Miksi joidenkin lähteminen kestää niin tolkuttoman kauan
Tarkoitan esim kylään lähtemistä ym. Yksi sukulaisperhe kun ilmoittaa tuloajakseen vaikka klo 13, niin aikaisintaan ovat klo 15 paikalla. Tämä kuulemma johtuu yleensä toisesta osapuolesta joka ei pidä mitään kiirettä lähdön kanssa ja keksii kaikenlaista hommaa viime hetkellä, vaikka muu perhe suunnilleen istuu jo autossa odottamassa.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kuin sairaus. Kärsin siitä itsekin.
Mutta eikö ole noloa tulla myöhässä esim sinne kyläpaikkaan? Isäntäperhe on mahdollisesti ruuat ym laittaneet valmiiksi siihen kellonaikaan johon olet ilmoittanut tulosi ja tuletkin pari tuntia myöhemmin? Meidän tapauksessa odotamme puheluvarmistusta että ovat Päässeet matkaan, sitten vasta alamme suuremmin valmistelemaan ruokia (asuvat parin tunnin päässä). Ap
Laittaisin safkat sovittuun aikaan, söisin yksikseni odottamatta vieraita. Voisivat sitten itse lämmittää mikrossa, kun menisin itse ruokanokosille :-) Herättäkään sitten, kun kahvit on keitetty, kiitos!
Inhoan myöhästeleviä ihmisiä, myöhästyvät varmaan työhaastattelustakin ja töistä vähintään sen "akateemisen" vartin, sitten voikin lähteä töistä vartin etuajassa.
Oletan että tämä jahkaava osapuoli kyllä selviää ajoissa töihin, työnsä on sellainen jossa ei ole liukuvaa työaikaa. En ole ainakaan kuullut että olisi ongelmia ollut tuon suhteen. Eli halutessaan kyllä osaa olla ajoissa. Ap
Minulla on myös pari läheistä sukulaista, jotka ovat aina myöhässä. En ymmärrä, miksei ap ja muut sellaisesta hermostuvat opi toimimaan toisin! Miksi pitää kerta toisensa jälkeen hakata päätä seinään ja kerätä vihaa, kun asia on helposti ratkaistavissa.
Älkää tehkö ruokaa valmiiksi, vaan valmistelkaa vain ja kokatkaa sitten yhdessä se loppuun. Tai sopikaa kuten joku ketjussa sanoi, että vieraaksi tulijat panevat viestin, kun oikeasti ovat lähteneet kotoa tulemaan.
Onhan se tietysti ärsyttävää, jos odotat vaikka kaupungilla kadulla jotakuta, jonka kanssa piti jatkaa siitä matkaa eteenpäim, ja se joku on tunnin myöhässä. Mutta vain tyhmä ihminen sopii kroonisen myöhästelijän kanssa tuollaisia tapaamisia.
Muita ihmisiä et voi muuttaa, voit muuttaa vain omaa käytöstäsi.
Todennäköisesti se myöhästelijä tietää oikein hyvin ongelmansa itsekin ja häpeää sitä. Jos silti pidät kyseisestä tyypistä, sopeudu ja muuta tapaamistapaanne. Simple as that.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö ole noloa tulla myöhässä esim sinne kyläpaikkaan? Isäntäperhe on mahdollisesti ruuat ym laittaneet valmiiksi siihen kellonaikaan johon olet ilmoittanut tulosi ja tuletkin pari tuntia myöhemmin? Meidän tapauksessa odotamme puheluvarmistusta että ovat Päässeet matkaan, sitten vasta alamme suuremmin valmistelemaan ruokia (asuvat parin tunnin päässä). Ap
Laittaisin safkat sovittuun aikaan, söisin yksikseni odottamatta vieraita. Voisivat sitten itse lämmittää mikrossa, kun menisin itse ruokanokosille :-) Herättäkään sitten, kun kahvit on keitetty, kiitos!
Inhoan myöhästeleviä ihmisiä, myöhästyvät varmaan työhaastattelustakin ja töistä vähintään sen "akateemisen" vartin, sitten voikin lähteä töistä vartin etuajassa.
Oletan että tämä jahkaava osapuoli kyllä selviää ajoissa töihin, työnsä on sellainen jossa ei ole liukuvaa työaikaa. En ole ainakaan kuullut että olisi ongelmia ollut tuon suhteen. Eli halutessaan kyllä osaa olla ajoissa. Ap
Tahallinnen myöhästely on ihan eri asia. Se on kai lähinnä passiivi-agressiivista käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun se tosiaan on kuin sairaus, ei siihen voi itse vaikuttaa. Niin vain tapahtuu.
Sairaus? Ei voi aloittaa valmistautumista ajoissa, jopa etuajassa?
Myöhästelijä ei kunnioita muita ihmisiä, eikä heidän aikaansa/aikatauluaan. Eivät vaivaudu edes ilmoittamaan myöhästymisestään tyyliin: sori, olemme ruuhkassa, myöhästymme hiukan.
Jos joku tulis meille kylään kaks tuntia myöhässä, avaisin oven takki päällä ja sanoisin, että menemme NYT sovittuun tapaamiseen sovittuna aikana. Tervetuloa toiste!
Olen itse täsmällinen ihminen ja liki aina ajoissa.
Mutta tunnen parikin ocd-ihmistä, joiden lähtövalmisteluja sivusta muutaman kerran seuranneena voin sanoa, että myöhästely todellakin VOI OLLA sairaus ja asia, jolle ei voi mitään itse.
He alkavat valmistella lähtöä kyllä ajoissa. Mutta ihan tapauksesta ja päivästä riippuen se lähteminen voi kestää viisi minuuttia tai kolme tuntia. Ikkunat ja puutarhan käydään tarkistamassa jopa toista sataa kertaa, käsiä pestään kymmeniä kertoja jne.
Heillä on lääkitys ja he käyvät terapiassa, mutta silti tuo voi iskeä päivästä riippuen aika pahana ja voit uskoa, että se haittaa ennen kaikkea heidän omaa elämäänsä, sinun kokemasi haitta on pisara valtameressä tuohon verrattuna. Tuollaisen takia he likipitäen eristäytyvät sosiaalisesti, eikä töissäkäyntikään ole helppoa.
No, kaikilla tietenkään ei ole OCD ja vaikka on, se ei välttämättä kohdistu tuollaisiin rutiineihin ja tarkisteluihin. Mutta joillain kyllä, ja jos minä tunnen parikin tuollaista, se ei ole niinkään harvinaista kuin luulet.
Kannattaa siksi mieluummin ottaa avoimin mielin selvää eikä olla noin aggressiivisen tuomitseva kuin sinä.
OCD on sairaus, myönnän, myöhästely voi johtua siitä. Silloin OCD:sta kannattaa kertoa, että isäntäperhe ymmärtää myöhästelyn, eikä pyörittele peukaloitaan odottaessaan verenpaine katossa!
Mulla adhd.
En nyt varsinaisesti myöhästy mistään sovitusta mutta jos on "noin" aikataulu niin lähtö vaan venyy. Olen varmaan aikaoptimisti joka uskoo ehtivänsä tekemään sitä sun tätä vielä ennen lähtöä. Koskaan en vaan opi.
Minulle pitää sanoa tarkka kellonaika koska lähdetään. Silloin en myöhästy.
Lisäksi mieheni on oppinut huijaamaan niissä "noin" ajoissa eli jos pitää olla "kolmen aikoihin" jossain niin sanoo että kahden maissa 😅
Iän myötä tosin olen petrannut ja oppinut että tavarat laitetaan paikoilleen eli aikaa ei kulu niiden etsimiseen kun muut tyyliin istuu jo autossa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on myös pari läheistä sukulaista, jotka ovat aina myöhässä. En ymmärrä, miksei ap ja muut sellaisesta hermostuvat opi toimimaan toisin! Miksi pitää kerta toisensa jälkeen hakata päätä seinään ja kerätä vihaa, kun asia on helposti ratkaistavissa.
Älkää tehkö ruokaa valmiiksi, vaan valmistelkaa vain ja kokatkaa sitten yhdessä se loppuun. Tai sopikaa kuten joku ketjussa sanoi, että vieraaksi tulijat panevat viestin, kun oikeasti ovat lähteneet kotoa tulemaan.
Onhan se tietysti ärsyttävää, jos odotat vaikka kaupungilla kadulla jotakuta, jonka kanssa piti jatkaa siitä matkaa eteenpäim, ja se joku on tunnin myöhässä. Mutta vain tyhmä ihminen sopii kroonisen myöhästelijän kanssa tuollaisia tapaamisia.
Todennäköisesti se myöhästelijä tietää oikein hyvin ongelmansa itsekin ja häpeää sitä. Jos silti pidät kyseisestä tyypistä, sopeudu ja muuta tapaamistapaanne. Simple as that.
Tuolla aikaisemmin jo kirjoitinkin että esim ruokaa alamme valmistelemaan kun tiedämme varmasti että ovat lähteneet. Eli ollaan opittu toimimaan toisin kun tiedämme että se ilmoitettu tuloaika ei lähes ikinä pidä paikkaansa. Minusta olisi vaan mielenkiintoista kuulla näiden myöhästelijöiden näkökulma asiaan, mikä tuon heidän kohdallaan aiheuttaa ja miksi on niin hankala muuttaa tapojaan. Ap
Ap, en osaa sanoa muiden ihmisten motiiveista, mutta minulla myöhässäolo johtuu aina siitä, että en oikeasti halua mennä kyseiseen paikkaan tai tilaisuuteen. Tämän takia pitkään olin aina myöhässä suunnilleen kaikesta. Sitten kylmästi opettelin olemaan ajoissa vaikka ei huvittaisi, koska en haluaisi olla ihminen jolla on myöhästelijän maine.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla aikaisemmin jo kirjoitinkin että esim ruokaa alamme valmistelemaan kun tiedämme varmasti että ovat lähteneet. Eli ollaan opittu toimimaan toisin kun tiedämme että se ilmoitettu tuloaika ei lähes ikinä pidä paikkaansa. Minusta olisi vaan mielenkiintoista kuulla näiden myöhästelijöiden näkökulma asiaan, mikä tuon heidän kohdallaan aiheuttaa ja miksi on niin hankala muuttaa tapojaan. Ap
Hankalaa? Mahdotonta.
Itselläni on taipumus myöhästelyyn. Aina tulee jotain säätöä, koska olen unohtanut mihin laitoin avaimet tai bussikortin tai onkin erilainen ilma kuin luulin ja vaatetus menee uusiksi ja sitten sitä kiirehtiessä tiputan ja särjen jotain lattialle ja... Aamut on minulla kuin jostain äänettömästä komediaelokuvasta, paitsi ettei siinä ole mitään huvittavaa. Olen myös selvästi huono arvioimaan paljonko aikaa kuluu milloin mihinkin, vaikka lähtövalmisteluihin. Poikkeavissa, supertärkeissä tilanteissa tai jos on paljon siirtymisiä (jotka vaikuttavat tuohon ajan arviointiin) varaankin ihan hirveästi aikaa kompensoimaan tätä.
Mitä tutumpi ja rennompi tilanne, sitä optimistisemmin suhtaudun ja sitä pahemmin yleensä sitten myöhästyn.
Ahdistaa.
Voi olla myös ADHD:n sivuoire. Mulle käy usein niin, että tiedän milloin mun pitäisi lähteä, mutta en osaa arvioida oikein lähtövalmisteluihin vaadittavaa aikaa. Sitten juoksen ympäri kämppää vetämässä vaatteita päälle, meikkaamassa ja etsimässä kännykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tahallinnen myöhästely on ihan eri asia. Se on kai lähinnä passiivi-agressiivista käytöstä.
Tuotakin olen miettinyt, mutta on tullut ilmi että oli kyse minne tahansa menosta, niin on sama juttu. Ja olen myös heidän kotiinlähtönsä seurannut vierestä ja siihen pakkaamiseen yms kamojen kasailuun kuluu uskomattoman kauan aikaa. Ja ihan hyvin tuntuu viihtyvän kun meillä ovat. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onko sulla jotain huonoa tapaa, jonka haluaisit muuttaa? Ei ilmeisesti, jos se on tosi helppoa tehdä oikein.
Vierailija kirjoitti:
Ei aina voi tietää (esim. lyhyt tuttavuus), onko myöhästely kroonista vai ei. Tietysti kun asian tiedostaa, muuttaa tapaamistapaa. Tai ilmoittaa myöhästelijälle tuntia (jos vakio) aikaisemman ajan, silloin tulemme molemmat paikalla yhtäaikaa. Ongelma ratkaistu!
Minun mies on aina myöhässä! Ja tosiaan muu perhe istuu autossa ja odottaa, että herrakin saa itsensä lähtövalmiiksi. Olen ilmoittanut aikasemman alkamisajan, olen lähtenyt juhliin ilman miestä ja kuinka monta kertaa asiasta on jauhettu, mutta ei, mikään ei auta! Hakemus, jonka palauttamiseen on ollut vuosi aikaa, palautetaan pari minuuttia ennen deadlinea. Olemme "ajaneet takaa" lentokentälle menevää bussia. Minä olen myöhästynyt töistä miehen takia. Listaa voi jatkaa loputtomiin! Kerran oltiin puoli tuntia etuajassa ja mies oli ihan pulassa ja mietti mitä tekemistä keksitään siihen väliin. Ihan kuin ei voisi kirkon pihassa istua hetkeä autossa ja pikkuhiljaa kävellä kirkolle...huoh.
Tuommoisille ihmisille pitää sanoa että kahvit on klo 11/12, että purjehtivat paikalle siinä yhden maissa.
Olen itsekin vähän tuohon taipuvainen. On niin helppo yliarvioida että hei levitetäänpäs pyykit ja kato toi lasku on vielä maksamatta ehtiihän tässä hups ollaan puoli tuntia myöhässä, ja sitten leviää pyörän kumi tai lokki kakkii päälle. Aina kun pitää olla jossain ajoissa niin kaikki tämmöinen kasautuu. Esim. e ilen minun piti olla vieraita varten takaisin kotona klo 12:30, niin eiköhän nettikirppiksen 11:00 ostaja ollut tunnin myöhässä, eli pääsin tunnin myöhässä postitoimistoon viemään tärkeän paketin, päätin hakea samalla uuden ripsarin kun kerran olin ihmisten ilmoilla, ja eiköhän siellä kemikaliossa ole maailmanlaajuinen kassahäiriö ja yksi teinityttö yrittää palvella kilometrin pituista jonoa täynnä mummoja jotka kyselevät ummet ammet. Ja en ollut ajoissa kotona, vieras (onneksi hyvä tuttu) odotteli oven edessä kun kurvasin kotiin. Joka ikinen kerta näin, itse en osaa enää edes stressaantua kun tähän turtuu :D
Vierailija kirjoitti:
Minun mies on aina myöhässä! Ja tosiaan muu perhe istuu autossa ja odottaa, että herrakin saa itsensä lähtövalmiiksi. Olen ilmoittanut aikasemman alkamisajan, olen lähtenyt juhliin ilman miestä ja kuinka monta kertaa asiasta on jauhettu, mutta ei, mikään ei auta! Hakemus, jonka palauttamiseen on ollut vuosi aikaa, palautetaan pari minuuttia ennen deadlinea. Olemme "ajaneet takaa" lentokentälle menevää bussia. Minä olen myöhästynyt töistä miehen takia. Listaa voi jatkaa loputtomiin! Kerran oltiin puoli tuntia etuajassa ja mies oli ihan pulassa ja mietti mitä tekemistä keksitään siihen väliin. Ihan kuin ei voisi kirkon pihassa istua hetkeä autossa ja pikkuhiljaa kävellä kirkolle...huoh.
En ymmärrä miksi kukaan alistuu tällaiseen.
Minun aivoissa on vähän kuin vaihteisto ja vaihdetta ei saa vapaalta päälle ennen kuin hirvittävän taistelun jälkeen. Sitten kun se on päällä niin pysyy.
Täällä moni sanoo, ettei osaa kroonisena myöhästelijänä itse kovin stressaantua tilanteestaan. Ei kai, kun ei ole itse se kuka joutuu odottamaan ja perumaan muut suunnitelmansa kerta toisensa jälkeen jonkun myöhästelijän takia. Minulla on ystävä kenen kanssa olimme sopineet menevänsä hänen kyydillään käymään yhdessä nähtävyydessä minne minun olisi ollut vaikeaa päästä ilman autoa. Puhuimme siitä, että lähdemme aikaisin päivällä (klo 13 tai 14 paikkeilla), ja hän hakisi minut autolla kotoota. Kuitenkin ystäväni tuli meille vasta lähempänä kuutta. Mikäs siinä, mutta koko päivä meni ihan hukkaan, kun istua töllötin ja odottelin, että ystäväni laittaa kohta viestiä koska lähtee. Olisi sanonut suoraan, että venyy iltaan ja olisin voinut keksiä itselleni muuta tekemistä päivän ajaksi. Näin on tapahtunut usein ja koen sen loukkaavana.
Vierailija kirjoitti:
Mulla adhd.
En nyt varsinaisesti myöhästy mistään sovitusta mutta jos on "noin" aikataulu niin lähtö vaan venyy. Olen varmaan aikaoptimisti joka uskoo ehtivänsä tekemään sitä sun tätä vielä ennen lähtöä. Koskaan en vaan opi.
Minulle pitää sanoa tarkka kellonaika koska lähdetään. Silloin en myöhästy.
Lisäksi mieheni on oppinut huijaamaan niissä "noin" ajoissa eli jos pitää olla "kolmen aikoihin" jossain niin sanoo että kahden maissa 😅Iän myötä tosin olen petrannut ja oppinut että tavarat laitetaan paikoilleen eli aikaa ei kulu niiden etsimiseen kun muut tyyliin istuu jo autossa.
Sama juttu. Lääkitys muutti asian täysin ja vasta sen jälkeen tajusin että kyseessä on toiminnanohjauksen probleema, en osaa priorisoida ja toimia johdonmukaisesti. Sata asiaa päässä taistelee huomiosta ja sen lisäksi että tämä vie aikaa ja ilmenee jumittamisena, seuraan helposti impulsseja jolloin ajatus katkeaa ja joko yritän tehdä montaa asiaa yhtä aikaa (hidasta ja vaikeaa) tai en tee mitään. Aikaoptimismi on tosiasia, jos ajantaju konkreettsesti puuttuu, voin kyllä opetella kuinka paljon aikaa mihinkin menee, mutten huomaa ajan kuluvan, en pysty "herättämään" itseäni tähän hetkeen. Koska luonnollinen motivaatio puuttuu aivokemian vuoksi, herättää vasta kiire ja pakko toimintaan. Sama "vitkuttelu" koskee myös itselle mieluisia asioita, joten kyseessä ei ole passiivis-agressiivisuus tai välinpitämättömyys.
Mutta niinkuin sanottu, lääkitys auttaa enkä olisi koskaan uskonut, kuinka rauhallista ja yksinkertaista lähteminen voi olla :'D Pohdin, mitä täytyy tehdä jotta pääsen lähtemään ja teen ne yksitellen, ajatukset asettuvat jonoksi täystulvan sijaan. Mieli on rauhallinen ja säätäminen jää. Oli ihan ahaa-elämys, että "näinhän tämä varmaan muillakin toimii" ja samalla kirkastui, ettei sitä varmasti vaan pysty ymmärtämään jos omaa funktionaaliset aivot. Ja häpeä ja ahdistus tästä, se on todellista, kaikki ei ole "halusta kiinni" aina.
No aika lapsellista mennä melttoamaan, että kun itse hoitaa jotain ongelmitta, kenelläkään muulla ei voi myöskään olla asian suhteen probleemaa.
Lukekaa ja oppikaa. Ja huom, jutussa ei sanota, että jokaiselle tollanen "pois oppiminen" olisi mahdollista. Jos on paha pakkoneuroosi, siitä ei noin vain opetella eroon.
https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/voi-hyvin/psykologia/palaatko-a…