Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsiperheen arki

Vierailija
13.02.2014 |

Tuntuuko teistä muista (pienlapsiperheellisistä) koskaan siltä, että ei voi olla, edes todellista millaista tämä lasten kasvatushomma on? Itselläni kaksi lasta pienellä ikäerolla. Välillä mietin, että ei tässä ole mitään järkeä. Sen lisäksi, että yrittää hoitaa lapsille välttämättömän, kuten ruuan eteen, puhtaat vaatteet päälle ja jonkinlaiset sosiaaliset kontaktit, pitäisi hoitaa vielä lasten kasvatustyö, kuten leikkiä heidän kanssaan (kehittäviä leikkejä toki), opettaa käytöstavat ja se miten muita ihmisiä kohdellaan. Tämän päälle tietysti pitää hoitaa koti, pestä pyykit yms yms. Itsellekin olisi hyvä varmaan olla vähän ystävyyssuuhteita ja harrastuksia. Ainiin ja se parisuhde, kai sitäkin pitäisi hoitaa? Tässä ei vaan oikeasti ole mitään järkeä. Tämä on sellaista rumbaa, että eihän tässä ehdi yhtään mitään.

Esimerkiksi tänään aamupäivä on sujunut näin:

Herään esikoisen tullessa sängyn viereen vaatimaan aamupalaa. Olo on kuin koomassa olevalla, koska ilta on sujunut laskuja maksaessa (yms välttämätöntä tehdessä) ja kakkonen on taas kerran pitänyt yöllä hereillä useampaan otteeseen (mistään pikkuvauvasta ei ole enää kyse, mutta hänellä on tapana saada ilmeisesti jonkinlaisia kauhukohtauksia yöllä, jolloin saattaa siis huutaa pitkäänkin aivan täysillä).

Nousen ylös ja vedän äkkiä lähimmät rytkyt niskaan. Seuraavaksi on vaihdettava kakkoselle vaippa ja vaatteet sekä vietävä petivaatteet pesukoneeseen (pissa tullut yöpaidasta läpi). Tällä välin esikoinen on jo aloittanut "mun on nälkä"-kitinän. Yritän opastaa esikoista vaihtamaan vaatteet, mutta siitäkin saadaan aikaan valitus, koska lempihousut ovat pesussa ja sukatkaan eivät kelpaa. Kun vaatteet ovat päällä niin huomataan, että hän on jättänyt vaihtamatta puhtaat pikkupöksyt, joten rumba menee uusiksi. Samalla teen toisella kädellä aamupuuroa ja kakkonen on tyhjentänyt toisessa päässä keittiötä laatikkojen sisältöä lattialle, hakaten samalla jollain välineellä keittiönpöytää naarmuille.

Sitten yritetään pestä hampaat, joka sentään sujuu esikoisen kanssa jo melko hyvin mutta kakkonen haluaa itse pidellä harjaa ja kiukkuaa kun yritän tungeta harjaa hänen suuhunsa. Session jälkeen palaan keittiöön laittamaan puuroa lautaselle ja kun saan lautaset pöytään niin vessasta kuuluu "kakka, tuu pyyhkiin".

Kun tämäkin insidentti on hoidettu niin yritetään syödä. Kakkonen leikkii puurolla (ja naureskelee perään) ja esikoinen haluaa itse kaataa maitoa sillä seurauksella, että koko pöytä on maidossa. Ei muuta kuin taas siivotaan, tosin sitä ennen käväisen nopeasti pesemässä hampaani. Tällä välin lapset saavat aikaan riidan ja huutavat molemmat kurkku suoraana. En pääse ihan selvyyteen, kumpi löi ja ketä, mutta alkaa olla jo niin selväksi käynyt tämä sisarusten välinen viha-rakkaussuhde, että siihen ei selvästi ole parannuskeinoa. Ruuan jälkeen myös lasten vaatteet on luonnollisesti vaihdettava uudelleen, koska eihän tässä mitkään ruokalaput auttaneet.

Tässä vaiheessa kello alkaa olla sen verran, että aamupäivän kerhoon on jo kiire. Äidin tila on edelleen alkutekijöissään, mutta selvältä alkaa myös näyttää, että siihen se myös jää. Ei ehdi syödä, ei ehdi mitään. Kun aletaan pukemaan ulkovaatteita tulee luonnollisesti tappelu kakkosen kanssa, joka uhmassaan ei tykkää olla puettavana. Esikoinen on pukenut (halleluja) mutta vääntäytyy lattialle valittamaan kuinka on jo kuuma kun joutuu odottamaan. Kun kakkonenkin on puettu, nappasen mukaan tarvittavat tavarat ja niskaan takin. Tässä vaiheessa kakkosen suusta kuuluu "kakka". Vaatteet pois ja paskapesulle. Kerho on jo alkanut.

--> tämä nyt oli siis vain tuollainen 1,5 h yhdestä aamusta, mutta pääsääntöinen idea on tämä. Koko päivän. Kyllä tässä joku suunnitteluvirhe on pakko olla, kun joku jossain on miettinyt, että laitetaan ihmisille lapsia kasvatettavaksi? Unohdettu ehkä lisätä kelloon "pari" ylimääräistä tuntia??

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 14:41"]

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 14:38"]

Kuulostaa kyllä kamalalta :( Tsemppiä. Itse en kestäisi ja siksi päätinkin jäädä lapsettomaksi. 

[/quote]

se on rohkea ja hieno päätös. Tämä homma ei oikeasti ole kaikille. Järkihän tässä uhkaa lähteä ihan joka ainoa päivä. Ja toki on siis paljon hyviä hetkiä: yksi sellainen on esimerkiksi päiväunien jälkeen kun kakkonen herää ja sängystä kuuluu "äiti".

[/quote]

Tuo tietysti vaatii sen, että on sinusta on mukava kuulla lapsen kutsuvan sinua äidiksi. Äitiys on sinulle arvokas rooli. Tuntuu kaikesta huolimatta hyvältä olla jollekulle se tärkein. Ehkä olet jopa vähän ylpeäkin siitä.

Vastaavasti minulle tuo äidin kuuleminen ei ole mikään palkkio. Se olisi kaamea muistutus siitä, että olen tehnyt täysin itselleni sopimattomia valintoja, suistanut oman elämäni raiteiltaan ja pakottanut maailmaan toisen ihmisen vastoin tahtoaan. Minä toivon, ettei kenenkään lapsen tarvitse kutsua minua äidiksi.

Minulle vanhemmuudessa ei ole hyviä hetkiä.

Vierailija
2/67 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 14:38"]Kuulostaa kyllä kamalalta :( Tsemppiä. Itse en kestäisi ja siksi päätinkin jäädä lapsettomaksi. 

[/quote]

Ei pelkästään kuulosta! Se on! T. Toinen äiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla viisi lasta, joista 4 alle kouluikäisiä. Rutiinit ja ennakointi, ja välillä pitää mennä sieltä missä aita on matalin

Vierailija
4/67 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 16:46"]yrität liikaa. Relaa vähän! Neljän lapsen kokemuksella, joista ekat 2 puolentoista vuoden ikäerolla.

[/quote]

juuri näin! T. Viiden äiti

Vierailija
5/67 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 16:46"]yrität liikaa. Relaa vähän! Neljän lapsen kokemuksella, joista ekat 2 puolentoista vuoden ikäerolla.

[/quote]

juuri näin! T. Viiden äiti

Vierailija
6/67 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän kyllä tavallaan tuon tunteen. Meillä on vähän "vahingossa" 4 lasta tosi pienellä ikäerolla. Esikoinen 4,5v., seuraava 3v. ja yllärikaksoset 8kk. Yksi lapsi siis oli vielä toiveissa, mutta kaksi ihanaa tuli. Kaaostahan tämä on, mutta onneksi ihanaakin usein.

