Mistä voin selvittää, paljonko kissani saa eläkettä?
Kommentit (390)
Vierailija kirjoitti:
Joka tapauksessa olet jäävi. Kissasi tarvitsee ulkopuolisen edunvalvojan eläkkeestä nauttiessaan.
Minun kissallani on oikeasti edunvaloja olemassa jos satun kuolemaan ennen kissaani ja puolisoni myös. Serkkuni on tuleva huoltaja ja hoitaja. Siitä on myös paperilla tieto lompakossani, mikäli esim. onnettomuuteen joudumme ja sairaalaan tai kuolemme. Sieltä on ilmoitettava serkulle että kissa on haettava.
Kannattaa ajatella näitäkin asioita vaikka muuten hauskin ketju pitkään aikaan onkin.
Sori jos pilasin hyvän luku hetken joltakulta.
Se riippuu siitä paljonko olet mirrilläsi tienannut ja ilmoittanut tuloja verottajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on persialainen kissa niin on tulossa huippueläke eikä tarvitse sen eteen paljon korvaansa lotkauttaa
Meillä on ihan vain tavallinen maatiaiskissa, eli kai se on sitten maatiaiskissojen eläkelaitos (MELA), josta lähden asiaa selvittelemään.
ap
Kannattaa selvittää kyllä syntyperä ensin! Persialaisveren lisäksi norjalaismetsäkissajuuret voivat tuoda kivan lisän eläkkeeseen. Eli Norsk kattpensjonsfondiin yhteyttä heti.
Ei meidän kissa suostu paljastamaan syntyperästään mitään tietoja. Päältä katsoen näyttää kyllä ihan tavan maatiaiselta, että näillä mennään.
Oletteko muuten nyt ihan varmoja, että syntyperä vaikuttaa eläkkeen määrään? Tuohan on rasismia.
ap
Meidän hienohelmaisen kissan molemmat vanhemmat on Bombay-rotuisia ja neiti itsekin on täysin puhdasrotuinen. Jo iso vanhempansa oli täysin puhdasverisiä Bombay-kissoja.
Tuo väri vähän panee miettimään kun on ihan musta, saako ilman syrjintää sille kuuluvan eläkkeen vai vähennetäänkö siitä värin takia.
Eläke lasketaan ansiotuloista, joten jos niitä on ilmoittanut tulorekisteriin niin niistä se eläke kertyy. Ja kissoilla ei ole sosiaalitukia, eikä muitakaan "etuja" joten kansaneläkettä ei tipu. Ja vain euroina ansiot, ei hiirinä ja joku työnantaja pitää olla, joka maksaa ilmoitetuista ansiosta eläkevakuutusmaksut eläkeyhtiöön.
Vierailija kirjoitti:
Kissojen Eläkelaitos KELA antaa varmasti vastauksen kun kysyt sieltä. Eläkkeen määrä riippunee pitkälti siitä, kuinka paljon kissasi on todistettavasti pyydystänyt hiiriä. Eläkkeen määrää puolestaan vähentää tapettujen lintujen ja muiden pieneläinten kuin hiirien ja rottien määrä.
Voi ei. Mun katti ei ole koskaan saanut hiirtä. Ikänsä loisinut sohvalla, hän on huiputtanut mua! Osaa ruokaa maireasti kerjätä ja minä pöllö ostan shebaa purkkikaupalla plus muut herkut. Hän on pummi, eikä tule koskaan saamaan eläkettä. Joudun elättää hänet kuolemaansa asti. Varsinainen sosiaalipummi kissa.
Hih, hauska ketju:)
Vierailija kirjoitti:
Huolestuttaa nykyinen kissojen keskuudessa yleistyvät trendi jäädä vepeksi, leikkauttavat itsensä jo ihan nuorena tai pyörivät vaan neljän seinän sisällä! Kuka maksaa tulevat eläkkeet jos pentumäärät entisestään romahtavat?! Nyt pentutalkoisiin!
Mun kissa on vela. Omistajana tein päätöksen eli hänestä ei tule äitikissaa koskaan. Ei tee uusia veronmaksajia siis. Vaikuttaakohan tää omaan eläkekertymään, etenkin kun itsekin olen vela? Voiko verottajaa huijata ja jättää mainitsematta että kissani on steriloitu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolestuttaa nykyinen kissojen keskuudessa yleistyvät trendi jäädä vepeksi, leikkauttavat itsensä jo ihan nuorena tai pyörivät vaan neljän seinän sisällä! Kuka maksaa tulevat eläkkeet jos pentumäärät entisestään romahtavat?! Nyt pentutalkoisiin!
Mun kissa on vela. Omistajana tein päätöksen eli hänestä ei tule äitikissaa koskaan. Ei tee uusia veronmaksajia siis. Vaikuttaakohan tää omaan eläkekertymään, etenkin kun itsekin olen vela? Voiko verottajaa huijata ja jättää mainitsematta että kissani on steriloitu...
Tsori. Kissasi ei voi olla vela (vapaaehtoisesti lapseton), jos sinä olet tehnyt päätöksen. Se on vtla, vastentahtoisesti lapseton tai ttla tietämättään lapseton...
Hauska ketju. Ja en todellakaan tykkää kissoista! Oikeasti.
Mulle tuli ilmoitus että meidän Pasi Juniorimme alkaa saamaan kissain leskeneläkettä! Siis mitä ihmettä , leikattu kolli!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan vertaillut kissojen eri työttömyyskassojen maksuja, mikä olisi halvin?
Meidän kisu ei tuollaisia kaipaa, sillä on elinkautinen työsuhde, ei voi työttömäksi päätyä. Hoitaa työnsä hyvin ja on erittäin ammattitaitoinen siinä mitä kuuluu tehtäviinsä.
Ei huolta irtisanomisesta.
Kuuluuko kissasi Kissojen akateemiseen työ- ja toimeentulo -liittoon (eli KATT:iin) ? Säädösten mukaan kissasi on oikeutettu eläkkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan vertaillut kissojen eri työttömyyskassojen maksuja, mikä olisi halvin?
Meidän kisu ei tuollaisia kaipaa, sillä on elinkautinen työsuhde, ei voi työttömäksi päätyä. Hoitaa työnsä hyvin ja on erittäin ammattitaitoinen siinä mitä kuuluu tehtäviinsä.
Kuuluuko kissasi Kissojen akateemiseen työ- ja toimeentulo -liittoon (eli KATT:iin) ? Säädösten mukaan kissasi on oikeutettu eläkkeeseen.
Kissani on freelancer, elinikäisellä sopimuksella joka kattaa kaiken, niin hyvinä kuin huonoinakin aikoina ja hänen rahastosijoituksensa on pikkulisänä, joilla pärjää ilman mitään liittojen apuja.
On senverran saita ettei suostu jäsenmaksuja maksamaan, pitää niitä turhina koska kuitenkin on vapaaehtoinen elatus turvanaan kaikissa tapauksissa mitä kissan elämässä sattaa tapahtua.
Ja on myös vähän ylpeää laatua, katsoo että jokaisen kissan kuuluu itse huolehtia itselleen sellainen palveluskunta joka esteettä ja omasta halustaan uhrautuu eteensä missä tapauksessa tahansa, kustantaen kaiken tarvimansa ja suuren määrän kaikkea tarpeetontakin kilua ja kalua.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli ilmoitus että meidän Pasi Juniorimme alkaa saamaan kissain leskeneläkettä! Siis mitä ihmettä , leikattu kolli!
Joku muu kolli on käyttänyt kissasi henkilötietoja väärin, identiteettivarkauden uhri, ja saa syytteet ties mistä, liekö nimiinsä pentujakin joku laittanut....Sinun on selvitettävä tämä asia, ettei kissasi joskus tulevaisuudessa joudu vastuuseen vieraan kollin pennuista esim. elatusmaksujen takia.
Olisi kurjaa muiden pentuja maksella ja perintökin menisi sitten joskus ventovieraille.
On oikaisun aika ja selvität nyt asioitten oikean tilan, ennenkuin mitään korvaamatonta ehtii tapahtua.
Onhan kissasi maksanut veroja työuraltaan? Sanotaanhan sitä edelleenkin että valtio vie yhden jalan jokaisesta pyydystetystä hiirestä. Muussa tapauksessa kissasi on kannattanut hiiren harmaata taloutta, mikä valitettavasti ei kerrytä eläkettä.
Helppo laskea itsekin. Paljonko kissa on tienannut työssä ollessaan palkkaa ja siitä sellainen 80-50 prossaa jää eläkettä riippuu mihin on maksanut eläke vakuutus maksut . Eri vakuutus yhtiöt maksaa vähän eri tavalla yksityiset . Jos on ollut työssä yksityisellä saa eläkkeen yksityiseltä eikä kelasta . Kelan eläke on erikseen . Yksityiset työnantajat ottaa palkasta eläke maksut samoin.
Thaimaassa on pankit täynnä eläkeukkojen rahoja 😎🤩🤭
Vähän ohi aiheen, mutta olettehan hoksanneet, että jos siivoatte hiekkalaatikot ja rakennatte kiipeilypuut omalla y-tunnuksella, kissa saa tehdä kissatalousvähennyksen teille maksamansa korvauksen osalta? Meidän kisun tilitoimisto antoi vinkin. Tämä on säästänyt mirrille jo melkoisen summan!
Onko kokemuksia, kannattaako emokissalle ottaa äitiyspakkaukset pakkauksina vai rahana? Jos pentuja on vaikka viisi, niin olisiko järkevää otta vaikka 2-3 pakkausta ja loput rahana? Osa tavaroista on mielestäni sellaisia, etten tarvitse niin montaa kappaletta, esim. ensiharja tai ruoka-astia, kun taas vaikkapa kissaminttuhiiriä saisi olla kaikille omat.
Erityisen ihanat kuosit kyllä tänä vuonna!!
Minua kiinnostaisi, saanko tilapäistä saikkuvapaata, kun koirani on paskannustaudissa? Koko ajan työkaverit on poissa, kun lapset sairastaa joka viikko… Saisinko minäkin palkallista eläinhoitovapaata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet onnekas. Kaikilla ei ole yhtä hyvin.
Aloitin tänään eläkesäästämisen kissalleni. Hän on nyt 6 kk vanha. Avasin tilin pankkiin. Ajattelin myös sijoittaa vähän rahaa.