Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joidenkin lähteminen kestää niin tolkuttoman kauan

Vierailija
01.11.2020 |

Tarkoitan esim kylään lähtemistä ym. Yksi sukulaisperhe kun ilmoittaa tuloajakseen vaikka klo 13, niin aikaisintaan ovat klo 15 paikalla. Tämä kuulemma johtuu yleensä toisesta osapuolesta joka ei pidä mitään kiirettä lähdön kanssa ja keksii kaikenlaista hommaa viime hetkellä, vaikka muu perhe suunnilleen istuu jo autossa odottamassa.

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muita ihmisiä et voi muuttaa, voit muuttaa vain omaa käytöstäsi.

Aivan. Helpoin tapa on vain pistää välit poikki myöhästelijään. Useimmat heistä eivät myöhästy töistä joka päivä, tai lentokoneesta matkalle lähtiessä. He osaavat olla ajoissa, jos haluavat, ja jos he kerran eivät halua tarpeeksi paljon tavata minua, niin miksipä heidän kanssaan kannattaisi olla tekemisissä?

Vierailija
42/82 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiminnanohjauksessa häiriö. Tyypillinen oire esim. add/adhd:ssa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AD/HD voi olla yksi syy.

Vierailija
44/82 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on myös pari läheistä sukulaista, jotka ovat aina myöhässä. En ymmärrä, miksei ap ja muut sellaisesta hermostuvat opi toimimaan toisin!

Miksi AP:n ja minun pitäisi oppia toimimaan toisin ja ymmärtää näitä myöhästelijöitä?

Miksei myöhästelijän pidä oppia toimimaan toisin (jos ei kyse em. sairauksista)?

En ihan ymmärrä ajatuksenjuoksuasi.

Vierailija
45/82 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan. Helpoin tapa on vain pistää välit poikki myöhästelijään. Useimmat heistä eivät myöhästy töistä joka päivä, tai lentokoneesta matkalle lähtiessä. He osaavat olla ajoissa, jos haluavat, ja jos he kerran eivät halua tarpeeksi paljon tavata minua, niin miksipä heidän kanssaan kannattaisi olla tekemisissä?

Tämä on hyvä pointti. Kyllä ne myöhästelijätkin kerkeävät ajoissa paikalle, mikäli kokevat, että ajoissa paikalle saapuminen on yhtään vaivannäkemisen arvoista. Välit poikki vaan.

Vierailija
46/82 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimoni on huono lähtijä ja olemme senvuoksi aina myöhässä kaikesta.

Ensihuuman mentyä ohi, tilanne alkoi vtuttamaan oikein huolella.

Istuin autossa odottamassa tai ulkovaatteet päällä eteisessä ja hän istui paskalla, etsi kännykkäänsä, lompakkoaan, mitä tahansa ja lähteminen viivästyi aina.

Kuroin aikataulua kiinni ajamalla ylinopeutta ja ohittelemalla hitaampia etc.

Huomasin ettei näin voi jatkua ja aloin toimimaan toisin.

En nouse tuolista, ennenkuin hän on lähtövalmiina eteisessä ja muutaman kerran palattuaan sieltäkin hakemaan unohtuneita tavaroitaan, alan itse valmistautua vasta kun hän istuu autossa odottamassa minua.

En aja enää ylinopeutta, vaan annan hänen selvitellä puhelimessa syyn myöhästymiseemme.

Kyse ei ole kostosta, vaan keinosta jatkaa yhteiselämää ilman konflikteja.

Hän myös hukkaa kaiken mahdollisen välittömästi laskettuaan sen käsistään jonnekin.

Korjasin tilannetta alkamalla ostamaan käytöesineitä riittävästi.

Sata sytytintä, kymmenisen kuumemittaria, tukuttain mittnauhoja, satoja kyniä jne.

Alussa huolestuin hänen hukattuaan jotakin ja aloin etsimään jotain hänen kanssaan.

Nykyään en enää stressaa, vaan istun rauhallisena perse penkissä kun hän etsii päivittäin mitä milloinkin.

Ihana nainen ja hänen kanssaan eläminen on miellyttävää, mutta ketään muuta ei ihminen pysty muuttamaan kuin omaa käytöstään ja hän ei sitäkään, joten minä etsin keinot tehdä elämästäni stressitöntä ja rakastan :-)

Vierailija
47/82 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhästelijä kyllä pystyisi halutessaan olemaan ajoissa, mutta ei vaan viitsi. Edellisenä iltana kamat valmiiksi, avaimet löyteille, tankkaus, pakkaaminen, lahjan paketointi, kortin kirjoittaminen, eväiden hankinta, välineiden pakkaus tai mitä nyt milloinkin . Jatkuva myöhästely on todella itsekästä ja epäreilua muuta seuruetta kohtaan ja kertoo vain välinpitämättömyydestä tai toiminnanohjauksen häiriöstä.

Meillä on tuttavaperhe tällainen. Helvetillinen säätäminen lasten päiväunien, ruokailujen, sovitun ohjelman aikataulutuksissa. Me joustamme omissamme ja hoidamme itsemme ajoissa paikalle. Nämä sitten joka kerta myöhässä kun tuli sitä ja tätä tai jos ovat ajoissa, pitää nopeasti käväistä kaupassa, apteekissa, alkaa viritellä eväitä heti tms säätämistä. Sitten ihmetellään kun lapset ovat kaikki väsyneitä, turhautuneita ja kiukkuisia.

Vierailija
48/82 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuisi hirveältä ajatella että onkin koko ikänsä kärsinyt ADHD:sta ja kaikki muut ovat aina pitäneet sitä vain epäkunnioittavana käytöksenä.

Vierailija
49/82 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajomatkaa on useampi tunti ja varsinkin jos matkan tekee ensimmäistä kertaa, mielestäni on vaikea sopia tarkkaa aikaa. En ole koskaan ottanut tällaisia vieraita niin vastaan että heillä pitäisi olla tarkka kellonlyömä milloin saapuvat, jonkun kanssa on suurin piirtein tiedetty että tulevat päivällä ja silloin olen olettanut että tulevat 11-15 välillä. Jotkut taas tulevat kun tulevat. Ikinä ei ole ruokailussa tai kahvittelussa ollut ongelmia enkä ole osannut hernettä vetää nenään. Varsinkin yövieraita en ole odottanut mihinkään tiettyyn aikaan elleivät tule junalla.

Samoin jos lähden itse reissuun toiseen kaupunkiin, lähden ajamaan sitten kun olen saanut kaiken valmiiksi. Ei ole koskaan kyselty että monenko aikaan olen tulossa.

Muutenkin lähipiirini koostuu ihmisistä joiden kanssa ei ole ongelma jos toinen myöhästyy pari minuuttia ja tapaamiset muutenkin sovitaan noin  siihen ja siihen aikaan. Yhden kanssa katkaisin välit, hän kettuili aina jos en ollut 15 min etuajassa. Itsellä oli oikeus myöhästellä kun "jäi suustaan kiinni". Oli muutenkin kettumainen ihminen. Itse en edes koskaan katso kelloa kun odotan toista. En vaan muista katsoa kelloa ja vatvoa että tuleeko toinen nyt tasan yhdeltä vai 5 minuuttia yli, itselleni tuollaisella ei ole merkitystä.

Tein aikoinaan keikkatyötä eli menin aina uuteen paikkaan töihin pääkaupunkiseudulla. Lähdin ajoissa varmuuden vuoksi kun ei voinut tietää kuinka pitkään työmatkaan menee ruuhkineen ja monesti kävin sitten työpisteessä pikkukävelyllä 15-30 min ennen työvuoroa. 

Esimerkiksi kylään maalle mennessä tuo on vaikeaa sillä olisi jotenkin hassua jättää auto talon pihaan ja lähteä kuljeskelemaan toisen tiluksilla 15 minuutiksi.

Vierailija
50/82 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on myös pari läheistä sukulaista, jotka ovat aina myöhässä. En ymmärrä, miksei ap ja muut sellaisesta hermostuvat opi toimimaan toisin! Miksi pitää kerta toisensa jälkeen hakata päätä seinään ja kerätä vihaa, kun asia on helposti ratkaistavissa.

Älkää tehkö ruokaa valmiiksi, vaan valmistelkaa vain ja kokatkaa sitten yhdessä se loppuun. Tai sopikaa kuten joku ketjussa sanoi, että vieraaksi tulijat panevat viestin, kun oikeasti ovat lähteneet kotoa tulemaan.

Onhan se tietysti ärsyttävää, jos odotat vaikka kaupungilla kadulla jotakuta, jonka kanssa piti jatkaa siitä matkaa eteenpäim, ja se joku on tunnin myöhässä. Mutta vain tyhmä ihminen sopii kroonisen myöhästelijän kanssa tuollaisia tapaamisia.

Todennäköisesti se myöhästelijä tietää oikein hyvin ongelmansa itsekin ja häpeää sitä. Jos silti pidät kyseisestä tyypistä, sopeudu ja muuta tapaamistapaanne. Simple as that.

Tuolla aikaisemmin jo kirjoitinkin että esim ruokaa alamme valmistelemaan kun tiedämme varmasti että ovat lähteneet. Eli ollaan opittu toimimaan toisin kun tiedämme että se ilmoitettu tuloaika ei lähes ikinä pidä paikkaansa. Minusta olisi vaan mielenkiintoista kuulla näiden myöhästelijöiden näkökulma asiaan, mikä tuon heidän kohdallaan aiheuttaa ja miksi on niin hankala muuttaa tapojaan. Ap

No onko sulla jotain huonoa tapaa, jonka haluaisit muuttaa? Ei ilmeisesti, jos se on tosi helppoa tehdä oikein.

En AP. Huonoja tapoja löytyy montakin, mutta vaikuttavat vain ja ainoastaan omaan elämääni. Myöhästely vaikuttaa jonkun muun elämään ja dominoefekti (esim. tuossa kirppistapauksessa) voi pistää monien koko päivän aikataulut sekaisin :-(

Vierailija
51/82 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on myös pari läheistä sukulaista, jotka ovat aina myöhässä. En ymmärrä, miksei ap ja muut sellaisesta hermostuvat opi toimimaan toisin! Miksi pitää kerta toisensa jälkeen hakata päätä seinään ja kerätä vihaa, kun asia on helposti ratkaistavissa.

Älkää tehkö ruokaa valmiiksi, vaan valmistelkaa vain ja kokatkaa sitten yhdessä se loppuun. Tai sopikaa kuten joku ketjussa sanoi, että vieraaksi tulijat panevat viestin, kun oikeasti ovat lähteneet kotoa tulemaan.

Onhan se tietysti ärsyttävää, jos odotat vaikka kaupungilla kadulla jotakuta, jonka kanssa piti jatkaa siitä matkaa eteenpäim, ja se joku on tunnin myöhässä. Mutta vain tyhmä ihminen sopii kroonisen myöhästelijän kanssa tuollaisia tapaamisia.

Todennäköisesti se myöhästelijä tietää oikein hyvin ongelmansa itsekin ja häpeää sitä. Jos silti pidät kyseisestä tyypistä, sopeudu ja muuta tapaamistapaanne. Simple as that.

Ei aina voi tietää (esim. lyhyt tuttavuus), onko myöhästely kroonista vai ei. Tietysti kun asian tiedostaa, muuttaa tapaamistapaa. Tai ilmoittaa myöhästelijälle tuntia (jos vakio) aikaisemman ajan, silloin tulemme molemmat paikalla yhtäaikaa. Ongelma ratkaistu!

joo ei voikaan, se on totta. Mutta ap puhui nyt tapauksesta, jossa se on tiedossa ja ikuisuusongelma.

Tuokin on hyvä konsti, että sopii tapaamisen tuntia tai mitä nyt tarvitseekin aikaisemmaksi.

Vierailija
52/82 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmiset ovat luonnostaan hidasrytmisiä. Olen joskus vilkuillut kellosta, että miehelläni esimerkiksi aamutoimissa kestää lähes kaksi tuntia ja suihkussa käynti tunnin, kun minä selviän aamulla liikkeelle puolessa tunnissa ja suihkussa käyn kymmenessä minuutissa.

Sitten on niitä ihmisiä, joille tekemisen / etenemisen organisointi vain ylipäätään tuntuu olevan vaikeaa. Haahuilevat ja arvioivat ihan väärin jonkun asian vaatiman ajan, poikkeavat sinne ja tänne yhtäkkiä ja eivät tule yhtään ajatelleeksi, että joku heitä odottaa ja on mahdollisesti tehnyt jo muitakin suunnitelmia. Meillä on yksi tällainen sukulaisperhe, joka saattaa myöhästyä monta tuntia sovitusta ajasta. Raivostuttavaa!

Vierailija
53/82 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mies on aina myöhässä! Ja tosiaan muu perhe istuu autossa ja odottaa, että herrakin saa itsensä lähtövalmiiksi. Olen ilmoittanut aikasemman alkamisajan, olen lähtenyt juhliin ilman miestä ja kuinka monta kertaa asiasta on jauhettu, mutta ei, mikään ei auta! Hakemus, jonka palauttamiseen on ollut vuosi aikaa, palautetaan pari minuuttia ennen deadlinea. Olemme "ajaneet takaa" lentokentälle menevää bussia. Minä olen myöhästynyt töistä miehen takia. Listaa voi jatkaa loputtomiin! Kerran oltiin puoli tuntia etuajassa ja mies oli ihan pulassa ja mietti mitä tekemistä keksitään siihen väliin. Ihan kuin ei voisi kirkon pihassa istua hetkeä autossa ja pikkuhiljaa kävellä kirkolle...huoh.

Aivan kuin meillä. Jostain mystisestä syystä mieheni ei pysty lähtemään mihinkään ajoissa, paitsi töihin. Ollaan ajettu tuhatta ja sataa esim satamaan, että ehditään laivaan, myöhästytty käytännössä kaikista juhlista mihin yhdessä on menty. Raivostuttavaa. Kaiken päälle melkein jokainen reissu myös aloitetaan riidalla, koska mulla menee aina hermo, kun kello käy ja toinen vielä haahuilee kaikkea muuta kuin lähtö valmiina.

Olen myös lähtenyt ilman häntä, kertonut aikaisemman ajan kuin oikea aika ja juu ollaan puhuttu asiasta, mutta loppu peleissä mikään ei muutu.

Vierailija
54/82 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kuin sairaus. Kärsin siitä itsekin.

Mutta eikö ole noloa tulla myöhässä esim sinne kyläpaikkaan? Isäntäperhe on mahdollisesti ruuat ym laittaneet valmiiksi siihen kellonaikaan johon olet ilmoittanut tulosi ja tuletkin pari tuntia myöhemmin? Meidän tapauksessa odotamme puheluvarmistusta että ovat Päässeet matkaan, sitten vasta alamme suuremmin valmistelemaan ruokia (asuvat parin tunnin päässä). Ap

Mutta kun se tosiaan on kuin sairaus, ei siihen voi itse vaikuttaa. Niin vain tapahtuu.

Sairaus? Ei voi aloittaa valmistautumista ajoissa, jopa etuajassa?

Myöhästelijä ei kunnioita muita ihmisiä, eikä heidän aikaansa/aikatauluaan. Eivät vaivaudu edes ilmoittamaan myöhästymisestään tyyliin: sori, olemme ruuhkassa, myöhästymme hiukan.

Jos joku tulis meille kylään kaks tuntia myöhässä, avaisin oven takki päällä ja sanoisin, että menemme NYT sovittuun tapaamiseen sovittuna aikana. Tervetuloa toiste!

Olen itse täsmällinen ihminen ja liki aina ajoissa.

Mutta tunnen parikin ocd-ihmistä, joiden lähtövalmisteluja sivusta muutaman kerran seuranneena voin sanoa, että myöhästely todellakin VOI OLLA sairaus ja asia, jolle ei voi mitään itse.

He alkavat valmistella lähtöä kyllä ajoissa. Mutta ihan tapauksesta ja päivästä riippuen se lähteminen voi kestää viisi minuuttia tai kolme tuntia. Ikkunat ja puutarhan käydään tarkistamassa jopa toista sataa kertaa, käsiä pestään kymmeniä kertoja jne.

Heillä on lääkitys ja he käyvät terapiassa, mutta silti tuo voi iskeä päivästä riippuen aika pahana ja voit uskoa, että se haittaa ennen kaikkea heidän omaa elämäänsä, sinun kokemasi haitta on pisara valtameressä tuohon verrattuna. Tuollaisen takia he likipitäen eristäytyvät sosiaalisesti, eikä töissäkäyntikään ole helppoa.

No, kaikilla tietenkään ei ole OCD ja vaikka on, se ei välttämättä kohdistu tuollaisiin rutiineihin ja tarkisteluihin. Mutta joillain kyllä, ja jos minä tunnen parikin tuollaista, se ei ole niinkään harvinaista kuin luulet.

Kannattaa siksi mieluummin ottaa avoimin mielin selvää eikä olla noin aggressiivisen tuomitseva kuin sinä.

No joopa joo. Jos tilanne on noin paha, ko. henkilö on varmasti työkyvyttömyyseläkkeellä tms. ja näin ollen lähipiiri ei ihmettele myöhästelyä. Kyllä toi melko harvinaista on, valtaosa aikuisista kun on kuitenkin työelämässä ja siellähän tollanen ei toimi ollenkaan.

Olen itse joskus vähän myöhässä ystävän tapaamisesta tai muusta vapaa-ajan riennosta ja vähällä tarkoitan nyt jotain 5-10 minuuttia. Nämä myöhästelyt johtuvat aina siitä, että olen liian optimistinen julkisten aikataulujen suhteen. Tuokin on ärsyttävää ja korjaan koko ajan tapaani. Työjutuista, sovituista ajanvarauksista jne. en myöhästy, koska ymmärrän, että minun myöhästelyni viivästyttää kaikkien jälkeeni tulevien varattua aikaa myös.

Se, että joku tulee kylään parikin tuntia myöhässä on törkeää. Tuollaisten ihmisetn kanssa pitää sopia niin, ettäilmoittavat, kun ovat lähdössä kotoa ja vasta silloin emäntä/isäntä alkaa valmistautua vieraidensa tuloon.

Vierailija
55/82 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaimoni on huono lähtijä ja olemme senvuoksi aina myöhässä kaikesta.

Ensihuuman mentyä ohi, tilanne alkoi vtuttamaan oikein huolella.

Istuin autossa odottamassa tai ulkovaatteet päällä eteisessä ja hän istui paskalla, etsi kännykkäänsä, lompakkoaan, mitä tahansa ja lähteminen viivästyi aina.

Kuroin aikataulua kiinni ajamalla ylinopeutta ja ohittelemalla hitaampia etc.

Huomasin ettei näin voi jatkua ja aloin toimimaan toisin.

En nouse tuolista, ennenkuin hän on lähtövalmiina eteisessä ja muutaman kerran palattuaan sieltäkin hakemaan unohtuneita tavaroitaan, alan itse valmistautua vasta kun hän istuu autossa odottamassa minua.

En aja enää ylinopeutta, vaan annan hänen selvitellä puhelimessa syyn myöhästymiseemme.

Kyse ei ole kostosta, vaan keinosta jatkaa yhteiselämää ilman konflikteja.

Hän myös hukkaa kaiken mahdollisen välittömästi laskettuaan sen käsistään jonnekin.

Korjasin tilannetta alkamalla ostamaan käytöesineitä riittävästi.

Sata sytytintä, kymmenisen kuumemittaria, tukuttain mittnauhoja, satoja kyniä jne.

Alussa huolestuin hänen hukattuaan jotakin ja aloin etsimään jotain hänen kanssaan.

Nykyään en enää stressaa, vaan istun rauhallisena perse penkissä kun hän etsii päivittäin mitä milloinkin.

Ihana nainen ja hänen kanssaan eläminen on miellyttävää, mutta ketään muuta ei ihminen pysty muuttamaan kuin omaa käytöstään ja hän ei sitäkään, joten minä etsin keinot tehdä elämästäni stressitöntä ja rakastan :-)

Voisiko vaimollasi olla adhd?

Voin kertoa että tuo on ihan hirveää kun tavarat hukkuu. Se ei olekaan siellä minne sen luulit laittaneesi ja se tieto että se voi olla ihan missä vaan. Sitten sitä turhautuneena etsii ja pyörii ympyrää katsoen niistä samoista paikoista sen kymmenen kertaa. Se vit#ttaa niin paljon että välillä ihan kyyneleet silmissä pelkästä harmista.

Sekin on hirveää kun ei hahmota ajan kulua.

Kirjoitinkin jo aiemmin tähän ketjuun mutta meillä mies kertoo ajan tarkoituksella väärin. En koskaan tiedä kuinka paljon väärin vai onko aika jopa oikea eli pakko luottaa miehen sanaan siitä että se sovittu juttu on klo 14.00.

Töistä en myöhästy koska aamut menee rutiinilla eikä mitään luppoaikaa ole. Jos olisi niin myöhästyisin.

Olen aidosti pahoillani myöhästymisestä ja ilmoitan jos myöhästyn viisikin minuuttia.

Joku tuolla myös kirjoitti että oma miehensä on ihan stressissä jos ovat puolikin tuntia etuajassa ja mitä tekisi odotusajan. Mulla myös tuo. En pysty odottamaan. Ihan painajainen odottaa vaikka puolikin tuntia jotain. Siksi olenkin pahoillani jos joku joutuu odottamaan minua.

Tästä olen miehelle niin kiitollinen että hän huolehtii tavaroistani. Auton avaimet ja rahapussin laitan 95% sesti omalle paikalleen. Sen olen oppinut.

Puhelin on aina hukassa ja usein mies tietää missä se on.

Lisäksi hiuslenkit on aina hukassa! Mieheni kerää niitä ja laittaa ne yhteen tiettyyn paikkaan josta ne sitten löydän.

Sanonkin aina että en tiedä missä olisin ilman häntä!

Vierailija
56/82 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kaikilla myöhästelijöillä ole jotakin todella vakavaa sairautta, joka tuon aiheuttaisi. Pääosin syynä on röyhkeys, ovat aikavarkaita, syövät meidän muiden aikaa. Ovat välinpitämättömiä, itsekkäitä ja organisointikyvyttömiä. Eivät kykene toimimaan. Itse kunnioitan muita ja heidän aikaansa, ja olen aina ajoissa (yleensä etuajassa) paikalla. 

Töissä nuo ovat kamalia, yksi työkaveri saattaa tulla puolen tunnin palaveriin 20 min myöhässä ja alkaa sitten kysellä mitä on puhuttu. Sanon sille aina että lue muistio. 