Minun neuvoni on vain löysätä pipoa ja ennakoida. Joka tahrasta ei jouda vaatteita vaihtamaan, pahimmat sotkut raivaan suosiolla vasta illalla, mies osallistuu paljon töiden jälkeen, tavarat katsotaan mahdollisuuksien mukaan valmiiksi, aika usein tehdään jättisatsi ruokaa, jotta sitä riittää myös seuraavaksi päiväksi lounaaksi jne. Siis ei mitään kokkailuja silloin kun olen päivisin yksin kotona, vain ruoan lämmitys ja max. joku kurkun pilkkominen.

Kaikki päikkäreille samaan aikaan jne. Tällöin jää aikaa sylitellä, lukea lasten kanssa, olla joskus koneella jne. Kavereita näen käytännön syistä lähinnä iltaisin. Neljän lapsen kanssa kyläreissut yhden aikuisen kanssa päiväsaikaan on liian rasittavia, mikään kahviloihin lähteminen ei tule kysymykseenkään :D

Kuntoilusta käy nyt lasten perässä ravaaminen, puistoreissut jne. Järjestettyyn ohjattuun liikuntaan en tosiaankaan ehdi. Kavereiden aknssa käyn joskus lenkillä, se virkistää.

Vierailija
7/67 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä kamalalta :( Tsemppiä. Itse en kestäisi ja siksi päätinkin jäädä lapsettomaksi. 

Vierailija
8/67 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

se on rohkea ja hieno päätös. Tämä homma ei oikeasti ole kaikille. Järkihän tässä uhkaa lähteä ihan joka ainoa päivä. Ja toki on siis paljon hyviä hetkiä: yksi sellainen on esimerkiksi päiväunien jälkeen kun kakkonen herää ja sängystä kuuluu "äiti". Mutta ei se silti poista sitä, että oikeasti tämä vanhemuus on kyllä ihan järkyttävän koko työ sekä henkisesti että varsinkin fyysisesti.

Vierailija
9/67 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis järkyttävän kova työ!

Vierailija
10/67 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sortse mutta en tajua miksi puit ne lapset ennen ruokaa. Ja tuo pikkarinipotus nyt varsinkin oli hölmöä.

Ja ruoat yms. kannattaa valmistella edellisenä iltana jo tai aitten ennen kuin lapset heräävät.

Kaiken tuon kaaoksen estät ennakoimalla. Eli valmistele edellisenä iltana. 

Vierailija
11/67 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sortse mutta en tajua miksi puit ne lapset ennen ruokaa. Ja tuo pikkarinipotus nyt varsinkin oli hölmöä.

Ja ruoat yms. kannattaa valmistella edellisenä iltana jo tai aitten ennen kuin lapset heräävät.

Kaiken tuon kaaoksen estät ennakoimalla. Eli valmistele edellisenä iltana. 

Vierailija
12/67 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kai sellaisia tuntemuksia ollut, että elämä pyörii vain lasten ympärillä, mutta sekin lähtee sujumaan kokemuksen myötä. Avainsana on mielestäni ennakointi ja johdonmukaisuus.

Aamutouhuista selviää helpoimmin, kun illalla laittaa vaatteet valmiiksi ja asiat tehdään tietyssä järjestyksessä. Itselleni kaikkein helpointa on ollut nousta ylsö ennen kuin lapset heräävät. Syön, puen, meikkaan, katan aamupalaat ennen kuin nousevat ylös.

Teen myös illalla valmiiksi seuraavan päivän ruokia ja pyykkihommat, jotta ne eivät odota esim. työpäivän päälle, kun kaikki ovat väsyneitä ja nälkäisiä.

Parhaita oppivuosia ovat olleet vuodet yksinhuoltajana (3 lasta).

Sittemmin heitä on ollut  7

(5 omaa ja miehen edellisestä liitosta 2)

Vierailija
13/67 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Sama juttu. Tosin minun on ollut aina hirveän vaikea ymmärtää, miten lapsiperhearjen ongelmallisuus voi yllättää jonkun. Minä muistan kyllä jo omasta lapsuudestani kotona, kavereiden luona ja kahdessa eri perhepäivähoitopaikassa, millaisia vaikeuksia siihen liittyi. Aikuisena ei tarvitse kuin kyläillä lisääntyneiden ystävien luona niin kyllä huomaa, ettei tuota kukaan voi mitään autuutena pitää. Ehkä se on jokin hormonaalinen juttu, joka sumentaa ihmisten harkintakyvyn?

Vierailija
14/67 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään kestäisi. Miksi noin pieni ikäero? Meillä yksi lapsi (1,5 v), joka kyllä yksinkin pitää kädet täynnä töitä mutta jos tässä vielä toinen olisi, niin kyllä olisi elämä pelkkää kaaoksenhallintaa ilman järkeä. Nyt sentään saa keskittyä siihen yhteen lapseen, joka on tasapainoinen koska saa tarpeeksi huomiota, ja aikaa jää muullekin elämälle. Toista ollaan harkittu aikaisintaan sitten kun eka on yli 4-vuotias.

Vierailija
15/67 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, itellä on ollut aikoinaan kolme alle kouluikäistä ja välillä se tuollaiseksi yltyi.. ei tuohon auta kuin asioiden etukäteen suunnittelu. KAIKKI valmiiksi edellisenä iltana, minkä vaan valmiiksi voi laittaa: vaatteet kaikille, kata pöytä, yms. Ja sitten itselle tiukka sääntö, yli klo 22 EI tehdä mitään kotihommia, ei mitään. Silloin alkaa äidin oma aika, jonka saa sitten käyttää nukkumiseen tai telkkaan tai lukemiseen tai johonkin. Mikä jää tekemättä, jää, sieltä se aamulla löytyy.  Ja nyt, kun on kaksi alakoululaista ja 1 eskari, niin ihmetelee, että miten se muka niin vaikeaa silloin se elämä oli. Eli sullakin helpottaa päivä päivältä, usko mua.

Vierailija
16/67 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vain muutaman vuoden ja sitten helpottaa kun lapsille alkaa tulla järkeä päähän ja heille voi (alkuun) puoleksi minuutiksi kääntää selkänsä. Meillä eskari-ikäisen kanssa elämä on juuri nyt todella leppoisaa ja mukavaa.

Kasvatustahan on se arki heidän kanssaan.... maito kaatuu se pyyhitään jne. Tee mahdollisimman paljon lasten kanssa, siivousta ja pyykkihuoltoa mihin vain voivat osallistua niin siihen osallistuvat.

Huonosti nukutuille öille kannattaa ajoissa tehdä jotain, sitä pimahtaa ihan totaalisesti jos ei "koskaan" saa nukkua.

Vierailija
17/67 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat tuon kaiken kuulostamaan jotenkin ihan armottoman raskaalta ja kauealta. Mitä hirveää siinä on, että yhdellä kädellä pyyhkäisee pöydän, toisella hörpätään oma aamukahvi?. Normaaleja askareita on myös vaipattaa lapsi, käyttää toinen vessassa ja pukea ulkovaatteet. Toisinaan joutuu hakemaan vielä uuden paidan, kun entinen kastuu.  Sitähän se on, ihan tavallista elämää.

Vierailija
18/67 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen kqnsee laittaa vaikka parveekkeelle odottamaan jos on kuumissaan.

Vierailija
19/67 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttanu mukavuudenhaluinen elämänasenne. Jos pöytä on joskus pyyhkimättä, ihan sama, seuraavalla ruokailulla sitten. Aamupala syödään yökkäreissä niin ei päivävaatteet ole heti puurossa. Välillä on muutenkin hyvä oikoa kulmia ettei pää räjähdä.

Vierailija
20/67 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 14:51"]

Sitähän se on, ihan tavallista elämää.

[/quote]

Minusta olisi kamalaa, jos tuo olisi tavallista elämää. Haluan juoda kahvini rauhassa ja tehdä asiat loppuun kunnolla. -7

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi