Rahaa jouluun vain satanen. Miten sillä kolmelle hengelle kiva joulu?
Minä ja mies ei anneta nyt toisillemme mitään lahjoja, mutta nelivuotiaamme pitää saada muutama paketti. Lisäksi ollaan luvattu hänelle joulukuusi (jotka täällä Helsingissä maksaa kohtalaisen paljon...). Lopuilla rahoilla pitää saada ostettua koko jouluksi ruoat, suklaat ja ainekset joihinkin joulutorttuihin ym. Onko mahdollista onnistua? (Alkoholia emme osta, joten nekin rahat voidaan laittaa lapselle joulusuklaisiin ym.).
Kommentit (191)
Kiitoksia kaikki ihanat, jotka annoitte vinkkejä! Nyt tuntuu, että ihan hyvä joulu voisi jopa onnistua. Yritämme säästää kaikessa missä voi eli emme osta konvehteja vaan joulusuklaaksi kelpaa kauniiseen kulhoon paloiteltuna Fazerin sininen ja vaikka rusinoita ja sellaista. Yritän lähipäivinä laskeskella miten muuten voisi ruoissa säästää, jotta kuitenkin saisi kaikkia herkkuja pöytään. Pieni kinkku riittää. Mutta lapsen takia siitä kuusesta en luovu kun siitä hän haaveilee ja se on hänelle luvattu. Ja minusta on tärkeää, että lupaus aina pidetään, vaikka se on pienelle lapselle annettu lupaus. Katsomme Plantagenista tai vastaavasta halvan, kiitos sille joka vinkkasi. Ap
Olen ihan varma, että saatte kivan joulun, ja huomaat että se satanen riittää vaikka mihin. Nelivuotias arvostaa sitä joulun pikkuhiljaa rakentamista, siitä odotuksesta, jännityksestä ja valmistelemisesta se tunnelma syntyy.
Hyvä että tämä on tiedossa nyt. Mun nähdäkseni teillä on vielä hyvä joulu valmisteilla.
Laitapa Toriin ilmoitus tuosta joulukuusesta ja kerro että ei ole varaa maksaa paljoa siitä.
Torissa alat nyt jo kytätä leluja ja etsit uudenveroisia lahjaksi kelpaavia juttuja lapsellesi.
Jouluruoka ei ole kallista jos sen tekee itse. Laatikot on oikeasti todella halpaa ruokaa. Juuri nyt porkkanaa ja lanttua saa halvalla. Jos voit niin osta ne jo nyt, soseuta ja pakasta. Toki voit tehdä laatikot jo ihan kokonaan valmiiksi ja pakastaa.
Jos ei ole varaa kokonaiseen kinkkuun, niin osta valmiita kinkkusiivuja.
Jakaisin budjetin kutakuinkin seuraavasti: 20€ kuusi, 30€ lahjat, 50€ ruoka
Rohkeasti pyytämään nyt oikeaa joulukuusta tutun tuttujen kautta. Kyllähän noita karahkoja jonkun mökinomistajan tontin reunamilta löytyy. Jotenkin ihanaa, että laitatte lapselle oikean kuusen, ilahduttaa varmasti teitä aikuisiakin ja tuo omaa lapsuutenne joulutunnelmaa. Eipä sen niin ihmeellinen kuusi tarvitse olla. Kokeilkaa fb n voimaa vaikka asuinpaikkakuntanne puskaradion sivuilla.
Viestistäsi välittyy aito halu saada lapsellenne hyvä joulu. Uskon, että se välittyy muillekin kuin minulle. Joulukuusitoivomus olisi ilo täyttää ❤️
Huokaus, jouluruikutukset ovat alkaneet....
Ihan hyvinhän se riittää. Useimmat jouluruuat ovat halpoja, valitsette sellaisia. Riisi- tai perinteisempi ohrapuuro, laatikot, rosolli. Halpoja. Pieni pala kinkkua ei ole kallis, tai sen voi korvata vaikka karjalanpaistilla tai kalalla. Kaikkea ei tarvitse olla, valitsette niitä mitkä ovat edullisia ja mieleisiä.
Karjalanpaistilihat ostan usein laputettuina ja laitan pakkaseen. Pidä silmät auki ajoissa. Lohifileetkin on usein tarjouksessa.
Herkkujakaan ei tarvita paljon, lapsi ilahtunee pipareista ja ja jostain joulukarkista.
Lahjojen ei tuon ikäiselle tarvitse olla kalliita, kunhan jotain on. Vaikka värityskirjat ovat halpoja, tai lasten palapelit. Kirpparit voi hyödyntää.
En ihan tajua, miksi olet tuollaisessa tilanteessa mennyt lupaamaan lapselle joulukuusen, mutta kun niin on, tingitte sitten muusta ja ostat vaikka muovikuusen. Koristeita voitte askarrella yhdessä lapsen kanssa vaikka ihan kotoisista tarpeistakin.
Oikea joulukuusi Tokmannilla alle 20€. Viime vuonna muistaakseni 17,90€. Että ei se varmaan kuuseen teidän jouluilo kaadu.
Suklaalevyt on olleet nyt nipputarjouksena vaikka kuinka monta kympillä. Fazerin makusuklaat tai maitosuklaat.
Lapsen lahjat 1-2 uutena kaupasta, loput kirppareilta ja facen annetaan-ryhmistä.
Tällä tavalla ruokiin, muihin herkkuihin ja kynttilöihin jää 50€. Joulupuuro, luumukiisseli, piparit.
Ainakin yhtenä joulupäivänä menisitte jomman kumman vanhemmille vierailulle joulupöytään.
Joululaulut, hyasintti ja kynttilät auttaa tunnelman luomisessa.
Lapselle riittää vaikka yksikin lelulahja. Muut paketit voi olla sellaisia, mitä muutenkin pitäisi hänelle hankkia - vaatetta, sukkia talvikengät tai kumpparit jne. Kunhan ovat kivannäköisiä.
Mitä lapsi on toivonut lahjaksi? Jos siitä lähdette. Neljä vuotiaalla on jo hyvinkin mielipide millaisilla leluilla leikkii. Voisiko löytyä tarjouksesta tai käytettynä (käytetytkin on usein torissa ja kirpoilla hinnoissaan)
Ei siinä auta muun kuin listata jouluasioiden tärkeysjärjestys -mikä sen joulun tuo ja missä voi tinkiä.
Onko teillä jotain turhaa tavaraa, jota voisitte itse myydä pois -vauvatarvikkeita tms?
Jouluunhna on vielä aikaa, onko mahdollista tienata vähän ylimääräistä esim lastenhoidolla tai muulla extrahanttihommalla.
Perusjouluruoka on onneksi halpaa, laatikot ja kinkut. Mieti säästätkö jotain jos teet itse.
Jossain tori.fi:ssa ja fb -kirppiksissä annetaan tekokuusia välillä ilmaiseksi.
Nykyään ihmiset ei taida laittaa säästöön mitään? Aapeellakin hyvä palkka ollut. Kun korona iski niin julkkikset ja ihan tavan talliaisetkin valittivat iltapäivälehdissä kuinka nälkä ja ulosotto uhkaa. Jos on duuni jotain voi ihan varmasti säästää. Eri asia tietenkin työttömät, sairaat ym
Minä en ymmärrä miksi ei ole säästöjä? Ja kuinka isot menot jos miehen palkka ei riitä?
Itse olen pitkäaikaistyötön ja olen säästänyt 800e jouluun.
Piparin leivonta on nelivuotiaalle tärkeintä, eikä niiden raaka-aineet kalliita ole. Lantut ja porkkanat on halpoja joulun edellä. Kinkku voi olla ihan pieni. Me ostetaan aina pieni, eikä syödä kuin jouluaattona ja joulupäivänä. Laatikoita jos ei halua tehdä itse, ne ovat jo aattona useissa kaupoissa tarjoushintaan.
Meillä taitaa mennä nelihenkisen perheen jouluun satanen, tosin meillä on allergioiden vuoksi muovikuusi, mutta sama on toiminut jo 20 vuotta ja edelleen hyvä. Koristeetkin on edelleen samat, vain kynttilät olen kerran uusinut ja nekin kirpparilta joulun jälkeen.
Nelivuotiaalle saa jo kympillä monta lahjaa.
Jos raha on tiukalla, niin totta kai alkoholi ja tupakka lopetetaan välittömästi. En ymmärrä ihmisiä, jotka valittaa rahapulaa ja samaan aikaan vetää askin päivässä ja joka viikonloppu ollaan baarissa.
Kuusen haette itse esim. sähkölinjojen alta. Ei ihan laillista, mutta ei yleensä kiinnosta ketään.
Pienelle voi hakea leluja esim. kirpputoreilta ym. Sukulaisilta ja tutuilta voisi kysellä käytöstä pois jääneitä leluja. Pikkulapselle voi vielä ostaa helppoja ja edullisia lahjoja, teinit on asia erikseen.
Mistä tiedät jo nyt, että on vain satanen käytössä? Tuntuu kummalliselta, että nyt jo tiedät summan, vaikka jouluun on vielä lähes kaksi kuukautta aikaa. Mutta toisaalta, sen parin kuukauden aikana saat kerättyä vähän ylimääräistä. Voitko pyytää vanhemmiltasi tai ystäviltä toisen satasen lainaksi joulua varten? Siten saisit tuplattua budjetin ja takaisinmaksu ei ole ongelma tuolle summalle. Pyydä heiltä jotain aputyötä (siivous ym.) josta maksavat jonkun kympin.
Kerää tienvarsilta pullot ja tölkit. Itse olen näin saanut joskus useita kymppejä ylimääräistä. Eli sitten olisi budjetti jo esim. 220 euroa.
Myy kirpputorilla komerosi ylimääräiset kamat ja/tai tee pullaa tai mokkapaloja myyntiin. Näin voisi saada esim. kolmisen kymppiä lisää. Nyt olisit jo 250 eurossa.
Ryhdistäydy ja tee jotain. Älä odota, että raha tippuu taivaasta. Älä hemmetissä ota pikavippiä joulua varten!
Vierailija kirjoitti:
Rahat loppu ja silti puksautettu vielä neljäs suu ruokittavaksi? Ei näillä mammoilla ole kyllä mitään järkeä päässä.
Oletko tyhmä vai idiootti? Tai sitten olet peräkammarin yksinäinen putinpersu?
-M
Vierailija kirjoitti:
Huokaus, jouluruikutukset ovat alkaneet....
Joo,joulu ei tule yllättämättä! Joka kuukausi voisi laittaa muutaman euron säästöön joulua varten. Jättää ostamatta jotain ja jotain,esim jos säästäisi viisisataa jouluun niin eihän se ole kuin 20euroa per nuppi joka kuukausi! Siis kaksi aikuista jos on...
Vierailija kirjoitti:
nyt alatte käymään kaupassa iltaisin ja ostatte sellaisia punalaputettuja tuotteita, joita voi käyttää vielä jouluna. Pakastatte sellaiset tuotteet, jotka eivät säily jouluun asti muuten. kaiken mahdollisen teette itse.
minä ostin kaupasta juuri 5 kiloa perunaa hintaan 1,20. muutamaa päivää aiemmin sama perunasäkki olisi maksanut 0,50 euroa. alatte nyt vain ajoissa tehdä sitä joulua kotiin.
mitä tulee joulukuusiin, puhelin käteen ja mietitte kenellä sukulaisella on metsää. Sitten soitatte ja kerrotte, että raha on tiukassa,mutta tahdotte kuusen ja kysytte mahtaisiko heidän metsässään olla jotain pientä ja teidän kukkarolle sopivaa. Luultavimmin saatte kuusen ilmaiseksi, mutta toimitte järkevämmin, jos tarjoatte rahaa - riippuu tietenkin sukulaisuussuhteen laadusta, mutta rahan tarjoaminen tarkoittaa yleisesti sitä, että näytätte sillä tajuavanne, että on sillä metsänomistajallakin mennyt rahaa sen kuusen kasvattimiseen. . ja ps: kuusi pitää sitten hankkia mahdollisimman pian, ne kaupalliset kuuset usein kaadetaan jo syyskuussa.
Meiltä on aina välillä annettu omasta metästä vääriin paikkoihin kasvaneita kuusia joulukuusiksi, mutta se vaatii sen, että ihmiset kysyvät ja tekevät sen ajoissa.
asun kerrostalossa ja olen huomannut muutamana jouluna , että ensimmäiset kuuset laitetaan pihan jätekeräyspisteeseen 26.12. eli jos teillä nyt ei kertakaikkiaan ole tuttavapiirissä yhtään metsänomistajaa, hätätilanteessa voitte löytää omalta pihaltanne täysin käyttökelpoisen joulukuusen tapanina (ei nlejävuotias välitä tuleeko kuusi sisään aattona vai tapanina, hyvä kun tajuaa viikonpäivät). jos ette, ei ole ongelma: voit tehdä vaikka vihreästä langasta tai paperinarusta seinälle kuusen ääriviivat ja koristeet voi sitten laittaa vaikka tarralla sinne seinään. itse tein yhtenä jouluna tuollaisen kuusen seinälle, kun auto oli korjauksessa joulun yli enkä jaksanut lähteä raahaamaan kuusta kotiini kauppakeskuksesta bussilla.
Meillä on parin hehtaarin mökkipalsta. Jos joku sukulainen tai tuttava kysyisi kuusta, niin ilmainen toimitus tulisi saman päivän aikana. Niitä näreitä kasvaa ihan joka paikassa. Kuuseen ei kannata uhrata euroakaan. Jos ei sukulaiselta halua kysyä, niin pienellä riskillä ja mielikuvituksella löytää kuusia joka puolelta. Tietyömaiden reunoilta, joutomailta, pusikoista, sähkölinjojen alta. On paljon paikkoja, joista kukaan ei välitä ja siellä kasvaa sakeana parin metrin kuusia. Vähän rohkeutta ja riskinottoa, niin kyllä ilmaisen kuusen löytää.
Kannattaa porsia kun on tuulen huuhtoma perse.
Vierailija kirjoitti:
Kai vanhempainrahakausi on pidempi kuin ap.n kertoma muutama kuukausi? Sehän jatkuu sen jälkeen vanhempainrahana. Tosin en ole aivan ajan tasalla näistä enää. Omat lapset - luojalle kiitos - ovat aikuisia. Mutta sen muistan, että oli silloisena markka-aikana aika tiukoilla rahat juuri kotihoidontuella.
Se oli onneksi väliaikainen vaihe. Hyvää Joulua ap - oli tämä nyt provoa tai ei.
Mietin samaa että rahaa saa kyllä enemmän kuin pari kuukautta. Jokin ei nyt täsmää.
Vaivautuisit lukemaan aloituksen ennen kuin kommentoit, siinä ap nimenomaan sanoi, etteivät osta alkoholia.