Vihattu sukulainen.
Minulla on lähisukulainen, joka on ns. koko suvun musta lammas. Tämä ihminen on oikeasti aiheuttanut monelle pahaakin harmia, eikä ole ns. kunnollinen millään tavalla. Moraaliltaan ja empatialtaan vähintäänkin kyseenalainen, eikä lainkaan mukaan mikään unelmakansalainen.
Tätä ihmistä luonnollisestikin sukumme yrittää vältellä parhaansa mukaan, ristiäisiin, häihin, tai muihin tällaisiin juhliin ei kukaan kutsu koskaan, joihinkin tupareihin on pari kertaa joku kutsunut.
Minulle itselleni tämä sukulainen on aina ollut tosi asiallinen ja mukava. Jos en taustaa ja nykyisyyttäänkään tietäisi, pitäisin tästä ihmisestä valtavasti. Pidänkin. Minusta ja minulle hän on aina ollut empaattinen, hauska, asiallinen, ystävällinen..ihan normaalinoloinen ihminen omine omituisuuksineen ja menneisyytineen kylläkin.
Nyt sain sukulaisilta (tai lapsuuden perheeltä lähinnä) sanomista siitä, että olen tämän yhden sukulaisen kanssa tekemisissä. On kuulemma vaarallinen, eikä hyvä seuraa meidän "kaveeraamisesta". Pitäisi kuulemma minun jättää tuo sukulainen kokonaan huomiotta loppuiäkseen.
Tarkennan vielä, että "kaveeraaminen" ei ole mitään seksuaalissävytteistä, ei raha-asioita eikä muutakaan sellaista, ikäeroakin meillä on tosi paljon. Tuntuu vain, että meillä juttua riittäisi ja mahdollisuus ihan pyyteettömään ystävyyteen, mutta tuon suvun painostuksen takia en taida uskaltaa.
Pelkään, että olen kohta samanlainen hylkiö suvulleni kuin tämä henkilö.
Mitä tekisit tilanteessani?
Kommentit (15)
Riippuu mitä hän on menneisyydessään tehnyt. Jokainen tarvitsee ystäviä, niin sinä kuin tämä toinenkin ihminen. Jos teillä synkkaa etkä koe itseäsi hänen taholtaan mitenkään uhatuksi, niin miksi et voisi olla hänen ystävänsä? Sinähän sen päätät, ei suku.
Jättäisin moisen lumpion sinne minne kuuluukin, omaan sukuuni kuuluu myös narsisti-hirviö joka osaa esittää "mukavaa" hetkittäin toisille sukulaisille aina äänensävyäkin muuttaen, mutta raivokohtauksiaan hän ei pysty pidättelemään. Narsisteja on maailma täynnä, he usein käyttäytyvät vieraiden tai hieman vieraampien sukulaisten seurassa oikein asiallisesti, siksi etteivät aivan kaikki tietäisi minkälainen perusluonne siellä piilee
Jättäisin moisen lumpion sinne minne kuuluukin, omaan sukuuni kuuluu myös narsisti-hirviö joka osaa esittää "mukavaa" hetkittäin toisille sukulaisille aina äänensävyäkin muuttaen, mutta raivokohtauksiaan hän ei pysty pidättelemään. Narsisteja on maailma täynnä, he usein käyttäytyvät vieraiden tai hieman vieraampien sukulaisten seurassa oikein asiallisesti, siksi etteivät aivan kaikki tietäisi minkälainen perusluonne siellä piilee
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 21:17"]
kannattaa luottaa omiin havaintoihinsa. Usein jonkin sukulaisen sorsiminen on lähtenyt jostain yksittäisestä tapahtumasta ja saanut älyttömät mittasuhteet.
[/quote]
No tässä kyseisessä tapauksessa mittasuhteita ei olla liioiteltu. Faktat puhuvat puolestaan ja tiedän tämän sukulaisen mustan historian ja mitä kärsimystä aiheuttanut muille aikoinaan, ja vielä kai jotain sellaista nykyäänkin.
Eli yhtään en epäile muun sukuni puheita, mutta tuntuu vaan tosi oudolta toisten käskystä vältellä ihmistä, joka ei koskaan ole ollut itselle muuta kuin positiivinen tapaus.
Mulla on samanlainen sukulainen. Itse pyrkisin pysyttelemään etäällä. Ei minkään painostuksen takis tai siksi, että pelkäisin itse tulevani hyljeksityksi, vaan diksi, että minä olen nähnyt, miten se on jollekulle pitkään, kuten kuvailet, empaattinen, haksa, ystävällinen. joskus parikin vuotta. Kunnes jostain kalahtaa viattoman nilkkaan se sama tyyppi, joka jättää vasikat ruokkimatta, kaataa perunatärkkelysjätteet järveen ja pilaa keämökkiläisten rantavedet paskanhajuisella käyneellä perunankuorikiljulla, jättää kesätyöntekijlitten palkat maksamatta ja käyttää hyväkseen lapsia. Oon vaan nähnyt sen sivusta monta kertaa, kerranjo pa oman teinipoikani kautta, jota en tarpeeksi pystynyt suojelemaan. AINA se sieltä lopuksi vastaan tulee, vaikka ensin vaikuttaakin siltä, että juuri minä pärjään sen kanssa...
sinä voit muodostaa oman käsityksesi hänestä. Kannattaa tosiaan muistaa, että lähelle päästäminen saattaa johtaa siihen että ystävyydestä yritetään hyötyä.
Jos kyseessä on narkkaritappaja tms.rikollinen, en haluaisi häntä perheeni läheisyyteen, vaikka kuinka kivaa esittäisi minulle. Toki voisin kaupungilla kohdatessani vaihtaa muutaman sanan ihan mielelläni, mutta en haluaisi mitenkään sen enempää hengailla hänen kanssaan.
Varmasti lapsuudenperheesi tietää, millaisesta ihmisestä on kyse. Heillä on rutkasti enemmäin kokemusta hänestä ja siitä, mihin hän kykenee. Pitäisin etäisyyttä kyllä. Ei pyörää tarvitse aina uudelleen keksiä eikä kaikkia asioita tarvitse oppia oman kantapään kautta.
Minullakin on tuollainen sukulainen ja olen hänen kanssaan tekemisissä ja kaveeraan. Muut saavat olla mitä mieltä haluavat. Tämä tyyppi on viettänyt ajastaan suuren osan vankilassa.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 21:19"]
[/quote]
No eikö tuossakin jokin mätä? Kaikkien siis pitäisi vältellä narsistihirviötä, jonka diagnoosin on yksi sukulainen (tod.näk. puoliso) tehnyt ja muille jakanut?
Eikö tuomita saa vasta sitten kun on jotain tuomittavaa?
Miten minä voin tuomita tämän itselleni mukavan ihmisen pelkästään vain muiden puheiden perusteella pitämättä lieventävinä asianhaaroina sitä, että minulle hän on aina ollut tosi mukava?
Eikö tämän ihmisen musta puoli pitäisi tulla minullekin ensin esille, ennen kuin tuomitsen ja hylkään?
-ap
Kaveeraa ihmeessä ja kas - huomaat tulleesi huijatuksi, petetyksi jne. Sukulainen on todennäköisesti narsisti, joka ensin lumoaa sinut ja sen jälkeen käyttää hyväkseen taloudellisesti tai muuten.
Kannattaa ehdottomasti luottaa henkilöön, josta kaikilla on pahaa sanottavaa. Silloin ei ainakaan pety, kun huomaat, että sinut on vedetty lokaan ja nolattu täydellisesti.
Juuri sinä pelatat hänet takaisin sukuun, eikös? Mahtaa se tyyppi nauraa sinulle jo nyt.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 21:28"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 21:19"]
[/quote]
No eikö tuossakin jokin mätä? Kaikkien siis pitäisi vältellä narsistihirviötä, jonka diagnoosin on yksi sukulainen (tod.näk. puoliso) tehnyt ja muille jakanut?
[/quote]
Varsinkin narsisti osaa olla kyllä muille mukava, suorastaan loistava seuramies, mutta se puoliso kyllä tuntee sen sitten nahkassaan, kun he jäävät kahden. Monelle läheisellekin voi tulla ihan yllätyksenä, millainen hirviö joku "niin mukava" mies/nainen voi todellisuudessa olla.
Jos joku eronnut ihminen kertoo, että hänen eksällänsä oli todellisuudessa narsistinen persoonallisuushäiriö, en olisi sen eksän kanssa tekemisissä. Niillä narsisteilla kun on kyky kiertää hurmaava sormensa toisen kaulan ympäri huomaamatta ja kuristaa vasta sitten, kun ei enää pääse pakoon.
Mulla on myös tuollainen sukulainen joka on jossain vaiheessa aiheuttanut paljonkin paskaa muille. Olen hänen kanssaan hyvissä väleissä, en tietysti hyväksy hänen tekojaan mutta minulle hän on ollut asiallinen ja mukava jo vuosikymmeniä. Tiedän myös hänen omia vaikeita kokemuksiaan ja taustojaan mitkä osaltaan selittävät hänen käytöstään (eivät toki oikeuta sitä). Muille olen sanonut aina että mulla on oikeus olla veljeni, ainoan sellaisen, kanssa tekemisissä.
Aikuinen ihminen muodostaa oman käsityksensä omien kokemustensa pohjalta - En siis ymmärrä, miksi sinun pitäisi yht'äkkiä alkaa vältelemään tätä ihmistä, jos ja kun olet hänen kanssaan toimeen tullut.
Toki itse pitäisin muistissa mahdolliset 'pahat' tekemisensä - jos ovat koskettaneet lähipiiriäni - ja jos ko. pahaa alkaa ilmenemään, niin tuttavuus poikki. Mutta kuulostaa siltä, että osa sukulaisistasi yrittää kääntää sinut omalle puolelleen vanhojen tekojen/sanomisten takia.
Eli monen mielestä rikollinen on aina rikollinen, ja on paras että kukaan ei tätä rikoksentekijää huomioi milloinkaan mitenkään?
Miten on anteeksiannon ja ymmärryksen laita nykyään ihmisille, jotka ovat parannuksen tehneet vaikkapa vain omassa mielessään.
Näitäkin ihmisiä sukulaiset karttaa ja kaverit vieroksuu. Miten nämä ihmiset milloinkaan pääsevät mihinkään syrjään kiinni, jos syrjäyttämisen kriteeri on kuulopuheet tästä ihmisestä??
Tee sinä ap niinkuin sydämesi sanoo! Ole ystävä tälle ihmiselle jos tunnet niin. Osaat toki suojella itseäsi lopettamalla yhteydenpidon jos koet, että tuo ihminen muuttuu käytökseltään sinua kohtaan.
Mutta jos nyt tunnet, että voitte jotain toisillenne antaa, ei tuo ihminen ainakaan sinun ystävyydestäsi huonommaksi muutu =)
kannattaa luottaa omiin havaintoihinsa. Usein jonkin sukulaisen sorsiminen on lähtenyt jostain yksittäisestä tapahtumasta ja saanut älyttömät mittasuhteet.