Mitä lääkityksiä ihmisillä on kroonistuneeseen unettomuuteen?
Ja nyt en tarkoitan 2 kk huonounista jaksoa vaan ihmisiä, joilla unettomuus on kestänyt vuosikausia.
Kommentit (55)
Minulla murunen Mirtazapinia toimii todella hyvin, nukahdan, en heräile enkä 8le tokkurainen aamulla. Koko aikuisikäni olen kärsinyt uniongelmista, ja tämä on ehdottomasti paras. Aluksi tuntui että lisäsi nälän tunnetta, mutta se meni ohi.
Mutta vain pieni murunen tabletista, ei mitään puolikasta.
Taustalla vaikea unettomuus 15 vuoden ajan. Viimeiset 10 vuotta olen nukkunut lääkkeillä. Kognitiivis-behavioraalinen hoito tehosi minulle paremmin kuin mikään lääke. Vaste tuli 3 yössä. Nyt pikkuhiljaa vähennän lääkkeitä. En väitä että se auttaa kaikille. Tsemppiä ponnisteluihin unettomuuden kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Taustalla vaikea unettomuus 15 vuoden ajan. Viimeiset 10 vuotta olen nukkunut lääkkeillä. Kognitiivis-behavioraalinen hoito tehosi minulle paremmin kuin mikään lääke. Vaste tuli 3 yössä. Nyt pikkuhiljaa vähennän lääkkeitä. En väitä että se auttaa kaikille. Tsemppiä ponnisteluihin unettomuuden kanssa!
Lääkkeinä minulla tenox, mirtatsapiini ja stillnoct.
Pikku pala mirtaa ei lihota yhtään ketään, se on äärimmäisen harvinaista,ja se ylimääränen nälkä pitäs mennä ohi hyvin nopeasti. Masennuksen hoidossa isommilla annoksilla vajaa kolmannes lihoo muutaman kilon,loput ei yhtään. (mutta suomessa jokainen nainen lihoo ennen ku ehtii ekaa mirtaa ottaa edes,koska sitä voi syyttää aina)
Moni lihoo ihan vaan siksi koska unettomuus altistaa väärin syömiselle.
Vierailija kirjoitti:
Pikku pala mirtaa ei lihota yhtään ketään, se on äärimmäisen harvinaista,ja se ylimääränen nälkä pitäs mennä ohi hyvin nopeasti. Masennuksen hoidossa isommilla annoksilla vajaa kolmannes lihoo muutaman kilon,loput ei yhtään. (mutta suomessa jokainen nainen lihoo ennen ku ehtii ekaa mirtaa ottaa edes,koska sitä voi syyttää aina)
Moni lihoo ihan vaan siksi koska unettomuus altistaa väärin syömiselle.
Tämä lienee hyvin yksilöllistä. Mä kokeilin mirtaa usean kuukauden ajan. Välillä otin puolikkaan, välillä van pikku hipun. Joka kerta seuraava päivä meni aivan tokkurassa, kunnes illalla iski sellaiset ruokahimot että kaapit tyhjiksi. Ja joka kerta sama juttu. Silloin toimi jos pystyin nukkumaan vuorokauden ympäri, muuten ei ollut toimiva lääke mulla.
1 mg melatoniinia ja 2,5 mg Triptyliä.
Nukun 6-7 h näillä eväillä.
Ilman Triptyliä 2 h.
Juon kahvia. Herään aivan pirteänä nukuttuani hieman alle kymmenen tuntia, mutta kun juon puoli pannullista kahvia niin hyvin taas uni maistuu.
1/3 tabletti 15mg Mirtazapinia ja noin kolmena yönä viikossa puolikas Stilnoct. Tuosta jälkimmäisestä lääkkeestä joudun vähän väliä vääntämään alati vaihtuvien terveyskeskuslääkäreiden kanssa, kun sitä ei kuulemma saisi käyttää kun toleranssi nousee ja vanhukset kompuroi unentokkuroissaan. Ei ole noussut enkä ymmärrä mitä vanhukset minuun liittyy, olen 40v. Viimeksi pakottivat kokeilemaan Ataraxia mutta sain siitä rytmihäiriöitä. Melatoniini taas aiheuttaa hengityskatkoksia ja todella kehnon olon seuraavaksi päiväksi. On tää unettomuus kuluttava vaiva. Itse nukuin ennen kuin porsas vaikka olisi ollut mitä stressiä mutta kilpirauhasen tulehdus pilasi unet.
Vierailija kirjoitti:
https://www.utu.fi/fi/ajankohtaista/vaitos/unilaakkeet-voivat-aiheuttaa…
"– Yllättäen unilääkkeiden vieroitustulokset eivät olleet parempia melatoniinia saaneilla, vaikka kuukauden vieroitusjakson tulokset lääkärin ja sairaanhoitajan tukemina olivat hyviä. Neuvonnalla ja psykososiaalisella tuella voi olla unilääkevieroituksen tuloksiin suurempi merkitys kuin melatoniinilla vieroituslääkkeenä, Puustinen toteaa.
Tulokset eivät tue nykyisiä, vallitsevia unettomuuden ja ahdistuneisuuden hoitokäytäntöjä. Väitöstutkimuksen perusteella pitkäaikaista unilääkkeiden tai rauhoittavien lääkkeiden käyttöä ei voida suositella vallitsevista hoitokäytännöistä huolimatta."
Vierailija kirjoitti:
1 mg melatoniinia ja 2,5 mg Triptyliä.
Nukun 6-7 h näillä eväillä.
Ilman Triptyliä 2 h.
Niin on tämäkin yksilöllistä. Minä en nukkunut triptyylillä lainkaan. Nukahdin tosi nopeasti, kun otin triptyyliä, mutta olin sellaisessa kevyessä valveunessa/ puoliksi hereillä kokoyön. Torkahdin hetkittäin hirveisiiin painajaisiin, säpsähtäen heräsin, Katselin kelloa 5min välein ja yöt eivät ole koskaan tuntuneet niin pitkiltä. Aamulla sitten töihin aivan nuutuneena, kun koko yön käytännössä valvoin
Kokeiltu on kaikkea, mutta ainoat toimivat unettomuusjaksoihin ovat imovane tai xanor. Lääkäreille joutuu noita aina perustelemaan, vaikka ovat olleet satunnaiskäytössä jo viisi vuotta jamäärät eivät ole lisääntyneet ja käyttö ei ole päivittäistä eikä edes viikoittaista.
Pidän vuorokausirytmin sääännöllisenä, herään viikonloppuisinkin 6.30. Juon kahvia vain aamulla. Käyn joka ilta klo.18 reippaalla kävelylenkillä. En syö mitään raskasta iltaisin, tuuletin makuuhuoneen hyvin, enkä ole ruudun äärellä iltaisin, vaan rauhotuin lukemalla kirjaa. En käytä myöskään alkoholia. Silti, unettomuusjaksot iskevät todella kovaa ja em. keinoista ei ole hyötyä.
Lääkkeistä Ketipinor teki jatkuvasti sekavan olon, melatoniini laittoi vatsan sekaisin. Mirtatsapiini kuivatti suuta niin, että tuntui kuin hampaaton irtoaisivat, triptyyli vain valvotti, atarax ei toiminut mitenkään, SSRI:t eivät myöskään tuoneet apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on Opamox koska löysin lääkärin, joka suostuu kirjoittamaan. Paras olisi alpratsolaami (Xanor, Alprox), toiseksi paras Tenox.
Kauanko olet käyttänyt? Onko toleranssi noussut? -ap
Tämän vuoden alusta. Sitä ennen meni enimmäkseen Imovanea. Määrät eivät ole nousseet, yleensä käytän 1,5 – 1,75 x 15 mg. En yleensä nosta annosta jos joskus ei normaaliannos riitä. Mielummin tilapäisesti jotain muuta lisäksi, tai sitten muita keinoja. Yleensä yöunet jäävät noin kuuteen tuntiin mutta tuo on kuitenkin paras vaihtoehto joka minulle on saatavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on Opamox koska löysin lääkärin, joka suostuu kirjoittamaan. Paras olisi alpratsolaami (Xanor, Alprox), toiseksi paras Tenox.
Kauanko olet käyttänyt? Onko toleranssi noussut? -ap
Tämän vuoden alusta. Sitä ennen meni enimmäkseen Imovanea. Määrät eivät ole nousseet, yleensä käytän 1,5 – 1,75 x 15 mg. En yleensä nosta annosta jos joskus ei normaaliannos riitä. Mielummin tilapäisesti jotain muuta lisäksi, tai sitten muita keinoja. Yleensä yöunet jäävät noin kuuteen tuntiin mutta tuo on kuitenkin paras vaihtoehto joka minulle on saatavana.
Mulla ei tuo opamox auta yhtään. Imovane ja xanor on toimivimmat. Niistä jaksaa lääkärit aina valittaa, vaikka käytän epäsäännöllisesti ja paljon vähemmän kuin on määrätty. Ja tosiaan suurin osa muista keinoista on jo kokeiltu. Mullakaan ei oo noihin toleranssi noussut, kun en käytä päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rauhoittuminen, meditointi, elektroniikka pois muutamia tunteja ennen nukkumista, sopivasti raitista ilmaa ja ruokavalio kuntoon. Halpaa, ei huumeaddiktiota. Vaatii vähän ihan omaa vaivaa.
Mitkä lääketeollisuustrollit ovat tätäkin alapeukuttaneet? Ette taida ymmärtää ihmisen luonnollisesta olotilasta yhtään mitään. Pois kaikki mömmöt, ehkä melatoniinia lukuunottamatta- yrttitee, yrttivalmisteet, tryptofaani ja meditaatio- netitön hetki ilman aivoja/ajatuksia kiihdyttävää stimulaatiota, liikunta päivisin,jooga, selkeä päivä ja unirytmi, meditaatio ja omien elämänkokemustensa kanssa sinuiksi tuleminen- mikä siinä on alapeukun arvoista? ..tun psykiatriatrollolloot.
Ja sinä ...tun idioottitrolloloo tulet tänne esittämään tärkeää asiassa, josta sinulla ei ole minkäänlaista kokemusta. Yrttejä ja joogaa, niinpä.
Ei tule ja voin verrata Mirtazapiniin josta tuli pöhnäinen olo seuraavana päivänä. Mirta myös sai syömään liikaa ja lihotti. Ketipinor ei ja paino palasi ennalleen.