Ääliöihmiset lääkärissä.
- Vasta alkaneen flunssan takia lääkärin vastaanotolle. Vaatii antibiootteja, kun tokihan sairaana lääkettä tarvitaan. Ei usko millään lääkäriä joka väittää ettei flunssa lähde antibiooteilla. Sairastakaa se perhanan flunssa himassa. Menkää lääkäriin vasta kun kuume ei kolmen päivän jälkeen laske, se nousee välin jälkeen uudelleen, jos kuume nousee 40 asteeseen tai jos yskä ja nuha kestää pahana yli kaksi viikkoa. Pakkoko sinne on mennä muita tartuttamaan???
- sairaslomalapun hakijat: eikö oikeasti löydy mitään muuta tapaa saada sitä saikkulappua kuin mennä terveysasemalle pahimpaan ruuhkaan jonottamaan? Oikeesti?
-Panikoijat täyttävät lääkäriasemat aina, kun jostakin uutisoidaan. Juuri tällä hetkellä jokainen oma tai lapsen yskähdys on merkki tappavasta sikainfluenssasta joka vaatii välitöntä hoitoa hengityskoneessa.
- Tuoreet vanhemmat. Ryntäävät sunnuntaiyönä nistejä, pultsareita ja hengenvaarallisia sairauskohtauksia saaneita pursuavaan päivystykseen koska muksulla on 38 astetta kuumetta ja yskä kuulosti jotenki vähä niinku jännältä.
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 10:42"]
Onneksi saa 3pv sairaslomaa kun soittaa esimiehelle, yli 3pv:n saisuissa vaaditaan sitten sairaslomalappu . Eikö tämä käytäntö ole jo aika yleinen?
[/quote]
Ei ainakaan yhdessä suuressa firmassa saanut, jossa työskentelin määräaikaisena. En myöskään ollut oikeutettu työterveyshuoltoon, koska olin opiskelija.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 10:44"][quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 10:39"]Jokaiselle vanhemmalle annetaan perustiedot neuvolasta. Niin ja saikkulapun saa työterveydestä ja hyvin usein jopa soittamalla. Myös yksityinen on hyvä vaihtoehto tähän jos vain vakuutus löytyy. Lisäksi monet pönttöpäät hakevat todistuksen varmuuden vuoksi vaikka saisivatkin sairastaa omalla ilmoituksella kolme päivää.
[/quote]mitkä perustiedot?
[/quote]Perustiedot huolestuttasvista merkeistä. Jos lapsi juo, ottaa kontaktia, saa pään rintaan, ei ole erityisennkivulloinen eikä kuumetta ole yli 40 astetta kuumeen asianmukaisesta hoidosta huolimatta (viileä huone, kevyt vaatetus, kuumelääkitys), ei mitään välitöntä hätää ole. Nämä jutut tietää kaikki.
Onneksi saa 3pv sairaslomaa kun soittaa esimiehelle, yli 3pv:n saisuissa vaaditaan sitten sairaslomalappu . Eikö tämä käytäntö ole jo aika yleinen?
[/quote]
OLin ennen töissä ravintolassa. Jos siellä olisi saanut olla 3 pv pois omalla ilmoituksella, olisi eräät tyypit tehneet jatkuvasti 2-päiväistä työviikkoa. Runsaat sairauslomat oli muutenkin ongelma vaikka vaadittiin todistus eikä ne kaikki lomat oplleet aiheellisia. Esim. jos ei saanut vaihdettua vuoroa, haettiin saikkua. Jos ei olisi tarvinnut todistusta, olisi homma levinnyt käsiin. Tosin siellä oli työterveyshuolto.
Minä juoksin lapseni kanssa kolmesti lääkärissä. Sanottiin vain, että menkää kotiin ja levätkää. Vasta kolmannella kerralla vaivauduttiin tutkimaan. Oli keuhkokuume ja oli viikon sairaalassa.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 10:44"]Ap, jos mun pitää valita, että onko se päivystys niitä varten, joiden lapsi on sairas, vai niitä nistejä ja alkoholsiteja varten, niin valitsen sen lapsen. Ei se niin mene, että niiden pitää väistää jotka yrittävät edes jotenkin huolehtia elämästään ja lapsistaan, ja miettiä että milloinkahan se nyt passais viedä tämä hassua yskää yskivä lapsi (jolla voi olla esimerkiksi kurkupään tulehdus, jolloin se yskä ei tosiaan ole hassua vaan lapsesta tuntuu että hän tukehtuu) niin ettei tästä vaan ole kenellekään vaivaa.
[/quote]Niin ja kurkunpään tulehdusta voi hyvin hoitaa kylmällä kotona ja mennä lääkäriin seuraavana päivänä. Mitä sä luulet, että sille siellä akuuttipäivystyksessä tehdään?
[/quote]
No siellähän tehdään vaikka mitä, sillä joka kymmenes kurkupääntulehdusta sairastava lapsi tarvitsee sairaalahoitoa.
Mut hei, sinähän tiedät tämänkin varmasti paremmin.
26: silloinhan te ette todellakaasn olleet turhaan. Juuri tuollaisia virheitä lääkäreille tulee, kun turhanvalittajat vievät kaiken ajan.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 11:01"]
[/quote]
OLin ennen töissä ravintolassa. Jos siellä olisi saanut olla 3 pv pois omalla ilmoituksella, olisi eräät tyypit tehneet jatkuvasti 2-päiväistä työviikkoa. Runsaat sairauslomat oli muutenkin ongelma vaikka vaadittiin todistus eikä ne kaikki lomat oplleet aiheellisia. Esim. jos ei saanut vaihdettua vuoroa, haettiin saikkua. Jos ei olisi tarvinnut todistusta, olisi homma levinnyt käsiin. Tosin siellä oli työterveyshuolto.
[/quote]
No meillä on urakkaluontoinen työ ja kukaan ei ole pois aiheetta joten sen takia meillä ilmeisesti on tuo käytössä eikä varmaan pois lähdekkään. Ja jos olen kipeä niin menen töihin heti kun olen terve, eli en ole 3 päivää pois vaikka saisin olla ja ihan rahan takia näin.
Itse nuorena lääkärinä ajattelin samaan tapaan, että "voi hyvänen aika, minkä ihmeen vuoksi hyväkuntoisen ja silminnähden hyvinvoivan lapsen korvia pitää lähteä "varmuuden vuoksi" näyttämään esim klo 19 jouluaattoiltana....
Kunnes tulin itse äidiksi, aloin ymmärtää valtavan huolen, joka äidillä aina on. Vaikka en itse joka asiasta huolestu, silti ymmärrys ilmiötä kohtaan tuli.
Vanhukset ja heidän omaisensa ovat luku sinänsä.
Yhteenvetona: kyllä joskus todella hämmästyttää, mutta toisaalta ymmärrän potilaita juuri tämän "huolen" kautta. Eli valtava huoli jostakin herännyt, ja sitten, kun esim. kuulee, että tulehdusarvot normaalit, saattaa tämä olla piste i:n päälle, ja potilas on valmis lähtemään kotiin samantien.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 10:29"]
- Tuoreet vanhemmat. Ryntäävät sunnuntaiyönä nistejä, pultsareita ja hengenvaarallisia sairauskohtauksia saaneita pursuavaan päivystykseen koska muksulla on 38 astetta kuumetta ja yskä kuulosti jotenki vähä niinku jännältä.
[/quote]
Kuinka tuoreet vanhemmat? Alle 3kk kuumeilija kuuluukin lääkärin arvioon välittömästi.
t. lääkäri
Tämän vuoden alusta on saanut omalla ilmoituksella olla töistä pois sairauden takia 5pv aiemman kolmen päivän asemesta. Esimies voi aina passittaa hakemaan lääkäriltä lapun, mikäli epäilee vilunkia.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 11:04"]
Minä juoksin lapseni kanssa kolmesti lääkärissä. Sanottiin vain, että menkää kotiin ja levätkää. Vasta kolmannella kerralla vaivauduttiin tutkimaan. Oli keuhkokuume ja oli viikon sairaalassa.
[/quote]
Niin. En tiedä onko resurssipulasta johtuvaa, vai siitä, että oletetaan kaikkien vanhempien olevan juuri niitä pikkuasioista vinkuvia ääliöitä, että sitten kun joku on oikeasti sairas, sanotaan juuri noin.
Minä menen terveyskeskukseen siinä vaiheessa, kun olen ollut 3 päivää omalla ilmoituksella pois enkä vieläkään parane, ellei työterveydestä saa ketään kiinni. Kerran soitin pitkittyneen mahataudin vuoksi työterveyteen, kirjoittivat pelkkien oireiden perusteella saikkulapun, jonka sain postissa.
Lasta käytän joskus siellä ruuhkaisella terveysasemalla, koska meillä saa lapsen sairauden takia olla itse pois vain kolme kertaa vuodessa. Jos se ei riitä, on pakko mennä lääkäriin tai ottaa palkaton vapaapäivä.
Yleensä kurkunpääntulehdusd ei ole vaarallinen ja oireet helpottavat itsestään vuorokaudessa. Joskus etenkin alle 4v lapsilla saattaa esiintyä hengitysvaikeuksia ja tällöin lapsi tulee viedä sairaalaan. Eli jos lapsi saa hengitettyä lasta ei todellakaan viedä yöllä päivystykseen. Tarkastin juuri lapsi sairastaa sivustolta.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 11:10"][quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 10:29"]
[/quote]
Kuinka tuoreet vanhemmat? Alle 3kk kuumeilija kuuluukin lääkärin arvioon välittömästi.
t. lääkäri
[/quote]Tarkoitin kaikkia yhden taaperon perheitä. Jotkut osaavat toki olla ihan tohkeissaan vielä toisenkin lapsen kohdalla.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 11:01"]
[/quote]
[/quote]
Juu, monilla aloilla on ollut pakko mennä tuohon. Meillä on onneks tuo 3 päivän omailmoitussysteemi, ja pomo on aina osannut puuttua niihin, jotka on sitä yrittäneet väärinkäyttää. Ja niitäkin on ollut varsin harvoin meillä töissä. Päiväkodissa siis työskentelen.
Niin siis mähän ihan kiusaksi tuun kipeenä jonottelemaan sairaslomalappua kunnalliseen päivystykseen muutamaksi tunniksi. Oishan mulla paljon muitakin väyliä hankkia todistus, mutta kun on toi vaan kerta toisensa jälkeen niin mukavaa, etten tohdi tavasta luopua.
SIIS MITÄ VITTUA. Luuletko sä oikeesti, että mä istuisin siellä minuuttiakaan jonkun helvetin a4 paperin takia jos ei työnantaja velvoittaisi??? Meillä sairaslomatodistus tulee olla ensimmäisestä päivästä alkaen ja työterveydenhuoltoa ei ole. Mitä sä ehdotat? Menen ykstyiselle ja maksan itseni kipeäksi, eli käytännössä yhden päivän palkan, siitä käynnistä???? Vai samantien en mene ja pidän palkatonta??? Herää!
Perusterveydenhuolto on monissa paikoissa rakenteellisesti väärin toteutettu. Tk-päivystysten perusidea on seuloa kriittisesti sairaat ja ohjata heidät jatkohoitoon. Valitettavasti päivystyksissä usein sekaisin ovat flunssapotilaat, sosiaalisista ongelmista kärsivät (alkoholistit, päihdeongelmaiset, 5 vuotta ahdistusta poteneet, naapurin häiriköinnin kohteeksi joutuneet, omaisen kuoleman jälkeisestä surusta kärsivät, epämääräisesti jo vuosia oireilleet kroonikot), mutta mukana on myös vakavasti sairaita esimerkiksi sydäninfarktiin, aivoverenkiertohäiriöön yms. sairastuneita.
Tietysti vakavasti sairaiden hoidosta on aina pois, jos lääkäri katsoo 3 oikeasti sairaan lisäksi 3 flunssapotilasta. Useissa paikoissa flunssasta kärsivät on ohjattu hoitajille, mutta monissa paikoissa työnjako ei toimi ollenkaan, ja lääkärin aika päivystyksessä menee ihmisiä lohdutellessa, vaarattoman flunssan oireiden selittelyssä ihmisille ja kroonisista vaivoista kärsivien valistamisessa. Kaikkialla, varsinkaan pienillä paikkakunnilla vakavastikaan sairaita ei ohjata suoraan sairaalahoitoon vaan he pyörähtävät tk:n kautta "hankkimassa lähetteen". Perusterveydenhuolto on toimiva systeemi seulonnassa, jos se toimii oikein. On kuitnekin turhaa käyttää lääkärin työpanosta jokaisen yskivän ja flunssaisen tutkimiseen.
Täytyy kuitenkin muistaa sekin, että suurin osa ihmisistä ei ole terveydenhuoltoalan ammattilaisia, eikä heillä ole mitään käsitystä tai kosketuspintaa tavanomaisiinkaan sairauksiin. Myös hoitoalalla on paljon ihmisiä, jotka eivät pitkäänkään työskennelleinä kykene arvioimaan ihmisen yleistilaa ja vointia. Sen vuoksi työnjako ei kaikkialla toimi vaan lääkäri saattaa katsoa 30 potilasta päivässä. Noissa joukossao n myös ne kriittisesti sairaat muutama, joiden tutkimus vie runsaasti aikaa.
Mun työpaikallani ei ole työterveydenhuoltoa ollenkaan, vaan sairastapauksissa lappu haetaan juuri kunnalliselta. Mikäli työaikana tapahtuu jokin haveri, pääsee firman (pieni yritys, jossa kaksi työntekijää, minä ja yrittäjä) vakuutuksen piikkiin yksityiselle, mutta normiflunssissa näin. Mikäli taas minä tai mieheni joutuu jälkikasvun sairastumisen vuoksi olemaan pois töistä, on saikkulappu lapsesta silloinkin haettava kunnalliselta, koska miehenkään sinänsä kattava työterveydenhuolto ei kata työntekijän lasten sairasteluja, ja molempien työnantajat vaativat poissaoloista lääkärin tai vähintään sairaanhoitajan kynäilemän todistuksen, mikäli palkkaa mielii saada...
Muun muassa näistä syistä olen itse jonottanut (lapsen kanssa tai ilman) flunssan ensimmäisenä päivänä päivystyksessä sairaslomalappua hakemassa, koska terveyskeskukseen ei pahimpina flunssakausina todellakaan saa aikaa edes sairaanhoitajalle. :) Eihän se minustakaan mukavaa ole, mutta ei ole palkatta jääminenkään.
Vauvan kanssa lähtisin itsekin varsin herkästi päivystykseen, mutta toki soitan ensin, tarkistutan oireet neuvontapuhelimessa ja mahdollisuuksien mukaan odotan seuraavaan aamuun, josko lapselle saisi akuuttiajan terveyskeskukseen. Onneksi omat lapset ovat jo isompia. :D
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 11:13"][quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 11:04"]
[/quote]
Niin. En tiedä onko resurssipulasta johtuvaa, vai siitä, että oletetaan kaikkien vanhempien olevan juuri niitä pikkuasioista vinkuvia ääliöitä, että sitten kun joku on oikeasti sairas, sanotaan juuri noin.
Minä menen terveyskeskukseen siinä vaiheessa, kun olen ollut 3 päivää omalla ilmoituksella pois enkä vieläkään parane, ellei työterveydestä saa ketään kiinni. Kerran soitin pitkittyneen mahataudin vuoksi työterveyteen, kirjoittivat pelkkien oireiden perusteella saikkulapun, jonka sain postissa.
Lasta käytän joskus siellä ruuhkaisella terveysasemalla, koska meillä saa lapsen sairauden takia olla itse pois vain kolme kertaa vuodessa. Jos se ei riitä, on pakko mennä lääkäriin tai ottaa palkaton vapaapäivä.
[/quote]Luulen, että koska kiireisten lääkäreiden asiakkaista iso osa on juuri näitä turhanvalittajia, niin monen lääkärin asenne on "ei se kuitenkaan oikeasti sairas ole, hukkaa vain taas mun aikaa..."
Terveyskeskuslääkärin työ on vaikeaa. Sinne 30 flunssaisen ja yskivän antibioottia toivovan päivystyksessä käyvän joukkoon voi mahtua myös vakava keuhkokuume tai keuhkoveritulppa. Kaikkia ei voi millään lähettää sairaalaan vaan on mentävä niillä tiedoilla ja todennäköisyyksillä, jotka maailmassa vallitsevat.
Samalla tavalla kun tv:ssä mainostetaan aivoverenkiertohäiriön oireita, voisi siellä mainostaa flunssaa "älä mene lääkäriin, jos sinulla ei ole näitä oireita". Toisaalta sellaista mainosta ei voi tehdä, koska on yleensä turvallista käskeä menemään lääkäriin mutta joskus vaarallista kehottaa jäämään kotiin.
Ne muutamat työssäkäyvät ilman työterveyshuoltoa yleensä saavat saikkulappunsa, mutta suurin osa ainakin isojen kaupunkien terveyskeskusten asiakkaista on niitä, jotka eivät käy töissä eli eläkeläisiä, työttömiä, päihdeongelmaisia ja mielialaongelmista kärsiviä. Sitten on niitä harvoja, jotka käyvät terveyskeskuksessa hakemassa viikon saikun selkäkipuun, kun tth ei antanut.
Lääkäreiden työajasta aika paljon menee siihen, että selittää potilaalle, ettei flunssa ole vakavaa, 2 päivää kestänyt flunssan yhteydessä ilmenevä poskipääkipu antibioottia vaativa tulehdus tai omaisen kuolemaan liittyvät hautajaisjärjestelyt sairauslomaan oikeuttava tauti. Tällaisten asioiden sanomiseen ei tarvitse olla lääkäri. Ei ihme, ettei terveyskeskuksiin liitä lääkäreitä, koska työ siellä on usein todella rasittavaa.
Onko ap:lla jäänyt laastari ruuhkan taki saamatta, voi voi, hoida se pipi nyt ihan itse kotikonstein!