Kavereissa minulla on muutama myöhästyjä. Yksi oikein super-sellainen. Yleensä myöhästyy 2-3 tuntia, yksin asuva naishenkilö. Mutta sen tietää, enkä hänen kanssaan yleensä kahdestaan mene mihinkään, muiden kanssa sitten sopeutetaan hänen tulemisensa tietyllä aikahaarukalla. Sanotaan hänelle pari tuntia aikaisempi ajankohta, silloin yleensä myöhästyy vain puolisen tuntia todellisesta tapaamisesta. 

Vierailija
57/82 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on myös pari läheistä sukulaista, jotka ovat aina myöhässä. En ymmärrä, miksei ap ja muut sellaisesta hermostuvat opi toimimaan toisin!

Miksi AP:n ja minun pitäisi oppia toimimaan toisin ja ymmärtää näitä myöhästelijöitä?

Miksei myöhästelijän pidä oppia toimimaan toisin (jos ei kyse em. sairauksista)?

En ihan ymmärrä ajatuksenjuoksuasi.

Olisit ymmärtänyt, jos olisit jaksanut lukea pidemmälle kuin ekan kappaleen. Tuokin on muuten aika rasittava piirre ihmisissä, ettei yritä ymmärtää toisen pointtia, vaan melttoaa pelkästään omaansa, viis siitä mitä toinen sanoo.

Vastaus oli nimittäin ihan selvästi kommentissani. Siksi, että et pysty muuttamaan muita, ainoastaan itseäsi.

Jos toinen on muutoin kiva tyyppi ja ystävyyden säilyttämisen arvoinen, sinä sopeudut siihen, ettei hän kykene olemaan ajoissa. Et laadi minuuttiaikataulua vierailuille ja tapaamisille. Et sovi tapaamisia paikkaan, jossa odottaminen olisi ikävää. Etkä tee ruokia valmiiksi odottamaan ja kuivumaan.

Simple as that.

En minä tuolla puolustele myöhästelyä, jos se moraalinen paheksunta nyt oli asia, jota niin kovasti kaipasit. Myöhästely on ikävä tapa, mutta jos nyt haluaa siis ratkaista tuon, niin turha siinä on aggressiivisesti vihata ja meltota.

Vierailija
58/82 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kuin sairaus. Kärsin siitä itsekin.

Mutta eikö ole noloa tulla myöhässä esim sinne kyläpaikkaan? Isäntäperhe on mahdollisesti ruuat ym laittaneet valmiiksi siihen kellonaikaan johon olet ilmoittanut tulosi ja tuletkin pari tuntia myöhemmin? Meidän tapauksessa odotamme puheluvarmistusta että ovat Päässeet matkaan, sitten vasta alamme suuremmin valmistelemaan ruokia (asuvat parin tunnin päässä). Ap

Mutta kun se tosiaan on kuin sairaus, ei siihen voi itse vaikuttaa. Niin vain tapahtuu.

Sairaus? Ei voi aloittaa valmistautumista ajoissa, jopa etuajassa?

Myöhästelijä ei kunnioita muita ihmisiä, eikä heidän aikaansa/aikatauluaan. Eivät vaivaudu edes ilmoittamaan myöhästymisestään tyyliin: sori, olemme ruuhkassa, myöhästymme hiukan.

Jos joku tulis meille kylään kaks tuntia myöhässä, avaisin oven takki päällä ja sanoisin, että menemme NYT sovittuun tapaamiseen sovittuna aikana. Tervetuloa toiste!

Olen itse täsmällinen ihminen ja liki aina ajoissa.

Mutta tunnen parikin ocd-ihmistä, joiden lähtövalmisteluja sivusta muutaman kerran seuranneena voin sanoa, että myöhästely todellakin VOI OLLA sairaus ja asia, jolle ei voi mitään itse.

He alkavat valmistella lähtöä kyllä ajoissa. Mutta ihan tapauksesta ja päivästä riippuen se lähteminen voi kestää viisi minuuttia tai kolme tuntia. Ikkunat ja puutarhan käydään tarkistamassa jopa toista sataa kertaa, käsiä pestään kymmeniä kertoja jne.

Heillä on lääkitys ja he käyvät terapiassa, mutta silti tuo voi iskeä päivästä riippuen aika pahana ja voit uskoa, että se haittaa ennen kaikkea heidän omaa elämäänsä, sinun kokemasi haitta on pisara valtameressä tuohon verrattuna. Tuollaisen takia he likipitäen eristäytyvät sosiaalisesti, eikä töissäkäyntikään ole helppoa.

No, kaikilla tietenkään ei ole OCD ja vaikka on, se ei välttämättä kohdistu tuollaisiin rutiineihin ja tarkisteluihin. Mutta joillain kyllä, ja jos minä tunnen parikin tuollaista, se ei ole niinkään harvinaista kuin luulet.

Kannattaa siksi mieluummin ottaa avoimin mielin selvää eikä olla noin aggressiivisen tuomitseva kuin sinä.

No joopa joo. Jos tilanne on noin paha, ko. henkilö on varmasti työkyvyttömyyseläkkeellä tms. ja näin ollen lähipiiri ei ihmettele myöhästelyä. Kyllä toi melko harvinaista on, valtaosa aikuisista kun on kuitenkin työelämässä ja siellähän tollanen ei toimi ollenkaan.

Olen itse joskus vähän myöhässä ystävän tapaamisesta tai muusta vapaa-ajan riennosta ja vähällä tarkoitan nyt jotain 5-10 minuuttia. Nämä myöhästelyt johtuvat aina siitä, että olen liian optimistinen julkisten aikataulujen suhteen. Tuokin on ärsyttävää ja korjaan koko ajan tapaani. Työjutuista, sovituista ajanvarauksista jne. en myöhästy, koska ymmärrän, että minun myöhästelyni viivästyttää kaikkien jälkeeni tulevien varattua aikaa myös.

Se, että joku tulee kylään parikin tuntia myöhässä on törkeää. Tuollaisten ihmisetn kanssa pitää sopia niin, ettäilmoittavat, kun ovat lähdössä kotoa ja vasta silloin emäntä/isäntä alkaa valmistautua vieraidensa tuloon.

Toinen heistä on työtön, toinen tekee friinä käännöstöitä, eli voi tehdä kotona työtä.

Kyllä, se vaikuttaa siis myös työkykyyn. Ja voi olla, että juuri sosiaaliset tilanteet ovat hankalampia kuin työ. En ole mielenterveyden ammattilainen, mutta toisella noista on myös yleistynyt ahdistuneisuushäiriö ja sosiaalisten tilanteiden pelko, monella on ymmärtääkseni useampia diagnooseja, ei pelkästään yksi.

Eli kyse voi olla vyyhdestä asioita. Ja ihan "normaalillakin" ihmisellä voi olla tuollaista tarkistelua ja varmistelua.

Vierailija
59/82 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihmisiä, joilla on todella heikko organisointikyky ja oman toiminnanohjaus. Myös vain ajattelemattomuus ja ns. huonot tavat.

Toisen käytöstä ei voi muuttaa, omaansa voi. Itse olen yhden kanssa sopinut, että soittaa parikymmentä kilometriä ennen määräpaikkaa ja rupean sitten vasta valmistautumaan. Näin en joudu tunteja odottelemaan. Toiselle sanon aina selkeän takarajan tyyliin "olen kahdelta kotona, mutta neljältä minun täytyy lähteä muualle, eikä silloin meillä ole enää ovet auki".

Keinoja on monia, täälläkin hyviä vinkkejä.

Vierailija
60/82 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siinä on varmaan kognitiivista häiriötä, jotka tuohon johtaa... Yhteistä se, etteivät kykene kommunikoimaan. Tai se että omat halut ovat asia, joista ei voi rehellisesti puhua. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan