Onko alkoholismi sinusta riittävä syy päättää suhde?
?
Kommentit (39)
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 12:11"]
No joku määrittellee viikonloppu juomisen alkoholismiksi jota se ei ole. Minulle alkoholismi on 20-30pv kuukaudessa kännissä eli vaikea vastata otsikkoon kun ei tiedä mikä on aloittajan mielestä alkoholismia.
[/quote]
Ei riippuvuussairaudet ole mitään mielipidekysymyksiä. Niille löytyy kyllä ihan lääketieteellinen määritelmä.
Olisihan se aika törkeää jättää kumppani sairauden takia. Mutta mikäli hän ei hoitoon suostu hakeutumaan, niin turhapa sitä touhua olisi katsomaankaan jäädä.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 12:48"]
Olisihan se aika törkeää jättää kumppani sairauden takia. Mutta mikäli hän ei hoitoon suostu hakeutumaan, niin turhapa sitä touhua olisi katsomaankaan jäädä.
[/quote]
Entä jos sairastuu psyykkisesti niin, että on väkivaltainen? Onko silloinkin törkeää? Ei se ole törkeää pitää huoli omasta ja lastensa mielenterveydestä. Pitäisikö koko perheen kärsiä loppuelämänsä yhden sairaudesta? Varsinkin jos on kyse sellaisesta sairaudesta, mihin on saatavilla paljonkin apua ja hoitoa, ja hoitokeino on varsin yksinkertainen, jos vain sitä haluaa.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 11:20"]?
[/quote]
Kyllä on.
Alkoholistille itselleen on hyväksi se että perhe poistuu kuvioista. Alkoholistin hyysääminen vaan pitkittää hänen hoitoon hakeutumistaan. Jos kotona on vaimo pyörittämässä taloutta, ja hyvässä lykyssä piilottelemassa sairautta, on helppo jatkaa juomista loputtomiin. Kun jää yksin pullon kanssa, on mahdollisuus löytää motivaatio hakea apua ja lopettaa juominen.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 12:11"]
No joku määrittellee viikonloppu juomisen alkoholismiksi jota se ei ole. Minulle alkoholismi on 20-30pv kuukaudessa kännissä eli vaikea vastata otsikkoon kun ei tiedä mikä on aloittajan mielestä alkoholismia.
[/quote]
Jos se viikonloppujuominen on sitä, että perjantaina avataan korkki, ja se menee vasta sunnuntainta kiinni (kun on pakko ottaa niitä tasoittavia), niin kyllä se alkoholin käyttö on ongelma, eikä käyttäjä kuulu enää suurkäyttäjiin. Sama jos perjantainana-lauantaina on "pakko" saada alkoholia, niin puhutaan ongelmasta.
Terv. Päihdetyöntekijä
Ei alkoholismi ole riittävä syy parisuhteen päättämiseen. Alkoholinkäyttö on harrastus siinä missä esimerkiksi joogagin, kai vapaa-ajalla saa juoda halutessaan alkoholia, kun se kerta laillista on? Outo ajatuskin, että kumppanin voisi jättää jonkun harrastuksen takia. Niiden, jotka ovat jättäneet/jättämässä juovan puolisonsa, kannattaisi itse katsoa peiliin, ja miettiä, miltä tuntuisi jos oma puoliso alkaisi rajoittamaan sinun tekemisiäsi.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 11:47"]
Kyllä on.
Alkoholismi ja väkivalta on ne kaksi asiaa, joita ei kenenkään tarvitsisi jäädä katselemaan yhtään kauempaa kuin on pakko. Se, miten helppoa tai vaikeaa se lähteminen on, onkin ihan toinen seikka.
[/quote]
Monta muutakin seikkaa on.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 12:54"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 12:48"]
[/quote]
Entä jos sairastuu psyykkisesti niin, että on väkivaltainen? Onko silloinkin törkeää? Ei se ole törkeää pitää huoli omasta ja lastensa mielenterveydestä. Pitäisikö koko perheen kärsiä loppuelämänsä yhden sairaudesta? Varsinkin jos on kyse sellaisesta sairaudesta, mihin on saatavilla paljonkin apua ja hoitoa, ja hoitokeino on varsin yksinkertainen, jos vain sitä haluaa.
[/quote]
Et sitten viitsinyt lukea viestistäni kuin ensimmäisen lauseen. Toistan siis toista lausettani. Ei ole järkeä jäädä sellaista touhua katsomaan, mikäli kumppani ei hakeudu hoitoon.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 11:52"]
On paitsi jos olet avioliitossa. Se on ikuinen lupaus yhdessä olosta
[/quote]
Eikö avioliittolupauksen "myötä- ja vastamäessä" toisen kanssa koske kumpaakin osapuolta? Kun alkoholisti luopuu siitä omalta osaltaan ja rakastaa juomiaan enemmän kuin puolisoaan, niin ei se sido myöskään toista puolisoa.
