Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rahaa jouluun vain satanen. Miten sillä kolmelle hengelle kiva joulu?

Vierailija
31.10.2020 |

Minä ja mies ei anneta nyt toisillemme mitään lahjoja, mutta nelivuotiaamme pitää saada muutama paketti. Lisäksi ollaan luvattu hänelle joulukuusi (jotka täällä Helsingissä maksaa kohtalaisen paljon...). Lopuilla rahoilla pitää saada ostettua koko jouluksi ruoat, suklaat ja ainekset joihinkin joulutorttuihin ym. Onko mahdollista onnistua? (Alkoholia emme osta, joten nekin rahat voidaan laittaa lapselle joulusuklaisiin ym.).

Kommentit (191)

Vierailija
81/191 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt siihen kuuseen laittako rahaa jos rahat on noin tiukilla. Jos teillä on auto, niin käytte jostain metsänkulmasta vain hakemassa yhden. Pikkukuusia saa melko halvalla jos ei ole mahdollista käydä kuusivarkaissa.

Vierailija
82/191 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi on 4v et saa kotihoidontukea.

Lapsi voi täyttää 4 vuotta just ennen joulua.

Lapsi on jo 4, ja kotihoidon tukea saa vain alle 3-vuotiaista. Mutta meillä on myös vauva. Häneen vain ei jouluna menee rahaa, joten en laittanut aloitukseen. Ap

Upeaa, että joku noin köyhä lisääntyy. Ihanaa jakaa kurjuutta lapsille.

Teidän perheessä on näköjään jaossa ollut vain empatiakyvyttömyyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/191 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän te söisitte muutenkin vaikka olisi normaali päivä eikä joulu eli eikö tuohon pitäisi tulla päälle vielä se normaali ruokakauppaan menevä osa budjetista noiden päivien osalta?

Samaa minäkin ihmettelin. Minulla ei mene jouluna juurikaan enemmän rahaa ruokaan kuin muulloin. Esim.nyt on sinappia ja riisipussi valmiina odottamassa kaapissa. Suklaata, jota harvoin ostan, ostin eilen varastoon, koska se oli hyvässä tarjouksessa eilen K-kaupassa. Perunoita ja juureksia ostan jatkuvasti muutenkin. Ja viikonloppuisin jotain pullaa.

Vierailija
84/191 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pakko lisääntyä kahdella jos on noin vähän rahaa tienaava ukko ja säkin voisit töihin.

Vierailija
85/191 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se mahdotonta ole. Lapsen lahjan ei varmaan tuossa iässä tarvi olla hirveän kallis joten 25 e? Pieni joulukuusi tuosta https://www.plantagen.fi/metsakuusi-korkeus-150-175-cm-vihrea-514728.ht… 20 e. Konvehdit 5 e. Jää 50 e jouluruokaan, sen pitäisi kyllä riittää, koska esim laatikot on halpoja. Lapsesi mielestä joulu on varmasti ihana, vaikkei siihen hirveästi käytä rahaa.

Olen samaa mieltä,mukava, lämmin joulutunnelma on tärkein, se jää mieleen kun aikuisena muistelee, eikä se mitä on syöty.

Vierailija
86/191 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää nyt siihen kuuseen laittako rahaa jos rahat on noin tiukilla. Jos teillä on auto, niin käytte jostain metsänkulmasta vain hakemassa yhden. Pikkukuusia saa melko halvalla jos ei ole mahdollista käydä kuusivarkaissa.

Mutta käykää hakemassa se kuusi mieluummin kunnan metsästä.

t. metsänomistaja

Vierailija
87/191 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa lapselle suklaakalenteri, niitä saa parilla eurolla. Siinä on jo joulutunnelmaa, kun pikkuhiljaa se joulu lähestyy. Sitten menette kaikkiin mahdollisiin joulukekkereihin, mitä kauppakeskuksissa on: joulupukki jakaa karkkia, kasvomaalaushulabaloota ja ties mitä markkinaa. Sitten vielä kauneimpiin joululauluihin ja enkelikirkkoon.

Kotona paistatte pipareita. Kustannussyistä kannattaa tehdä kattilallinen taikinaa itse (ja maunkin puolesta parempaa). Sokerikuorrute ei maksa paljon.

Vierailija
88/191 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Ehdit kerätä pulloja ja niillä rahoilla voi ostaa ruokaa. Varmaan teilläkin joku sukulainen voi pari lahjaa. Kaksi lapsilisääkin on tulossa ennen joulua. Käytä mielikuvitusta.

Vierailija
89/191 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä vaikuttaa provolta, mutta vastaan silti, jos vinkeistä olisi muille hyötyä.

Kuusi ja koristeet

Muovikuusen saat varmaan ilmaiseksikin tai tosi halvalla, jos nyt rupeat kyselemään esim. Fb-ryhmistä. Jos ei löydy, niin haet jostain ojasta pienen kuusitaimen. Ei tunnu niin varastamiselta, kun valitsee paikasta, missä kuusi ei muutenkaan tulisi kasvamaan. Se pieni kuusi sitten vaan maljakkoon pöydälle ja kivat (itsetehdyt) koristeet. Tigerista saat tuikkuja tai kynttilöitä parilla eurolla. Koristeita kannattaa tehdä itse. Kierrätyskeskukset on täynnä joulutekstiilejä ja tavaraa halvalla.

Herkut

Halvin valmispiparitaikina on noin euron. Joulutorttutarpeet n. 3e. Hiukan suklaata ja euron glögi. Avustuskassien jauhoista voit vaikka leipoa pullaa tai kahvikakun.

Ruoka

Paljon ei lopulta tarvitse, ja oikeastihan itsetehty jouluruoka on halpaa: perunaa, porkkanaa, riisiä, punajuuria... Tee hyvissä ajoin iso satsi peruna-ja porkkanalaatikoita pakkaseen. Porkkanat ja puuroriisi on halpoja. Itse tykkään rosollin sijasta tehdä punajuurisalaatin. Majoneesin surauttaa itse edullisesti yhdestä kananmunasta ja 2dl rypsiöljyä. Kinkkua ei ole aina pakko olla, ostaa sitä lihaa mitä löytyy. Nyt jo voi ostaa vaikka alennuksesta karjalanpaistilihat pakkaseen valmiiksi. Jonkun ruokaisan pastasalaatin voi vaikka vielä tehdä, niin on jo monta sorttia pöydässä. Kalat, juustot ja viinit eivät ole välttämättömiä... Itse tekemällä laatikot ja nuo salaatit on tosi edullisia. Aitoon voihin kannattaa satsata pari euroa, se tuo sitä makua kaikkiin jouluruokiin. Voit tehdä jopa riisipuuronkin avustuskassin maitojauheeseen ja lisätä pari ruokalusikallista voita, niin makua ei erota täysmaitoon tehdystä. Rusinat ja kaneli on halpoja, niin saat rusinakiisselin tai kanelin puuroon. Nyt jo kannattaa kauppareissuilla ostaa jemmaan puuttuvia juttuja, niin kaikkea ei tarvitse miettiä enää juuri ennen joulua. Esim. perunajauhoja, kuivahedelmiä/rusinoita, mausteita, riisiä, sokeria/siirappia, glögiä, pakastetaikinaa yms voit ostaa pikku hiljaa jo talteen.

Lapsen lahjat

Lahjapaperi on euron. Nyt aloitat esim. kirppislöytöjen paketoinnin. Pienet lapset tykkäävät aukoa lahjoja, joten voit oikeasti laittaa pakettiin vaikka euron sukat, käytetyn satukirjan, pehmolelun ja jotain Tigerin krääsää.

Vanhempien joululahjat

Saat lisää joulumieltä, kun paketoit toiselle lahjaksi vaikka vain halvan suklaalevyn ja vaikka jonkin edullisen suihkugeelin/vartalovoiteen/after shaven tai jotain. Käytätte toistenne lahjoihin sovitusti vaikka 5e. Sillä saa jo vaikka mitä! Jouluiloa, kun on teillekin nätit paketit vaikka kuusen alle.

Vierailija
90/191 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala tehdä ruoka- ja tavaravarastoa joulua varten johonkin kaappiin. Ostat sinne pikkuhiljaa sellaista mikä säilyy hyvin. Vaikka yksi-kaksi asiaa viikossa. Riisiä, sekahedelmiä, suklaata, kynttilöitä, koristetarvikkeita, kahvia, teetä jne. Jouluun on vielä useita viikkoja. Ostat erityisesti sellaista minkä näet olevan alennuksessa. Näin silloin tällöin vähän ylimääräistä ostamalla et juuri huomaa lisäystä normaaleissa menoissasi. Mutta se varaamasi 100€ säilyy ja tuntuukin isolta summalta sitten ennen joulua. Toinen vaihtoehto on tuo täällä aikaisemmin esitetty ostosten säästäminen aatonaattoon ja aattoon.

Vierailija
91/191 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäänvetoon kaikki ja eikun jännäämään

Vierailija
92/191 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy suosiolla s-marketin ilta-alessa ja pakasta. Kalat ja jotkut kinkkurullat on usein laputettuina.

Vierailija
93/191 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. metsänomistaja

Sinä et edes sitä huomaa jos yksi kuusi puuttuu.

Vierailija
94/191 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjabudjetti 40e, sillä saa jo yhden hyvän ja pari pientä lahjaa. Ruokaan 50e ja tee paljon itse. Leipokaa yhdessä ja syökää ennemmin torttuja ja pipareita kuin konvehteja. Kympillä ostat askartelutarvikkeita ja tehkää yhdessä koristeita seinille ja ikkunoihin. Halpoja kynttilöitä/tuikkuja kannattaa ostaa. Panosta tunnelmaan, kuunnelkaa joululauluja, katsokaa yhdessä joulun piirrettyjä ja käykää hautausmaalla katsomassa kynttilämerta. Viettäkää aikaa yhdessä, se on lapselle tärkeintä.

Vierailija
95/191 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. metsänomistaja

Sinä et edes sitä huomaa jos yksi kuusi puuttuu.

Mutta sen jo huomaa, jos joka vuosi 50 ihmistä päättää hakea sieltä minun piskuiselta metsäläntiltäni joulukuusen.

Vierailija
96/191 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tykkäätte kaloista, ja joulupöytä kaipaa mielestänne vaikkapa savulohta tai kylmäsavulohta, niin ostakaa sitä vain hyvin pieni määrä, niin säästyy rahaa. Siitäkin valmistaa jo mukavasti hyydykettä tai vaikkapa moussea leivän päälle.[/quotef

Kannattaa käyttää hyväksi joulun alla s- ryhmän ilta-alennukset. Meillä 30% ale muuttuu jo 60%.aleksi klo 18.

Eilenkin oli kylmäsavulohta useita kappaleita ja hintaa jäi muutama euro.

Avasin pakkaukset ja leikkasin useaan pieneen pakasterasiaan. Olen tehnyt monet kerrat noin ja kaikki tuotteet ovat säilyneet hyvin pakastimessa käyttöön saakka.

Kylmäsavulohta, kirjolohta savustettuna ja kanaa eri muodoissa porsaanleikkeitä jne... muutamalla eurolla.

Vierailija
97/191 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita someen viesti ennen joulua, että haluaisit pienen, edullisen kuusen. Jos joulumieltä ihmisiltä löytyy, saat sellaisen hyvinkin edullisesti tai jopa ilmaiseksi.

Mannerheimin lastensuojeluliiton kautta voit pyytää lahjan lapsellesi.

Kaikkea hyvää perheellesi!

Vierailija
98/191 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että tässä on nyt kyse siitä, miten teidän nelivuotias kokee joulun - hän tykkää kyllä aivan varmasti. Kyse on siitä, millaisia mielikuvia sinulla on "lapsuuden ihanasta joulusta". 

Jouluruoka, varsinkaan perinteinen suomalainen jouluruoka, ei maksaa yhtään sen enempää kuin tavallinen arkiruokakaan. Pitäähän teidän arkenakin syödä.  

Satasella saa nelivuotiaalle useamman paketin. Mistä lapsenne pitää ja mitä hän toivoo lahjaksi?

Aidon joulukuusen saa 50 eurolla pääkaupunkiseudulla, mutta teillä on 2 kk aikaa selvittää ja kysellä, saisiko jostain edullisemman. Tekokuusia saa halvemmallakin, jos sellaisesta ja esim. Fb:n roskalavoilla on usein jaossa ihan kivoja tekokuusia ja etenkin joulukoristeita. 

Kiitos sinulle, näinhän se on, että ei nelivuotias vielä osaa odottaa tietynlaista joulua ja tiettyjä ruokia vaan tykkää kun on joulutunnelmaa ja jotain joulujuttuja. Enemmän tässä on varmaan kyse minun omista mielikuvista lapsuuden joulusta. Luulen, että lapsi osaa ilahtua ihan halvoistakin lahjoista, kun keksii monta pientä kivaa, vaikka jonkun lasten lehdenkin voi ostaa ja paketoida eikä lapsi siitä osaa ajatella, että pitäisi olla koko vuoden lehtitilaus tms. Ap

Meilläkin oli rahat tiukilla silloin, kun lapset oli pieniä ja olin kotihoidontuella. Tiedoksi niille, jotka ilkkuvat, että köyhät tekee lapsia, niin nyt on lapset aikuisiaja minun palkkani on 5600e ja miehen 6000e. Eli se oli sen ajan köyhyyttä, kun olimme opiskelijoita ja olin kotihoidontuella ja samaan aikaan suoritin opintoja.

Mutta siis siitä joulusta. Muistelin, että taisimme paketoida lapsille lahjoiksi kirpparilta ostettuja aku ankka kirjoja ja muuta edullista, mutta hyväkuntoista. 2 ja 3 vuotias ei niin vielä ymmärtänyt, onko se lelu uusi vai kirpputorin.

Laatikot tein itse ja ennen joulua oli lähikaupassamme punalaputettuna kinkkuja. Pienille sitä suklaatakaan ei niin kauheasti tarvinnut. 

Muovikuusen olimme saaneet sukulaisilta. Toivottavasti saatte sen edullisesti jostakin.

Tunnelmaa tuli pienellä rahalla lapsille ja sen ikäiset ei vielä vertailleet leluja keskenään. Hyviä joulumuistoja heillä kuulemma on siltäkin ajalta, kun rahallisesti olimme tiukilla.

Vierailija
99/191 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahat loppu ja silti puksautettu vielä neljäs suu ruokittavaksi? Ei näillä mammoilla ole kyllä mitään järkeä päässä.

No tajuatko että kellä tahansa on rahat loppu kotihoidontuella. Minäkin olen kotihoidontuella vuoden loppuun ja olen ihan todella rahaton ja köyhä. Töihin palatessani palkka on 7800e.

Mieti vähän ennenkuin ylevänä haukut muita. Vai oletko minuakin parempipalkkainen jotta voit päteä?

Höpöhöpö, kun palasin itse kotihoidontuelta töihin oli säästössä vielä 20 000e. Ja palkka nettona 1800e. Et vaan osaa suunnitella ja käyttää rahaa, syytä itseäsi.

Vierailija
100/191 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää ainakaan kerjätkö mistään netistä apua. On niin noloa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme