Sektio pelottaa!
Joudun sektioon. Pelottaa erityisesti se "humautus" (kuten neuvolassa sanottiin), eli että onko lääkkeistä ihan töttöröö koko sektion ajan? Entä se puudutus, viekö tunnon ja liikuntakykyn koko alavartalosta? Tuntuuko ahdistavalta kun ei tunne kipua mutta ei juuri ruumistaankaan?
Kommentit (37)
Mulla tehtiin suunniteltu sektio nukutuksessa. Ei traumoja vaikka vuosin verta n.3l ja lapsi oli altistunut nukutusaineelle eikä hengittänyt alkuun (tosin nukutettuna olin näistä autuaan tietämätön). Paraneminen oli aika nopeaa, n.viikon olin tosi kipeä ja sen jälkeen kivut hävisivät käytännössä yhdessä yössä.
Helppoa ja ennenkaikkea pimpsa pysyy nuorekkaana.
Sehän on just mukavaa kun kerrankin saa olla kunnon kamoissa ilmaiseksi!
En ole ap, mutta itseäni pelottaa synnyttäminen jos jokin meneekin pieleen ja joudutaan tekemään sektio :-o
Sektiossa ei ole pelättävää. Minä olin ponnistanut lasta maailmaan yli kaksi tuntia, ja mitään ei tapahtunut. Olin jo kauhuissani lapsen puolesta, hapenpuute yms. Leikkauspäätös hellien sai itkemään helpotuksesta. Leikkaus oli kiireellisenäkin luottamusta herättävä ja tilanteen huomion ottaen rauhaisa kokemus. Mies oli vieressä, lääkärit ja hoitsut oli ystävällisiä, lapsen sain heti hetkeksi rinnan päälle. Tervehtyminen sujui hyvin ja yllättävän nopsaan. toki haava- alue oli arka, mutta kolmantena päivänä ei juuri menoa haitannut.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 23:51"]
Joudun sektioon. Pelottaa erityisesti se "humautus" (kuten neuvolassa sanottiin), eli että onko lääkkeistä ihan töttöröö koko sektion ajan? Entä se puudutus, viekö tunnon ja liikuntakykyn koko alavartalosta? Tuntuuko ahdistavalta kun ei tunne kipua mutta ei juuri ruumistaankaan?
[/quote]Ei tarvi pelätä, itse 44 v läpikäyneenä voin sanoa että kaikki meni hyvin. Ei tullut edes komplikaatiota. Toki väsytti ja seuraavanakin päivänä hutera olo. Nukuin paljon.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 01:16"]
Suunniteltu sektio on monille kaunis ja rauhallinen tapahtuma. Kun et tunne kipua eikä muutakaan angstia ole, voit rauhassa keskittyä lapsesi syntymään. Tunnet kyllä, että mahassa myllätään, mutta kipu- ja kylmätunto on poissa. Sektio on myös nopeasti ohi. Jos kaikki menee hyvin, salissa ollaan vain noin 45 minuuttia ja siinä ajassa tehdään puudutus, leikataan, tervehditään vauvaa ja ommellaan.
[/quote]en tuntenut että mahassa myllätään
Suhtautuuko sairaalan henkilökunta eri tavoin riippuen siitä onko Sektio itse toivottu "pelkosektio" vai muista syistä tehty? Mietin vain kun tuntuu että sillon kun Sektio on "pakko" tehdä eli se ei ole äidin päätös niin kaikki suhtautuvat siihen myötämielisesti mutta jos sitä itse toivoo niin siitä tulee hirveä riski eikä sitä suositella kenellekään. Olen törmännyt esim. Kätilöihin jotka suhtautuvat asiaan minusta jopa kiihkomielisesti, voiko tämä näkyä sektiossa? Siis onko jollain sellaisia kokemuksia?
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 07:14"]
Suhtautuuko sairaalan henkilökunta eri tavoin riippuen siitä onko Sektio itse toivottu "pelkosektio" vai muista syistä tehty? Mietin vain kun tuntuu että sillon kun Sektio on "pakko" tehdä eli se ei ole äidin päätös niin kaikki suhtautuvat siihen myötämielisesti mutta jos sitä itse toivoo niin siitä tulee hirveä riski eikä sitä suositella kenellekään. Olen törmännyt esim. Kätilöihin jotka suhtautuvat asiaan minusta jopa kiihkomielisesti, voiko tämä näkyä sektiossa? Siis onko jollain sellaisia kokemuksia?
[/quote]
minulle tulossa suunniteltusektio tässä pian ja kaikki on ollu ihan mukavia ketä hoitajia oon nähny ja lääkäreitä. Sain synnärille tutustua ja hoitajiin yms. Varmaa riippuu paljo siitä millä asenteella menee? Jos haluaa välttämättä sektion ja sitte itkee ja raivoo hoitajille kipua niin kai neki vuorotyöläiset valvoneena siihe vittuuntuu jos toinen ei oo ikää tyytyväinen, vaikka on jo helpomman keinon valinnu.
En voi tietää mutta aamun keittiöpsykologina tällasta pohdin.
En jaksa lukea muita vastauksia, mutta kannattaa pyytää lähete pelkopolille! Mä olin just pelkopolilla puhumassa synnytyksestä, ja kyllä siellä saa ihan eri eväät valmistautua asiaan.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 07:42"]En jaksa lukea muita vastauksia, mutta kannattaa pyytää lähete pelkopolille! Mä olin just pelkopolilla puhumassa synnytyksestä, ja kyllä siellä saa ihan eri eväät valmistautua asiaan.
[/quote]
Minulle pelkopoli oli aivan turha. Kätilö kertoi alatiesynnytyksestä ja iski monisteen kouraan sektion riskeistä. Kaiken tämän informaation olen kyllä osannut lukea internetistäkin. Ehkä mun sitten olisi pitänyt itse osata kertoa enemmän peloistani, mutta niihinkin ainut vastaus tuntui olevan "kyllä me kätilöt olemme ennenkin kaiken nähneet, turha sitä on jännittää".. Joo niin varmaankin mutta _minä_ en ole ennen synnyttänyt ja mulle se on jännittävä ja tuntematon tilanne.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 07:40"][quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 07:14"]
[/quote]
minulle tulossa suunniteltusektio tässä pian ja kaikki on ollu ihan mukavia ketä hoitajia oon nähny ja lääkäreitä. Sain synnärille tutustua ja hoitajiin yms. Varmaa riippuu paljo siitä millä asenteella menee? Jos haluaa välttämättä sektion ja sitte itkee ja raivoo hoitajille kipua niin kai neki vuorotyöläiset valvoneena siihe vittuuntuu jos toinen ei oo ikää tyytyväinen, vaikka on jo helpomman keinon valinnu.
En voi tietää mutta aamun keittiöpsykologina tällasta pohdin.
[/quote]
Niin, mietinkin siis että katsooko ne sieltä jostain että "ahaa, itse on helpomman keinon valinnut joten turha valittaa mistään" tms. ?
Sektio on helppo juttu, varsinkin suunniteltu sellainen joka tehdään rauhassa. Tottakai niin ison leikkauksen jälkeen haava-alue on kipeä mutta sen kestää kun pyytää tarpeeksi särkylääkkeitä ja varoo rasittamasta itseään liikaa.
Ainoa asia mikä mua sektiossa ärsytti oli se tärinä ja vapina (kuulemma aika yleistä ja johtuu puudutuksesta) Esikoisen suunnitellun sektion jälkeen mun tärinä alkoi vasta heräämössä ja tärisin reilun tunnin. Kuopuksen kiireellisessä sektiossa tärinä alkoi jo leikkaussalissa ja olin aika tokkurassa kun ensin olin saanut epiduraalin ja sitten vielä päälle spinaalin ja valvonut reilun vuorokauden.
Mutta edelleen sen kestää kun lopputulos on maailman ihanin.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 07:49"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 07:42"]En jaksa lukea muita vastauksia, mutta kannattaa pyytää lähete pelkopolille! Mä olin just pelkopolilla puhumassa synnytyksestä, ja kyllä siellä saa ihan eri eväät valmistautua asiaan.
[/quote]
Minulle pelkopoli oli aivan turha. Kätilö kertoi alatiesynnytyksestä ja iski monisteen kouraan sektion riskeistä. Kaiken tämän informaation olen kyllä osannut lukea internetistäkin. Ehkä mun sitten olisi pitänyt itse osata kertoa enemmän peloistani, mutta niihinkin ainut vastaus tuntui olevan "kyllä me kätilöt olemme ennenkin kaiken nähneet, turha sitä on jännittää".. Joo niin varmaankin mutta _minä_ en ole ennen synnyttänyt ja mulle se on jännittävä ja tuntematon tilanne.
[/quote]
No, mä sain itse todella paljon irti siitä keskustelusta. Käytiin läpi edellinen synnytys tarkasti, mikä siinä meni vikaan ja miksi. Mulle objektiivinen tieto on paras tapa käsitellä asioita. En ole netistä löytänyt kaikkea sitä tietoa, mitä tuolta pelkopolilta sain. Toki se omien pelkojen verbalisoiminen on myös hyvä asia, niin että kätilö ymmärtää, mitkä on ne pahimmat pelot.
Sektio on ihana. Ei tulisi mieleenkään olla kärsimässä tuntikaupalla hirveistä supistuksista ja repiä alapäätään.
Siinä makaat ilman kipua ja saat nyytin halattavaksi.
Kipua ei ole ollut, sektion jälkikivut hoidetaan kipulääkkein toisin kuin synnytyskivut.
Ja ei todellakaan nousta seuraavana päivänä vaan jo samana iltana. Toipuminen on paljon nopeampaa kun nouset ja alat liikkua.
Tsemppiä!
Olet etuoikeutettu kun pääset sektioon! Monet ovat sinulle kateellisia :)
Täriset aika varmasti ja ehkä kipuakin? Mua särki ihan hulluna jossain vaiheessa selkään. Eniten vitutti jälkikivut ja avuttomuus.