Millainen muistisääntö sinulla on planeettojen järjestyksen muistamiseen?
Tuli mieleen tästä jutusta: http://elekieli.blogspot.fi/2010/09/muistitekniikka-aikuisille-ja-lapsille.html
"Ensimmäiseksi kuvittele lämpömittari. Siellä on elohopeaa. Kun lämpö nousee, elohopea laajenee. Elohopea on englanniksi mercury, siitä ensimmäinen planeetta Merkurius. Elohopea räjähtää kuumuudesta ja läiskyy kauneimman naisen päälle, jonka olet koskaan nähnyt. Kuvittele tämä kaunis nainen, nyt meillä on Venus. Venus ottaa osan elohopeasta ja heittää sen puutarhaan, joka saa maan lentämään ympäriinsä. Seuraava planeetta on Maa. Lentävä maa osuu naapurin lauta-aitaan aiheuttaen kovan metelin. Raivosta punainen naapuri tulee aidan luokse. Mikä on punainen planeetta? Mars. Naapurin aiheuttaman metelin johdosta korttelin kookkain kaveri astelee paikalle. Suurin planeetta on Jupiter. Hänellä on yllään kirkkaan valkoinen t-paita, jossa on loistavan auringon kuva, aurinko englanniksi on SUN. Seuraavat planeetat ovat Saturnus, Uranus ja Neptunus. Kookkaan naapurin jaloissa räksyttää pieni koira, Pluto."
Itse muistan että Maa on kolmas ja sen naapurit ovat Venus ja Mars, eli ensimmäiseksi jää Merkurius, koska näitä seuraa Jupiter (eka iso planeetta) + SUN eli Saturnus, Uranus ja Neptunus. Plutoahan ei enää lasketa planeetaksi, mutta se on helppo laittaa joukon jatkoksi.
Kommentit (47)
Netti.
Miksi ihmeessä pitäisi muistaa planeettojen järjestys? Jos tuon tiedon tarvitsee johonkin, niin se löytyy kuudessa sekunnissa netistä.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 22:37"]
Netti.
Miksi ihmeessä pitäisi muistaa planeettojen järjestys? Jos tuon tiedon tarvitsee johonkin, niin se löytyy kuudessa sekunnissa netistä.
[/quote]Piti opetella valintakokeeseen, koska olisi ollut nolo jäädä kiinni siitä, ettei muista järjestystä :) Siellä ei oikein netistä ollut apua. ap
Joo. Miksi kartuttaa minkäänlaista yleissivistystä tai omaa henkistä pääomaa kun kaikki löytyy netistä. Eiku...
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 22:31"]Kyllä muistan nuo ihan ilman mitään sääntöjäkin.
Merkurius Venus Maa Mars Jupiter Saturnus Uranus Neptunus (Pluto).
Oulu Siika Pyhä Kala Lesti Perho Ähtävä Lapua Kyrö.
Sitten oli jotain kieliin liittyviä, albohado (all, both, half, double + the + adj. + sana, all the best boys) ja whahasuqura (what, half, such, quite, rather + a + adj. sana, what a great idea). Ja durch für gegen ohne um-herum, mutten enää muista, mikä sääntö näihin liittyi.
[/quote]
toi viimeinen on saksan prepositiot, jotka edellyttävät pääsanan akkusatiivia
mauri kunnaksen kaikkien aikojen avaruuskirjan painui niin syvälle mieleen etten tarvitse sääntöjä, mutta kuvittelen koulubussin aina planeetan viereen :P
En tarvitse mitään muistisääntöjä, muistan ilmankin.
Tää tulee sieltä samasta selkäytimestä kuin metaani, etaani, propaani, butaani, pentaani, heksaani, heptaani ja oktaani :)
Ei minkäänlaista, mutta muistan ne kyllä ulkoa vaikka tuhannen päissään, koska sen verran usein saa ja on tullut planeetoista luettua. Jopa sen, että asteroidikenttä on Marsin ja Jupiterin välissä. Vaikka ihan uutisista saa planeetoista lukea runsaasti.
Juu ei tohon nyt mitään väkisinväännettyjä muistisääntöjä tarvita, ihan selkäytimestä tulevat.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 22:17"]
Eihän niitä tarvitse osata toisin kuin jokaisen suomalaisen tulisi tietää että: Oulun siika on pyhä kala, ja siiten lesti perhe ähtävä lapua kyrö.
[/quote]
Tuon opettelin seuraavasti:
Oulun Siika - Pyhä kala. Lestistä perho lentää, Ähtävän ja Lapuan kautta Kyröön.
terveisiä täältä Kalajoen ja Lestin väliltä.
Ei minulla ole muistisääntöä tuohon eikä juuri mihinkään muuhunkaan. En muista juuri mitään ulkoa. :D En pidä tarpeellisena myöskään muistaa planeettojen järjestystä. Sen voi tarkistaa googlaamalla. ;) En kuitenkaan ole tahvo. Kirjoitin kuusi laudaturi ja olen akateemista koulutustani vastaavassa työssä. Olen älyllisesti utelias ja rakastan lukemista.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 22:38"]
Joo. Miksi kartuttaa minkäänlaista yleissivistystä tai omaa henkistä pääomaa kun kaikki löytyy netistä. Eiku...
[/quote]Kerroppa nyt ihan näin ammattilaisten kesken että mihin vittuun tarvii tietoa planeettojen järjestyksestä?
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 23:09"]
Ei minulla ole muistisääntöä tuohon eikä juuri mihinkään muuhunkaan. En muista juuri mitään ulkoa. :D En pidä tarpeellisena myöskään muistaa planeettojen järjestystä. Sen voi tarkistaa googlaamalla. ;) En kuitenkaan ole tahvo. Kirjoitin kuusi laudaturi ja olen akateemista koulutustani vastaavassa työssä. Olen älyllisesti utelias ja rakastan lukemista.
[/quote]Mikään ei ole typerämpää kuin tyhjänpäiväisten asioiden ulkoa opettelu.
Planeettamme kolmas on
auringostamme laskien
täällä synnyn, vanhenen ja rupsahdan
Tää riittää mulle. :)
No minä olen nuorempana opetellut sen yksinkertaisesti ulkoa ja sen lisäksi laulun "Merkurius, Venus, Maa sekä Mars, Merkurius, Venus, Maa sekä Mars, Jupiter ja Saturnus, Uranus ja Neptunus kaukaisin on Pluto jääplaneetta." (Tämä ritirampsu vaarilla on saari sävelmällä.)
Aikoinaan oli se perinteinen My Very Educated Mother Just Served Us Nine Pizzapies,mutta nykyään muistan muutenkin.
Onko teillä jokin muistisääntö KUUKAUSIEN PÄIVIEN MÄÄRIEN tietämiseen? Itse käutän rimpsua HUKESYMA, eli 30-päiväiset kuukaudet ovat huhti, kesä, syys ja marras. Muut ovat 31-päiväisiä paitsi helmikuu 28 tai 29.
Miksi veljeni möyrii marjoja ja sieniä naapurin uudella pihalla? = sanojen alkukirjaimet on planeettojen alkukirjaimet. Pluto vielä mukana :)
Muistisääntö? Kai tuollaisen litanian osaa vaikka unissaan.
Tämä on muten tärkeä asia osata, mäkin kun matkustelen viikottain planeetojen välillä. Jos ei muistaisi oikein minne on menossa, tulisi ylimäärämaileja jonkun verran ja aikaakin kuluisi turhaan.