Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen muistisääntö sinulla on planeettojen järjestyksen muistamiseen?

Vierailija
14.02.2014 |

Tuli mieleen tästä jutusta: http://elekieli.blogspot.fi/2010/09/muistitekniikka-aikuisille-ja-lapsille.html

"Ensimmäiseksi kuvittele lämpömittari. Siellä on elohopeaa. Kun lämpö nousee, elohopea laajenee. Elohopea on englanniksi mercury, siitä ensimmäinen planeetta Merkurius. Elohopea räjähtää kuumuudesta ja läiskyy kauneimman naisen päälle, jonka olet koskaan nähnyt. Kuvittele tämä kaunis nainen, nyt meillä on Venus. Venus ottaa osan elohopeasta ja heittää sen puutarhaan, joka saa maan lentämään ympäriinsä. Seuraava planeetta on Maa. Lentävä maa osuu naapurin lauta-aitaan aiheuttaen kovan metelin. Raivosta punainen naapuri tulee aidan luokse. Mikä on punainen planeetta? Mars. Naapurin aiheuttaman metelin johdosta korttelin kookkain kaveri astelee paikalle. Suurin planeetta on Jupiter. Hänellä on yllään kirkkaan valkoinen t-paita, jossa on loistavan auringon kuva, aurinko englanniksi on SUN. Seuraavat planeetat ovat Saturnus, Uranus ja Neptunus. Kookkaan naapurin jaloissa räksyttää pieni koira, Pluto."

Itse muistan että Maa on kolmas ja sen naapurit ovat Venus ja Mars, eli ensimmäiseksi jää Merkurius, koska näitä seuraa Jupiter (eka iso planeetta) + SUN eli Saturnus, Uranus ja Neptunus. Plutoahan ei enää lasketa planeetaksi, mutta se on helppo laittaa joukon jatkoksi.

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minkäänlaista. Opettelin joskus tämän litanian: Merkurius, Venus, Maa, Mars, Jupiter, Saturnus, Neptunus, Uranus, Pluto.

Helpompaa oli kuin jonkin muistisäännön opetteleminen. Nykyisin pitää vain muistaa, että Pluto ei olekaan planeetta vaan plutoidi.

Vierailija
42/47 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan sen ulkoa dementtinäkin. En tarvitse mitään muistisääntöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarvitse siihen muistisääntöä. Olen osannut planeetat jo alakouluikäisestä lähtien, koska olin ja olen tähtitiedefani jo pikkutytöstä lähtien. Nyttemmin pitää vaan muistaa jättää Pluto pois :) Ja minä lisäisin listalle "asteroidivyöhykkeen", koska mielestäni sekin olisi hyvä tietää.

Vierailija
44/47 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole muistisääntöä, mitää laulua en ole koskaan kuullutkaan :) Jonkun verran olen asiasta kiinnostunut ja etäisyydetkin muistan jotenkunten...

( ) = kääpiöplaneetta / plutoidi, lisäksi Pluton ja Eriksen välissä pari muuta joiden nimeä en muista

Merkurius, Venus, Maa, Mars, (Ceres = asteroidivyöhykkeen suurin kohde), Jupiter, Saturnus, Uranus, Neptunus, (Pluto), (Eris)

Vierailija
45/47 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi aloittajan muistisääntö oli niin monimutkainen, että melkein unohdin planeettojen järjestyksen...

Mutta siis miksi tähän tarvitaan jotain muistisääntöjä? Tarvitseeko ap kuukausienkin muistamiseen muistisääntöjä? Vähemmän meillä planeettoja tässä aurinkokunnassa on kuin kuukausia vuodessa. Mä opettelin planeetat ja niiden järjestyksen lapsena vain ulkoa ja ulkomuistista osaan ne luetella edelleen 48 vuotiaana.

Vierailija
46/47 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 22:38"]

Joo. Miksi kartuttaa minkäänlaista yleissivistystä tai omaa henkistä pääomaa kun kaikki löytyy netistä. Eiku...

Kerroppa nyt ihan näin ammattilaisten kesken että mihin vittuun tarvii tietoa planeettojen järjestyksestä?

Se on yleistietoa, johon muu tieto kiinnittyy. Jos satut vaikkapa illalliskutsuilla keskustelemaan miehitetyistä Mars-lennoista, et aiheuta kiusallista tilannetta ihmettelemällä miksei mieluummin yritetä lentää Venukseen tai Jupiteriin.

Samoin jos tuttavasi kertoo että aikoo lähteä Ecuadoriin ja opiskelee kovasti espanjaa, et sitten möläytä "Mä en ole ikinä ole käynyt Afrikassa!" tai ihmettele ääneen, miten kieliopinnot tähän liittyvät. Tosin ethän sinä tee mitään myöskään tiedoilla tuttavan suunnitelmista tai kuulumisista, mutta ihmisillä nyt vain tapana jutella tällaisista asioista.

Tämäkin viesti on helpompi ymmärtää, jos ei tarvitse rientää googlaamaan Venuksen, Jupiterin tai Ecuadorin sijaintia tai paikallista kieltä. Sivistynyt ihminen pääsee siis vähemmällä eikä aiheuta kiusallisia tilanteita.

Vierailija
47/47 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä tarvii jos se on koulus kysymys kokees ::)