Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitikö taas sekaantua... Mitä SINÄ olisit tehnyt?

25.07.2006 |

Tervehdys.

Tänä aamuna pihalla tytön kanssa leikkiessä näin kun autoon pakkautui kaksi miestä, nainen ja arviolta parivuotias tyttö. Asuvat ilmeisesti kerrostalossamme, mutten tuntenut heitä ennestään. Nainen, ilmeisesti tytön äiti, istui takapenkille, laittoi turvavyön kiinni, ja otti tytön syliinsä. Olivat jo kerran lähdössä, mutta jokin unohtui ja palasivat pihalle.

En VOINUT olla avaamatta suutani, vaikken haluaisi sekaantua. Kävin sanomassa heille että lapsen kuljetustapa on laiton ja ennen kaikkea hengenvaarallinen. Lapsi lentää onnettomuudessa kuin ohjus, eikä siinä äidin kiinnipitely auta. Sanoin että minun taitaa olla pakko soittaa poliisit jos he lähtevät tuolla tavalla, en voi olla soittamattakaan. Jo itku kurkussa sanoin etten IKINÄ kuljettaisi omaa tytärtäni samalla tavalla.

Vastauksekseni sain pyynnön/käskyn että lainaisin omaa istuintamme, mutta enhän minä voi täysin tuntemattomalle kahden ja puolen sadan euron istuinta lainata! " Jaaha, voit kyllä soittaa poliisit muttet lainata istuinta" . Juuri niin. Tutulle voisin lainatakin.

Sanoin, että laittakaa nyt edes tyttö omalle paikalle vöihin, ja he suostuivat siihen mutta tyttö vain rupesi itkemään. Lopulta näin onneksi äidin ja tytön jäävän kotiin. Tiedä sitten mikä oli päätöksen takana. Tuskin motkotukseni heidän omatuntoaan herätti, poliisilla uhkailu taisi pelottaa. Tosiasiassa poliisi olisi varmaan nauranut soitolleni, eihän heillä tuommoisten jahtaamiseen on aikaa vaikka rekisterinumerokin olisi tiedossa.

Itselleni jäi tästä tapahtumasta todella paha mieli, tunnen itseni ämmäksi joka ei voi olla sekaantumatta muiden asioihin. Kuitenkin tiedän etten voinut tehdä muutakaan. Aikuiset ihmiset saavat puolestani matkustaa vaikka auton katolla seisten, mutta nyt kyseessä oli pieni lapsi. Olisin soittanut poliisille jos he olisivat lähteneet, ja soitan jos näen heidän tekevän näin uudestaan.

Mitä itse olisit tehnyt asialle? Mitä kannattaa tehdä jatkossa, suositella istuimen vuokrausta vai pitää vaan turpa kiinni? Miten luulette poliisin suhtautuvan käräytyssoittoihin?

PS. Näin että miehet kävivät vain hakemassa muuttolaatikoita, eli kyseessä ei ollut hätätapaus jolloin tyttöä oltiin viemässä sairaalaan tms.

Kommentit (96)

Vierailija
21/96 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ihmetyttää silti tämä ihme " haloon" nostaminen näissä jutuissa. 70- ja 80-luvulla muksut heitettiin pinoon ja poikittain takapenkille eikä edes jaksettu laittaa turvavöihin, tupakoitiin sisätiloissa ja alkoholia ryystettiin yli äyräiden oli lapsia tai ei lähettyvillä, huudettiin, annettiin pihalla leikkiä itekseen oli miten pieniä tahansa, selkäsaunoja annettiin ilman moraalisaarnoja jne. Just tasan tarkkaan saanut itse sellaisen kasvatuksen. Eikä kukaan ihmetellyt. Kaikkihan niin tekivät.

Nyt omatuntoni soimaa, jos vaikka satutaan nukkumaan aamulla lasten kanssa 9 asti tai jos lapsia ei saa nukkumaan vasta kuin kello 22. Vähä kun rutiineita lipsuu tai neuvoloiden suosituksista oma pää meinaa hajota omantunnon tuskista ja nettipalstat ja muut paikat pursuaa syytöksiä ja kauhisteluja.

Miksi ei kuljeta kultaista keksitietä? Miksi tämä kauhea kauhistelu? Ei riitä enää sekään, että yrittää tehdä äitinä parhaansa? Yritettävä olla täydellinen äiti tai " kakkaa" sataa niskaan?

Huoh! Kyllä tähänkin väsyy. Ja olen miettinyt, että onko tämmöinen toinen äärilaita edes oikea kasvatustapa? Näkyykö tämä 20 vuoden päästä lapsissamme?

Vierailija
22/96 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku tulisi mainitsemaan minulle jostain vastaavasta asiasta, niin kyllä pitäisin häntä ihan täysin torvelona. En tosin kuljeta lapsiani ilman istuinta, mutta silti...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/96 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

70- ja 80-luvulla muksut heitettiin pinoon ja poikittain takapenkille eikä edes jaksettu laittaa turvavöihin, tupakoitiin sisätiloissa ja alkoholia ryystettiin yli äyräiden oli lapsia tai ei lähettyvillä, huudettiin, annettiin pihalla leikkiä itekseen oli miten pieniä tahansa, selkäsaunoja annettiin ilman moraalisaarnoja jne. J

Miksi ei kuljeta kultaista keksitietä? Miksi tämä kauhea kauhistelu? Ei riitä enää sekään, että yrittää tehdä äitinä parhaansa? Yritettävä olla täydellinen äiti tai " kakkaa" sataa niskaan?

Ja kuolleisuus onnettomuuksissa on vähentynyt murto-osaan noista ajoista?

Kultainen keskitie lisäisi niitä lasten kuolemia? Sekö tekisi sinusta relamman ja onnellisemman?

Vierailija
24/96 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tämä ole mitään äärilaitajuttua, vaan kehitys menee eteenpäin. ei kaikessa voi jäädä vanhoihin hyviin aikoihin kun sai elää kuin lehmät pellossa.

Vierailija
25/96 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

..ihmetyttää silti tämä ihme " haloon" nostaminen näissä jutuissa. 70- ja 80-luvulla muksut heitettiin pinoon ja poikittain takapenkille eikä edes jaksettu laittaa turvavöihin, tupakoitiin sisätiloissa ja alkoholia ryystettiin yli äyräiden oli lapsia tai ei lähettyvillä, huudettiin, annettiin pihalla leikkiä itekseen oli miten pieniä tahansa, selkäsaunoja annettiin ilman moraalisaarnoja jne. Just tasan tarkkaan saanut itse sellaisen kasvatuksen. Eikä kukaan ihmetellyt. Kaikkihan niin tekivät.

Nyt omatuntoni soimaa, jos vaikka satutaan nukkumaan aamulla lasten kanssa 9 asti tai jos lapsia ei saa nukkumaan vasta kuin kello 22. Vähä kun rutiineita lipsuu tai neuvoloiden suosituksista oma pää meinaa hajota omantunnon tuskista ja nettipalstat ja muut paikat pursuaa syytöksiä ja kauhisteluja.

Huoh! Kyllä tähänkin väsyy. Ja olen miettinyt, että onko tämmöinen toinen äärilaita edes oikea kasvatustapa? Näkyykö tämä 20 vuoden päästä lapsissamme?

Vierailija
26/96 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ajattiin romuilla, liikkuminen oli muuten paljon turvallisempaa. Minäkin muistan turvavyöpakkoa edeltävän ajan. Autossa oli tarra ' kiinnitä turvavyö' :)

Kyseessä on myös lain mukaan sakon paikka, joten ihan tuulesta temmattaua hysteriaa ei ole. Todennäkäisyydet säästyä vammautumiselta tai kuolemalta ovat prosentuaalisesti valtavasti pienemmät kun lapsi on turvaistuimessa.

En näe tätä haloona vaan vanhempien kyvyttömytenä kantaa vastuuta. Nykyajan ulkoapäin ohjailtua vanhemmuutta. Kun vanhemmat eivät osaa itse vastata lapsensa turvallisuudesta, tarvitaan laki tekemään se.

Vierailija
27/96 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset (isommat) aina turvavöissä mutta muistuu kyllä mieleen esim muuton keskellä lapsi matkusti sylissä kun autoon ei muuten mahtunut. Turhanpäiväistä turvavöittä matkustamista vastustan kyllä, oli sitten kyseessä lapsi tai aikuinen. Mutta joutuvathan lapset bussissakin matkustamaan aina ilman vöitä. Ja junassa.

Enemmän kauhistuttaa vanhemmat jotka antaa lasten pomppia laitureilla ilman liivejä tajuamatta että vettä on se 20 metriä ja lapsi tipahtaa pohjaan kuin kivi. Ja ihan turha hypätä perään ilman laitteita, ensiksikin et ehdi toisekseen et näe siellä mitään.

Suhteellisuudentaju auttaa näissäkin asioissa. Se kuuluisa kultainen keskitie kuten ed. kirjoitti.

Vierailija
28/96 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tietysti ihan itsestään selvää että kaikki eivät elä samalla tavalla kuin minä, eli OIKEALLA tavalla. ;D

Toisen lapsiperheen myöhäistä vuorokausirytmiä tai outoja ruokailutottumuksia saatan päivitellä ja ihmetellä itsekseni, mutta tuntui että tässä tapauksessa vastuuni äitinä ja ihmisenä pakotti sanomaan. Pitäkööt minua torvelona ;) tai idioottina, noihin nimityksiin olen tottunut ennestään... Jos epäilen esim. perheväkivaltaa, niin haluan olla todella varma asiasta ennen kuin puutun asiaan, mutta tässä ei ollut mitään epäselvää koska tilanne tapahtui suoraan silmieni edessä. Kovasti toivoin näkeväni väärin...

Vierailija
29/96 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä istuimen käytössä voi olla niin helvetin vaikeaa?

Mitä keksitte puolustukseksi, kun lapsi läsähtää kolarissa tulilasiin ja jäljellä on vain kasa verta ja lihaa? No, ihan 70-luvun tyylinhän tuo menisi, että ehkä voitte sillä sitten lohduttautua...

Vierailija
30/96 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

soittele vaan rauhassa poliiseille, niinkuin sanot ne ei varmana lähde jäljittää ketään tuollaisin perustein.

hanki ämmä elämä.

Vierailija
31/96 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ettei olisi pitänyt kirjoittaa tälle palstalle, missä voi vastata ilman rekisteröityä nimimerkkiä. Oli vaan ainoa sopiva.

Onneksi en sentään saanut mustaa silmää. Tosin silloin soitto poliisille olisi ollut taattu, joten antaa tulla vaan.

Vierailija
32/96 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan siitä että ihmisen ajattelutapa muuttuu tosi hitaasti. Varmasti jo 80-luvulla syntyneet ajattelevat asiasta eritavalla.

Toki noudatamme lakeja mutta yrittäkää ymmärtää että me vanhemmat 60 ja 70 luvulla syntyneet emme välttämättä näe asiaa samalla tavalla kuin te. Vaikka kuinka kuvailisitte lihaskasoja ja veriroiskeita.

Tämä pätee asiaan kuin asiaan. Siksi muutokset tapahtuu niin hitaasti.

Vierailija
33/96 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sido ne vaikka käsiraudoilla autonpenkkiin, ja kuonokoppa päälle. mutta älä sekaannu muiden elämään. pahvi nainen, ei taida olla kaikki kammarit lämpimänä...

Vierailija
34/96 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Meillä lapset (isommat) aina turvavöissä mutta muistuu kyllä mieleen esim muuton keskellä lapsi matkusti sylissä kun autoon ei muuten mahtunut. Turhanpäiväistä turvavöittä matkustamista vastustan kyllä, oli sitten kyseessä lapsi tai aikuinen. Mutta joutuvathan lapset bussissakin matkustamaan aina ilman vöitä. Ja junassa

Bussissakin tulee nykyään käyttää turvavyötä sellaisilla paikoilla joihin se on asennettu. Junissakin niitä muuten kokeiltiin, mutta ihmiset eivät niistä innostuneet. Toki junissa on kolarissa loukkaantumisen vaara aivan eri luokkaa kuin henkilöautossa.

Minä olen puhtaasti Melonimamman puolella ja toivoisin että pystyisin itsekin puuttumaan noin. Mutta minä olen liian arka moiseen. Tyydyn vain päivittelemään seläntakana. Aika raukkamaista...

Vierailija
35/96 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin olisit saanut vihamiehet jos olisit urputtamaan tullut mutta onneksi ei ole enään pieniä lapsia ja isommatin kulkevat aina turvavöissä.

Vierailija
36/96 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa käsiraudoille ja kuonokopalle voisi joskus olla meidänkin perheessä käyttöä, kun vauhdikas taapero saa päähänsä loistoidean... ;DDD

Vierailija
37/96 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Motiivinani olisi ollut herättää lapsen vanhemmat ajattelemaan lapsen turvallisuutta.

Vierailija
38/96 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki lapsen istuttaminen ilman turvaistuinta on lainvastaista ja vaarantaa lapsen. Aivan samalla tavalla esim. ylinopeuden ajaminen lapsi kyydissä tai kännykkään puhuminen lapsi kyydissä on myös lainvastaista ja vaarantaa lapsen. Tällaisissa asioissa ei kuitenkaan kaivata kyttääjiä ja toisten ihmisten käräyttäjiä, vaan jokainen tekee itse omat ratkaisunsa ja poliisii puuttuu asiaan tarvittaessa. Lapsen pahoinpitelyt yms. konkreettiset asiat ovat eri juttu.

Vierailija
39/96 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kielenkäyttö on ala-arvoista, ja teksti on uhkaavaa. minusta ap teki aivan oikein. 28 ja 32 kaltaiset typerykset ovat juuri niitä, jotka loukkaantuvat jos heidä n kasvatustapoihinsa ja lastensa käytökseen puututaan. nykymaailmassa on valitettavan vähän ap:n kaltaisia jotka välitävät myös muista lapsista ja turvallisuudesta. ja liikaa taas tuollaisia 28 ja 32 kaltaisia, jotka eivät puuttuisi vaikka näkisivät jonkun lapsen selkeästi vaarassa, pahoinpideltynä tms. miettikää hiukan, ennenkuin mouhoatte..

Vierailija
40/96 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa eri tilanteessa, lähinnä pidemmällä varoitusajalla, olisin ihan hyvin voinut harkita istuimemme vuokraamista tai pantin ottamista. Siinä tilanteessa se ei ollut oikein mahdollista, enkä luota tuntemattomiin niin paljoa.

Ja kyllä se niin on että loppujen lopuksi on jokaisen omalla vastuulla hankkia istuin tavalla tai toisella. Jos olisin hoksannut ajoissa, olisin ehdottanut istuimen vuokraamista yhdistykseltä - niitähän saa lyhyeksikin aikaa jos istuinta tarvitsee harvoin. Tai voi ostaa vähän käytetyn istuimen ja myydä pois kun tarvetta ei ole enää, jos rahasta on pulaa. Ratkaisuja on monia.