys vain siitä, ettei yksinkertaisesti viitsi nähdä vaivaa, ei huvita tehdä sellaita, mihin täytyy käyttää enemmän ajattelua.  Siis aloittaa ihan alusta jokin asia, johon ei ole mitään ennalta annettua ohjetta.

Ei välttämättä. Voi myös olla todella itsekriittinen, mikä vaikeuttaa ihan siinä alkuun pääsyssä. Mulle luettiin lapsena tosi paljon, aloitin lukemisen ennen kouluun menoa ja olin järkyttävä lukutoukka. Tarinoiden kirjoittaminen oli silti vaikeaa. Tai ehkä just siksi. En ollut tyytyväinen mihinkään ideoihin, koska olin lukenut niin paljon loistava tarinoita. Mulla auttoi ekoina kouluvuosina, että valitsin pari lelua ja laitoin ne seikkailemaan tarinaan. Käytännössä siis kirjoitin leikin ylös.

Vierailija
19/66 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten keksiä fiktiivinen henkilö tarinaan?

Vierailija
20/66 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääköön tekemättä. Ei voi väkisin vääntää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi