Aikooko Valio pilata kaikki maitopakkaukset!
Nyt oli jo piimäpurkkeihinkin ilmestynyt muovikorkki :( Täysin turha muka-mukavuuslisäke, joka lisää ympäristötuhoja. En ymmärrä, miten näinä aikoina valmistajat voivat toimia välittämättä pätkääkään ja miksei jo ajat sitten ole laitettu rajoituksia muovin turhalle käytölle!
Korkkien kierrätettävyys ei ole mikään perustelu. Vain pieni osa ylipäätään vie purkit kierrätykseen, suurin osa joko päätyy kaatopaikalle ikuisiksi ajoiksi tai palaa kotiuunissa tuottaen myrkkykaasuja. Myös muovin tuotanto saastuttaa.
Todella harmi, koska lempipiimäni on nyt korkitettu. Onneksi vielä löytyy vaihtoehtoja, mutta kuinkahan kauan :(
Kommentit (126)
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 09:03"]
Hygieenistä olen täysin eri mieltä. Työpaikallani on satoja ihmisiä jotka nimenomaan räpläävät sitä korkkia.
[/quote]Eikö ne muka rälpänneet vanhanmallista kaatonokkaa?
Olette vaan muutosvastarintaisia kalkkiksia :)
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 09:31"]
Hygieenistä olen täysin eri mieltä. Työpaikallani on satoja ihmisiä jotka nimenomaan räpläävät sitä korkkia.
[/quote]
Voit ihan rauhassa pitää minua tässä asiassa muutosvastarintaisena kalkkiksena. Luulen, että tulevat sukupolvet kuitenkin pitävät minun ajatusmaailmaani edistyksellisempänä kuin sinun. Tyynenmeren jätepyörrekin on saatu aikaan edistyksen nimissä. Sinne vaan lisää muovikorkkeja, kun markkinamies sanoo, että se on kätevämpi.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 09:26"]
Suurin osa meistä tuulipukukansalaisista kannattaa tuota korkkia mm. k
avatun purkin kuljetuksen vuoksi. Erittäin hyvä keksintö! Arvostan.
[/quote]
Kuinkahan moni niitä avattuja purkkeja sitten kuljettelee? Karavaanarit yms. ovat saaneet ennen korkkejakin varmasti maitonsa kuljetettua. Johonkin lämpimään reppuun ei varmaan monikaan retkeilijä maitoa ota, tai jos ottavat laittavat sen varmsti termariin tai johonkin pulloon missä maito pysyisi kauemmin kylmänä, kuin pahvisessa tölkissä. Että se siitä kuljettelusta...
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 09:31"]
[/quote]
Ennen korkkeja yleensä yksi avasi kaatonokan ja taisi olla monesti ruokalan kylmäaltaassa sitten auki siihen saakka, kun purkista loppui maito. Ei tarvinnut jokaisen erikseen näpelöidä.
Inhoan noita korkkeja. Jos vain suinkin voin, ostan aina ilman korkkia olevan purkin. Harmi kun kaikissa laktoosittomissa on korkki.
Tuo korkki ei ole hygieeninen, sinne korkin kierteisiin menee maitoa väliin ja happanee siitä nopeammin kuin maito tölkissä. Tiedän tämän siitä, että haen työmatkani varrelta tankkimaitoa eräältä maatilalta. Kuljetusteknisistä syistä maidon otan 1,5 litran korkillisiin pulloihin. Parin päivän kuluttua ällöttää ottaa sitä maitoa pullosta, kun kierteisiin on tullut hapantunut kerros. Loput maidot laitan sitten pannukakkuun tai makaronilaatikkoon munamaidoksi.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 09:53"]
Tuo korkki ei ole hygieeninen, sinne korkin kierteisiin menee maitoa väliin ja happanee siitä nopeammin kuin maito tölkissä. Tiedän tämän siitä, että haen työmatkani varrelta tankkimaitoa eräältä maatilalta. Kuljetusteknisistä syistä maidon otan 1,5 litran korkillisiin pulloihin. Parin päivän kuluttua ällöttää ottaa sitä maitoa pullosta, kun kierteisiin on tullut hapantunut kerros. Loput maidot laitan sitten pannukakkuun tai makaronilaatikkoon munamaidoksi.
[/quote]
Tässäpäs oiva kommentti teille hygieniahössöttäjät:D
Ravistettavissa tuotteissa, kuten jogurtti, piimä ja tuoremehu, se korkki on aivan ehdoton, mutta maidossa aika turha. Korkki myös helpottaa jogurttipurkin huuhtelua kierrätykseen.
Kyllä ne korkittomat vaan on helpompi lierrättää. Niitä martuu jopa 10 sisäkkäin. Mutta korkillisia me saa ängettyä mitenkään! adrenaliini vaan nousee niiden kanssa. Olen kierrättänyt kaikki nestekartonkipakkaukset lähes 20 vuotta. Muistan, kun ensimmäisen keltainen kerätsloota ilmestyi. Ja meillä tuota maitoa todella kuluu! Ikinä en osta jogurttiakaan kuin vain nestekartonkitölkissä. Olen tosi tarkka kierrättäjä.
Töissä juon piimää. Huomasin linjastossa, että olipa hankalaa, kun oli se korkki. Sitä piti aiinä raplailla, kun ennen senkun kaatoi lasiin.
valitsen kaupassa taatusti korkitonta, jos mahdollista.
Monen vanhan ihmisen ja reumaatikon on vaikea avata tetroja. Korkkien aukaisuun on apuvälineitä, joita ei tetrojen avaamisessa voi käyttää.
Sitä korkkia on mahdoton avata yhdellä kädellä. Nykyisen mallisen tölkin avaamiseen tarvitaan ensimmäisellä kerralla kaksi kättä, mutta siitä eteenpäin yksi käsi riittää.
Miten se juoma tulee ulos noista normimallisista tölkeistä, joissa on korkki? Meillä käytössä erikoismaidot ja niitä tölkkejä ainakin vihaan yli kaiken, koska kaatoi miten tahansa niin aina maito läikkyy! Puhumattakaan siitä että lapset kaatavat itselleen "maitoa"! Niin ja sekin vielä ettei tölkkiä saa tyhjäksi ellei korkkisysteemiä revi irti!
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 09:57"]
Ravistettavissa tuotteissa, kuten jogurtti, piimä ja tuoremehu, se korkki on aivan ehdoton, mutta maidossa aika turha. Korkki myös helpottaa jogurttipurkin huuhtelua kierrätykseen.
[/quote]Mä olen ihan päinvastaista mieltä. Just noissa paksummissa tuotteissa se purkki on vaikea saada tyhjäksi ja noissa korkkimalleissa ei saa edes kunnolla avattua enää vanhaan tapaan sitä purkkia, jotta sieltä kulman kautta saisi valutettua tyhjäksi.
Tykkään, että piimäpurkissa on se korkki, koska piimä on niin paksua että jää aina murentamaan sitä nokkaa. Sama juttu tietty jogurtin kanssa.
Onhan se kyllä melko turha lisäke purkkiin ja ap:n perustelut totta.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 09:53"]
[/quote]
Tankkimaitoon ei missän tapauksessa saa laittaa korkkia, avonaisissa pulloissa/kannuissa säilytettävä!! Pilaantuu todella äkkiä, jos on tiiviisti kiinni.
Kuka raahaa litran maitotölkkejä mukanaan avattuna? Miksi niin pitäisi tehdä?
En taas ymmärrä, en.
Valiolla on todella hyvät palautesivut ja vastaus on aina tullut nopeasti. Tätä ketjua sinne on turha linkittää, tehokkaampaa on, kun käytte kaikki erikseen täyttämässä kätevän nettikaavakkeen samasta aiheesta. Arkistoituu sitten firman tietoihin palautteiden määrä ihan konkreettisesti.
Terveellisin maito raakamaidon jälkeen, eli homogenoimaton täysmaito melkein tarvitsisi sen korkin, koska sitä pitäisi ravistaa joka kerta ennen käyttöä. Korkittomattomasta purkista maito pärskii ravistaessa vaikka kuinka yrittäisi toisella kädellä tehdä yläosasta tiiviin.
Mä inhoan niitä korkkeja. Korkillisia purkkeja on vaikea pestä ja tunkea toistensa sisään.
[/quote]
Mitenkäs kuvittelet niiden satojen ihmisten räpläävän tavallisen maitopurkin kaatonokkaa, jos ei siis puhuta tiiliskivipurkista vaan tavallisesta purkista.