Ihan sama asia kuin jos jättäisi puolisonsa toisen miehen/naisen vuoksi, jos jättää alkoholin vuoksi vaikka liitto jatkuisikin.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 13:57"]
Ei alkoholismi ole riittävä syy parisuhteen päättämiseen. Alkoholinkäyttö on harrastus siinä missä esimerkiksi joogagin, kai vapaa-ajalla saa juoda halutessaan alkoholia, kun se kerta laillista on? Outo ajatuskin, että kumppanin voisi jättää jonkun harrastuksen takia. Niiden, jotka ovat jättäneet/jättämässä juovan puolisonsa, kannattaisi itse katsoa peiliin, ja miettiä, miltä tuntuisi jos oma puoliso alkaisi rajoittamaan sinun tekemisiäsi.
[/quote]
Harvemmin jooga tai vaikka penkkiurheilu haittaa normaalia elämää yhtä paljon kuin alkoholismi. Harvoin ns. tavallisesta harrastuksesta on puolisolle ja perheelle yhtä suurta harmia kuin humalassa rähjäävästä alkoholistista. Useimpien harrastusten suurin haitta on se, että harrastaja on paljon poissa kotoa, siihen menee rahaa ja eräät edellyttävät koko perheen osallistumista esim. talkoiluun.
En minä rajoita kenenkään juomista, en myöskään puolisoni. Yksi ja toinen onkin jäänyt juomaan rajattomasti, en millään tavalla ole heitä edes kieltänyt. Minullakin on oikeus elää ilman humalaisen örvellystä, siksi minä olen jatkanut omaa elämääni valitsemallani tiellä, ja he omaansa.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 14:14"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 11:52"]
On paitsi jos olet avioliitossa. Se on ikuinen lupaus yhdessä olosta
[/quote]
Eikö avioliittolupauksen "myötä- ja vastamäessä" toisen kanssa koske kumpaakin osapuolta? Kun alkoholisti luopuu siitä omalta osaltaan ja rakastaa juomiaan enemmän kuin puolisoaan, niin ei se sido myöskään toista puolisoa.
Ihan sama asia kuin jos jättäisi puolisonsa toisen miehen/naisen vuoksi, jos jättää alkoholin vuoksi vaikka liitto jatkuisikin.
[/quote]
Olet oikeassa :) Todella hyvä mielipide mielestäni.
Alkoholin takia olisin valmis päättämään avioliittoni. En jaksa kilpailla kenenkään huomiosta pullon kanssa. Jos puolisoni päättäisi valita alkoholin minun ja lastemme edelle niin en todellakaan jäisi sitä katsomaan Saatika pakottaisi lapsiamme siihen. Tietysti jokaisen käsitys kohtuullisesta käytöstä on eri mutta minulla on omani ja pidän siitä tiukasti kiinni.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 13:57"]
[/quote]
On musta joogakin hyvä syy jättää kumppani, jos se hallitsee hänen elämäänsä niin että normaali perhe-elämä vaikeutuu eikä hän ole valmis silti vähentämään tai lopettamaan harrastamista.
Jos mun kumppani käyttäisi kaiken liikenevän rahan perheen käyttömenoja, kuten ruokaan ja asumiseen tarkoitetut rahat, myöten joogakursseihin ja katoaisi joka viikonloppu ja loma-ajoiksi joogaretriitille jättäen mut yksin vastuuseen lapsista tai jopa lapset heitteille jos mulla olisi oma meno jonka ajan hänen olisi pitänyt hoitaa lapsia, joogatuntien jälkeen olisi niin väsynyt ja huonovointinen ettei kykenisi osallistumaan normaaliin arjen pyöritykseen ja uhkaisi ylettömällä joogaamisella jopa rikkoa kroppansa ja saattaa itsensä ennenaikaiseen hautaan (joogalla tämä tosin on vähän hankalampaa kuin alkoholilla), niin kyllä se musta olis jo erittäin hyvä syy eroon ellei kumppani suostuisi jättämään joogaamista vähemmälle.
Ei missä nimessään jos mies on hyvä isä!!! Jokainen voi herjähtää joskus,avioliittoon mennään tukemaan toista,voi hyvä luoja jos jättäisin rakkani hänen vaikeina aikoina niin häntä ei enää ois!!!!!!!!!!! Kaikille on vaikeätä joskus,mieheni ei halunnut luopua ja mä kyllä tuin hänet,tietenkiin!!!!!!!!!!! Luojalle kiitos,että jaksoimme nyt saan roppakaupalla takaisin siitä etten hyläny!!! Miehet ovat todella kiitollisia kun heistä tosissaan osaa välittä!!!!!!!
Parasta välittämistä näissä tapauksissa on usein lähteä. Eri juttu, jos mies tiedostaa ja myöntää ongelmansa ja hakeutuu hoitoon, silloin voi jäädä ja tukea parhaansa mukaan.
Siinä voi alkoholisti päättää ottaako puoliso vai viinapullo? Jos ei jätä juomista, niin ei siis kykene elämään parisuhtessa, van olisi hoidokki, mutta onhan niitäkin, joilla on kova hoivavietti ja katsovat ja passaavat alkkiksia.