Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelkosynnyttäjä saa prinsessakohtelun, miksei kaikki synnyttäjät saa?

Vierailija
14.02.2014 |

Juttelin muutaman äidin kanssa synnytyksistä. Joukossa oli pari pelkostatuksella synnyttänyttä, ja molemmat sanoivat, että heitä oli kohdeltu todella ihanasti. Itsekin olen tuleva pelkosynnyttäjä, ja toisaalta on kiva tietää, että asia otetaan vakavasti, mutta eikö olisi kaikkein parasta, että kaikki synnyttäjät saisivat erityiskohtelua?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista erityiskohtelu he sitten ovat saaneet? Minusta oli ihan kiva, että kätilöt tuli vasta just ennen ponnistusvaihetta synnytyssaliin ja muuten sai olla rauhassa ja liikkua vapaasti. Ai niin toi ne ruun siinä yhessä vaiheessa. Mikä oli mukava yllätys. Esikoista synnytin yöllä ja ruokaa en saanut.

Vierailija
2/26 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 15:30"]

Millaista erityiskohtelu he sitten ovat saaneet? Minusta oli ihan kiva, että kätilöt tuli vasta just ennen ponnistusvaihetta synnytyssaliin ja muuten sai olla rauhassa ja liikkua vapaasti. Ai niin toi ne ruun siinä yhessä vaiheessa. Mikä oli mukava yllätys. Esikoista synnytin yöllä ja ruokaa en saanut.

[/quote]

Sellaista, että äidin toiveita kysellään ja niitä otetaan huomioon ja varmistellaan, että kaikki on hyvin eikä ahdista. Yksinkertaisuudessaan otetaan huomioon.

Ap

Miksihän muuten alapeukut? Kirjoittakaa ihmeessä, miksi aloitukseni oli teistä huono!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ihan tavismeiningillä synnyttämässä, mutta sain silti mielestäni todella hyvää kohtelua. Itse en koskaan kohtelisi jokapäiväisiä asiakkaitani niin hyvin kuin minua kohdeltiin. Onneksi en olekaan kätilö :)

Vierailija
4/26 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aa, siis tarkoitat varmaan niitä jotka ovat ilmoittautuneet pelkopotilaiksi mutta synnyttävät normaalisti eli ei ei ole sektiota koska kyllä pelkosektiot hoidetaan ihan niinkuin muutkin sektiot. Itse asiassa ovat aina siellä jonon hännillä hätätapausten jälkeen tietenkin. Itsellenikin oli sovittu sektio aamuksi ja pääsin lopulta vasta neljältä. Aika pitkä odotus oli. Syömättä tuli oltua enemmän kun 1vrk koska leikkausta edellisen illan jälkeen ei saanut syödä ja heräämöstä pääsin osastolla vasta myöhään illalla ja syöminen vasta seuraavana aamuna eli loppujen lopuksi n. 36h syömättä. Tippaa en nyt kuitenkaan halunnut.

Vierailija
5/26 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan, en puhunut sektiosta, vaan alatiesynnytyksestä.

Ap

Vierailija
6/26 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ns pelkopotilas mutta ei mun kohtelu mitään prinsessamaista ollut. Epirudaalin sainmutta kai se olispelottomallekin annettu .

Vierailija
7/26 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut pelkosynnyttäjä, mutta silti kätilöopistolla saamani kohtelu oli tosi ystävällistä ja mukavaa. Vähän väliä varmistelivat, oliko kaikki ok jne.

Vierailija
8/26 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä ainakin sain ihan prinsessakohtelun Naistenklinikalla, synnytin kyllä sektiolla mutta syynä ei ollut pelko. Kaikki lapset tulivat maailmaan samalla tavalla. Ihania ihmisiä siellä oli huolta pitämässä, tippa silmässä kotiin lähdettiin joka kerta.

Vierailija
9/26 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä alapeukutin, koska olen saanut mielestäni hyvää ja asiallista kohtelua synnytyksissäni ilman pelkosynnyttäjä-statustakin, ja toiseksi, en mitään prinsessakohtelua ole kaivannut. Kunhan se lapsi sieltä on turvallisesti ulos saatu niin se riittää.

Vierailija
10/26 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut pelkosynnyttäjä. Todella ammattitaitoiset, ystävälliset ja fiksut kätilöt ekassa synnytyksessä, nämä todella paljon näkivät vaivaa ja olivat todella ihania ja oli vielä yösynnytys. Olin ihan hämmentynyt, kutsumusammatissa tai jotain, ei sitä muuten voi selittää.

Toisessa oli jokin harjoittelija, jota ei paljoa näkynyt, mutta toisaalta en olisi tarvinnutkaan, niin miehellekin ehdin tuputtaa ilokaasua :-) ja loppuhan tietty hoidettiin tosi ammattitaitoisesti ja huolellisesti.

Vierailija
11/26 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, ilmeisesti sanavalintani ärsyttää. Ja ehkäpä monella on myös se filosofia, että tärkeintä on, että saa sen lapsen ulos, synnytyksen olosuhteista viis. Mun synnytyksessäni ei tehty varsinaisia hoitovorheitä, mutta kun nyt käytiin pelkopolilla synnytystä läpi, ihmetytti kyllä edelleen, miksi kätilöt toimivat niin kuin toimivat. Jos olisi ollut jonkinlaista kommunikaatiota, olisi synnytys ehkä sujunut mukavammin.

Ajatukseni tässä on se, että jos kaikkiin synnyttäjiin suhtauduttaisiin niin, että heitä ja heidän olotilaansa kuunnellaan, ei olisi niin paljon tarvetta pelkopolille.

Ap

Vierailija
12/26 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin palata niihin vanhoihin hyviin aikoihin jolloin ihmiset olivat ylpeitä siitä etteivät ole heikkoja tai uhreja. Nykyään on vaan tätä nillittämistä et miks toi sai, mäkin haluun. Kaikki haluu nykyään olla jotain sosiaalitapauksia.

Vierailija
13/26 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, ei ole kokemusta mutta voisi ajatella että lähtökohtaisesti kaikkia tietysti pyritään kohtelemaan samalla tavalla, mutta se voi välillä kiireessä unohtua ja sitten kun papereista näkee sen pelkostatuksen niin tulee sellainen tsemppi että nytpä oon extramukava tuolle. Toisaalta myös jos pelkoa pystyy hoitohenkilökunnan toimilla lievittämään niin nainen ehkä seuraavankin kerran valitsee alatiesynnytyksen, eikä vaadi päästä kalliiseen sektioon. Siinäpä syitä.  

Vierailija
14/26 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapeukutin, koska mielestäni jokainen hellempää kohtelua kaipaava voi ilmoittautua pelkosynnyttäjäksi. En silleen näe valittamisen aihetta asiassa tai ongelmaa. (Sain siis itse ihan hyvää kohtelua synnytyksissä, osastolla ei niinkään.)

Vierailija
15/26 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 15:47"]

Haluaisin palata niihin vanhoihin hyviin aikoihin jolloin ihmiset olivat ylpeitä siitä etteivät ole heikkoja tai uhreja. Nykyään on vaan tätä nillittämistä et miks toi sai, mäkin haluun. Kaikki haluu nykyään olla jotain sosiaalitapauksia.

[/quote]

Voi että! Et tainnut ollenkaan ymmärtää, mitä avaukseni käsitteli.

Ap

Vierailija
16/26 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 15:48"]

Alapeukutin, koska mielestäni jokainen hellempää kohtelua kaipaava voi ilmoittautua pelkosynnyttäjäksi. En silleen näe valittamisen aihetta asiassa tai ongelmaa. (Sain siis itse ihan hyvää kohtelua synnytyksissä, osastolla ei niinkään.)

[/quote]

Mistä sen tietää etukäteen? En mä pelännyt ensimmäistä synnytystä lainkaan!

Ap

Vierailija
17/26 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, ei ole kokemusta mutta voisi ajatella että lähtökohtaisesti kaikkia tietysti pyritään kohtelemaan samalla tavalla, mutta se voi välillä kiireessä unohtua ja sitten kun papereista näkee sen pelkostatuksen niin tulee sellainen tsemppi että nytpä oon extramukava tuolle. Toisaalta myös jos pelkoa pystyy hoitohenkilökunnan toimilla lievittämään niin nainen ehkä seuraavankin kerran valitsee alatiesynnytyksen, eikä vaadi päästä kalliiseen sektioon. Siinäpä syitä.  

[/quote]

Mun mielestä tilastojen mukaan edes suurin osa pelkosynnyttäjistä ei synnytä sektiolla. En minäkään, ellei nyt siis jotain lääketieteellistä syytä sektiolle ilmene.

Ap

Vierailija
18/26 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

TÄytyy loppukaneetiksi sanoa, että mua vähäsen ihmetyttää se, että aloitus, jonka tarkoitus oli herättää jonkinlaista pohdintaa synnytysoloista, sai näin negatiivisen vastaanoton. Mun täytyy nyt mennä, työt odottaa.

Ap

Vierailija
19/26 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 15:49"]

[/quote]

Mistä sen tietää etukäteen? En mä pelännyt ensimmäistä synnytystä lainkaan!

Ap

[/quote]joku muu saattaa pelätä...

Vierailija
20/26 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 15:59"]

TÄytyy loppukaneetiksi sanoa, että mua vähäsen ihmetyttää se, että aloitus, jonka tarkoitus oli herättää jonkinlaista pohdintaa synnytysoloista, sai näin negatiivisen vastaanoton. Mun täytyy nyt mennä, työt odottaa.

Ap

[/quote]

Minulla särähti pahasti korvaan tuo "prinsessakohtelu". Tuli mieleen sanamuodostasi, että nirppanokat synnyttäjät vaativat ja kätilöt pokkuroivat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi