Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saan 600 euroa riittämään ruokaan 5 hengen perheessä?

Vierailija
12.02.2014 |

Kuukaudessa on 600 e rahaa mikä on käytettävissä  ruokaan, juomiin, vessapaperiin, kahviin, herkkuihin, vaippoihin, pesuaineisiin, shampoisiin, voiteisiin, rätteihin ym.

Vaatteet, lääkkeet, kengät, bensat ym menevät eri "rahastosta".

Aikuisia on kaksi. Isä syö lounaan töissä eikä maksa siitä.

Äiti ja lapset syövät kaikki ruoat kotona.

Yksi lapsi on vaipoissa.

Ei allergioita, ei nirsoilua.

Mitä söisimme, että tuo raha riittää?

Minulla on joka kuukausi viimeisellä viikolla niin tiukkaa, että jätän usein itse syömättä, juon vain hanavettä, että voin jakaa ruoan lapsille. Eihän tämä ole normaalia?

Emme tupakoi, alkoholia ostetaan todella harvoin, lähinnä vain juhlapäiviksi pullo punkkua tms.

En käsitä miksi raha ei vain riitä!  Leivon myös itse, en osta kalliita eineksiä, en mielestäni törsää. Yritän, että meillä olisi terveellistä ruokaa, aina hedelmiä, joka aterialla vihanneksia.

Olen tosi surullinen vikan viikon kun rahaa on ehkä 2 euroa ja sillä pitäisi pärjätä. Kaivelen kaappeja ja yritän saada niistä jotain suuhunpantavaa lapsille.

Miksi minulla menee niin paljon rahaa? :(

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sun pitää itsekin syödä, soita diagonissalle niin hän antaa sinulle hiukan rahaa ruokaan, yleensä sellaisen paperilapun.

Vierailija
22/40 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea kysymys, kun emme tiedä, mihin sinä rahasi käytät. Ota jokainen kuitti talteen ja tarkista ne kotona. Viivaa punaisella yli kaikki se, joka ei ole välttämätöntä.

Sen jälkeen alleviivaa sinisellä ne, jotka voit vaihtaa halvempaan.

Tämän jälkeen tee kauppalista seuraavan viikon ostoksiin. Käy harvemmin kaupassa, kerran tai korkeintaan kahdesti viikossa. Silloin pystyt hyödyntämään tarjoukset, mutta ei tule turhia heräteostoksia.

Ennakoi ostoksiasi. Sinähän tiedät, että joka kuukausi on jokseenkin samat tarpeet. Siispä osta ne tarjouksesta mahdollisimman halvalla, niin et joudu ostamaan esim. vessapaperia silloin kun se loppuu hinnalla millä hyvänsä. Osta kerralla iso paketti halvalla, ettei tarvitse ostaa viimeisillä rahoilla kallista kahden rullan pakkausta, kun ei enää ole varaa isompaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siltä varalta etteivät nämä keinot ole jo käytössä:

- Osta Lidlistä. Kannattaa mennä pidemmänkin matkan päästä. Vältä Siwaa, Valintataloa ja K-Kauppaa koska ovat oikeasti kalliita.

- Iltaruuaksi tai lounaaksi puuroa muutaman kerran viikossa

- Lihaa tai kalaa ei tarvitse olla joka aterialla

- aikuisten ei tarvitse juoda maitoa ollenkaan

- Lapsillekin janojuomaksi vettä. Mehut vain välipaloiksi

- Letut  ovat halpa herkku ja toimivat suolaisellakin täytteellä

- Älä käytä mitään valmisruokia, satunnaista hernekeittoa lukuunottamatta

- Ostakaa viikon tai edes puolen ruuat kerralla, suunnitelmallisuus vähentää kustannuksia (pätee muuten muuhunkin kuin ruokaan)

- Jos kunnassasi on lapsille puistoruokailuja niin käyttäkää niitä hyväksi

- Jos rahat ruokaan eivät tästä huolimatta riitä rohkeasti ottamaan yhteyttä kirkkoon, sosiaalitoimeen, ruokajonoon jne.  Myös tukiperhetoiminta voisi auttaa eli lapset olisivat noin kerran kuussa viikonlopun tukiperheessä jolloin ruuassa voisi säästää.

Toisaalta 600€ ruokaan ja taloustavaroihin yms on ihan kivasti. Monilla sama summa jää niin, että siitä ostetaan myös vaatteet, lääkkeet jne. Uskoisin, että tilateenne korjautuisi suunnittelemalla. Tämä on aikaavievää ja vähän tylsääkin, mutta maksaa vaivan. Opiskelijana elin itse alle 100€ ruokarahoilla 4 vuotta syyskuusta toukokuuhun, mahdolliset vaatteet ja muut ekstrat ostin lainarahoilla. Pärjäsin kyllä kun mietin mihin rahani laitoin. Olen kiitollinen tuosta köyhäilyajasta, se opetti paljon. (Ymmärrän tietenkin että asia on erilainen kun lapset ovat mukana kuvioissa)

Vierailija
24/40 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kanssa suosittelisin kokeilemaan tuota rahan jakamista viikkopinoihin tai vaikkapa alkuun päiväpinoihin. Tuosta taitaa jäädä se 20e + hilut per päivä. Sillä varmasti keksii syömiset kun käyttää mielikuvitusta. Meillä on 4h perhe, lapset eskarissa ja koulussa (syövät siellä koululainen lounaan ja eskarilainen lounaan + välipalan välillä) ja kauppaan menee keskimäärin 17e pvä, sillä saa perusjutut, aamu/väli/iltapalat ja päivällisen ostettua + turhuuksiakin vähän.

Vierailija
25/40 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis alle 100 eurolla kuussa.

Vierailija
26/40 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpoja (ja vielä helppoja ja hyviä..) ruokia ovat esimerkiksi: kiusaukset (jauheluha, kinkku, kirjolohi, broiler, janssonin, kebab..) laitat perunoita enemmän kun ohjeessa sanotaan niin ruuasta tulee riittoisampi, keitot (makkara, nakki, broiler, siskonmakkara, jauheliha, kasvis, kala..) ja sama ohje pätee kun kiusauksiin: enemmän kasviksia ja vähemmän lihaa! Kaikki laatikkoruuat on myös aika edullisia kun muiden ainesten, kun lihan, määrää kasvatetaan: liha-makaronilaatikko, tonnikalapastavuoka, broilerpastavuoka..

Sitten tietysyi ihan perusruuat: uuniseiti, peruna + kastike (esim. Jauheliha, nakki, valkokastike..)

Aamupalaksi puuroa (ja ohrauunipuuro ja vispi ja mannapuuro käy myös lounaasta kun syö lisäksi leipää ja vaikka palan kurkkua!!) aterioiden yhteydessä rusleivän päälle ei tarvi kun voita, salaatteina kannattaa suosia juuresraasteita.. Maito vain lasten ruokajuomana..

Meillä selvitään oikeasti n.50-60€ / viikko ruokien kanssa! Tietysti edellyttää, että perusruoka-aineita löytyy kaapista jo valmiina! Me myös marjastetaan itse joten puuron päälle saadaan omia poimimia marjoja.

kännykkäsovellus foodie, on hyvä arjen ruokien suunnittelussa! Suosittelen! :)

Vierailija
27/40 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpoja ruokia: keitot, esim. iso kattilallinen hernekeittoa riittää 2-3 päiväksi tai osan voi pakastaa

kaalikeitto ja laatikko

makaronilaatikko, osan jahelihasta voi korvata soijarouheella

kasvissosekeitot on halpoja, samoin pinaattikeitto, kananmunasta saa proteiinit

osta päiväystuotteita halvemmalla, pakasta

toisinaan on hyviä vaippatarjouksia, hyödynnä ne, osta muuten halvempia merkkejä eikä mitään pamperssia (kestovaipatkin kannattaa, niitä saa kirppareilta käytettynä, ja minkä ikäinen vaippapöksy on, voiko harjoitella jo olemista ilman vaippoja? Onko ihan vauva -->tee soseet ITSE yms.)

Vierailija
28/40 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet saanut jo paljon hyviä vastauksia ja vinkkejä.

Meidän perheessä on 4hlöä ja meillä menee 400€/kk ruokaan. Joulukuussa satku enemmän jouluherkkuihin.

Me syödään mielestäni hyvin, mutta tehdään ruokaa itse, ei osteta eineksiä kovinkaan usein.

En tiedä mitä te sitten syötte, jos ei tuo raha riitä, mutta meillä olisi vielä pihistelyvaraakin. Ostetaan suurin osa ruoasta luomuna ja sehän maksaa. Tiukkoina aikoina pärjättäisiin alle 300€/kk.

Muutama vinkki, jotka ovat ehkä jo tulleetkin esille.

Jauhelihaa voit jatkaa tummalla soijarouheella. Turvota soijarouhe ennen ruokaan lisäämistä kuumassa lihaliemessä (n 2dl rouhetta & 1dl lihalientä). Näin rouhe saa hyvän maun. Voit myös jatkaa monia jauheliharuokia myös porkkanaraasteella.

En tiedä mitä juotte ruokajuomina, mutta itse tarjoan yleensä ruoan kanssa vain vettä tai maitoa. Tuoremehua juomme vain aamulla ja mehuunhan on terveellistäkin laittaa joukkoon 1/3 vettä.

Kuten sanoin, käytämme luomua, mutta valitsemme aika usein silti markettien omia luomumerkkejä. Ne ovat halvempia kuin muut, joten siitä tulee säästöä.

Aamiaiseksi meillä aikuiset syövät yleensä kaurapuuroa. Nuorimmainen syö aamiaisen tarhassa ja vanhin syö jogurttia tai leipää. Minä teen töitä kotoa käsin 4pv/vk ja silloin teen ruoan. Sitä samaa ruokaa syövät muut sitten iltapäivällä kotiin palatessaan. Viikonloppuisin meille riittää 1 lämmin ateria. Aamiainen kun syödään viikonloppuisin yleensä 10 aikoihin, niin se lämmin ateria on sitten vasta kolmen aikoihin. Viikonloppuisin kyllä iltapala on myös sitten vähän ruokaisampi. Esim täytetään ciabattaa tai tehdään pizzaa jämäjuustoista ja ylijääneistä jauhelihoista.

Sinuna tekisin kyllä myös selvän jaon rahoissa. Jakaisin 150€/vko, josta 80€ viikolla ja 70€ viikonlopulle. Kauppareissuja vain 2-3/vko, jolloin tulisi tehtyä vähemmän niitä heräteostoksia ja ehkä paremmin pysyttyä budjetissa.

Vierailija
29/40 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienituloisella oikeasti säästää jo se että lapset on kerhossa/päiväkodissa/koulussa. niissä kun saa 1-3 ruokaa päivässä ja pienituloisella maksukin on olematon.

suosittelen myös tuota ajattelua, että 20e/pv, ja just esim jauhelihakeittoon lisäksi linssejä, ne "piiloutuu" sinne jossei niistä muuten tykkään, mutta täyttää (proteiini), ei kalliita 3e leipiä, aamu tai iltapalaksi puuroa, vaippoja voi säästää kestovaipoilla tai opettamalla aikaiseen lasta potalle, huuhteluainetta ei tarvitse.

meillä jää samanverran rahaa käyttöön vielä parin kk ajan, ja perhekokokin on sama. vaippoja ei mene mutta allergian vuoksi lapsen maito maksaa 2e/l ja gluteiinittomat tuotteet on kalliita

Vierailija
30/40 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä säästetään 50€ / kk pelkästään sillä, että haetaan maidot Lidlistä...

Vierailija
31/40 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiiä onko täällä sanottu jo, mutta kananmunat ovat älyttömän halpoja, keittettyinä terveellisiä ja pitävät nälän hyvin pitkään poissa! (se vanha kolesteroli juttu on kumottu, 5 keitettyä munaa viikossa/henki on terveellistä ja kananmunan hyvän rasvan ja aminohappojen määrä korvaa huonon kolesterolin vaikutuksen) aamiaiseksi jokaiselle keitetty kananmuna, vähän halvinta moniviljä puuroa ja tuorepala (leikkaa esim omena lohkoiksi ja pari lohkoa per lapsi) niin on vatsa täynnä ja ei tule välipala tarvetta ennen lounasta, joka voikin sitten olla vaikka kevyt keitto ja ruisleipää. Keitot pitävät nälkää ja ovayt halpoja myös.

Vierailija
32/40 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

32 jatkaa: Kaikki hedelmät ja vihannekset osta kauden mukaan. Esim eilen löysin kilon päärynöitä alle eurolla, mutta omena olisi ollu yli 3e/kg. Banaanit ovat lähes aina halpoja. Meillä menee Kolmen hengen taloudessa vähän reilu 300e/kk ruokaan, halvemmallakin päästään jos on pakko jotain muuta varten säästää, esim nyt lomareissua varten :)

Vierailija
33/40 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://keskustelu.suomi24.fi/node/2486719

Tuolta esim. saa hyviä vinkkejä

Vierailija
34/40 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on viisi lasta joista 2 vaipoissa kokonaan ja yksi öisin ja tuo raha riittää mainiosti.

Olen kotona 4:n kanssa, yksi koulussa. 

Teet itse ruuat, suosi raasteita, omenaa, kaalia.

Laatikko ja keitto ruokia.

Herkut pois.

puuroja.. ym ym... Ja käy vain lidlissä :) 

Vierailija
35/40 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös 5 henkeä, joista kolme kotona, 1 vaipoissa. Menee ehkä tuon verran kuukaudessa, on kyllä saatu riittämään. Aikuiset ei meillä syö lihaa (ei siis rahan takia tehty valinta vaan ihan muista syistä), se varmaan vaikuttaa aika paljon. Kasvisruokia syö siis myös lapset toki usein. Lihat pyritään ostamaan tarjouksesta pakkaseen. Siitä ei kyllä tingitä että ostetaan vain kotimaista lihaa. Tehdään ruuat itse, pyritään hyödyntämään tähteet ja alennukset. Mehuja, limppareita tai muita juomia maitoa lukuunottamatta ei käytännössä osteta. 

Välillä on kausia että tulee ostettua enemmän herkkuja ja se kyllä heti tuntuu budjetissa. Niiden poisjättäminen tai ainakin vähentäminen on aika helppo tapa kiristää kukkaroa (ja syödä terveellisemminkin). 

Vierailija
36/40 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä 4,joista 2 urheilevaa teiniä. Meillä menee 1000 euroa,mukana työpaikkalounaat. Eikä syödä paljon herkkuja eikä eineksiä.

Vierailija
37/40 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 07:38"]Halpoja (ja vielä helppoja ja hyviä..) ruokia ovat esimerkiksi: kiusaukset (jauheluha, kinkku, kirjolohi, broiler, janssonin, kebab..) laitat perunoita enemmän kun ohjeessa sanotaan niin ruuasta tulee riittoisampi, keitot (makkara, nakki, broiler, siskonmakkara, jauheliha, kasvis, kala..) ja sama ohje pätee kun kiusauksiin: enemmän kasviksia ja vähemmän lihaa! Kaikki laatikkoruuat on myös aika edullisia kun muiden ainesten, kun lihan, määrää kasvatetaan: liha-makaronilaatikko, tonnikalapastavuoka, broilerpastavuoka..

Sitten tietysyi ihan perusruuat: uuniseiti, peruna + kastike (esim. Jauheliha, nakki, valkokastike..)

Aamupalaksi puuroa (ja ohrauunipuuro ja vispi ja mannapuuro käy myös lounaasta kun syö lisäksi leipää ja vaikka palan kurkkua!!) aterioiden yhteydessä rusleivän päälle ei tarvi kun voita, salaatteina kannattaa suosia juuresraasteita.. Maito vain lasten ruokajuomana..

Meillä selvitään oikeasti n.50-60€ / viikko ruokien kanssa! Tietysti edellyttää, että perusruoka-aineita löytyy kaapista jo valmiina! Me myös marjastetaan itse joten puuron päälle saadaan omia poimimia marjoja.

kännykkäsovellus foodie, on hyvä arjen ruokien suunnittelussa! Suosittelen! :)

[/quote]

Montako lasta ja syövätkö koulussa? Koitin kerran noin vähällä pärjätä 4 henk perheessä ja mun mielestä alko menmä vähän köyhäksi. Turha väittää että ruoka olisi enää monipuolista ja terveellistä, kasviksista ja salaateista on pakko pihistää...

Vierailija
38/40 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee seuraavista ruoista joitain 2 krt viikossa. Ovat edullisia.

Kinkkukiusaus.

Spagetti ja tomaatti-papukastike.

Perunat ja porkkanalla sekä tomaattimurskalla jatkettu jauhelihakastike.

Nakki- tai makkarakeitto.

Ohra- tai riisipuuro kiisselin kera.

Muusi ja kalapuikot.

Broilerikiusaus.

Kotitekoiset pinaattiletut ja kananmunakastike.

Kotitekoinen kinkku-ananaspizza.

Jauheliha-pastakeitto.

Kasvissosekeitto ja kotitekoiset sämpylät.

Minestrone ja pannukakku.

Seikeitto.

Makaronilaatikko.

Pastavuoat.

Aamupalalla puuroa. Jogurttia vain isoissa purkeissa. Rahkaa, kasviksia ja hedelmiä tarjouksen mukaan. Jos kaupassa on -30% lihatuotteita niin osta.

Aina kauppalista. Samaa mieltä, että jaa budjetti. Jos käyt kaupassa noin joka kolmas pv niin budjetoi 50-60 euroa per reissu.

Mieti, paljonko käytät herkkuihin viikkotasolla?

Vierailija
39/40 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 23:42"]

Kuukaudessa on 600 e rahaa mikä on käytettävissä  ruokaan, juomiin, vessapaperiin, kahviin, herkkuihin, vaippoihin, pesuaineisiin, shampoisiin, voiteisiin, rätteihin ym.

Yksi lapsi on vaipoissa.

Minulla on joka kuukausi viimeisellä viikolla niin tiukkaa, että jätän usein itse syömättä, juon vain hanavettä, että voin jakaa ruoan lapsille. Eihän tämä ole normaalia?

Emme tupakoi, alkoholia ostetaan todella harvoin, lähinnä vain juhlapäiviksi pullo punkkua tms.

En käsitä miksi raha ei vain riitä!  Leivon myös itse, en osta kalliita eineksiä, en mielestäni törsää. Yritän, että meillä olisi terveellistä ruokaa, aina hedelmiä, joka aterialla vihanneksia.

Olen tosi surullinen vikan viikon kun rahaa on ehkä 2 euroa ja sillä pitäisi pärjätä. Kaivelen kaappeja ja yritän saada niistä jotain suuhunpantavaa lapsille.

[/quote]

Miten sinulla voi olla viimeiselle viikolle jäljellä 2€? Aikuinen ihminen! Opettele laskemaan miten se 600€ jaetaan kuukaudeksi, tasasumma joka viikolle, enempää ei käytetä. Summa on 150€/viikko ja se riittää ihan hyvin, kun teet normaalia ruokaa. Sinun on pakko tunnustaa itsellesi, että tuhlaat rahaa ja muutettava ostokäyttäytymistäsi.

Vierailija
40/40 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 23:42"]

Yksi lapsi on vaipoissa.

[/quote]

Tuohan on paljon rahaa 5 hengelle!

Meillä menee 400 euroa 4 hengelle kuukaudessa ja siihen sisältyy myös pesuaineet, pyykkipulverit, talouspaperit ym.

Jos teet keittoja, pataruokia ja risottoja ja muita vastaavia halpoja ja riittäviä ruokia, riittävät rahasi aivan varmasti.

Kun teet hernekeiton 7 litran kattilaan, syö koko perhe siitä monta päivää, eikä koko keiton hinnaksi tule montaakaan euroa. Muutama pussi kuivattuja herneitä, sipulia, vettä, kuivattua meiramia ja timjamia, vähän sinappia, lihaliemikuutioita ja tarjouksesta hankittua pala-palvikinkkua. Halpaa, hyvää ja proteiinipitoista ruokaa! Hernekeiton lisänä tarjolla ruisleipää ja maitoa. Jälkiruoaksi kauden hedelmä, tällä hetkellä appelsiini (0,69 e/kg).

Lisäksi kun ostat aina sitä mitä on tarjouksessa ja teet ruoat sen mukaan, säästyy pitkä penni. Itse käyn Lidlissä ja ostan edulliset perustarpeet sieltä. Sen lisäksi hyödynnän Lidlin, S-ketjun ja K-ketjun erikoistarjoukset.

Jos karjalanpaistilihat on tarjouksessa, luvassa on lihakeittoa tai karjalanpaistia perunoiden kera. Jos jauheliha on tarjouksessa, jauhelihakeitosta riittää ruokaa moneksi päiväksi. Tai pasta bolognesesta täysjyväspagetin kera. Tai tummaan makarooniin tehdystä makaronilaatikosta.

Broilerin koipi-reisipalat maksavat Lidlissä pysyvästi 1,99 e/kg. Niitä kun paistat jokaiselle yhden ja tarjoat lisänä tummaa riisiä ja vaikka porkkanaraastetta, on halpa ateria valmis. Valmiita pakastekeittojuureksia, joita voi käyttää kaikkiin patoihin, keittoihin ja risottoihin, löytyy edullisesti Lidlistä ja S-ketjun Rainbow-merkiltä.

Jos kokonainen lohi, johon kuuluu fileeraus, on tarjouksessa, kannattaa sännätä kauppaan ja pyytää kalakauppiasta fileoimaan oma lohesi ja laittamaan omien perkkuujätteidesi lisäksi kaikkien muidenkin perkkuujätteet sinulle muovipussissa mukaan. Näistä perkkuujätteistä kun keittelet lihat irti, saat tehtyä ihania lohilaatikoita, lohirisottoa ja lohikeittoa. Fileet voi pakastaa ja säästää juhlaruoaksi. Ja vaikka kaupassa olisi tarjouksessa pelkät fileet, voi silti aina kysyä, että onko teillä antaa perkkuujätteitä mukaan.

Kun vähän miettii mihin rahansa syytää, ostaa kaiken sieltä missä on halvinta, käyttää kaikki erikoistarjoukset hyväkseen, tekee kunnon ruokaa kunnon määriä kerralla ja ne unohtaa leikkeleet ja muut turhuudet sinne kauppaan, niin selviää vähälläkin rahalla!