Ulkomaalaisen henkilön tervehtiminen suomeksi/englanniksi tulkitaan nykyään piiloaggressioksi molemmissa tapauksissa
Eli jos tervehdit suomeksi, asetat kohtuuttomia odotuksia kielen oppimisesta. Jos tervehdit englanniksi, oletat ettei hän ole kykenevä oppimaan kieltä. Ja jos jättää tervehtimättä, se vasta piiloaggressio onkin. Eli mitä siinä sitten VOI tehdä, jos ei ennalta tiedä henkilön kielitaidosta mitään?
Kommentit (53)
Älä nyt leiki tyhmää. Suomeksi on aina OK tervehtiä. Kuka tahansa turisti voi oppia sanomaan "päivää" tai "terve" tai "moi" kymmenessä minuutissa.
Englanniksi ei todellakaan kannata alkaa "ulkomaalaisen näköisiä" tervehtimään jos et tiedä onko yhteistä kieltä. Saattavat olla jopa Suomalaisiakin, tai englantia täysin osaamattomia.
Tervehdin kaikkia suomeksi ulkonäöstä riippumatta. Kyllä se seuraavassa lauseessa selviää, kuka osaa enemmän suomea ja kuka ei. Meitä suomalaisia on nykyään erinäköisiä ja ulkonäön perusteella ei kannata tehdä johtopäätöksiä kielitaidosta.
Eikö saa enää edes tervehtiä, kyllä on sairaaksi mennyt...huutonaurua persuloidille!
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt leiki tyhmää. Suomeksi on aina OK tervehtiä. Kuka tahansa turisti voi oppia sanomaan "päivää" tai "terve" tai "moi" kymmenessä minuutissa.
Englanniksi ei todellakaan kannata alkaa "ulkomaalaisen näköisiä" tervehtimään jos et tiedä onko yhteistä kieltä. Saattavat olla jopa Suomalaisiakin, tai englantia täysin osaamattomia.
Tänä. Ulkomaalaistaustaisia suomalaisia ystäviäni rasittaa, että monta kertaa viikossa puhutaan enkkua ja sitten ollaan ihan silmät pyöreenä ihmettelemässä, että ai sä osaat suomea. Muuten vaan heidän äidinkieli, mutta ookoo.
Mieheni on ulkkari ja arvostaa, jos hänelle puhutaan suomea eikä vaihdeta siihen enkkuun. Auttaa oppimaan suomea. Hauskaa on kyllä se, että meistä kahdesta hän näyttää enemmän suomalaiselta ja minulle puhutaan usein sitä enkkua. 😂
Tervehdi Suomeksi täytyy olla täydellinen aasi jos ei ole turvapaikkavastaanottomaastaan opetellut edes perustervehdyksiä. Sanon tämän ulkomaalaisen näköisenä suomalaisena, joka ottaa rasistisesti sen, jos joku sanoo "thank you". (Jos olen asunut maassa niin pitkään että löydän jonkin hikisen zumbajumpan keskellä korpea, osaan kai sen kiitossanan verran jo suomea!)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
19-vuotias tapettu Vallilan Alepan luona viime yönä.
Toissayönä!
Ihan sama.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tumma ja ei englanninkieliset tervehdykset haittaa. Vastaan suomeksi ja siitä osaa toinenkin vaihtaa suomeen.
Minä taas olen vahingossa sanonut englanniksi jotain tummaihoiselle suomalaiselle kadulla. Tämä henkilö närkästyi silminnähden kielivalinnastani, ja vastasi töykeästi. Asuin tällöin Englannissa, mutta olin Suomessa käymässä ja ihan tottumuksesta puhuin englantia. Hävetti :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
19-vuotias tapettu Vallilan Alepan luona viime yönä.
Toissayönä!
Ihan sama.
No ei ole ihan sama, että täällä levitellään väärää tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on psykopaattien johtamaa psykologista peliä. Älä lähde siihen mukaan.
Voisitko avata kommenttiasi vähän foliohattusi alta?
Miltä ilta näyttää puoluetoimiston ikkunanlasien takaa?
Varminta on ignoorata ne kokonaan, ettei tule puu kosta. Juosta vain karkuun vikkelään jos näkee.
Olen ollut muutaman kerran matkailualalla kesätöissä tiskin takana, että on joutunut tervehtimäänkin. Ulkomaalaiset, varsinkin saksalaiset, näyttää aina helvetin ahdistuneilta kun täräyttää reippaasti "Päivää"! Palautetta en ole koskaan tosin saanut suuntaan tai toiseen. Aasian maissa saattaa puljun pitäjä juosta äkkiä toiseen suuntaan jos ulkomaalainen astuu sisään, kun ei englanti taitu
Kyllä voi. Ap vaan lässyttää jotain itse keksimäänsä kuraa.