Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitikö taas sekaantua... Mitä SINÄ olisit tehnyt?

25.07.2006 |

Tervehdys.

Tänä aamuna pihalla tytön kanssa leikkiessä näin kun autoon pakkautui kaksi miestä, nainen ja arviolta parivuotias tyttö. Asuvat ilmeisesti kerrostalossamme, mutten tuntenut heitä ennestään. Nainen, ilmeisesti tytön äiti, istui takapenkille, laittoi turvavyön kiinni, ja otti tytön syliinsä. Olivat jo kerran lähdössä, mutta jokin unohtui ja palasivat pihalle.

En VOINUT olla avaamatta suutani, vaikken haluaisi sekaantua. Kävin sanomassa heille että lapsen kuljetustapa on laiton ja ennen kaikkea hengenvaarallinen. Lapsi lentää onnettomuudessa kuin ohjus, eikä siinä äidin kiinnipitely auta. Sanoin että minun taitaa olla pakko soittaa poliisit jos he lähtevät tuolla tavalla, en voi olla soittamattakaan. Jo itku kurkussa sanoin etten IKINÄ kuljettaisi omaa tytärtäni samalla tavalla.

Vastauksekseni sain pyynnön/käskyn että lainaisin omaa istuintamme, mutta enhän minä voi täysin tuntemattomalle kahden ja puolen sadan euron istuinta lainata! " Jaaha, voit kyllä soittaa poliisit muttet lainata istuinta" . Juuri niin. Tutulle voisin lainatakin.

Sanoin, että laittakaa nyt edes tyttö omalle paikalle vöihin, ja he suostuivat siihen mutta tyttö vain rupesi itkemään. Lopulta näin onneksi äidin ja tytön jäävän kotiin. Tiedä sitten mikä oli päätöksen takana. Tuskin motkotukseni heidän omatuntoaan herätti, poliisilla uhkailu taisi pelottaa. Tosiasiassa poliisi olisi varmaan nauranut soitolleni, eihän heillä tuommoisten jahtaamiseen on aikaa vaikka rekisterinumerokin olisi tiedossa.

Itselleni jäi tästä tapahtumasta todella paha mieli, tunnen itseni ämmäksi joka ei voi olla sekaantumatta muiden asioihin. Kuitenkin tiedän etten voinut tehdä muutakaan. Aikuiset ihmiset saavat puolestani matkustaa vaikka auton katolla seisten, mutta nyt kyseessä oli pieni lapsi. Olisin soittanut poliisille jos he olisivat lähteneet, ja soitan jos näen heidän tekevän näin uudestaan.

Mitä itse olisit tehnyt asialle? Mitä kannattaa tehdä jatkossa, suositella istuimen vuokrausta vai pitää vaan turpa kiinni? Miten luulette poliisin suhtautuvan käräytyssoittoihin?

PS. Näin että miehet kävivät vain hakemassa muuttolaatikoita, eli kyseessä ei ollut hätätapaus jolloin tyttöä oltiin viemässä sairaalaan tms.

Kommentit (96)

Vierailija
61/96 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marjaana

Vierailija
62/96 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te hyvät mammat jotka ette koskaan ole kokeilleet elää köyhyydessä ette toki asiaa ymmärrä ja se puute teille suotakoon.

On myös perheitä joilla ei ole varaa pitää edes sitä 100 erkin peltiromua kun on noita vakuutusmaksuja ja muita kuluja. Sitten kun saa jonkun kyyditsemään bensa kuluja vastaan pidemmälle kauppaan niin sitä istuinta ei ole kun ei autoonkaan usein pääse.

Sossussa saattavat katsoa auton turhaksi ja sen voi myydä pois ja elellä sillä satkulla muutaman kuukauden.

Jos se auto on pakko olla että pääsee illalla siivoomaan niitä toimistoja joissa paremmasta palkasta nauttivat päivisin hörppii kahvia niin luuletteko tosiaan että on varaa kunnon autoon?

Itse olen ollut 60 vauhdissa kolarissa vanhalla kunnon ladalla josta ei pelti kasaan mennyt kun törmäsi ensin ja käännähti perään katolleen. Katto meni hiukan kasaan, ikkunat täysin ehjät, ovea avaamalla uloskin päästiin. Kun auto käännettiin ympäri niin se oli täysin ajokelpoinen - tosin lommoinen. Mites teidän ohuet 2000-luvun peltikasat kestää moista? Kyydissä oli kolme aikuista lapsi ja vauva jolla halpis kaukalo, kellekään ei sattunut mitään!

Ärsyttää kun täällä mollataan huonommin toimeen tulevia ja ihmetellään kun ei ole varaa siihen ja tuohon + tähän. Hävetkää!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/96 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossu kyllä avustaa turvaistuimen hankinnassa. Se on fakta. Jos sossu katsoo ettei auto ole tarpeellinen (kyse ei ole esim. työmatkoista), niin silloin se ei luultavimmin ole tarpeellinen.

Kyllä rahaa PITÄÄ löytyä turvaistuimeen. Raha ei TODELLA voi olla tekosyy.

Vierailija
64/96 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja paskat!!!!

Kuinkakohan moni on sossusta pyytänyt jos jotain ja sanottu siellä että osta siitä perustoimeentulosta!!!

Näin ainakin meilläpäin, eikä siellä enää henkilökohtaisesti ketään näekään vaan paperit luukulle ja kotiin odottamaan.

Vierailija
65/96 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni sitä avustusta pyytää? Ja saa käytettynä niitä vuosia vanhoja istuimiakin mutta moniko pitää niitä turvallisina? Minä en ainakaan, muoviosat haurastuu vanhetessaan...

Ok, minä en ole sossussa vuosiin käynyt, nyt on varaa tietokoneeseenkin ja nettiin;D

Vierailija
66/96 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä sen verran pitäisi olla järkeä, että jos ei ole itsellä varaa satsata lapsen turvallisuuteen (etenkin nyt kun istuinasia on pakollinen laillisestikin), niin sitä apua haetaan vaikka sossusta.

Kuten sanottua, raha on huono tekosyy.

Vierailija
67/96 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti en itse olis kehannu puhua mitään, pyöritellä vaan päätäni, mut onneks joku uskaltaa!

Niin ja kun joku mainitsi siitä 70-luvusta.. Että sillon tupakoitiin sisällä niin, tekeeköhän tää kirjottaja mahdollisesti sitä? Tai antaako kenenkää tupakoida sisällä jos itse ei polta?

Kaikki asiat ei kai kaikille ole niin tärkeitä.

Vierailija
68/96 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
69/96 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein naurattaa nämä, jotka kirjoittivat, että olisit kyllä turpiin saanut! HAh..minkähänlaista esimerkkiä annatte lapsillenne(Jos teille sellaisia on annettu) Meneekö teillä useinkin herne noin pienestä nenään? Heh!

Nämä tosiaan taitavat olla sellaisia akkoja, että mua ei toiset opeta kasvattaan lapsia!!

Ja nro 12 taisi mainita tuosta afrikan nälkäisistä..mistä sinä nro 12 tiedät kuinka paljon ap tekee sitäkin työtä? Eihän ap:n asia koskenut niitä!!

Kiitän ap sinua rohkeudesta! Ei olisi moni tohtinut mennä sanomaan!

Jospa se perhe nyt kävisi ostamassa lapselleen istuimen!

Vierailija
70/96 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän nyt on täysin tekopyhää ja kaksinaismoralistista olla muka huolissaan lapsen turvallisuudesta. Jos oikeasti olisit ollut huolissasi, olisit ilman muuta tarjoutunut jo alkuvaiheessa lainaamaan heille sitä istuinta eli olisit aloittanut keskustelun niin, että huomasin, ettei teillä ole turvaistuinta ja koska sen käyttäminen on pakollista, niin lainaan teille mielelläni omaani matkanne ajaksi. Koska rekisterinumerohan sulla olisi ollut tiedossa, tietäisit myös auton omistajan ja sitä kautta voisit varmistaa turvaistuimesi takaisin saamisen. Nyt toimit vain ja ainoastaan ämmämäisesti. T. Neljän äiti

Vierailija
71/96 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustelkaa kuinka laitatte rahattomuuden edelle lapsen parhaasta ja jopa hengestä? Eikö tosiaan merkkaa enempää? Maksaahan se lapsi paljon muutakin kun istuimen.

Vierailija
72/96 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

syliin, niin miettikääpä kun lapsi lentää kuin tykin ammus etupenkillä istuvan niskaan, niskat menee poikki, lapsi lentää lasin läpi yms...

Vasta tuli voimaan tuo laki että alle 140cm, lapsi pitää olla asian mukaisessa omankokoiselle tarkoitetussa istuimessa kiinni.

Vierailija
73/96 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no lapsen parhaaksi pitää olla paljon muutakin kuin yhden matkan verran turvaistuin, minusta tuo kuolemanpelko on mennyt liian pitkälle, kuinka usein niitä kolareita ajetaan?

Ok, ymmärrän että se istuin on parempi vaihtoehto kuin ilman mutta silti.

En nyt jaksa kirjoittaa lisää huuhaata mutta ymmärrän niitä jotka ei ymmärrä ja ymmärrän myös sen että ette ymmärrä mitä ymmärrän.

Vierailija
74/96 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Niin no lapsen parhaaksi pitää olla paljon muutakin kuin yhden matkan verran turvaistuin, minusta tuo kuolemanpelko on mennyt liian pitkälle, kuinka usein niitä kolareita ajetaan?

Ok, ymmärrän että se istuin on parempi vaihtoehto kuin ilman mutta silti.

En nyt jaksa kirjoittaa lisää huuhaata mutta ymmärrän niitä jotka ei ymmärrä ja ymmärrän myös sen että ette ymmärrä mitä ymmärrän.

Vierailija
75/96 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, pitääkö poika jättää kotiin kun ei ole varaa tila-autoon???

Puhahaaaaa!!!!

Tarjoaako valtio avustusta tähän 5h perheen ongelmaan?

Vierailija
76/96 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo piristää että joku ymmärtää ymmärtää ;D

Vierailija
77/96 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en YMMÄRRÄ näitä ihmisiä, jotka eivät puutu tollasiin tilanteisiin, joissa lapsi on vaarassa tms.

Jos esim. kaupassa joku vanhempi riuhtoo tai vaikka lyö lastaan, niin kyllä siihen pitää puuttua. Tai juuri tuollaiseen turvattomaan ajamiseen.

Tilanteita on niin älyttömästi, että jos niihin ei kukaan koskaan puuttuisi, niin voi kamala...

Mä ainakin mieluummin sanon näille " vanhemmille" asiasta, kuin mietin sitten myöhemmin, että mitähän siinäkin tilanteessa loppujen lopuksi kävi...

Vierailija
78/96 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en olisi puuttunut ja pidän tuon kaltaisia puuttujia aika ärsyttävinä ihmisinä. Mitä ihmettä??

Joku sanoi, että lapsen lyömiseen pitää puuttua. No, minusta nämä asiat eivät ole millään tavalla edes rinnastettavissa! AINAHAN voi tapahtua mitä vaan, voi se rattijuoppo ajaa sinne kadullekin rattaiden päälle. En tarkoita, ettei olisi hyvä pitää lasta turvavyössä/istuimessa, mutta koska toisten ihmisten elämästä ja tilanteesta ei voi tietää mitään, en ikimaailmassa puuttuisi muiden tapoihin tuolla tavalla. Sitten jos jotain oikeasti vahingollista tapahtuu voi puuttua tai soittaa poliisit. Mutta et sinäkään ap kaikessa ole aina oikeassa ja tiedän ettet niin ole väittänytkään, mutta tämän perusteella asenteestasi saa ikävän kuvan kyllä.

Vierailija
79/96 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siirsimme auto n. 50 metriä, ja tyttö oli mun sylissä etupenkillä turvavöissä, ja siitä rapsahti 100 euron sakot, ja mielestäni ansaitsin ne.

Olin todella typerä, ja ajattelematon, mutta kiireessä nappasin lapsen vain syliini, ja myöhemmin tajusin, että tuo vastuuton ajattelutapa ja typerä kiireeniolisi voinut viedä lapseni hengen!

Nykyisin olen fanaatikko lasten turvavöiden käytön suhteen!

Lapsi tosiaan lentää kuin ohjus jos auto törmää johonkin, eikä siinä kaiki, vaan aikuinen lentää lapsen päälle 3000kg, putousvoimalla!

Vierailija
80/96 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin asun turistikaupungissa (pohjois-pohjanmaalla) ja melkein päivittäin näkee kuinka lapsia pidetään sylissä sekä ETU- että takapenkillä. Vastuutonta.