Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko teillä paljon viherkasveja?

Vierailija
12.02.2014 |

En oikein osaa niitä hoitaa ja siksi meillä ei montaa olekaan. Ihaillen vierailen kodeissa joissa kasvit viihtyy. Miksi ei meillä vaan kaikki aina nuupahtaa? Mitä teen väärin vai enkö vaan osaa.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mikään viherpeukalo minäkään, mutta omassa kodissani olen onnistunut jo yli 10 vuoden ajan säilyttämään hengissä kaksi isoa kultapalmua, kaksi palmuvehkaa ja yhden pienen rahapuun. Kultapalmut ovat altakasteluruukussa, jolloin niiden hoito on todella helppoa. Palmuvehka

ja rahapuu taas eivät juuri hätkähdä, vaikka niiden kastelun välillä unohtaisi pitkäksikin aikaa.

Vierailija
2/17 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

laskin ne täs taannoin, niitä oli 52 kpl. Olen kyllä hävittänyt muutaman tässä siivotessani. Orkideoita on 5 kpl niistä tykkään kun saan ne uudestaan kukkaan ja kukka kestää monta kuukautta. Yleensä kasvit tapetaan liialla hoitamisella ja kastelulla. Kahvipalmukin on tuottanut kukkia ja marjoja muutamana vuonna.

Lisäksi kasvatan pelargonioita kesäksi pihalle. Niitä talvisäilytän karjakeittiössä, niitä on ehkä 10,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjeet on tosi monitulkintaisia ja sitten myyjäkin usein sanoo että seurailet vedenkulutusta kun se voi joka kodissa olla erilainen..

Ei se helppoa ole. Pääsee helpommalla kun ei ole yhtäkään kränttyä nurkissa.

Vierailija
4/17 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Toivon että osa kuolisi pois, mutta kasvavat vain isommiksi. Alkaa tila käymään vähiin, varsinkin tähän aikaan vuodesta, kun vielä pitäisi esikasvatettaville taimille riittää tilaa. 

Vierailija
5/17 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolme kasvia, mutta haluaisin lisää. Pikkuhiljaa, meillä on pieni lapsi ja toinen tulossa, joten tiedän, ettei tähän hätään kannata ottaa kovin suurta määrää lisää :)

Nuupahtamisen syitä voi olla monia. Liika tai liian vähäinen kastelu, kasville sopimaton paikka, ravinteen puute... Riippuu aivan kasvista, mitä tarvitsee. En ole mikään viherpeukalo, eikä mulla kasvit ole erityisen hyvässä kunnossa, mutta jotain oon oppinut vuosien varrella.

Vierailija
6/17 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 13:29"]laskin ne täs taannoin, niitä oli 52 kpl. Olen kyllä hävittänyt muutaman tässä siivotessani. Orkideoita on 5 kpl niistä tykkään kun saan ne uudestaan kukkaan ja kukka kestää monta kuukautta. Yleensä kasvit tapetaan liialla hoitamisella ja kastelulla. Kahvipalmukin on tuottanut kukkia ja marjoja muutamana vuonna.

Lisäksi kasvatan pelargonioita kesäksi pihalle. Niitä talvisäilytän karjakeittiössä, niitä on ehkä 10,

[/quote]

Mitkä mielestäsi on helppohoitoisimpia?

Vierailija
7/17 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi bonsai-puu. En jaksa hoitaa niitä, se ei kiinnosta minua yhtään. En myöskään erityisesti pidä huonekasvien ulkonäöstä, ne on aina rupsahtaneita ja pölyisiä ja niistä varisee milloin lehtiä, milloin jotain multaa. Epäsiistejä ja vaivalloisia.

Vierailija
8/17 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 13:30"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 13:29"]laskin ne täs taannoin, niitä oli 52 kpl. Olen kyllä hävittänyt muutaman tässä siivotessani. Orkideoita on 5 kpl niistä tykkään kun saan ne uudestaan kukkaan ja kukka kestää monta kuukautta. Yleensä kasvit tapetaan liialla hoitamisella ja kastelulla. Kahvipalmukin on tuottanut kukkia ja marjoja muutamana vuonna.

[/quote]

Mitkä mielestäsi on helppohoitoisimpia?

[/quote]

Palmuvehka, rahapuu, limoviikuna, kaktukset, soilikki (kukkivat kiitollisina koko kesän) jukkapalmu, muratti nämä eivät vaadi juuri mitään, ovat tyytyväisiä kun saavat joskus vettä ja uuden mullan.

Vierailija
9/17 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaktus ja chili, molemmat miehen kasvattamia. Mulla oli reilun vuoden ajan mandariinintaimia kymmenkunta, mutta ne kuolivat, kun otin ne pois kelmun alta. Jahka kevät koittaa, yritän uudelleen.

Vierailija
10/17 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jukkapalmu, kaksi oliivipuuta, kaksi traakkipuuta. Tulossa hawaiinpalmu, sitruunapuu ja banaanipuu. Tykkään näistä etelän puista. Yhtään "tavallista" en haluakaan.

Vierailija
11/17 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmonen! Kun sä selvästi olet viherpeukalo, voisitko suositella mulle kasvia? Tämä kasvi tulee lapsen makuutilaan (en sano huone, koska se ei oikeastaan ole huone, vaan yläkerran aula), ja kasvin pitäisi sopia seuraaviin spekseihin: huone on viileä, hämärä ja kasvi pitäisi saada amppeliin. Mielellään isolehtinen, koska tykkään isolehtisistä.

Vierailija
12/17 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama. Tykkäisin pitää enemmänkin, mutta nuo ovat kasvaneet aika isoiksi eikä meille oikein mahdu enempää. Ja vaikka mahtuisikin pienempiä, on paljon sellaisia lajeja joita en voi pitää koska kissa repii ja tuhoaa ne.

Vierailija
13/17 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 13:48"]

Kolmonen! Kun sä selvästi olet viherpeukalo, voisitko suositella mulle kasvia? Tämä kasvi tulee lapsen makuutilaan (en sano huone, koska se ei oikeastaan ole huone, vaan yläkerran aula), ja kasvin pitäisi sopia seuraaviin spekseihin: huone on viileä, hämärä ja kasvi pitäisi saada amppeliin. Mielellään isolehtinen, koska tykkään isolehtisistä.

[/quote] En nyt yhtäkkiä keksi kovin suurilehtistä, mutta tuo Muratti täyttää muut kriteerit. aika vähän on kasveja jotka viihtyy hämärässä. Palmuvehkaa sanotaan komerokukaksi kun se viihtyy hämärässäkin, muttei se ole amppelikasvi.

Yksi vaihtoehto on tietysti silkkikukka.

Vierailija
14/17 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 13:54"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 13:48"]

[/quote] En nyt yhtäkkiä keksi kovin suurilehtistä, mutta tuo Muratti täyttää muut kriteerit. aika vähän on kasveja jotka viihtyy hämärässä. Palmuvehkaa sanotaan komerokukaksi kun se viihtyy hämärässäkin, muttei se ole amppelikasvi.

Yksi vaihtoehto on tietysti silkkikukka.

[/quote]

Haluan aidon kasvin siitä syystä, että kasvit parantavat ilmanlaatua. Tykkään kyllä muratista, mutta alakertaan en voi sitä laittaa, koska siellä on uunilämmitys, mikä tarkoittaa suuria lämpötilanvaihteluita, eikä muratti tykkää siitä. Yläkerta olisi siis ainut ratkaisu, mutta just tuonne lapsen makuutilaan haluaisin jotain kirkkaamman vihreää... Ehkä pitää kuitenkin laittaa se muratti, koska todennäköisesti monelle muulle paikka on liian pimeä. Pitää vaan ostaa kaupasta se, en viitsisi pistokkaasta kasvatella, kun siinä kuitenkin kestää aika kauan.

Kiitos! Jos jollekulle muulle tulee muita ideoita, kuulen mielelläni.

Vierailija
15/17 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään, en ole mikään viherpeukalo.

Vierailija
16/17 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kultaköynnöksiä, anopinkieliä, yksi kissojen niittämä kuolemaa tekevä rönsylilja ja bonsai (en tiedä lajia). Välillä meinaavat kuolla janoon, mutta aina olen saanut elvytettyä viime hetkellä. Meillä on varjoisa eteläikkuna, eli aika pimeää, pitäisi varmaan hankkia kasvilamppu. En ole mikään viherpeukalo. Mullat saan vaihdettua, kasteltua ja lannoittettua jotenkuten oikein.

Vierailija
17/17 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme kiiviä (hedelmän siemenestä itsekasvattetuja köynöksiä), isolehtinen lehtikaktus, yönkuningatar, traakkipuu, amatsoninlilja, rahapuu, kohtalonköynnös, sinikohtalonköynnös, aaroninparta, pitsi-itulehti, nukkatyräkki, liisanjuoru,lukinlilja, kaktuksia ja mehikasveja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän