Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lääkärin outo käytös

Vierailija
14.02.2014 |

olin lähiomaisen kanssa terveysasemalla..ns. saattajana koska hän huonossa kunnossa miesystäväni odotti odotushuoneessa kun olimme lääkärin huoneessa.. sieltä menimme lepohuoneeseen odottamaan ambulanssia. miesystäväni tuli mukaan .. lääkäri kysyi onko mies puolisoni... lääkäri myös kosketti olkapäätäni... ja kun omaiseni meni ambulanssiin lääkäri juoksi perään ja kysyi vielä asummeko miesystäväni kanssa samassa osoitteessa.. miksi ihmeessä?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 21:57"][quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 21:53"]

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 20:49"]

Lääkärinä kosketan useinkin potilaan tai omaisen olkaa. Ilmaisen tällä myötätuntoa.

[/quote]

Nostan tuolle eleelle oikeasti hattua. Nykyään Suomessa todella harva lääkäri koskee potilasta ollenkaan. Ulkomailla lääkäri saattaa tulla istumaan viereen, kun kyselee ja kertoo. Muistan mm. Englannista, kun lääkärin ja potilaan tuolit oli melkein toisissaan kiinni, pienessä kulmassa, lääkäri piti kokoajan kättään käsinojalla olevan käteni päällä, kun kyseli ja kertoi mitä arvioi. Tuntui, kuin hän olisi jo hoitanut minua, vaikka oli vasta alkamassa tutkimaan. Italiassa poikaani tutkittaessa lääkäri ja poika istuivat samalla penkillä lääkärin pitäessä välillä pojan kädestä kiinni, välillä piti kättä hänen olallaan. Jotain samaa muistelen opiskelijavaihdosta Tsekeissä.

Suomessa olen syövän takia ollut lääkäreillä ja lääkärit ovat todella etäisen tuntuisia. Ainoat kosketukset ovat olleet tutkittaessa tai operoidessa. Röntgenissä ja MRI:ssä on paljon läheisempi tunne, kun hoitajat saattavat pitää jalasta kiinni siinä jutellessa, vaikka muuten teknisen tuntuinen tilanne voisi periaatteessa tuntua etäisemmältä.

[/quote]

Ai jaa, minusta taas tuntuisi tosi oudolta, jos lääkäri tunkisi kovin lähietäisyydelle istumaan ja pitäisi minua kädestä, kun kerron oireistani :D

Tutkiessa voi koskettaa, ok, mutta kun vasta keskustellaan, kokisin kyllä aika häiritsevänä "omaan tilaani" tunkeutumisen.

Ulkomaalaisiin lääkäreihin on vähän paha verrata, koska monissa muissa maissahan ihmiset muutenkin koskettelevat toisiaan enemmän ja ovat jutellessä hyvin lähekkäin.

[/quote]

Italialainen nuori ja komea mieslääkäri taputteli mua reidelle ja hymyili niin että kahdeksan ylähammasta näkyi. Istui niin lähellä että tunsin miehen hajun ja lämmön. Minusta se oli häiritsevää..unohdin mitä mun ees piti valittaa. (Kieltämättä mieleeni tuli myös et jos se käsi nousis vähän ylemmäs.. Uuh. ) selittelin itselleni sen kulttuurieroilla. Jos se lääkäri tulis suomeen töihin, sillä olis paljon hämmentyneitä potilaita.

Vierailija
22/25 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 21:53"]

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 20:49"]

Lääkärinä kosketan useinkin potilaan tai omaisen olkaa. Ilmaisen tällä myötätuntoa.

[/quote]

Nostan tuolle eleelle oikeasti hattua. Nykyään Suomessa todella harva lääkäri koskee potilasta ollenkaan. Ulkomailla lääkäri saattaa tulla istumaan viereen, kun kyselee ja kertoo. Muistan mm. Englannista, kun lääkärin ja potilaan tuolit oli melkein toisissaan kiinni, pienessä kulmassa, lääkäri piti kokoajan kättään käsinojalla olevan käteni päällä, kun kyseli ja kertoi mitä arvioi. Tuntui, kuin hän olisi jo hoitanut minua, vaikka oli vasta alkamassa tutkimaan. Italiassa poikaani tutkittaessa lääkäri ja poika istuivat samalla penkillä lääkärin pitäessä välillä pojan kädestä kiinni, välillä piti kättä hänen olallaan. Jotain samaa muistelen opiskelijavaihdosta Tsekeissä.

Suomessa olen syövän takia ollut lääkäreillä ja lääkärit ovat todella etäisen tuntuisia. Ainoat kosketukset ovat olleet tutkittaessa tai operoidessa. Röntgenissä ja MRI:ssä on paljon läheisempi tunne, kun hoitajat saattavat pitää jalasta kiinni siinä jutellessa, vaikka muuten teknisen tuntuinen tilanne voisi periaatteessa tuntua etäisemmältä.

[/quote]

Niin, tosiaan kun alkaa miettiä lääkärien vastaanottohuoneita täällä Suomessa. Siinä on lääkärin pöytä tietokoneineen ja pöydän takana se lääkärin tuoli, missä lääkäri istuu tietokoneeseen tuijottaen.

Potilas ohjataan tuolille vastapäisellä seinällä. Jos ja kun lääkäri tarvitsee potilaaseen koskea, liitää hän tuolinsa kanssa renkaat vinkuen pöydän pään ympäri sille seinälle, missä potilas tuolissaan istuu. 

Pakollisten koskemisten jälkeen rullaa vauhdilla renkaat taas vinkuen sinne pöydän omalle puolelleen turvallisesti katsomaan taas tietokoneen näyttöä.

Potilaan siellä vastakkaisella seinällä pitää pinnistää kuuloaan kuullakseen, puhuuko lääkäri hänelle vai mumiseeko vain omiaan tietokoneen näytölle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 22:12"]

Italialainen nuori ja komea mieslääkäri taputteli mua reidelle ja hymyili niin että kahdeksan ylähammasta näkyi. Istui niin lähellä että tunsin miehen hajun ja lämmön. Minusta se oli häiritsevää..unohdin mitä mun ees piti valittaa. (Kieltämättä mieleeni tuli myös et jos se käsi nousis vähän ylemmäs.. Uuh. ) selittelin itselleni sen kulttuurieroilla. Jos se lääkäri tulis suomeen töihin, sillä olis paljon hämmentyneitä potilaita.

[/quote]

No varmasti on ollut potilasta tukevat ajatukset lääkärillä. Täällä kosketus kuuluu ehdottomasti lääkäriin, jos se puuttuisi, tiedä vaikka sitä pidettäisiin hoitovirheenä. Lääkäri on kuitenkin sen verran korkealla, että ne reiteen liittyvät muut ajatukset ei varmasti kävisi täkäläisellä mielessä. Juuri tuo ihmetyttää ja naurattaakin Suomessa, kun läheisyyttä on vähän, se yhdistetään heti sänkykokemuksiin. Ei moni taida kosketella normaalissa arjessa edes puolisoitaan.

Vierailija
24/25 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virolainen tukeva mieslääkäri piti minusta kiinni, kun käsittelimme peräpukamiini liittyviä vaivojani ja se tuntui kuuluvan asiaan. Vaikka kieli ei ollut loistava, oli oikein läsnäoleva ja läheinen tunne toisin kuin juuri niillä nenä näytössä kiinni olevilla lääkäreillä.

Myös katsekontakti on paljon parempi kuin monen jatkuva ruudun tapittaminen. Viimeksi päivystyksessä olin todella ihmeissään, kun lääkäri ei tuntunut edes katsovan, kun sain lähetteen tutkivaan sairaalaan, siellä sentään tuntui, että sain oikeasti kertoa asiani ja lääkäri kuunteli, kun istuimme lähempänä ja hän katsoi minua kokoajan silmiini.

Vierailija
25/25 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusi yhteen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi