Kyllä tämä okt-elämä on nyt 7v kokemuksella nähty!
Mikä ihme siinä on että tällaiseen oikein PYRKII,ja siihen asuntovelallisuuteen? Hohhoijaa,en malta odottaa rivariin pääsyä josta tein vuokrasopparin tänään! Ai että,ei tartte miettiä lumitöitä,omakustanteisuutta kaikessa,maksua maksun perään,pihatöitä,nautin todella paljon päästessäni niistä eroon :D
Kommentit (33)
Olen asunut elämäni aikana kolmessa eri kerrostalossa, kahdessa rivarissa ja nyt viisi vuotta omakotitalossa. Ja täältä en lähde kuin kulumalla :-)
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 21:39"]
Mikä ihme siinä on että tällaiseen oikein PYRKII,ja siihen asuntovelallisuuteen? Hohhoijaa,en malta odottaa rivariin pääsyä josta tein vuokrasopparin tänään! Ai että,ei tartte miettiä lumitöitä,omakustanteisuutta kaikessa,maksua maksun perään,pihatöitä,nautin todella paljon päästessäni niistä eroon :D
[/quote]
Me muutettiin juuri rivarista kerrostaloon samoista syistä, eli lumityöt ja pihahommat.
Ellei asu asunto-osakkeessa taloyhtiössä, jossa on niin paljon liiketilaa, että niiden vuokrilla tai korkeammilla vastikkeilla kuitataan asunto-osakkeiden vastikkeet, on omakotitalossa asuminen halvin vaihtoehto. Saat itse päättää, mihin kunnostuksiin käytät rahoja ja joka sentti tulee vain sinun hyödyksesi. Kiinteistöverot, katumaksut, vesi, lämmitys, ym. perusmaksut ne on maksettava taloyhtiöissäkin. Kai nyt sen ymmärrät.. Yhtiössä maksut vaan maksetaan niistä vastikkeista. Omakotitalossa maksut saattavat tuntua isoilta, koska ne maksetaan harvemin, tyyliin kerran vuodessa. Ja ne maksetaan jotenkin niin konkreettisesti eri tahoille toisin kuin vastike, joka jollakin suoraveloituksella samansuuruisena aina lähtee tililtä automaattisesti kuin lainanlyhennys..
Valintakysymyksiä. Meille sopii parhaiten kerrostaloasunto ja sadan kilsan päässä oleva talo parin hehtaarin tontilla sitä puutarhahommaa varten.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 23:06"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 23:02"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 22:54"]
Hienoa, että muitakin oivaltajia. :)
T: onnellinen vuokralla asuja
(ja kyllä on muuten huoletonta ja edullista. Jääkaappi kun pamahtaa rikki, niin ei muuta kun soitto huoltoyhtiöön jne.. :) )
[/quote]Kai sä olet oivaltanut senkin että se 600€:n jääkaappi kerran kahdessakymmenessä vuodessa on sisällytetty mukaan siihen vuokraan? Ei kukaan sponsoroi teidän elämistänne, vuokranantajanne saa tuloja siitä asunnosta, eli maksatte siitä enemmän mitä hän maksaa.
[/quote]
Aivan sama, kunhan on helppoa. En havittele maallista mammonaa ja omaisuutta. Kunhan koti on viihtyisä ja edullinen. Loput rahani törsään mieluiten shoppailuun ja elämästä nauttimiseen, matkusteluun yms. ;)
Ei kiinnosta elää "sit kun" elämää ja maksaa 20 vuotta asunnosta, joka sit joskus on oma. Kun ei tiedä huomisestakaan. Mä elän nyt. :)
[/quote]Helppoa joo, mutta kallista sellaista. Laina sentää loppuu joskus ja eihän se ole hukkaan heitettyä rahaa, vaan se on omaa omaisuutta lopulta. Vuokranmaksu ei lopu koskaan, eikä senttiäkään saa mukaans kun lähtee. Mutta pahinta vuokralla on se epävarmuus tulevaisuudesta. Omistaja kun voi myydä kämpän ja käskeä muuttamaan pois.
Taisit mennä ojasta allikkoon :) Rivareihin pesiytyy vihoviimeiset nihilistit. Omakotitalossa jouduit kolaamaan pihan että päästi liikkeille. Rivarissa teillä on jaettu kolausvuorot ja naapurit vahtii että kolaat kunnolla omalla vuorolasi :)
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 23:34"]
(ja kyllä on muuten huoletonta ja edullista. Jääkaappi kun pamahtaa rikki, niin ei muuta kun soitto huoltoyhtiöön jne.. :) )
[/quote]Kai sä olet oivaltanut senkin että se 600€:n jääkaappi kerran kahdessakymmenessä vuodessa on sisällytetty mukaan siihen vuokraan? Ei kukaan sponsoroi teidän elämistänne, vuokranantajanne saa tuloja siitä asunnosta, eli maksatte siitä enemmän mitä hän maksaa.
[/quote]
Aivan sama, kunhan on helppoa. En havittele maallista mammonaa ja omaisuutta. Kunhan koti on viihtyisä ja edullinen. Loput rahani törsään mieluiten shoppailuun ja elämästä nauttimiseen, matkusteluun yms. ;)
Ei kiinnosta elää "sit kun" elämää ja maksaa 20 vuotta asunnosta, joka sit joskus on oma. Kun ei tiedä huomisestakaan. Mä elän nyt. :)
[/quote]Helppoa joo, mutta kallista sellaista. Laina sentää loppuu joskus ja eihän se ole hukkaan heitettyä rahaa, vaan se on omaa omaisuutta lopulta. Vuokranmaksu ei lopu koskaan, eikä senttiäkään saa mukaans kun lähtee. Mutta pahinta vuokralla on se epävarmuus tulevaisuudesta. Omistaja kun voi myydä kämpän ja käskeä muuttamaan pois.
[/quote]
Kaupungin vuokra-asunnossa ei ihan heti ole tuota ongelmaa. :) Ja jos muuttamaan joutuu, niin sitten joutuu. Samanlaisia asuntoja löytyy pilvin pimein ihan vaikka samalta asuinalueeltakin. Minua ei ole sidottu mihinkään tiettyyn paikkaan. Teen kotini sinne missä on henkilökohtaiset tavarani ja rakkaimmat ihmiseni.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 23:40"]Taisit mennä ojasta allikkoon :) Rivareihin pesiytyy vihoviimeiset nihilistit. Omakotitalossa jouduit kolaamaan pihan että päästi liikkeille. Rivarissa teillä on jaettu kolausvuorot ja naapurit vahtii että kolaat kunnolla omalla vuorolasi :)
[/quote]
Kertaakaan en ole rivarin pihaa aurannut, 10 vuotta olen asunut.
ei sitä omaisuutta saa kyllä mukaan kukaan silloin kun henki lähtee :D
No meillä asuminen tosi halpaa:
- talosta maksettu 15 000 €
- remppalainaa 19 000 €, maksetaan 350 € / kk, voitas maksaa vaikka heti pois, mut korot nyt niin alhaalla 1,5 % (?) ettei paljon kannata.
- sähkö talvella noin 80 € / kk, kesällä 40-50 €/ kk
- puut n. 500 €/v.
- vakuutukset, oisko noin 400 e / v.
- puhdas vesi (osuuskunnan) 60 € / vuosi
- jätevesi 400 e / v.
- vero 80 e / v.
- jätemaksu 200 / v.
Kulut kuukautta kohden noin 570 €, ilman lainaa 220 €
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 23:52"]
ei sitä omaisuutta saa kyllä mukaan kukaan silloin kun henki lähtee :D
[/quote]
mitä sitten? et sinä saa kyllä sinäkään
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 23:44"][quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 23:34"]
[/quote]
[/quote]
Kaupungin vuokra-asunnossa ei ihan heti ole tuota ongelmaa. :) Ja jos muuttamaan joutuu, niin sitten joutuu. Samanlaisia asuntoja löytyy pilvin pimein ihan vaikka samalta asuinalueeltakin. Minua ei ole sidottu mihinkään tiettyyn paikkaan. Teen kotini sinne missä on henkilökohtaiset tavarani ja rakkaimmat ihmiseni.
[/quote]
No jos viihtyy kaupungin vuokratalossa, niin mikäs siinä..
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 23:18"]
Kyllä ootte laiskoja. Perhana jos lumihommatki tuntuu ylivoimaselta niin huh huh :D Mulla on niin hemmetin iso piha että mulla menee monta tuntia että saan sen kolattua, ja kolaan sen lumikolalla itse työntämällä! Polttopuut hakkaan itte ja lämmitän ite puuhella ja takkaa, sähköpatterit ei ole koko talavena ollu päällä eikä tule olemaan!
Mulle ei tule edes juoksevaa vettä tänne sisälle..... Että ei sitäkään luksusta ole... Mutta en valita kun nautin täällä metän keskellä asumisesta, luonnon helmassa pihahommia ja remppahommia tehden!
[/quote]
Voi voi, kun meitä ihmisiä on niin erilaisia. SINÄ nautit. Minä en vaihtaisi paikkaa kanssasi, vaikka maksettais. :D Ja lasikuudesta ei kyllä ole kyse. Tykkään vaan käyttää sen energiani johonkin muuhun, kun kotitöihin.