Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rahaa jouluun vain satanen. Miten sillä kolmelle hengelle kiva joulu?

Vierailija
31.10.2020 |

Minä ja mies ei anneta nyt toisillemme mitään lahjoja, mutta nelivuotiaamme pitää saada muutama paketti. Lisäksi ollaan luvattu hänelle joulukuusi (jotka täällä Helsingissä maksaa kohtalaisen paljon...). Lopuilla rahoilla pitää saada ostettua koko jouluksi ruoat, suklaat ja ainekset joihinkin joulutorttuihin ym. Onko mahdollista onnistua? (Alkoholia emme osta, joten nekin rahat voidaan laittaa lapselle joulusuklaisiin ym.).

Kommentit (191)

Vierailija
121/191 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnelma on pienelle lapselle se kaikkein tärkein. Joulukanlenterin saa muutamalla eurolla, siitä alkaa joulun odotus. Aattona kuusen koristelu yhdessä lapsen kanssa, joululaulut soimaan netistä, kynttilät palamaan. Pieni piparitaikina josta voi tehdä vaikka piparkakkumökin, valmis voitaikina ja luumuhilloa torttuihin, tulee ihana joulun tuoksu.

Kirpparilta muutama lahja lapselle, pukki jättää lahjat pussissa parvekkeelle /oven eteen pussissa, siinä voi olla joku pukin kirjoittama viesti mukana, joka yhdessä luetaan ja ihmetellään, missä välissä pukki ehti lahjat tuoda kun kukaan ei miään ehtinyt huomata!

Ruokien suhteen onkin jo hyviä viestejä ollut, mutta lapsen jouluelämykset ja muistot syntyy tunnelmasta ja yhdessäolosta enemmän kuin ruokapöydän antimista.

Todella hieno asia on myös se, että ap antaa lapselleen päihteettömän joulun, sehän ei ole valitettavasti mikään itsestäänselvyys. Vaikka rahaa olisi yli oman tarpeen ja lahjoihin käytettäisiin tuhansia euroja, ei se ole minkään arvoista jos vanhemmat kännää koko joulun tai on stressiä ja riitaa.

Vierailija
122/191 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahat loppu ja silti puksautettu vielä neljäs suu ruokittavaksi? Ei näillä mammoilla ole kyllä mitään järkeä päässä.

No tajuatko että kellä tahansa on rahat loppu kotihoidontuella. Minäkin olen kotihoidontuella vuoden loppuun ja olen ihan todella rahaton ja köyhä. Töihin palatessani palkka on 7800e.

Mieti vähän ennenkuin ylevänä haukut muita. Vai oletko minuakin parempipalkkainen jotta voit päteä?

Ilmeisesti et ole erityisen hyvä taloutesi hoidossa, jos et ansaitsemallasi palkalla ole kyennyt säästämään kotihoidontuen pienuutta kompensoiden. Ja ei, en ole parempipalkkainen. Eli sinä saat puolestani päteä, vaikka niin köyhä juuri nyt oletkin (vars.vitsi!).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/191 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

100 euroo eli sellaiset 600 markkaa... Voi voi,kun lapsena silloin kauan sitten aina joulua odoteltiin. Valmisteltiin jouluruokia,leivottiin,siivoiltiin pirttiä ja kamareita... Tehtii jopa itse lahjoja. Ihan omin pikku kätösin. Ommeltiin ja velipojat sitten isän kanssa kaikenlaisia puusta,ihan vaikka leikkiautokin. Ei varmasti maksaneet lahjat paljoakaan.Vaatimatonta oli,mutta sitä joulun tunnelmaa en ole koskaan enää tavoittanut. Nyt vanhemmat samoin molemmat veljet on jo Jeesuksen luona... Niitä aikoja kaipaan..

Vierailija
124/191 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matsmart ja fiksuruoka sivuilla löytyy usein herkkuja ja joulusuklaata halvemalla.

Kannattaa katsoa lidl lelukuvasto läpi. Esimerkiksi 25€ käyttämällä sieltä saa Leluautosetti 5kpl (7€) + Kauppaleikkisetti (10€) + Leikkilaukku (8€), pitää vaan ottaa päivät milloin ne on myynissä ylös. Vauvalle saa Puupalapeli (2€) niin hänkin saa lahjan.

Vierailija
125/191 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät jo nyt että jouluun on käytettävissä vain 100e? Jouluun on 2kk aikaa..

Koska meillä on rahat todella tiukoilla. Olen itse pelkällä kotihoidon tuella, ja miehellä pieni palkka. Joka kuukausi aivan kaikki menee perusmenoihin ja loppuvuodelle on vielä muutama iso vakuutuslasku maksettavana. Säästin oman satasen veronpalautukseni joulua varten, ja ajattelin, että se olisi meidän joulubudjetti. Ap

Ei 4-vuotiaasta kyllä mitään kotihoidontukea saa. Eikö raja mene siinä, kun lapsi täyttää 3 vuotta

Vierailija
126/191 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai vanhempainrahakausi on pidempi kuin ap.n kertoma muutama kuukausi? Sehän jatkuu sen jälkeen vanhempainrahana. Tosin en ole aivan ajan tasalla näistä enää. Omat lapset - luojalle kiitos - ovat aikuisia. Mutta sen muistan, että oli silloisena markka-aikana aika tiukoilla rahat juuri kotihoidontuella.

Se oli onneksi väliaikainen vaihe. Hyvää Joulua ap - oli tämä nyt provoa tai ei.

Vierailija
127/191 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät jo nyt että jouluun on käytettävissä vain 100e? Jouluun on 2kk aikaa..

No jos sulle jää kaikkien menojen jälkeen 50 euroa kuukaudessa jäljelle niin helppo laskutoimitus. Jopa aivovapaalla.

Vierailija
128/191 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea koko ketjua. Mutta ap, mene heittämään jotain keikkaa pariksi viikonlopuksi. Helsingissä on ihan varmasti työtä tarjolla. Isä hoitaa vauvaa ja nelivuotiasta, ja menet vaikka lapsenvahdiksi jonnekin.

100 euroa ei riitä mihinkään. Tai mieskin voisi aktivoitua...

Work work work...

Itse opiskelen/teen töitä/olen yksinhuoltaja. Olen säästänyt jouluun heinäkuusta alkaen...

Vierailija
129/191 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pienen kuusen lattialle (joku 120cm) saa parilla kympillä. Siihen vanhat koristeet. Pieni kinkku maksaa pari kymppiä, laatikot, yms ruuat kylkeen muutama kymppi. Ei jouluruokaa mene paljon noin pienellä perheellä, eikä sitä tarvi viikko tolkulla syödä. Siinä mennyt 60e.

Lahjoja saa facebook kirppareilta edullisesti tai sitten ostaa pari pienempää lelua joita lapsi toivoo.

100e riittää kun laittaa riittämään.

Älkää tehkö enempää lapsia.

Vierailija
130/191 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos sulle jää kaikkien menojen jälkeen 50 euroa kuukaudessa jäljelle niin helppo laskutoimitus. Jopa aivovapaalla.

Tarkistapa mitä säästäminen tarkoittaa.

Vierailija
131/191 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat sen ikäisiä etteivät he vielä odota kummoistakaan joulua. Yhdessä puuhastelu, koristelu ja muutama lahja on tärkeintä. He eivät odota luultavasti edes jouluruokia.

Käy ap nyt kirpparilla. Sieltä saa ihan uudenveroisia kirjoja 1-3€, leluja ja pelejä myös aina paljon tarjolla. Ei pieni lapsi osaa ihmetellä miksi pukki tuo käytettyjä. Sitten jos rahaa jää niin jokin edullinen toivelahja vielä. Varmasti on lapsi tyytyväinen näihin, älä ota paineita!

Riisipuuroa, piparien leipomista ja koristelua, askartelua, joululauluja, pulkkamäki jos lunta ja joulusauna jos on sauna jne. Kuusen koristelua. Siinähän on jo vaikka mitä pienelle lapselle mieluista joulupuuhaa. Aikuisille illaksi kynttilät palamaan ja glögiä. Ei kai joulu ja joulun tunnelma oikeastaan sen ihmeempää vaadi?

Ajattele, että moni lapsi istuu autossa ja vaihtuvissa joulupöydissä tuntitolkulla jouluna kun vanhemmat hampaat irvessä suorittaa sukulointeja. Moni lapsi valitsisi varmasti mieluummin teidän joulun :)

Vierailija
132/191 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt alatte käymään kaupassa iltaisin ja ostatte sellaisia punalaputettuja tuotteita, joita voi käyttää vielä jouluna. Pakastatte sellaiset tuotteet, jotka eivät säily jouluun asti muuten. kaiken mahdollisen teette itse.

minä ostin kaupasta juuri 5 kiloa perunaa hintaan 1,20. muutamaa päivää aiemmin sama perunasäkki olisi maksanut 0,50 euroa. alatte nyt vain ajoissa tehdä sitä joulua kotiin. 

mitä tulee joulukuusiin, puhelin käteen ja mietitte kenellä sukulaisella on metsää. Sitten soitatte ja kerrotte, että raha on tiukassa,mutta tahdotte kuusen ja kysytte mahtaisiko heidän metsässään olla jotain pientä ja teidän kukkarolle sopivaa. Luultavimmin saatte kuusen ilmaiseksi, mutta toimitte järkevämmin, jos tarjoatte rahaa - riippuu tietenkin sukulaisuussuhteen laadusta, mutta rahan tarjoaminen tarkoittaa yleisesti sitä, että näytätte sillä tajuavanne, että on sillä metsänomistajallakin mennyt rahaa sen kuusen kasvattimiseen. . ja ps: kuusi pitää sitten hankkia mahdollisimman pian, ne kaupalliset kuuset usein kaadetaan jo syyskuussa.

Meiltä on aina välillä annettu omasta metästä vääriin paikkoihin kasvaneita kuusia joulukuusiksi, mutta se vaatii sen, että ihmiset kysyvät ja tekevät sen ajoissa.

asun kerrostalossa ja olen huomannut muutamana jouluna , että ensimmäiset kuuset laitetaan pihan jätekeräyspisteeseen 26.12. eli jos teillä nyt ei kertakaikkiaan ole tuttavapiirissä yhtään metsänomistajaa, hätätilanteessa voitte löytää omalta pihaltanne täysin käyttökelpoisen joulukuusen tapanina (ei nlejävuotias välitä tuleeko kuusi sisään aattona vai tapanina, hyvä kun tajuaa viikonpäivät). jos ette, ei ole ongelma: voit tehdä vaikka vihreästä langasta tai paperinarusta seinälle kuusen ääriviivat ja koristeet voi sitten laittaa vaikka tarralla sinne seinään. itse tein yhtenä jouluna tuollaisen kuusen seinälle, kun auto oli korjauksessa joulun yli enkä jaksanut lähteä raahaamaan kuusta kotiini kauppakeskuksesta bussilla.

Vierailija
133/191 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienen kuusen saa Bauhaisista kympillä. Ja pienen pakastetun kinkun edullisesti hyvissä ajoin ennen joulua. Samoin joululahjat. Nelivuotiaalle löytää uusia kirppareiltakin.

Ruoat pitää miettiä etukäteen ja käyttää hyväksi pakastinta. Käytä tarjoukset hyväksi. Söisitte jotain, vaikka ei olisi joulukaan.

Kaikkein tärkeintä on ennakointi.

Vierailija
134/191 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä pienen kuusen lattialle (joku 120cm) saa parilla kympillä. Siihen vanhat koristeet. Pieni kinkku maksaa pari kymppiä, laatikot, yms ruuat kylkeen muutama kymppi. Ei jouluruokaa mene paljon noin pienellä perheellä, eikä sitä tarvi viikko tolkulla syödä. Siinä mennyt 60e.

Lahjoja saa facebook kirppareilta edullisesti tai sitten ostaa pari pienempää lelua joita lapsi toivoo.

100e riittää kun laittaa riittämään.

Älkää tehkö enempää lapsia.

Noin se juuri on. jos ei ole rahaa tässäheti-elämään, pitää opetella säästämään ja tehdä hankintoja silloin kun on halpaa.

Paikallisessa automarketissamme oli eilen pieniä kinkkuja myynnissä noin 3 eurolla kappale pakastealtaassa. punalipussa luki huom! päiväys! kyseisen kinkun olisi oikein hyvin voinut viedä kotiin ja laittaa pakkaseen ja nauttia jouluna. Laatikot voi tehdä itse. Kilo punajuuria maksaa 0,90-1,50 euroa, samoin lanttu ja porkkana. Niistä saa jo helposti koko joulun laatikot.  minulla ei ole säästämistarvetta tällä hetkellä, mutta olen jo tehnyt pakkaseen valmiiksi laatikot, joulutortut ja täytekakun sekä muutamat leivospohjat. ei tarvitse niiden kanssa sitten säätää jouluna ja menettä hermojaan. Lapsetkin ovat tykänneet, kun ovat saaneet kiireettä miettiä itse mitä haluavat tehdä ja miten sen toteuttavat. 

Vierailija
135/191 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi että näin tänään lenkkini varrella kaatuneen kuusen. Sen olisi saanut varmasti ottaa teille ap:n perheelle.

Ei saa ilman metsänomistajan lupaa.

Vierailija
136/191 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi että näin tänään lenkkini varrella kaatuneen kuusen. Sen olisi saanut varmasti ottaa teille ap:n perheelle.

Saako oksia ja risuja kerätä ilman maanomistajan lupaa? Entä irto havun oksia?

Vierailija
137/191 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä satasella saa joulun tehtyä, tosi hyvän ja kivan vieläpä. Ap:n perheellä on jo valmiina jouluvalot ja koristeita. Pitää vaan osata suunnitella ja budjetoida hyvin muut. Lahjoja ostaa käytettynä yms.

Vierailija
138/191 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt näyttää olevan kyseessä uusavuton tai uusavuttomar ihmiset, jos ei saa itse joulua satasella. Tai ei keksi mistä voi saada vaikka 50 lisätuloa.

Vierailija
139/191 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa hyvä mieli painaa pitkää päivää töissä ja tienata kunnolla! Ei rahahuolet paina. Köyhät kyykkyyn!

Vierailija
140/191 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako oksia ja risuja kerätä ilman maanomistajan lupaa? Entä irto havun oksia?

"Marjojen, sienten, rauhoittamattomien kasvien sekä maahan pudonneiden kuivien risujen ja käpyjen lisäksi käytännössä mitään muuta ei saa poimia ilman maanomistajan lupaa.

Kasvavasta tai tuulen kaatamasta tuoreesta puusta EI saa luvatta ottaa oksia.

Sama kielto koskee myös varpuja, juuria, tuohia, kuoria, lehtiä, havuja, pihkaa, mahlaa, terhoja, käpyjä, kuusenkerkkiä, pähkinöitä sekä hakkuujätteitä.

Saunavihdan ja pajunkissakimpun tekemiseen tarvitaan siis maanomistajan lupa."

lähteenä metsälehti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kaksi